Asus WL-300g informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Topicstarter
Ik kreeg een beetje de balen van m'n WL-300g's zendbereik, dus ik dacht ik maak 'm maar eens open. Hier een foto van het bord:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmark/wl-300g/bord.jpg

Nou zouden er volgens Asus 2 gepolariseerde dipool antennes inzitten, maar ik zie ze niet. Wel zitten er twee strips op het bord, die als het ware als een antenne moeten stralen. Een close-up van de "antenne's" (midden/rechts-boven (ANT1) en midden-links (ANT2) ) :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmark/wl-300g/ants.jpg

Dat kan toch nooit een goed zendbereik hebben? Daar komt toch nooit vermogen vanaf, of ben ik nou gek. Bijna alle andere access points hebben externe antenne's, da's toch ook niet voor de lol?

Verder kwam ik aan de onderkant van het bord nog een leuke connector tegen. Helaas geen echt duidelijk foto kunnen maken, maar het gaat om het idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmark/wl-300g/feature.jpg

Het heeft wel iets weg van de connector die aan de onderkant van m'n oude Motorola GSM zat. Ben benieuwd wat je daarmee kan >:)

Ik kwam hier dus op toen ik een externe antenne wilde maken, maar de stekker niet op de connector paste (helemaal links boven). Toen heb ik 'm maar even open gemaakt en viel van de ene verbazing in de andere.....

Maargoed, mijn vraag is: dit ding is toch gewoon ruk met die meegeprinte antenne's? Ik heb gewoon het idee dat ik voor de gek gehouden wordt door Asus. Ik voel me gewoon een beetje bedrogen....

P R N D

Verwijderd

Weet je nu heel zeker dat het aan het zendbereik van je AP ligt dan? Ik zal iig mijn oude Asus AP eens open schroeven vanavond, kijken hoe het daarin geregeld is. Die heeft iig wel een goed bereik...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Van de asus site:
For superior signal reception, the WL-300g incorporated an ultra-sensitive antenna system that comes equipped with two internal dipole antennas. The WL-300g delivers smooth wireless networking whether it's indoor or outdoor. (It also includes a RF connector for optional external antennas.)
Persoonlijk kan ik het me haast niet voorstellen dat die asus dingen zo bagger zouden zijn hoor.
Define slecht zendbereik :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gebruiken ze dat soort antennes toevallig niet ook in mobieltjes?

[edit]
Er worden wel telefoon-antenne-boosters verkocht :

Afbeeldingslocatie: http://www.dazer.com/images/mobilebooster.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door WFvN op 24-07-2003 09:54 ]

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33
Heb je een slecht bereik dan? Ik heb ook zo'n asus wl-300g en vind het bereik uitstekend!

Is die metalen plaat in 't midden niet de antenne toevallig?

[ Voor 29% gewijzigd door bureno op 24-07-2003 10:08 ]

• JustSomeone
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ik heb hier ook zo'n wl-300g en heb ook totaal geen last van slecht bereik....

Verwijderd

Waarschijnlijk ligt het ook aan zijn PCMCIA-kaartje... Bij mij thuis had ie ook slecht bereik in de huiskamer (6 Mbit), terwijl ik goed bereik had (36 Mbit geloof ik). K ga van de week wel effe bij m langs met mijn laptop, kijken hoe het bereik daarmee is.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 11:29 ]

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Graag, Duiffie :)

P R N D

• nose

nose

size matters

Topicstarter
wfvn schreef op 24 juli 2003 @ 09:52:
Gebruiken ze dat soort antennes toevallig niet ook in mobieltjes?
Maar waarom hebben bijna alle AP's er dan antennes op staan? Werkt kennelijk toch beter dan....

P R N D

Verwijderd

volgens mij zijn (bijna) al die externe antennes eraf te schroeven (BNC-connector), zodat je er een andere antenne op kan hangen (bijvoorbeeld eentje die je op het dak van je huis kan zetten), heeft iig niets met het bereik te maken. Volgens mij heeft mijn oude Asus AP (ook zonder antenne dus) namelijk meer bereik dan mijn huidige Belkin AP, met 2 externe antennes (helaas niet afschroefbaar :()

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Ja komt gewoon nog bij dat mn pcmcia kaartje volgens mij ook gewoon klote is. Iemand ervaring met een Sitecom kaartje?

P R N D

• Exirion
  • Laatst online: 18:28

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 09:46:
Ik zal iig mijn oude Asus AP eens open schroeven vanavond, kijken hoe het daarin geregeld is. Die heeft iig wel een goed bereik...
Ik neem aan dat je de 802.11b versie bedoelt, en die werkt bij mij ook prima. Ik kan me niet voorstellen dat, afgezien van de 802.11 chipset, het design noemenswaardig gewijzigd is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion
  • Laatst online: 18:28

Exirion

Gadgetfetisjist

nose schreef op 24 July 2003 @ 12:59:
Maar waarom hebben bijna alle AP's er dan antennes op staan? Werkt kennelijk toch beter dan....
Het kan, maar het hoeft niet. Vergeet niet dat fabrikanten vaak inspelen op de vooroordelen van de consument. De consument wil antennes zien, dus zet de fabrikant die erop. Dat werkt met heel veel dingen zo :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zoals we al dachten ligt het hoogstwaarschijnlijk aan Nose z'n netwerkkaartje. Mijn kaartje redde 36 Mbit waar zijn kaartje 12 Mbit redde. Wel vreemd dat ik, toen ik vlak naast zijn AP stond, maar 48 Mbit haalde, en niet 54... Bij mij thuis hoef ik voor die snelheid niet eens in dezelfde kamer te staan voor die snelheid.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie agrees

Gisteren mijn WL-300G in de meterkast geinstalleerd, en verbinding gemaakt met laptop wat op zolder stond.
Verbinding was ronduit goed te nemen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Pcies, dat heb ik dus ook thuis! :) Dus Nose, dat wordt iig een ander PCMCIA-kaartje, en als het dan nog niet goed is zou ik tog effe teruggaan met je AP

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 10:54 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hier de WL-500g van Asus met WL-100g netwerkkaartjes.
Ik weet niet in hoeverre de 300 en de 500 van elkaar verschillen, maar ook hier in huis is de ontvangst goed te noemen.

Ik had eerst een belkin-setje. Die redde het niet tot op de 2e verdieping (AP in de meterkast op de 0e verdieping/begane grond). Met m'n asus-setje heb ik op de bovenste verdieping zo'n 44% signaalsterkte met 54 MBit. Goed te noemen dus.

Verwijderd

Ik heb mn Belkin op de 1e verdieping hangen, bijna overal in huis 54 MBit, kan zelfs de straat uitlopen met mn laptoppie! Heb een PCMCIA-kaartje van Kobishi, nooit van gehoord, maar werkt prima. Alleen jammer dat de XP-drivers niet op hun internetsite stonden/staan... Maar na een mailtje had ik die binnen een dag _/-\o_

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 12:40:
Ik heb mn Belkin op de 1e verdieping hangen, bijna overal in huis 54 MBit, kan zelfs de straat uitlopen met mn laptoppie! Heb een PCMCIA-kaartje van Kobishi, nooit van gehoord, maar werkt prima. Alleen jammer dat de XP-drivers niet op hun internetsite stonden/staan... Maar na een mailtje had ik die binnen een dag _/-\o_
Zou het ook liggen aan type woning e.d.? Lijkt me wel. Maar bij mij is het wel duidelijk dat hier in huis de Asus WL-500g big-time roeleert boven die Belkin AP 11Mbit die ik eerst had.
Met dit asussetje kan ik ook aan de ene kant van het blok rond lopen; ik woon in het 3e huis vanaf de ene kant en in het 7e huis vanaf de andere kant. Ik kan langs de kortste kant gewoon rond het blok lopen; dan gaat het signaal door bijna 3 woningen heen.

Verwijderd

nose schreef op 23 July 2003 @ 23:09:

Ik kwam hier dus op toen ik een externe antenne wilde maken, maar de stekker niet op de connector paste (helemaal links boven). Toen heb ik 'm maar even open gemaakt en viel van de ene verbazing in de andere.....

Maargoed, mijn vraag is: dit ding is toch gewoon ruk met die meegeprinte antenne's? Ik heb gewoon het idee dat ik voor de gek gehouden wordt door Asus. Ik voel me gewoon een beetje bedrogen....
dit klopt wel....
Het is in HF-technologie wel vaker gebruikelijk om het in print technologie te doen. Die "lus" (stub of transformator) die naast de ANT2 zit is waarschijnlijk de impedantie kloppend te maken voor de open dipool, want daar lijk ie op....
Het is een zgn poor men's oplossing, waarschijnlijk met het idee dat het vnl voor synchronisatiedoeleinden is en niet om vanaf de zolder met de kamer te communiceren door 2 dikke gewapende beton lagen heen van 15-20 cm.......
Je kunt overigens met een verlies arme matrix en een verzilverd koperbaantje op die frequenties met printlaten best nog aardig uit de voeten.... Het hoeft dus echt niet slecht te zijn, mits goed ontworpen.....
Veel mensen maken toch niet druk over de technologie, maar ik kan me wel voorstellen dat je toch wel schrok.... Via die connector moet je dus een verbetering verwachten.

Verwijderd

En da's dus weer het probleem met asus, de stekkers die nodig zijn om een externe antenne aan te sluiten zijn bijna niet te krijgen (tot nu toe alleen gelezen op GOT dat ze in Duitsland te bestellen zijn)...

Verwijderd

kan me niet voorstellen dat ze alleen voor Asus gemaakt worden. Je moet naar een goed uitgerust zaak in NL voor microgolf technologie of naar een op dat gebied zeer goed geoutilleeerde zendamateur zaak. Die laatste hebben vast nog wel adresjes of komen op beurzen.... Zoek anders op het web even naar zendamateurs die op GHz technologie werkzaam zijn of stuur een mailtje naar de technische support van hun verenigingen VERON en VRZA. Zij hebben ook vast mensen die een Asus lapop bezitten.....
http://www.veron.nl/main.htm
http://www.vrza.nl/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 12:40:
Jij vindt die belkin dus goed werken? Wilde nl. van het gezeur afzijn van bekabeling. En imo is die belkin stukken beter dan die van linksys..Ik hoor hier ook de optie van asus? Nu wor ik helemaal gek..nog tips?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 10:50:
[...]

Jij vindt die belkin dus goed werken? Wilde nl. van het gezeur afzijn van bekabeling. En imo is die belkin stukken beter dan die van linksys..Ik hoor hier ook de optie van asus? Nu wor ik helemaal gek..nog tips?
tja, zoals je uit mijn reactie kan lezen: koop liever Asus dan Belkin; bereik is bij mij iig beter (door 2 dikke betonmuren heen; buiten het huis is het bereik ook zeker 2x zo ver; gaat ook met gemak door 2 woningen tegen onze woning aan heen (ik ben de 3e in een rij en kan via de kortste kant van 3 huizen gewoon rondlopen)

Bovendien kan je die Asuszooi nog goedkoper krijgen ook dan Belkin. Ik heb het weg bij http://www.duiverman.nl

Verwijderd

maar hoe los je het dan op als je een desktop draadloos wilt verbinden? Dus niet via pcmcia maar bijv dmv een pci kaartje(een ander merk nemen dan?)? En zijn die van asus ook backwards compatible? dus met 802.11b?

Ik hoor het wel, alvast bedankt!

Edit: belkin heeft bijv zo'n pci kaartje die zou dan wel met asus moeten werken lijkt me..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 13:29 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 26 juli 2003 @ 13:24:
maar hoe los je het dan op als je een desktop draadloos wilt verbinden? Dus niet via pcmia maar bijv dmv een pci kaartje(een ander merk nemen dan?)? En zijn die van asus ook backwards compatible? dus met 802.11b?

Ik hoor het wel, alvast bedankt!
Asus heeft ook normale PCI-kaartjes en USB-gevallen maar ook andere merken zouden moeten kunnen zolang ze maar gebruik maken van dezelfde frequenties

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 26-07-2003 13:27 ]

Verwijderd

zelf zie ik die asus pci kaartjes nergens te koop maar goed. Laten we er het beste maar van hopen. Heb je verder goede ervaring met dat duiverman.nl?

/me ziet zijn draadloos netwerkje met blijdschap te gemoet :-)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 17:00
Ik heb mijn Asus WL-300g nu een dag in gebruik en ik moet zeggen dat het bereik prima te noemen is. Ik zal zo eens een stukje buiten gaan lopen om te kijken tot waar ik bereik heb. Maar ik haal in ieder geval door het hele huis een normale verbinding. De AP staat nu in de woonkamer, maar misschien dat ik hem gewoon op de eerste verdieping zet.

Nou moet ik wel zeggen dat het huis voornamelijk uit hout bestaat. Ik hoef dus geen betonnen plafonds en vloeren door. Ik kan me voorstellen dat dit het bereik aanzienlijk verkleint.

Ik had overigens nog wel wat problemen met mijn WL-100g CardBus kaartje. Onder WindowsXP was het allemaal nogal instabiel (wel/geen verbinding, wel/geen ip, wel een ip maar geen dataverkeer). Het leek allemaal redelijk random te gebeuren en meestal was het na een paar keer de kaart aan- en uitgeschakeld te hebben opeens weer goed. Erg vervelend dus. Ik heb mijn kaartje nu echter in een ander CardBus slot gezet en nu werkt het prima. Ik heb ook XP SP1 geinstalleerd, dus dat kan er ook nog aan hebben bijgedragen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 13:40:
zelf zie ik die asus pci kaartjes nergens te koop maar goed. Laten we er het beste maar van hopen. Heb je verder goede ervaring met dat duiverman.nl?

* WFvN ziet zijn draadloos netwerkje met blijdschap te gemoet :-)
Ik heb 1x ervaring met Duiverman en het is buitengewoon positief.

2 weken geleden kreeg ik de tip dat die WL-500g wel een fraai ding is voor weinig geld en dat hij 23 juli naar Nederland zou komen. Dus ik zoeken op internet of hij al ergens in een lijst staat van een bedrijf. Alleen bij Duiverman. Dus ik bel Duiverman op met de vraag of hij al leverbaar is. Ik kreeg te horen van niet maar dat hij 23 juli in nederland zou komen bij de distributeur.
Toen vroeg ik of ik hem al kon bestellen. En dat kon wel. Vervolgens vroeg ik wanneer ik hem binnen zou krijgen; 23 juli bij de distributeur, dan moest het nog naar Duiverman en van daaruit weer naar mij.... dacht ik. Maar Duiverman stelde het volgende voor:
Duiverman stuurt mij de rekening toe en geeft de distibuteur de opdracht om het rechtstreeks naar mij te zenden. En dat is dus gebeurd; 24 juli had ik het spul in huis. De rekening die ik 2 weken terug kreeg, kon ik laten liggen tot ik het materiaal in huis had.

Kortom: zij zijn goed van vertrouwen; ik heb geen rembours betaald, ik heb geen handtekening gezet voor het ontvangen produkt; ik zou de boel dus flink kunnen belazeren..... heb ik niet gedaan uiteraard; vandaag is het geld van m'n rekening afgeschreven.

Mgoed, dit geeft denk ik een aardig beeld van Duiverman.

Verwijderd

Hoi allen,

via mijn pcprive een laptop en een WL-300G en wl-100 g van asus gekocht bij mycom

alles geinstalleerd, het netwerk doet het prima. Voor iemand die niet echt into this is, toch wel knap! Ok, ik deed er vier dagen over, maar het werkt.

Maar alles lukt dus, maar het internet delen via mijn laptop krijg ik niet aan de praat. Ik heb een gewone desktop staan die via een usb adsl modem van alcatel op het internet is aangesloten.

Ik heb alle ip adressen gecheckt, en info via allerlei forums doorzocht. maar geen succes tot nu toe. kan iemand mij svp op weg helpen?? Wat doe ik fout???

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
misschien toch nog ter informatie ... : check op de mycom.nl site een tutorial over asus accespoints

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

WFvN schreef op 26 juli 2003 @ 14:53:
[...]

Ik heb 1x ervaring met Duiverman en het is buitengewoon positief.

2 weken geleden kreeg ik de tip dat die WL-500g wel een fraai ding is voor weinig geld en dat hij 23 juli naar Nederland zou komen. Dus ik zoeken op internet of hij al ergens in een lijst staat van een bedrijf. Alleen bij Duiverman. Dus ik bel Duiverman op met de vraag of hij al leverbaar is. Ik kreeg te horen van niet maar dat hij 23 juli in nederland zou komen bij de distributeur.
Toen vroeg ik of ik hem al kon bestellen. En dat kon wel. Vervolgens vroeg ik wanneer ik hem binnen zou krijgen; 23 juli bij de distributeur, dan moest het nog naar Duiverman en van daaruit weer naar mij.... dacht ik. Maar Duiverman stelde het volgende voor:
Duiverman stuurt mij de rekening toe en geeft de distibuteur de opdracht om het rechtstreeks naar mij te zenden. En dat is dus gebeurd; 24 juli had ik het spul in huis. De rekening die ik 2 weken terug kreeg, kon ik laten liggen tot ik het materiaal in huis had.

Kortom: zij zijn goed van vertrouwen; ik heb geen rembours betaald, ik heb geen handtekening gezet voor het ontvangen produkt; ik zou de boel dus flink kunnen belazeren..... heb ik niet gedaan uiteraard; vandaag is het geld van m'n rekening afgeschreven.

Mgoed, dit geeft denk ik een aardig beeld van Duiverman.
hier idem :)

Ik heb de 500 set besteld van Asus, maar dan wel de B variant, de G hoefde ik niet, voor deze korte afstand (en alleen maar houten vloer...).

Hij stelde voor dat de distributeur de hele handel mijn kant op stuurde, en dat gaat de 27e gebeuren dan is het daar binnen, enkele dagen later zal ik het op mijn deurmat vinden :)

Ik zie er nu al naar uit!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Misschien anders een beetje experimenteren met de beschikbare kanalen? Ik weet niet veel van die ASUS dingen, maar er zal toch wel de mogelijkheid op zitten om te kiezen tussen een van die in europa beschikbare 13 kanalen te switchen?
Pagina: 1