[mencoder] mpg2 files -> type2 avi

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb getwijfeld of ik dit hier zou moeten vragen, maar doe dat toch omdat het video forum waarschijnlijk door weinig/geen linux gebruikers bevolkt wordt. Als dit niet goed is mag hij verplaatst worden.

Ik heb een aantal mpg files opgenomen met mijn tv kaart. Voordat ik daar een divX van maak wil ik eerst reklame kunnen verwijderen mbv kino. Kino kan helaas deze files niet lezen, dus wil ik ze naar type 2 avi converteren.
Welke codec heb ik hier voor nodig?

Output van mencoder -ovc help geeft behalve frameno, rawrgb en copy de opties lavc (aanbevolen) en divx4.
Volgens de man page van mencoder kun je met lavc de volgende codecs gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
          mjpeg: Motion JPEG
          h263: H263
          h263p: H263 Plus
          mpeg4: DivX 4/5
          msmpeg4: DivX 3
          rv10: an old RealVideo codec
          mpeg1video: MPEG1 video :)

Welke heb ik nodig voor type 2 avi files?

Andere vraag: weet iemand een mooie introductie verhaal over video encoden? De man page van mencoder veronderstelt vrij veel voorkennis. Van http://tuxpower.f2g.net/mencoder.php heb vrij veel geleerd, maar een aantal dingen is mij nog niet duidelijk.
Het gaat mij dan vooral om vragen als: "Wat is de relatie tussen bestandsformaat en codec?", "Wat zijn de diverse bestandsformaten en codecs?". Volgens mij kan bijvoorbeeld onder de vlag .avi kan een heel diverse soorten film zitten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Sir Isaac schreef op 23 July 2003 @ 22:39:
Ik heb een aantal mpg files opgenomen met mijn tv kaart. Voordat ik daar een divX van maak wil ik eerst reklame kunnen verwijderen mbv kino. Kino kan helaas deze files niet lezen, dus wil ik ze naar type 2 avi converteren.
Afaik kan kino alleen AVI's aan met DV video erin (en natuurlijk raw DV files), dus dan zou je je MPG files met MPEG video erin moeten omzetten naar AVI's met DV erin, en na het bewerken die AVI's met DV weer moeten omzetten naar AVI's met DivX...

Ik heb zelf ook eens wat rondgezocht naar programma's met dergelijke mogelijkheden, maar ik heb tot nu toe nog niks gevonden. Ik heb daarom maar VirtualDub (wat overigens wel een GPL programma is ;) ) in Wine gedraaid; dat werkt vrij behoorlijk.

Het nadeel is alleen dat VirtualDub niet zo bijzonder veel codecs aankan (of je moet daarvoor DLLs installeren, maar dat is zonder Windows en met alleen Wine niet heel makkelijk). Met een beetje mazzel eet hij die mpg files van jou wel, maar met wat pech niet, en dan moet je ze weer eerst transcoden naar iets waar virtualdub mee overweg kan :)
Welke codec heb ik hier voor nodig?
Hangt er vanaf; als je naar DV wil transcoden kun je libdv gebruiken (wel zorgen dat je een mencoder hebt met support voor libdv). Als je alleen maar je MPEG video in een AVI file wil dumpen kun je de pseudo-codec 'copy' gebruiken.
Output van mencoder -ovc help geeft behalve frameno, rawrgb en copy de opties lavc (aanbevolen) en divx4.
lavc (LibAVCodec) kan vrij veel, en is redelijk snel ook. Ik gebruik altijd lavc's mpeg4 encoder. mjpeg is wel handig als 'tussenformaat' voor bewerking met VirtualDub (Omdat VirtualDub iig mjpeg aankan).
Welke heb ik nodig voor type 2 avi files?
Dat is geen correcte vraag ;)

Je hebt twee belangrijke elementen: de container en de codec. De container is het type file waar de video en audio in zitten en de codecs zijn de manier waarop de video en audio encoded zijn.

Twee bekende containers zijn MPG en AVI. Bekende audio codecs zijn PCM, AC3 en MP3 (en OGG :) ). Bekende video codecs zijn MPEG1/2, XVid/DivX/mpeg4/whatever, MotionJPEG en nog veel meer.

Jij hebt MPG files met daarin MPEG video en MP3 audio waarschijnlijk. MPG files bevatten overigens altijd MPEG als video, al is dit puur gewoonte en niet verplicht; mencoder kan ook MPG files met daarin DivX oid produceren, maar daar kunnen de meeste programma's niet mee overweg ;) In AVI files tref je de meest uiteenlopende codecs aan.

Om terug te komen op je vraag: mencoder spuugt per default altijd AVI's uit (MPG output is experimental iirc), dus welke codec je gebruikt is eigenlijk volledig irrelevant :)
Andere vraag: weet iemand een mooie introductie verhaal over video encoden? De man page van mencoder veronderstelt vrij veel voorkennis.
Ik heb gewoon http://www.mplayerhq.hu/DOCS/encoding.html gelezen, en daarna geexperimenteerd, en daarmee is het meeste wel gelukt :)
Het gaat mij dan vooral om vragen als: "Wat is de relatie tussen bestandsformaat en codec?", "Wat zijn de diverse bestandsformaten en codecs?"
Zie boven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door deadinspace op 23-07-2003 23:23 ]

Verwijderd

deadinspace schreef op 23 July 2003 @ 23:20:
Afaik kan kino alleen AVI's aan met DV video erin (en natuurlijk raw DV files), dus dan zou je je MPG files met MPEG video erin moeten omzetten naar AVI's met DV erin, en na het bewerken die AVI's met DV weer moeten omzetten naar AVI's met DivX...
Dat is type 2. type2 is short for "DV type 2", oftewel, non-interleaved DV video. type 1 (DV type 1) is interleaved DV video/audio (iavs in AVI).
lavc (LibAVCodec) kan vrij veel, en is redelijk snel ook. Ik gebruik altijd lavc's mpeg4 encoder. mjpeg is wel handig als 'tussenformaat' voor bewerking met VirtualDub (Omdat VirtualDub iig mjpeg aankan).
libavcodec kan geen DV encoden.

Kort: het kan niet. Ik kan wel een alternatief bieden, mjpegtools. Dan moet je met mencoder naar MJPEG omzetten, en deze met "glav" (onderdeel van de mjpegtools) editen. Die spuugt dan een editlist uit (text file met time entries voor de DV file), welke je daarna kan gebruiken om naar divx of mpeg terug om te zetten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 21:25:
Dat is type 2. type2 is short for "DV type 2", oftewel, non-interleaved DV video. type 1 (DV type 1) is interleaved DV video/audio (iavs in AVI).
Kino heeft het specifiek over "AVI type 1" en "AVI type 2". Het kan zijn dat ze het dan over AVI met die twee verschillende types DV bedoelen, maar eigenlijk neem ik aan dat het AVI variaties zijn (zo niet, dan is kino onduidelijk :P ).
libavcodec kan geen DV encoden.
Lieve Beelzebubu :*, kun je mij aanwijzen waar ik dat zeg? ;)
Ik zeg zelfs nog dat je met mencoder DV kunt encoden met de libdv codec :)
Kort: het kan niet.
Wel. Je kunt naar DV encoden, dus kun je met kino editen. Of het gewenst is (vanwege de extra transcode-stap) is een tweede...
Ik kan wel een alternatief bieden, mjpegtools.
Ik meende dat in mijn post al iets stond over het encoden naar MJPEG met mencoder :P
... en deze met "glav" (onderdeel van de mjpegtools) editen. Die spuugt dan een editlist uit (text file met time entries voor de DV file)
Dat klinkt wel interessant, zou een mooie vervanging van virtualdub zijn in het scenario dat ik beschreef.

Maar ik begrijp één ding niet: Je hebt het eerst over MJPEG en daarna over DV? Welke bedoel je nou? MJPEG neem ik aan?

Verwijderd

deadinspace schreef op 24 juli 2003 @ 23:46:
Kino heeft het specifiek over "AVI type 1" en "AVI type 2". Het kan zijn dat ze het dan over AVI met die twee verschillende types DV bedoelen, maar eigenlijk neem ik aan dat het AVI variaties zijn (zo niet, dan is kino onduidelijk :P ).
Nee, Kino is onduidelijk. Het zijn verschillende AVI stream types, <edit> met bijbehorende verschillende DV streams (systemstream of videostream) </edit>. De ene is een "vids" stream (type 2 dus, alleen video), de andere een "iavs" stream (type 1, een interleaved video/audio stream, a.k.a. een systemstream). Er bestaan geen verschillende AVI types. :).
Lieve Beelzebubu :*, kun je mij aanwijzen waar ik dat zeg? ;)
Ik zeg zelfs nog dat je met mencoder DV kunt encoden met de libdv codec :)
Sowwy. ;(.
Dat klinkt wel interessant, zou een mooie vervanging van virtualdub zijn in het scenario dat ik beschreef.
Mjah, virtualdub kan *veel* meer. glav is een simpele editor, het mag de naam editor niet eens hebben eigenlijk. Het is gewoon een video knip-en-plak tool.
Maar ik begrijp één ding niet: Je hebt het eerst over MJPEG en daarna over DV? Welke bedoel je nou? MJPEG neem ik aan?
MJPEG ja, typefoutje. :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 22:29 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
OK Bedankt. Ik heb inmiddels mplayer met libdv support gecompileerd en ga wat experimenteren.
Pagina: 1