PC freezed; Wat is er kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54
Sinds kort is mijn oude PC, die nu dient als server, vreemde kuren aan het vertonen door onverklaarbare vastlopers. Ik heb gemerkt dat deze freezes komen bij het spelen van een spelletje (Mahjongg … jaja, mijn moeder speelt dit). In het begin was de reset-knop voldoende om weer verder te kunnen, maar het probleem deed zich vaker voor dan gewenst en op een gegeven moment wilde hij met de reset ook niet meer opstarten. :( Het beeld bleef zwart, de PC startte niet meer op. De stroom eraf hielp ook niet.

Ik heb toen één van de 2 geheugendimms eruit gehaald en het opstarten ging goed. Ik dacht dus dat het met het geheugen te maken had en heb er 1 voorlopig uitgelaten. Dit ging een tijdje goed, maar ook dit bleek niet te helpen zodat de freezes weer terugkwamen.

Ik ben toen één voor één de dimm gaan testen met Memtest86. Elke dimm 6 complete tests laten runnen zonder fouten .. Deze dimms lijken dus gewoon in orde, wat ik stiekem al verwachtte.

Toen dacht ik dat het de processor zou zijn. Ik heb ongeveer 14 uur Prime95 laten runnen in een torture test zonder fout.

Nu wist ik het niet meer. Het enige wat nog zou kunnen, is de videokaart. Ik weet niet precies wat voor programma’s speciaal voor de videokaart gemaakt zijn, maar 3DMark2001se leek me een redelijk goede test. Ik heb de demo 11 uur laten draaien, zonder fout!

Das dus duidelijk, ik kom er niet uit. |:(

Ik heb eens de voltages bekeken en deze lijken mij vrij in orde:
Vcore: 1,75 (default)
+12V: 11,89
+5V: 5,02
3,3V: 3,26
-12V: ignore
-5V: ignore
(De ignore temps heeft dit plankje nooit weergeven en de PC heeft het verder altijd goed gedaan.)

De verdere specs zijn:
AMD Athlon 900 (temps stressed 51 graden)
Asus A7V
Point-of-View ATi Radeon 8500LE (250/250)
2x256mb Dane Elec PC133
Windows XP SP1

Heb ik bepaalde dingen over het hoofd gezien? Ik heb geen ander moederbord bij de hand om uit te testen en het is nogal een ‘oud’ geval. Wat ik vandaag nog ga proberen te doen is toch de videokaart te veranderen en mocht het werken op het moederbord een XP1700+ cpu’tje. Nog andere tips?

het probleem doet zich wel voor met intensieve programma's zoals games. Ook video-editing heeft een paar freezes laten veroorzaken. Internetten kan wel gewoon. Ik ben er niet uit wat er eventueel kapot kan zijn, vandaar dat ik het maar in dut rubriekje heb geplaatst.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou idd video proberen.

Andesr vrees ik toch voor je mobo, maar er moet ansich nog makkelijk een mobo voor die pc te verkrijgen zijn :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Volgens mij is het geheugen van de videokaart de boosdoener.
Probeer eerst een een andere videokaart.

• Smarron
Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 20:07:
Volgens mij is het geheugen van de videokaart de boosdoener.
Probeer eerst een een andere videokaart.
Ik heb vanaf gisterenavond 22.00u 3Dmark aangezet tot vanmiddag 16.00u. Geen enkel probleem meer opeens. Dus ik ben er nog niet echt achter wat het kan zijn. Ik kan nu wel een andere videokaart indouwen, maar hij loopt opeens niet meer vast.

Ik heb mijn moeder aan het spelen gezet, met de hoop hij toch weer vastloopt 8)7 maar nog steeds doet hij het.

Het enige wat ik in de tussentijd heb veranderd, zijn de videokaartdrivers. Ik heb nu de laatste officiele Catalyst-drivers erop gezet, waar ik hiervoor de Omega-drivers had draaien. Zou het dan slechts een softwarematig probleem zijn ? :?

Verwijderd

bij mij was het idd de videokaart toen ik dat probleem had.

Verwijderd

Smarron schreef op 24 juli 2003 @ 21:52:
[...]
Het enige wat ik in de tussentijd heb veranderd, zijn de videokaartdrivers. Ik heb nu de laatste officiele Catalyst-drivers erop gezet, waar ik hiervoor de Omega-drivers had draaien. Zou het dan slechts een softwarematig probleem zijn ? :?
Is heel goed mogelijk.
De nieuwste drivers installeren (of juist terug gaan naar een oudere versie) kan een hoop problemen oplossen.
Zeker met betrekking tot het aanspreken van geheugen van videokaarten.

Probeer je moeder zover te krijgen dat ze de hele nacht blijft doorspelen. ;)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
Voeding sterk genoeg?? Minimaal 300 Watt is wel aan te raden.

Voedingen zorgen wel eens voor hele vreemde problemen. Is het soms een DOS spel? Die willen nog wel eens brakke programmatuur hebben waardoor de PC vast loopt. (moeders met 10 jaar oude spellen :P)

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Smarron
The Wizard schreef op 25 July 2003 @ 00:28:
Voeding sterk genoeg?? Minimaal 300 Watt is wel aan te raden.

Voedingen zorgen wel eens voor hele vreemde problemen. Is het soms een DOS spel? Die willen nog wel eens brakke programmatuur hebben waardoor de PC vast loopt. (moeders met 10 jaar oude spellen :P)
Er zit een 300watt Zalman ZM300A in. Lijkt me een redelijk goede voeding. (Zie ook specs server in me sig voor de rest van de specs). Het is geen dos-spel. Volledig Windows-based met directx en anti-aliasing enzo zelfs 8)7

Ik laat het voorlopig zo even. Mocht het toch weer freezes geven, ga ik de videokaart vervangen. De PC staat nu toch alweer bijna 30 uur aan.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
toen ik dat soort onzin kreeg in mijn pc was een van mijn harddisks aan het overlijden, misschien dat het dat is

• Smarron
OverSoft schreef op 25 juli 2003 @ 11:51:
toen ik dat soort onzin kreeg in mijn pc was een van mijn harddisks aan het overlijden, misschien dat het dat is
Dit zou in principe wel kunnen. Ik heb er een 30GB IBM in, van de slechte serie van een paar jaar geleden. Deze is ook al 2x terug gegaan voor RMA. Nu is deze sinds ik hem terug heb wel langzamer, maar DFT geeft nog geen fouten of bad sectors ofzo.

Als we zo doorgaan, kan ik maar beter alles vervangen :(

• Smarron
Smarron schreef op 25 juli 2003 @ 12:23:
Dit zou in principe wel kunnen. Ik heb er een 30GB IBM in, van de slechte serie van een paar jaar geleden. Deze is ook al 2x terug gegaan voor RMA. Nu is deze sinds ik hem terug heb wel langzamer, maar DFT geeft nog geen fouten of bad sectors ofzo.

Als we zo doorgaan, kan ik maar beter alles vervangen :(
Nou, de harde schijf is dan toch overleden. Knisperend geluid waar je niet vrolijk van wordt en die ik jammer genoeg al ken uit het verleden.

Toch ben ik bang dat dit het enige niet is. Ik heb inmiddels de cpu getest op een ander systeem. Draait soepel na een x-aantal uren Prime95. De videokaart is tevens getest in een ander systeem, ook hier geen enkel probleem.

De PC wilde echter helemaal geen beeld meer geven tijdens het opstarten. Ik heb alles uit elkaar gehaald en uiteindelijk wilt hij weer booten. Talloze jumpersettings schijnt het geweest te zijn. Alleen toen begon het irritante gekraak van de HD :(

Ik zet er tijdelijk een andere in, maar mocht de PC nog freezes blijven geven, gooi ik mijn geld toch op het moederbord wat niet meer normaal wilt werken.

Pagina: 1