Toon posts:

[win2000] mailserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, nou heb ik sinds kort beschikking over een computertje (intel celeron) en nou wou ik hier een servertje op maken, nou heb ik de beschikking over windows 2000 prof. Deze staat inverbinding met mijn router (en hangt 'dus' aan een netwerk met 3 andere pc's) en moet dag&nacht aan staan, hij heeft ook een adsl-internetverbinding.

Nou wil ik graag een mailservertje opzetten, ik heb nu een vast ip-adres, en binnenkort wordt er een .nl domein aan dat ip gelinkt. Maar om even terug te komen op de mailserver, deze moet email kunnen ontvangen en door kunnen sturen naar de gebruikers. Nu zitten 4 users in het netwerk (verdeeld over de drie pc's) en 2 buiten het lan. Met welk programmatje kan ik dit nou het beste gaan doen?

Ik heb op de search gezocht, maar kon eigenlijk niks vinden wat ik zocht, kwam wel 2 proggie's tegen, mdeamon (oid) en 602pro lan suite, die laatste heb ik geprobeert maar lukte niet echt..

Verwijderd

Ik zou Kerio Mail Server installeren. Die is niet zo duur en doet zijn werk uitstekend.
Je gebruikers kunnen dan gewoon Outlook Express of een andere mail client gebruiken, alsook de webmail van Kerio.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Mdaemon is goed, die gebruik zelf ook en bvalt me prima. Tis echt een aanrader :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
...en weer roep ik: Mercury. Gratis, en zat feats. Zie RobIII in "Makkelijke, maar goede mail server!"

Enig nadeel is dat het niet native als service draait, ik hoop dat hier nog verandering in komt. Tot die tijd kun je het wél als service draaien m.b.v. srvany.

Kerio en mdaemon kosten geld of je moet ze "niet legaal" draaien. Vind ik mijn oplossing toch het mooist ;)

je kunt overigens gewoon alle pop3/smtp/imap compatible mail clients gebruiken (dus ook outlook express, outlook, pegasus mail of eudora etc).

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 23-07-2003 19:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
oke, ty:) maarre wat houdt dit in:
Enig nadeel is dat het niet native als service draait

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 19:37:
oke, ty:) maarre wat houdt dit in:

[...]
Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat het programma van huis uit geen mogelijkheid heeft om het als service te starten. Dit soort problemen kan je ev gemakkelijk omzeilen met bv FireDaemon, wat elk programma als service kan laten starten.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
aha oke, ik heb Kerio Mail Server ook geprobeert maar kom er niet helemaal uit, weet niet precies welke instellingen ik moet hebben enzo, die mdeamon probeer ik morgen even uit, welterusten :P

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Je kan vast ook wel bij de help kijken bij die progjes, wordt alles wel goed uitgelegd hoor :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:09

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

ik zelf ben wel te spreken over WorkgroupMail. Heb een maandje met een test versie gewerkt. Het is nog al simpel te installeren, in te stellen en te ondehouden. en met 2 plugins kun je er zelfs web-based je mail ophalen of web-based de basis functies beheren.
De 30 dagen versie kun je na wat invul werk gratis downloaden.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Win2K Prof heeft ook een eigen SMTP server (ik weet zo niet of er ook een pop server bij zit). Die kun je zo toevoegen via "Windows onderdelen toevoegen/verwijderen". Zit bij Internet Services in. HEt SMTP gedeelte heb ik wat ervaring mee, en dat draait als een tiet (voor zover tieten draaien althans ;) )

Verwijderd

RobIII schreef op 23 July 2003 @ 19:30:
...en weer roep ik: Mercury. Gratis, en zat feats. Zie RobIII in "Makkelijke, maar goede mail server!"

Enig nadeel is dat het niet native als service draait, ik hoop dat hier nog verandering in komt. Tot die tijd kun je het wél als service draaien m.b.v. srvany.

Kerio en mdaemon kosten geld of je moet ze "niet legaal" draaien. Vind ik mijn oplossing toch het mooist ;)

je kunt overigens gewoon alle pop3/smtp/imap compatible mail clients gebruiken (dus ook outlook express, outlook, pegasus mail of eudora etc).
Heb ik hier ook gedraaid, voor een 100% gratis product, fantastisch, interface komt uit het jaar 0, het is ff doorbijten om alles in te stellen (maar dat is bij iedere mailserver bijna welzo), maar het werkt als perfect. Linkje:
http://www.pmail.com/overviews/ovw_mercwin.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2003 @ 23:37:
aha oke, ik heb Kerio Mail Server ook geprobeert maar kom er niet helemaal uit, weet niet precies welke instellingen ik moet hebben enzo, die mdeamon probeer ik morgen even uit, welterusten :P
Oei... dan ga je bij het configureren van MDaemon nog van je stoel vallen... Die heeft véél meer opties dan die van Kerio :9

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb net mdeamon ook gedownload, maar ik zit dus met een probleem, bij mijn startpost staat dus dat ik nu nog geen .nl domein heb, maar die moet ik wel constant invullen. Dus wat moet ik daar invullen? mn ip werkt niet (dat 'toekomste' .nl domein wordt doorgelinkt naar mn ip, waar dus mijn mailserver draait) Hoe moet ik dit aanpakken (omg ik ben echt een n00b :P )

Verwijderd

Welke meldingen krijg je, waar vul je wat in? We hebben hier niet allemaal een glazen bol staat ofzo :{

Verwijderd

Topicstarter
ehm ik heb daar geprobeert niks in te vullen, en mn ip geprobeert, maar hij geeft geen foutmeldingen oid maar hij doet het gewoon niet.. kan geen emailtjes heen en vandaan sturen..

Verwijderd

Waar moet je het invullen? En dat het vanaf je interne netwerk niet werkt klopt, omdat je ten eerste de poorten waarschijnlijk niet geforward hebt, en ten tweede niet via het externe IP van de router kunt connecten naar een server binnen je netwerk. ('Naar binnen kijken door je raam als je binnen zit'-idee) Je zult daar dus iets op moeten verzinnen.
Als je vanaf buiten wilt connecten, vul je je externe IP in, en zorg je dat de poorten geforward worden.

Pas trouwens wel op dat je geen open relay draait!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 20:49
Vergeet niet om als je je .nl domein krijgt, de MX records ook naar je server te laten verwijzen, anders komt er nooit mail aan.

Verder ga ik (weer) Argosoft Mail Server aanraden. MDaemon is een erg goed pakket, maar voor wat jij wilt volgens mij veels te uitgebreid. Argosoft mail server is er in een aantal varianten, waaronder 1 gratis versie, die niet zo enorm uitgebreid is. Maar dat kan je allemaal op de site lezen.

Verwijderd

Topicstarter
oke ikheb die argosoft gedownload en ik moet zeggen dat dit wel wat voor mij is, niet teveel overbodige functies e.d. duidelijke help-file, maar goed ik kom er toch niet helemaal uit, hij kan geen smpt-server maken oid, ik heb ff paar plaatjes drvan gemaakt, je komt er door hier te klikken.

ps let aub nie op website, moest ff zosnel mogelijk (wow frontpage.. :/ )

• Ook

Ook

Yes I can!

OK, volgens mij neem je iets te veel hooi op je vork, even een paar stapjes:
• Zet poort 25 open op je router (naar het IP van de server), je wilt immers mail ontvangen via SMTP
• Zet poort 110 open op je router, je wilt immers dat mensen je server kunnen benaderen via POP3 om hun mail op te halen
• Koppel ff een (tijdelijke) DNS naam aan je IP, dat kan ik ev ook wel ff snel voor je doen (als je je IP mailt) maar je kan ook gewoon ff snel een gratis DNS naam regelen (bij bv no-ip.com); altijd handig om te testen
• Draai je een eigen DNS server? Zo nee, waarom staat je DNS Server dan op 10.0.0.138 ingesteld?

Verder zie ik in je screendumps dat het "address" al in gebruik is.. Draait er soms nog een mailserver op de achtergrond (als service misschien)? Als er al iets luistert op poort 25/110 dan kan je er niet nog een mailserver bij starten!
Ik heb zelf ook wel een aantal mailservers geprobeerd maar ik vind Kerio nog steeds 1 van de lekkerste en makkelijkste om mee te werken.

TIP: Je kan ook de gratis DNS diensten van ZoneEdit gebruiken; kan je vrij makkelijk je (.nl, .com etc) domeintje beheren. Mailforwards, IPforwards en HTML redirects.. allemaal zo gepiept!

[ Voor 14% gewijzigd door Ook op 24-07-2003 19:21 ]

Verwijderd

Misschien het programma: Mailenable iets??? De standaard versie is freeware en dus gratis. En werkt erg goed.
www.mailenable.com

Verwijderd

Topicstarter
OK, volgens mij neem je iets te veel hooi op je vork, even een paar stapjes:

Zet poort 25 open op je router (naar het IP van de server), je wilt immers mail ontvangen via SMTP

Zet poort 110 open op je router, je wilt immers dat mensen je server kunnen benaderen via POP3 om hun mail op te halen

Koppel ff een (tijdelijke) DNS naam aan je IP, dat kan ik ev ook wel ff snel voor je doen (als je je IP mailt) maar je kan ook gewoon ff snel een gratis DNS naam regelen (bij bv no-ip.com); altijd handig om te testen

Draai je een eigen DNS server? Zo nee, waarom staat je DNS Server dan op 10.0.0.138 ingesteld?

Verder zie ik in je screendumps dat het "address" al in gebruik is.. Draait er soms nog een mailserver op de achtergrond (als service misschien)? Als er al iets luistert op poort 25/110 dan kan je er niet nog een mailserver bij starten!
oke, hoe zet ik die poorten open? (krijg bij mn ip zo'n scherm van thomson multimedia, moet ik anders evt. nog paar screenshotjes maken? )

en ik zal wel ff mn ip naar je opsturen, komt eraan :)

en ik draai geen dns-server (tenminste niet dat ik weet) en ik heb dat zo ingesteld omdat het zo in de help-file stond.

en er stond idd nog een andere mail-server aan, zal wel verkeerd zijn afgesloten, nu krijg ik gewoon 'netjes' de melding: 'smtp server started, listening on port 25' en dat bij alle poorten

Verwijderd

Je moet zoeken naar de opties 'virtual server' of 'portforwarding' in je router, deze zitten er ongetwijfeld in. Zie voor wat extra uitleg (erg leerzaam!) Het Grote Poortmappingsverhaal

Als je nu van binnenuit wil testen, moet je hoogstwaarschijnlijk connecten naar het interne adres van de mailserver. Mensen buiten jouw netwerk doen dit gewoon via de router :)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik zou mdaemon gaan gebruiken is een fijn mail programma die niet te weinig en niet te veel instellingen heeft. Run hem zelf ook op een server in samenwerking met win2k prof. Wanneer je alleen lokaal je acounts gaat gebruiken zorg dan dat smtp poort geforward word en anders beide natuurlijk.

• Ook

Ook

Yes I can!

Poorten openzetten gaat als het goed is vrij simpel, gewoon inloggen op je router en dan naar Virtual Server (of Static Routing oid) en daar kan je als het goed is een (TCP) poort instellen om te forwarden naar een lokaal IPtje.

Ik zou je DNS server gewoon instellen op het IP van je router...enne.. zet dat "allow relaying" nog ff uit totdat je zeker weet dat het werkt. Je moet dus ook inloggen met een naam/wachtw om emails te kunnen verzenden (of verzenden alleen laten toestaan voor mensen met een lokaal IP).

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/luinstra/pics/ip.JPG

Dit zie ik bij mn ip-configuratie, maar ik zou niet weten wat ik hier neer moet zetten (moet ik het hier enigzins hier wel neerzetten? hierboven staat nog een tabelletje met 4 'dingen' de kop van die tabel is: IP address table, en de kop van de tabel die je op het plaatje ziet is: IP route table, waarbij de eerste kolom 'Destination' is, de tweede 'Source' de derde 'Gateway' en de vierde 'Intf' is

• Ook

Ook

Yes I can!

Hmm, dit bedoelde ik een beetje met "iets te veel hooi op je vork". Men verwacht eigenlijk wel een beetje dat een poortje forwarden tot de basis kennis behoort als je een mailserver gaat opzetten.

Wat gebeurt er als je op dat "static routing" klikt?

Pagina: 1