9800 pro vervangen voor 9500 pro

Pagina: 1
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:59
Hallo mensen,

Situatie:
Binnenkort ga ik een nieuwe pc aanschaffen omdat mijn oudere pc (p4 2.0 ghz en brak moederbord met sdram) sommige spellen niet helemaal meer trekt. Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een radeon 9500 pro erin gegooid, maar heb nooit echt een hogere score kunnen halen dan +/- 8200 3dmarks, was natuurlijk wel ff balen, maar kon er wel mee leven omdat het aan mijn moederbord lag.

Binnenkort ga ik dus een nieuwe pc in elkaar flanzen, en om maar gelijk met het duurste te beginnen: ik koop als eerste een videokaart.

Vraag:
Als ik een 9800 pro aanschaf en deze tijdelijk in mijn oude pc gooi, merk ik dan wel enige prestatieverbetering? En zou ik dan bijvoorbeeld boven de 12.000 3dmarks kunnen komen met dat brakke moederbord?

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-07-2003 18:55 ]

Verwijderd

Ja je zal altijd prestatie verbetering krijgen, omdat doodeenvoudig de 9800 pro veel krachtiger is dan een 9500 pro. :)

Welke moederbord heb je dan. :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 18:57 ]

Verwijderd

Een P4 2.0 ghz op dat mobo? Dan kan je er toch zeker ook DDR insmijten niet? Geef even de naam en specs van je mobo

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Het helpt wel maar het probleem moet je ook zoeken bij je p4 icm sdram... dat is gewoon vrij sloom, een p4 wil namelijk geheugenbandbreedte.
En sdram doet daarin gewoon tekort.

[ Voor 12% gewijzigd door Carel op 23-07-2003 18:57 ]

• Vlassie1980
Ik heb een moederbord van het merk Giga-byte, type GA-8IDX, en volgens mij slikt die echt alleen maar SDRAM

Verwijderd

Ja die slikt alleen maar sdram, maar het is heel eenvoudig, als jij een recente goeie moederbord koopt met ddr ram, dan ga jij als een tierelier.

Samen dan met die 9800 pro, dan haal je zeker meer dan 15.000. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 19:01 ]

• Vlassie1980
hoeveel prestatiewinst zou ik dan ongeveer hebben met een recenter mobo denk je?

• Vlassie1980
Ja, dat is zeker een lekkere score, ik ga binnenkort wel ffies een 9800 pro halen en daarna de andere componentjes voor mijn pc, in ieder geval bedankt voor de vlotte reacties
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 19:00:
Ja die slikt alleen maar sdram, maar het is heel eenvoudig, als jij een recente goeie moederbord koopt met ddr ram, dan ga jij als een tierelier.

Samen dan met die 9800 pro, dan haal je zeker meer dan 15.000. ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

je begaat een grove fout...

KIJK NIET NAAR 3DMARK SCORES

zegt zoo weinig he.. In 3dmark03 zal je score wel hoger zijn, omdat deze meer gericht is op de videokaart en 2001se meer op de rest van het systeem rust.

Maar SDRam..

• Vlassie1980
Het zijn niet alleen de 3dmark scores hoor, als ik bijvoorbeeld medal of honor zit te spelen op gemiddeld detail en een resolutie van 800x640 en dan nog dikke FPS-drops krijg bij vuurgevechten...... wordt je niet echt vrolijk van :(
418O2 schreef op 23 juli 2003 @ 19:04:
je begaat een grove fout...

KIJK NIET NAAR 3DMARK SCORES

zegt zoo weinig he.. In 3dmark03 zal je score wel hoger zijn, omdat deze meer gericht is op de videokaart en 2001se meer op de rest van het systeem rust.

Maar SDRam..

Verwijderd

Ja, ik vind het belangrijker dat je een nieuw mobo koopt dat DDR wel slikt, dan dat je een ATI Radeon 9800 PRO koopt. Denk dat het mobo meer zal uit maaken als de kaart zelf. En mobo kost minder als 9800PRO.

• Vlassie1980
Die radeon 9800 pro koop ik sowieso wel, die is namelijk voor mijn nieuwe pc, en die oude pc is eigenlijk ook wel een beetje van mijn pa, en die is nooit enthouisast als ik weer met nieuwe pc-componenten aan kom zeule, vroeg me alleen dus af of ik tijdelijk kon genieten van betere prestaties op deze huidige pc. :P
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 19:08:
Ja, ik vind het belangrijker dat je een nieuw mobo koopt dat DDR wel slikt, dan dat je een ATI Radeon 9800 PRO koopt. Denk dat het mobo meer zal uit maaken als de kaart zelf. En mobo kost minder als 9800PRO.

Verwijderd

Na ja, maar als jij een nieuwe mobo koopt met 512 mb ddr plus de 9800 pro, geloof me dan kan jij een hele tijd mee komen, daar zal niet snel een spel op de markt komen die jij niet kan draaien dan.
En die fps drops in medal of honor hoef je dan ook geen zorgen meer overmaken, je krijgt dan geen drops meer, en je kan ook nog eens alle eyecandy aan zetten, en hogere resolutie's, en geloof me, je hebt nog steeds voldoende fps. ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

Ik draai met onderstaand systeem, op die configuratie, 13k 3dmarks (01).

Ik zou, wel voor een DDR dual channel bord gaan als je een p4 neemt. En een p4 HT versie (800mhz) nemen. Dat scheelt zo ongelooflijk veel in performance.

Dan zou je, met een beetje tweaken, toch wel de 18-20k moeten kunnen halen on 01.

Niet dat je het daar voor doet, maar het is wel een richtlijn.

Verwijderd

ik heb 11500 met een radeon 9600 pro.

Ik zou als ik jouw was alleen een andere mobo + cpu kopen en dan ff wachten op de volgende generatie video kaarten. Verschil tussen 9500 en 9800 is gewoon te weinig voor het geld + dat je er toch geen nut voor heb bij de meeste spellen.

Misschien handig om voor het geld een goed beeldscherm te kopen. Aangezien veel mensen veel geld uitgeven voor een video kaart terwijl ze bijv. een brak scherm hebben en daardoor de grapics eigenlijk nog shit zijn.

Ik zou iedergeval geen andere videokaart kopen in dit geval. mobo + ddr zou voldoende moeten zijn (+misschien een andere cpu)

Als je echt een gamer bent. Wacht tot HL 2 / doom 3 uit is en koop dan een video kaart waar je dan zeker van bent dat je meer dan 60fps haal ;)

meeste spellen van nu gebruiken toch niet de power van een radeon 9800 pro.

Dit is trouwens de reden waarom ik voor nu een radeon 9600 pro heb ;) en niet een duurdere kaart.

Verwijderd

Ach kijk ik zie het zo, als je hoge score haalt in die benchmarks, dan weet je zeker dat die in spellen ook goed doet, als je 18.000 in 3dmark haalt, nou geloof me dan haal je hoge fps in u.t2003 of wat dan ook.
En Epsilon zegt dat goedt, het is een richtlijn, we zijn toch allemaal tweakers, of zie ik dat nou verkeerd, die benchmarks benchen heus je videokaart wel, en mijn ervaring is toch, haal ik hogere scores in 3dmark, merk ik ook hogere fps in games.
Dus precies het is een richtlijn. :)

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 21:17:
Na ja, maar als jij een nieuwe mobo koopt met 512 mb ddr plus de 9800 pro, geloof me dan kan jij een hele tijd mee komen, daar zal niet snel een spel op de markt komen die jij niet kan draaien dan.
En die fps drops in medal of honor hoef je dan ook geen zorgen meer overmaken, je krijgt dan geen drops meer, en je kan ook nog eens alle eyecandy aan zetten, en hogere resolutie's, en geloof me, je hebt nog steeds voldoende fps. ;)
Noem eens een game dat je niet kunt draaien met een 9500pro? Natuurlijk, de 9800pro is beter, maar om een 9500 pro nu maar weg te knikkeren (Lees:9800pro aanschaffen) voor betere performance, waarvan je in de praktijk niets merkt, zou ik afraden.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Verwijderd

Par_Martinos schreef op 24 July 2003 @ 07:47:
[...]

Noem eens een game dat je niet kunt draaien met een 9500pro? Natuurlijk, de 9800pro is beter, maar om een 9500 pro nu maar weg te knikkeren (Lees:9800pro aanschaffen) voor betere performance, waarvan je in de praktijk niets merkt, zou ik afraden.
Sorry hoor, maar ts gaat nou eenmaal een 9800 pro kopen, en ik zeg niet dat de 9500 pro slecht is, of dat hij die maar weg moet knikkeren.
Maar zijn vraag is of hij meer performance haalt, als hij een 9800 pro koopt, zowel met deze moederbord die hij nu heeft, of met een nieuwe, en dan zeg ik ja, dan haal jij meer performance.
En ik heb ook niet gezegd dat er een game is die je niet met de 9500 kan draaien, ik geef gewoon andwoord op zijn vraag, en natuurlijk kan je ook andere combinatie's doen, maar dat was zijn vraag niet. ;)
Pagina: 1