256MB wordt alleen herkend als 128MB...???

Pagina: 1
Acties:

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik heb gisteren bij iemand thuis 2 reepjes geheugen [over-]gekocht.
Dat na een lange reis van de ene kant van NL [omgeving Eindhoven] naar de andere kant [Veendam], waar ik in totaal 10 uur mee kwijt geweest ben. :Z

Hij verkocht deze als zijnde 2x Viking 256MB PC133 [CAS 2-2-2] voor de gezamelijke prijs van FL. 850,-
Echter, op zijn systeem draaide het geheugen niet op CAS2 [133MHz, alles standaard], en werd er slechts 384MB gevonden, terwijl beide reepjes erin zaten.
Als reden daarvoor gaf hij op dat hij net een nieuwe BIOS had geflashed voor zijn mobo [een of andere creative[?] met Apollo133 chipset????], die totaal niet stabiel was.
Wel kreeg hij twee reepjes Corsair geheugen aan de gang op 133MHz/CAS2. :?

Alleen in SiSoft Sandra 2001 stond er dat er 512MB geheugen inzat [maar niet op alle plaatsen in Sandra].
Ik was wel aan het twijfelen, maar ik wilde erg graag dat geheugen hebben, en had ook geen zin met lege handen thuis te komen na zo'n lange reis, zodat ik uiteindelijk toch maar de reepjes heb gekocht. |:( |:( |:(

Thuisgekomen wordt er op mijn systeem echter één van de twee reepjes alleen als 128MB gevonden. Ik heb alle banken geprobeerd, en ook een andere computer, maar nix leverde 256MB op. :(
Ik begin nu toch te denken dat ik een beetje een miskoop heb begaan, en weet nu niet eens zeker of ik dat CAS2-verhaal moet geloven.
Terugdraaien wilde hij niet aan beginnen. :r

Mijn vraag is: ben ik nu genaaid, of is dit een bekend hardwareprobleem [waar een oplossing voor is]?

Weet iemand een goed proggie waarmee je van je geheugen alle specs kunt achterhalen [dus geen Sandra, want daar klopt geen ruk van]? Dan kan ik iig controleren wat er klopt van de door hem aangegeven specs... :'( Want ik heb nu vaagjes het vermoeden dat ik behoorlijk duur standaard PC133 geheugen heb gekocht.

Mijn specs: Abit KA7, Athlon700@901 [106x8,5], GeForce, SB-Live, Maxtor 40Gb + nog wat CD-DVD-spelers/writer, netwerk, modem, en andere rotzooi.
Ik draai bij mijn weten de laatste BIOS van het mobo en gebruik de laatste VIA-drivers.

Ik ben alweer een beetje over m'n hittepunt :( heen, maar het vertrouwen in de medemens moet ik nog terugwinnen

Verwijderd

Probeer ze eens een voor een.

Als ze allebei 256 aangeven licht het aan je systeem. Als er een 128 aangeeft ben je genaaid. :)

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij be je keihard genaaid
Want als je je pc aanzet dan moet hij al aangeven hoeveel geheugen er in zit. Btw geef eens de nr's die op de chip's staan van het geuheugen?
Kan ik je wel zeggen wat het is

Verwijderd

Ik heb een handig proggie om te kijken of ze Cas2 geschikt zijn. Als je dat wilt hebben hoor ik het wel.

En ja, ik denk dat je dan genaaid bent. Voor die prijs koop je ze ook in de winkel om de hoek.

Verwijderd

beetje duur voor 2de hands geheugen.

en ja ik denk dat je zwaar genaaid bent man

sla die gozer die je belazert hebt maat goed hard in zijn ballen of zo (dat hij het afleert)

>:)

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 20:04 schreef enigma het volgende:
sla die gozer die je belazert hebt maat goed hard in zijn ballen of zo (dat hij het afleert)

>:)
Moet ie weer 10 uur rijden :+
Jammer dat je niet goed op de hoogte was van de prijsontwikkeling. Ik vind het echt heel erg voor je, maar je bent echt belazert. Tja, je was natuurlijk voor niets ernaar toe gereden als je het geheugen niet kocht, maar als je zag dat ander geheugen wel gewoon in windows werd gededecteerd, moest je toch een beetje argwaan krijgen he?

Verwijderd

Zo'n geintje heb ik (en velen met mij bleek later) op de HCC gehad. Ik had bij Computerland een 256 meg PC100 dimm gekocht voor 339 piek, vond ik al verdacht goedkoop. Thuis bleek ook dat ie maar 128 herkende. Ik ben terug gegaan naar Computerland in Utrecht. Daar wisten ze me te vertellen dat die dimmen alleen op Athlon systemen werkten. Wel probeerden ze me nu 2x 128 meg aan te smeren met bijbetaling van 60 piek, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik vond dat wel een naaistreek van ze. Dit moesten ze van tevoren hebben geweten! :r

Verwijderd

400 piek vind ik niet te duur voor 126 MB PC100 geheugen. Had je die 60 piek toch maar erbij gelapt, had ik zo gedacht, dacht ik zo.

Verwijderd

Waarom dacht je dan dat ik 1x 256 had gekocht? Mun collectie dimmbanken is ook niet onuitputtelijk ;)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Daar wisten ze me te vertellen dat die dimmen alleen op Athlon systemen werkten.
:? :?:? :?:?:? :?:? :?:? :? :? :?

Kan die kerel zeker ook beargumenteren?!

(ro__ : wat een eikel! Heb met je te doen collega.... Probeer in ieder geval iedere dimm appart en kijk wat je BIOS roept. Dat is toch wel de simpelste manier om er achter te komen.
BTW: Waarom 133MHz 2-2-2 als je op 106MHz bus draait :? )

de betaler vervuilt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Prijs 256 MB PC133 is op dit moment f460,- (dus goedkoper dan 2x 128 MB PC133)
Of dat 2-2-2 is weet ik natuurlijk niet.
Maar volgens mij geld er de ongeschreven regel dat 2e-hands spul +/- 60% van de nieuw-prijs is (tenzij net nieuw....)
Dus ik vind 't wel een beetje duur.
Om op je eigenlijke vraag terug te komen....
't kan zijn dat een enkel mainboard niet met >128 MB modules om kan gaan, maar je gaf zelf al aan dat je meerdere borden geprobeerd had.
Probeer ieg. om de modules per stuk te testen en post hier ook ff de text die op de modules/stickers staat.
Vraag ook ff naar de aankoop-nota van die gast (garantie.... en om te zien of ze niet van de vrachtwagen zijn gevallen.)

suc6 d'r mee.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Op dinsdag 28 november 2000 20:23 schreef RobiNET Online het volgende:
400 piek vind ik niet te duur voor 126 MB PC100 geheugen. Had je die 60 piek toch maar erbij gelapt, had ik zo gedacht, dacht ik zo.
Sinds wanneer bestaat er 126 MB geheugen? ;)

• -SpaceMaker-
  • Niet online

-SpaceMaker-

Tweakt sinds 29-01-2000

Op dinsdag 28 november 2000 19:57 schreef RobiNET Online het volgende:
Ik heb een handig proggie om te kijken of ze Cas2 geschikt zijn. Als je dat wilt hebben hoor ik het wel.
Welk programma is dat en waar vind ik dat ?

-Think Progressive-

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:54
ja jongens
je weet zelf toch ook dat hij 128 bedoelt
djeez man

PVoutput

Verwijderd

Oke sorry 128 bedoelde ik :+ . Dat proggie heb ik.

Verwijderd

Wie dat proggie moet hebben, kan me emailen. Ik ben straks (24.00 uur) weer thuis.

Verwijderd

je bent geloof ik niet genaait ik heb dat dus ook gehad ik had er 128 in zitten en hij zag maar 64 andere ingedaan ( 128mb van me'n pa ) en toen die 64 bij mijn pa er ingegooid en die pakte em wel... probeer dat geheugen eens in een andere pc

• Grenco
  • Laatst online: 11-07 22:34
kijk eens met dit progje of je echt 2x 128 mb hebt gekocht :)Dimm ID

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
OK, ik heb ondertussen een heeeele hoop verschillende tests gedaan [vandaar dat ik nu pas weer reply], en ik denk dat het ligt aan de combinatie van dat merk geheugen [Viking] en de chipset van mijn mobo [VIA].
[ook al wordt die ene DIMM tevens als 128MB herkend op een andere compu; Compaq Pressario].

Ik heb dat proggie "DIMM_ID" geprobeerd op die Compaq [want dat werkt alleen op een mobo met intel-chipset], maar dat kon helemaal nix herkennen. Ook niet mijn goede Toshiba 256MB DIMM, dus ligt het aan het niet aan het geheugen...

Ik ben nogmaals alle verschillende mogelijkheden langsgegaan [4-sloten / 1-3 reepjes], maar nergens klopt het. Het werkt gewoon niet samen. PUNT

Ook ben ik het "goede" reepje gaan testen op stabiliteit en overklokbaarheid, maar CAS2 trok'ie niet op gewoon standaard 133... Dus aan dat reepje heb ik dus eigenlijk ook heel weinig.
Wel zou ik nog even dat proggie van RobiNET Online willen proberen om te zien of het toch CAS2-2-2 is...

Ik probeer nog of hij ze terug wil nemen als ik ze zelf kom brengen, maar anders moet ik ze maar weer door zien te verkopen. K#Tzooi!

P.S.: GA!S, mem draait op 141MHz vanwege de asynchrone bus van een KX133-mobo. Dat is dus Hostclock+PCIclock... vandaar dat ik goed en snel geheugen wilde.
En FL. 425,- voor een CAS 2-2-2 reepje van 256MB is nou niet bepaald duur. Ze staan in de Pricewatch zelfs voor FL. 889,- per reepje!!! En standaard 256MB PC133 CAS3-3-3 kost al FL. 440,- .....
Maar aangezien één reepje slechts als 128 werkt, en de andere met de specs van een PC100-reepje, ben ik nu toch wel duur uit. ;( :'(

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Met dat proggie lijkt het toch om een 256MB-DIMM te gaan, alleen staat er wel CAS 3-4-4....?

Dit bevestigd dus mijn eerdere vermoeden dat er een incompatibiliteit met mijn mobo is. ;(
Heeft iemand hier meer ervaringen mee, en eventueel oplossingen voor?

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Niemand meer die hier nog iets aan toe te voegen heeft?
Pagina: 1