Direct3D game hangt na enige tijd

Pagina: 1
Acties:

• Coos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:06

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Ik heb geen idee of ik dit probleem hier moet posten, maar omdat het om een game gaat, begin ik maar hier. Indien dit toch in een ander gedeelte thuis hoort, verplaats het dan maar.

Maar hier is de omschrijving van het probleem:
Ik heb de computer van mijn buurjongen gekregen om hem te maken. Sinds anderhalve maand heeft hij, als hij een spel speelt (Return to Castle Wolfenstein en Warcraft 3, beide direct3D games) blijft het spel na enige tijd hangen. Het scherm bevriest zeg maar. De enige mogelijkheid om de computer weer aan de gang te brengen is via de resetknop. De eerste freeze komt na zeg maar een half uur en komt iedere keer sneller. Ik moet wel melden dat er absoluut geen error omtreed. Als kleine opmerking moet ik ook melden dat hij absoluut niet meer weet of hij wat geinstalleerd had toen het fout ging. De hardware is in ieder geval niet veranderd.

gegevens over computer:
moederbord: Asus P4B266, bios versie 1010
geheugen: 256 MB PC2100
processor: P4 1,6 Ghz 512kb
VGA: Asus V8170DDR- 64 MB, asus detonator 44.71 geinstalleerd
Sound: Onboard Cmedia geluid, cmedia 2.75a (5.12.01.0603) drivers geinstalleerd van Asus site
DirectX: 8.1
Overklok: nee
HD: Maxtor 60GB 7200rpm udma133
voeding: Codegen 350W (model 300x ????, vreemd een 350W is model 300).
extra info: DVD-Rom speler, CD-writer, netwerkkaart als extras geinstalleerd
verder zijn alle updates van windows geinstalleerd. Het is ook getest met DirectX 9.0a, maar dat leverde hetzelfde probleem op.

Zelf gedaan:
In menig forum ben ik op zoek gegaan naar hangende systemen met betrekking tot Warcraft. Hierbij vond ik vele "mogelijke" oorzaken zoals: voeding kapot, direct3D, geluidskaart, voeding verkeerd aangesloten, directx9, PCI 1 bezet, temperatuur, geheugen kapot van videokaart, bios van moederbord en detonator drivers.
Al deze problemen ben ik stuk voor stuk nagegaan. De voeding is goed aangesloten, dus geen te veel stekkers aangesloten op het moederbord. De fans werkten allemaal (videokaart is passief gekoeld), er zat niets in PCI 1, geen interrupt conflicten, bios geupdate naar laatste versie. Toen heb ik een burn-in test gedaan met sisoft sandra 2003 om de temperatuur te controleren. Deze kwam niet boven de 45 graden uit, dus dat lijkt me OK. In dxdiag heb ik directsound, directdraw en direct3d getest, alle tests waren geslaagd. Toen heb ik motherboard monitor 5 geinstalleerd om de spanningen te kunnen controleren. Ik heb toen warcraft 3 opgestart (Ik ben geen game fan, dus ik had geen idee hoe het spel werkte). Ik starte de proloog en na een beetje ge-etter, kwam ik niet meer verder. Ik ben toen even gaan lunchen en toen ik terug kwam, hing de computer. Na een reset heb ik de log bestanden van MBM erbij gehaald en daar zag ik dat de vcore en vcore1 goed rond de 1.5 volt lagen, echter kwam de 3.3 nooit boven de 3.2 (max) en was op sommige punten 3.1, daarnaast kwam de +12 nooit boven de 11.5 uit en lag meestal rond de 11.3 met als dieptepunt een 11.2.

Nou mijn vraag: Zou dit kunnen duiden op een gare voeding? Of ligt het probleem compleet ergens anders? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

Verwijderd

Het hoeft ook niet perse aan de voeding liggen, maar wat denk je van de harde schijf zelf? Soortgelijk probleem kreeg ik ook zelf.
Ik zat in Windows te surfen en ineens sloeg de pc vast. Geen BSOD of whatever. Gewoon muurvast.
Bleek de hdd kapot te zijn gegaan. (Hij kon nog wel af en toe niet gedetecteerd worden).

Kijk hier maar eens naar. Of vervang eventueel de voeding om het probleem uit te sluiten.

• Coos

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Ik heb vanmorgen een nieuwe voeding in die PC gehangen. Een Aopen 350W met zo'n 120 mm fan. Ik heb dat spel weer opgestart en nu weet ik niet of het aan de voeding ligt of aan het feit dat de kast open stond, maar nu duurde het 3 uur en een kwartier voordat de PC hing. Dit kon ik vinden doordat Motherboard monitor elke halve minuut een log maakt.

Om te checken of het misschien een cooling probleem was heb ik daarna, na een reboot, een soort blower (klein type) op de videokaart gezet. Helaas was het na 3 uur en 17 minuten weer gedaan met de PC. Ik ga vanavond wel even een memtest doen, want nu heb ik even geen zin meer. Heeft er iemand anders misschien nog een idee?

• Coos

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Hier weer een update (en tevens dus stiekem een kick ;) )

Ik heb de hd gecheckt met Maxtor Powermax en die vond geen probleem. Daarnaast heb ik het geheugen gecheckt met memtest 3.0, die heb ik een nacht laten draaien (ongeveer 8 uur) en hij heeft 42 tests uitgevoerd. Ook geen probleem gevonden. Het enige wat ik raar vond, was dat het geheugen volgens memtest een snelheid had van ongeveer 850 mb (ik weet niet meer of het hoofd of kleine letters waren of een combinatie) per seconde. Dat vind ik weinig voor pc2100 geheugen (dat is toch 2100 mb per seconde?).

Ik heb ook nog een test uitgevoerd met mijn videokaart in de machine (een pine excalibur GF2 MX400 64MB SDRam). Dit is van mindere kwaliteit als de GF4MX440 64 MB DDR. Toch hield mijn kaart het ongeveer 40 minuten uit, wat al langer is dan de 30 minuten van de asus kaart. Dit alles werd gedaan met dezelfde instellingen in warcraft3.

Na dat alles heb ik het spelletje maar even op mijn pc'tje ge-installed en gedraaid. Na enige uren spelen, en een nacht standby, werkte mijn pc nog steeds. Dat terwijl op die andere machine zelfs in standby (hiermee bedoel ik niet spelend, maar wel spel open houden) nog na een half uur ging hangen.

Kan iemand nog enige info verschaffen wat het probleem kan zijn, want ik krijg zo langzamerhand het idee dat het moederbord, de videokaart en de voeding allemaal brak zijn.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ten eerste: Het is dus Duidelijk geen Hardware probleem, want alles werkt naar behoren, voeding geeft geen pieken of dalingen, dus het moederbord werkt goed, en hij geeft beeld in windows dus het AGP slote/PCI slot ?? is goed.

Ten Tweede: Het kan van alles zijn dat die freezed in directx games, uninstall ff die videokaart, pleur de drivers eraf, kijk of er soorten proggie`s op staan die instellingen veranderen in je videokaart, zoiets als powerstrip kijk of daar wat staat wat niet hoort, mischien staat fast write aan ofzo ?
Daarna andere drivers erop, het kan zijn dat in die drivers bugs zitten, want als de games het er wel deden voor die nieuwe detonators ligt het aan de drivers.
Install ook directx opnieuw, draai de tests in dxdiag daarna hoort die het naar behoren te doen.

Just my 0,000002 cents :Y) :)

EDIT ! ik zie net dat de 12 volt lijn 11.3 wordt ! dit zit dus onder de 5% dalings marge ik weet niet of je cpu van die lijn snoept of je AGP dat verschilt per mobo.
Zo Kan je pc dus freezen onder heavy load, dus games, definitly je voeding !

[ Voor 35% gewijzigd door caspergt op 02-08-2003 23:18 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Coos

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Zoals je wellicht gelezen hebt, heb ik ook de voeding al vervangen. Die andere voeding was een gloednieuwe Aopen 350W. Daar bleven alle waarden netjes rond de eigenlijke waarden hangen. Het duurde met die nieuwe voeding 3 uur om het spel (en computer) te laten hangen. De voeding is dus brak, maar dat is dus niet het enige.
Voor de installatie van de andere videokaart heb ik de oude asus detonator drivers gedeinstalleerd en nieuwe nvidia drivers (44.03) geinstalleerd. Met die GF2MX400 bleef de computer na 40 minuten hangen. Dit is al 10 minuten langer dan de GF4MX440 met compleet dezelfde instellingen in het spel.

Verder draaien alle tests van directx (8.1 en 9.0a) goed. Daarnaast heb ik dit alles op een kale winxp home gedaan.

Pagina: 1