[XP] Sysprep werkt niet naar wens

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik ben op mijn werk bezig met het maken van een preload voor onze systemen.
We hadden er altijd 1 en die werkte als volgt:
- harddisk met preload in het systeem hangen
- lege harddisk erbij op 2e kanaal of als slave
- opstarten, ghost ging automatisch, afsluiten
- preload schijf eruit en nieuwe hdd op primaire ide en opstarten
- nu ging windows laden, naam en code invoeren, et voila, klaar is kees

Aangezien deze preload niet meer te gebruiken is wegens commerciele redenen, wil ik een nieuwe maken.
Ik heb alle topics hier over sysprep al doorgelezen, maar toch is er 1 ding waar ik niet uit kom.
Het gaat alleen maar om XP Home systemen, dus geen Professional of andere Windows versies.

Ik zal eerst even samenvatten hoe ik te werk gegaan ben:
- kaal systeem met lege harddisk: Windows XP Home geinstalleerd
- alle updates en instellingen uitgevoerd
- Sysprep map gemaakt op %systemdrive% ( C: ) en de Deploy.cab bestanden erin gezet
- setupmgr.exe gedraaid en een Sysprep.inf ermee laten genereren in de Sysprep map
- sysprep.exe en setupcl.exe in de map %systemdrive%\Sysprep\$oem$\$1\Sysprep gezet
- in Sysprep.inf de regel [GuiRunOnce] met daaronder %systemdrive%\sysprep\sysprep.exe –quiet gezet (volgens: http://www.microsoft.com/...pro/deploying/restore.asp)
- Sysprep.exe gestart en opnieuw verzegelen gedaan

Als ik vervolgens opnieuw opstart in het systeem waarop ik dit heb gedaan, werkt alles naar behoren.
Echter, wanneer ik op een ander systeem (ander moederbord, andere cpu etc.) opstart krijg ik een blauw scherm wat zo snel wegflitst door een automatische reboot, dat ik niet kan lezen wat er staat.

Ik denk dat het te maken heeft met de drivers en het feit dat Windows XP zich niet laat klonen voor gebruik in een ander systeem.

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om zo'n preload universeel bruikbaar te maken?
Uiteindelijk wil ik een image maken met Ghost en deze op een bootable cd zetten, zodat al het bouw-personeel hier een eigen preload cd heeft.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:44
1. Dat automatisch resetten kun je uitzetten door in de startup and recovery opties (right click op My Computer) de optie 'Automatically Restart' uit te zetten.
Dit had dan natuurlijk wel uitgezet moeten worden voordat sysprep gedraaid werd.
2. In het blauwe scherm zal waarschijnlijk de stop 0x7B error staan (Unaccesible boot device). Deze fout ontstaat wanneer je opstart van een systeem met een andere IDE controller op het bord.
Zie voor een oplossing http://support.microsoft.com/?kbid=257813

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Je hebt dus allemaal verschillende systemen?
Dan moet je universele mass storage drivers en dergelijke gebruiken en dat is aardig wat werk, je kan ook een halve installatie maken, die dan verder gaat op het systeem zodat hij altijd de goede hardware vind.

sysprep heeft namelijk niks met het hardware gedeelte te maken, het is alleen voor de SID's en de XP activatie.

Als je allemaal dezelfde systemen hebt, installeer je er eentje met de hand, hierna kopieer je de inhoud van deploy.cab van je windows cd naar c:\sysprep
Als je nu sysprep draait kan je het systeem opnieuw verzegelen, hierna zal hij afsluiten is ie klaar om gekloond te worden.

Als jij verschillende systemen wil doen kan je beter naar RIS of een unatented installation gaan kijken :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

sysprep is bedoelt om alle guid's uit je system te slopen. niet om de drivers ed te veranderen... oftewel zelfde hardware nodig... (je kan overigens wel proberen de default ide controller te gebruiken...)

• Rene59
Er is geen budget voor een server helaas, dus RIS moet al afvallen.
En het mooie van die preload die we hadden, was dus juist dat het stukken sneller gaat dan een unattend installatie...

Zou je me eens op weg willen helpen met die default IDE controller configuratie?

Hoe denken jullie trouwens dat die originele preload die we hier hadden werkte? Want die ging volgens mij wel naar nieuwe hardware zoeken, maar het was geen unattend installatie voor zover ik weet.

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
windows XP werkt zowieso met die activatie dus bij het wisselen van moederbord moet je weer achtiveren enz. wat je eigenlijk zou moeten hebben is zo'n OEM versie van een computer bedrijf. van die soort recovery cd's... en daar even afkijken hoe dit precies werkt. en dan proberen na te maken.

maar zoals eerder aangegeven.. dit heeft niets met sysprep te maken

[ Voor 3% gewijzigd door henk jansen op 23-07-2003 15:09 ]

Verwijderd

Voor windows XP clone systemen te maken heb je de OPK tools. Deze zijn apart bij MS te krijgen. Er zijn zelfs curussen geweest voor de OPK tools.

• Rene59
n.a.v. de tip over die ide controllers is het me nu gelukt :D

Je moet in de sysprep.inf file het volgende zetten:
[Sysprep]
BuildMassStorageSection = Yes

[SysprepMassStorage]
Als je dan sysprep.exe start gaat maakt hij een complete lijst van storage drivers onder de [SysprepMassStorage] sectie! En dan werkt het dus wel op andere systemen :)

• Rene59
Het werkt zelfs beter dan verwacht.
Hij is een minuutje bezig met configureren, dan reboot hij en krijg je een alleraardigst filmje te zien waarna hij netjes "bedankt voor het aanschaffen van..." weergeeft en je je gebruikersnaam in kan voeren. Mooi hoor :)
Pagina: 1