ip conflict in mijn netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
hoi,

ik heb het volgende probleem, binnen mijn dhcp range worden netjes ip nummers uitgedeeld. nu is het zo dat "een" ip adres een conflict heeft. naja /relase en renew gedaan maar hij blijft dat ip nummer krijgen. en dus een conflict. :( nu dacht ik dan ga ik uitzoeken wat voor een device ook dat ip nummer wil hebben ,maar hoe kom ik er nu achter wat voor iets dat ip nummer is/heeft.
ik had al een portscanner erop losgelaten (misschien printer??) maar nee ook geen resultaat.

Ik zou het doen!

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

GZ

!!

weet je zeker dat je geen vast IP adres hebt gekozen?

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik gok dat er ergens een machine (server ofzo) of inderdaad een printer een vast IP heeft, die binnen de DHCP range valt. Shed werkte bij mij altijd erg goed om een heel netwerk te scannen op shares. Een printer/server zal daar waarschijnlijk wel door gezien worden.
Misschien kun je de DHCP range veranderen, om je een boel zoekwerk te besparen...

Edit: Mocht je interesse hebben in Shed, maar het niet kunnen vinden, mail me dan ff, of ICQ ff, het is maar een klein progje (400 a 500KB), dan stuur ik het wel door.

[ Voor 20% gewijzigd door Brede P op 23-07-2003 14:02 ]

Verwijderd

Alles uitzetten, behalve de pc die ipconflict geeft en dan 1 voor 1 de rest aanzetten?

Verwijderd

En je vraag is? B)

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
alles uitzetten gaat helaas niet.. (500 pc's)

de range is specifiek voor pc's dus 172.16.3.* dus andere printers ed krijgen allemaal vast ip nummer uit een andere range..

vraag is dus hoe kom ik er achter wat voor iets dat ip nummer heeft

[ Voor 27% gewijzigd door rammes op 23-07-2003 14:03 ]

Ik zou het doen!

Verwijderd

Lease-file van de DHCP-server :) En tot de lease-tijd overschreden is, blijft die machine inderdaad hetzelfde IP-adres krijgen. Dat is het leuke aan DHCP :*)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 14:08 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Ehh,reverse lookup: ping -a xxx.xxx.xxx.xxx ??

hostname in je documentatie terug zoeken ?
en dergelijke veelal admistratieve zaken lonend maken :)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 14:04:
Lease-file van de DHCP-server :) En tot de lease-tijd overschreden is, blijft die machine inderdaad hetzelfde IP-adres krijgen. Dat is het leuke aan DHCP :*)
ja natuurlijk :) weet ik ook wel B)

Ik zou het doen!

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
rammes schreef op 23 July 2003 @ 14:02:
alles uitzetten gaat helaas niet.. (500 pc's)

de range is specifiek voor pc's dus 172.16.3.* dus andere printers ed krijgen allemaal vast ip nummer uit een andere range..

vraag is dus hoe kom ik er achter wat voor iets dat ip nummer heeft
will niet vervelent doen, maaruh als je 500 pc's op de 172.16.3.* range kwijt wilt gaat dit moeilijk worden. Je hebt maar plaats voor 256 pc's als ik 0 en 255 mee tel

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2025
SkyKnife schreef op 23 July 2003 @ 14:12:
[...]

will niet vervelent doen, maaruh als je 500 pc's op de 172.16.3.* range kwijt wilt gaat dit moeilijk worden. Je hebt maar plaats voor 256 pc's als ik 0 en 255 mee tel
Ik was ook al aan het denken hoe hij dat bedoelt ja.

Ik denk alleen dat hij of een verkeerde range heeft gegeven OF er zijn meerdere subnetten OF hij heeft 255 printers ;)

Toch maar hopen dat je dan je documentatie goed op orde hebt :7

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
SkyKnife schreef op 23 juli 2003 @ 14:12:
[...]

en de 172.16.4.* dus MEGa veel ip nummers... maar daar zit het probleem niet vandaar dat ik niet alles vertel daarover

Ik zou het doen!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
Tr1gg3R schreef op 23 juli 2003 @ 14:17:
[...]

Ik was ook al aan het denken hoe hij dat bedoelt ja.

Ik denk alleen dat hij of een verkeerde range heeft gegeven OF er zijn meerdere subnetten OF hij heeft 255 printers ;)

Toch maar hopen dat je dan je documentatie goed op orde hebt :7
documentatie is perfect ;) alles netjes in subnetten printers netwerk componenten RF wifi hele mikmak...

Ik zou het doen!

• Ingens
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 11:00
Dan zijn het er nog maar 500 + een beetje ip's die je kunt uitdelen en zit je aan de krappe kant.

An eye for an eye makes the whole world blind.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
jongens ga nou niet te diep in mbt die 500 pc's want die zitten in verschillende subnetten

genoeg ip nummers vrij :)

[img]http://members/chello.nl/~r.bouwmeister2/scope.jpg[/img]
(plaatje wil niet komt eraan) :(

even weer ontopic..

[ Voor 52% gewijzigd door rammes op 23-07-2003 14:49 ]

Ik zou het doen!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 16:49
Misschien stom antwoord maar MAC adres wijzigen van die betreffende pc?

|>

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

heeft die "ene" pc die conflict maakt geen "pc- naam?
ff een lookup?
edit,
al gedaan zie ik,, overheen gelezen |:(

[ Voor 91% gewijzigd door ThaHandy op 23-07-2003 15:09 ]

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Simon schreef op 23 July 2003 @ 15:00:
Misschien stom antwoord maar MAC adres wijzigen van die betreffende pc?
Het mac adres van een netwerkkaart kun je niet wijzigen.

• simon
  • Laatst online: 17-08 16:49
mr_taipan schreef op 23 July 2003 @ 15:09:
[...]

Jawel hoor, zijn tooltjes voor :)

|>

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 18:23
Bij prof netwerkkaartjes wel. Zie faq

Verwijderd

\\ipadres

arp -a

checken welke MACadres het is en die checken aan de hand van een database op het internet waar de eerste gedeelte voor de fabrikant staan. Kun je wellicht een aantal uitsluiten.

Je zou ook de switches kunnen monitoren welke op welke poort staat. Neem aan dat je wel manageable switches hebt met 500+ pc's

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

dat ene conflicterende ip adres wordt je gemeld door een user ?
Ping dan 's dat ip-adres na werktijd (en geef die ene user zolang een vast laag ip-adres).
Na werktijd zal de printer etc die datzelfde ip-adres waarschijnlijk een dag/week etc. eerder heeft gekregen wel antwoord geven. Op 500 users heb je niet zo veel randapparatuur die je dan af moet gaan.

eagle

Verwijderd

Probeer MAC adres van het conflicterende systeem te achterhalen en laat het natrekken op de switches (kan vrij makkelijk). Vervolgens aan de hand van de poorten en patch labels achterhalen welke pc het is in jullie netwerk.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
djluc schreef op 23 July 2003 @ 15:13:
[...]
Bij prof netwerkkaartjes wel. Zie faq
Kan met een realtek zelfs.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

ik ga er voor het gemak even vanuit dat het om een pc gaat die het ip-adres vast houd.....

heb je al geprobeerd om gewoon via start\uitvoeren een verbinding te maken naar \\x.x.x.x\c$ ?? vervolgens kan je via de profiles map achterhalen welke user er ingelogd zit..... ff opzoeken in het telefoonboek en hem bellen met de vraag waar hij zit ;-)

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
heren ik ben er achter.. en ik ga iemand meppen!!! onze leverancier van kasten die aangesloten op ons netwerk zijn (kasten vol onderdelen aangestuurd door een pc) had zomaar even de ip nummers veranderd enip nummers gepakt die in mijn dhcp range zitten
Sjonge jonge... kom ik toevallig in het magazijn.. zegt ie jah hele dag al problemen met de kasten dan wel dan weer geen verbinding... en toen ging er een lampje bij me branden! ik zeg he wat voor ip nummers gebruik je in de kast... en jawel het beruchte ip nummer... ik was best boos :( zomaar ip nummers veranderen. de idioot.

bedankt voor alle hulp hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door rammes op 23-07-2003 17:29 ]

Ik zou het doen!

Verwijderd

rammes schreef op 23 July 2003 @ 17:28:
heren ik ben er achter.. en ik ga iemand meppen!!! onze leverancier van kasten die aangesloten op ons netwerk zijn (kasten vol onderdelen aangestuurd door een pc) had zomaar even de ip nummers veranderd enip nummers gepakt die in mijn dhcp range zitten
Sjonge jonge... kom ik toevallig in het magazijn.. zegt ie jah hele dag al problemen met de kasten dan wel dan weer geen verbinding... en toen ging er een lampje bij me branden! ik zeg he wat voor ip nummers gebruik je in de kast... en jawel het beruchte ip nummer... ik was best boos :( zomaar ip nummers veranderen. de idioot.

bedankt voor alle hulp hoor :)
ach ja, je hebt weer een dag gevuld :)

• ReLight
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Just another day in the warzone called "IT Change Management".

[ Voor 12% gewijzigd door ReLight op 23-07-2003 21:21 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• degoeroe
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Of in je router dat IP nr blokken :P dan komt degenen die dat nummer gebruikt (misschien iemand die zich een nummer toegeëigend heeft, hebben wij vaak last van) van zelf langs

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
is het een w2k server?

zo ja,

gebruik dan

dhcp, server properties -> advanced, conflict detection attempts, zet hem op 3-4 ofzo, hiermee kijkt de dhcp server eerst of er stiekem niet iemand anders dat ip al gebruikt heeft, bijvoorbeeld static ingesteld en hiermee voorkom je dus ip conflicten etc

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik dacht nu toch echt dat een DHCP server zn adressen checkte voor hij ze weggaf (win2K DHCP doet dat iig)

You don't need eyes to see, you need vision

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Dan is het dus al met al een mooie samenvating in Systeembeheerders en hun problemen :) Deel 2 waard :).

Merk je dat trouwens nog in je inlogtijd ( en je traffic...) als een DHCP-server al die adressen moet gaan checken als iedereen zijn PC aanzet om 9.00?

Zo scherp als een voetbal!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Snelle fix: In de properties van de DHCP Server aangeven dat hij een adres eerst moet checken voordat 'ie het uitgeeft. Meeste DHCP Servers kunnen dat. Dan geeft hij dus geen IP Adres meer uit dat al op het LAN op een ping reageert...

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

kleine tip: die installateur gaat nu natuurlijk zijn hele dag werk, om die kasten goed in het netwerk draaiend te krijgen, declareren.
De fout in de gevolgde handelswijze is, dat bij aanvang van de werkzaamheden, er geen overleg tussen hem en jou (of je chef, die dat bij jou had moeten nagaan) is geweest. Op het moment van installatie had hij (n.m.m.) òf het bestaande ip-nr voor die kast moeten handhaven, òf voor die kast, en voor elke nieuwe, met jou of met je chef (die dan bij jou komt) moeten gaan overleggen.
Als je weet dat je iets plaats in een bestaan netwerk, weet je dat je niet vrijelijk vaste ip-nummers kunt gaan toekennen. Je gaat altijd minimaal verifiëren.
Nog erger wordt het, dat bij het constateren van problemen er geen contact wordt opgenomen met een systeembeheerder, omdat de problemen ook veroorzaakt kunnen worden door slechte of verstoorde bekabeling - of zoals in dit geval door het toekennen van een "verboden"ip-nummer.

Niet gaan rammen, gewoon niet voor teveel gaan betalen ( om nog maar even niet over de geldswaarde van jouw inspanningen te spreken).
N.B. Stel meteen intern een procedure vast voor dit soort dingen.
Mijn voorstel om op te nemen:
regel 1: Onderhoud aan/installatie van enig apparaat in het netwerk alleen nà overleg met de beheerder.
regel 2. Tijdens het onderhoud/installatie is regelmatig overleg met de beheerder.
regel 3. De beheerder verifieert de declaratie.

(Sorry als hier voor als zodanig gediplomeerde systeembeheerders O-) iets ekends/vanzelfsprekends in staat. )

[ Voor 30% gewijzigd door Brothar op 24-07-2003 02:53 ]

eagle

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
Brothar schreef op 24 July 2003 @ 02:44:
kleine tip: die installateur gaat nu natuurlijk zijn hele dag werk, om die kasten goed in het netwerk draaiend te krijgen, declareren.
De fout in de gevolgde handelswijze is, dat bij aanvang van de werkzaamheden, er geen overleg tussen hem en jou (of je chef, die dat bij jou had moeten nagaan) is geweest. Op het moment van installatie had hij (n.m.m.) òf het bestaande ip-nr voor die kast moeten handhaven, òf voor die kast, en voor elke nieuwe, met jou of met je chef (die dan bij jou komt) moeten gaan overleggen.
Als je weet dat je iets plaats in een bestaan netwerk, weet je dat je niet vrijelijk vaste ip-nummers kunt gaan toekennen. Je gaat altijd minimaal verifiëren.
Nog erger wordt het, dat bij het constateren van problemen er geen contact wordt opgenomen met een systeembeheerder, omdat de problemen ook veroorzaakt kunnen worden door slechte of verstoorde bekabeling - of zoals in dit geval door het toekennen van een "verboden"ip-nummer.

Niet gaan rammen, gewoon niet voor teveel gaan betalen ( om nog maar even niet over de geldswaarde van jouw inspanningen te spreken).
N.B. Stel meteen intern een procedure vast voor dit soort dingen.
Mijn voorstel om op te nemen:
regel 1: Onderhoud aan/installatie van enig apparaat in het netwerk alleen nà overleg met de beheerder.
regel 2. Tijdens het onderhoud/installatie is regelmatig overleg met de beheerder.
regel 3. De beheerder verifieert de declaratie.

(Sorry als hier voor als zodanig gediplomeerde systeembeheerders O-) iets ekends/vanzelfsprekends in staat. )
`

we barsten van de procedure's maar dan moeten ze wel nageleefd worden :) inmiddels heb ik met de verantwoordelijke (van de afdeling waar die kasten staan) al gesproken en de nodige maatregelingen genomen.

al met al ben je er weer mooi druk mee.

Ik zou het doen!

Pagina: 1