Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Baybus, 1 knop, 2 ledjes, 12v/off/5v

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Durf het bijna niet te vragen gezien de honderden andere topics over dit onderwerp, maar ik blijf gewoon twijfelen of mijn 'ontwerp' werkt. Ook fanbus.com heeft me niet kunnen helpen, gezien het soort schakelaar.

Ik heb een opzetje gemaakt voor het aansluiten van een fan op een aan/uit/aan switch. Hiermee wil ik mn fan op 12 en 5volt laten draaien, of uitzetten. Verder wil ik met een LEDje aangeven of de fan op 12 of 5V draait.
Met een 2-polige schakelaar zou dat geen probleem zijn, maar vanwege de beperkte ruimte heb ik 1-polige schakelaars gekocht.
Ik heb het volgende aansluitschema in mijn hoofd;
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus.jpg

De waardes voor de weerstanden kloppen niet (de 689 moet zowieso 680 zijn), deze heb ik geschat. Maar klopt het idee?
Het is een beetje aan variant op http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_dual_led.jpg , maar dan dus met een 1-polige schakelaar.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46
Ik heb dit ook in het oude topic over fanschema's gezet waar je dit schema ook in hebt gepost:

Dit werkt natuurlijk niet, je sluit beide keren de LED met weerstand met zowel de plus als min op de 5 volt dan wel de 12 volt aan.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Jack

MHz Matters

Precies, je moet een kant van de Led+weerstand verbinden aan de 5 V resp. 12 V lijn en de andere kant verbinden met de GND.

Weerstand waarde staat in de FAQ

[Specs]

• frickY
Dôh...
Heel, heel blond gedaan |:(

Maar hoe krijg ik het dan in hemelsnaam voor elkaar?
Als ik nu de min op GND gooi branden ze beide altijd
Als ik ze achter de schakelaar zet branden ze ook beide wanneer de fan draait

Voor het gemak had ik nog wel 2 ledjes getekend, maar ik heb duo-led's besteld.
Volgens mij gaat dit niet lukken met een 1-polige schakelaar 8)7 Of wel?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

intressant onderwerp :)

gaat dit ook niet werken?

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/baybus.png

:)

edit, d0h, tuurlijk niet, of je moet 2 altijd brandende leds willen 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Rebels op 23-07-2003 14:06 ]

• frickY
Nj, dat is het probleem niet.
Maar de spanning die de fan moet krijgen gaat ook 1st door een weerstand, waardoor de fan niet de 12V en 5V krijgt maar een stuk minder.

Misschien een idee om niet de 5V lijn te gebruiken om de fan slomer te laten draaien, maar een weerstand over de 12V, waar ook het ledje op kan.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 14:08 ]

• McFizban
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Rebels schreef op 23 juli 2003 @ 14:04:
intressant onderwerp :)

gaat dit ook niet werken?

[afbeelding]

:)

edit, d0h, tuurlijk niet, of je moet 2 altijd brandende leds willen 8)7
Dit gaat zeker nooit werken. De fan die je gebruikt voor je koeling zal niet met 20 mA gaan draaien.
Het zou wel werken als je geen ledjes, maar lampjes gebruikt. Je fan zal dan alleen niet op max 12 volt werken, maar op een lager voltage.

[ Voor 16% gewijzigd door McFizban op 23-07-2003 14:10 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Je kunt m.i. ook transitoren als schakelaar gaan gebruiken.
Een transistor spert dan de 12 V en, bij andere stand van je wipschakelaar spert een andere transistor de 5 V.
Op elke dan met een transistor aangeschakelde voedingslijn zit een voor die voedingslijn juiste transistor, die 5 V (of een willekeurig andere voeding) spert of doorlaat naar de LED, die moet aangeven dat die voedingslijn 'actief' is.
(Vraag me geen schema, want zoveel weet ik nu ook weer niet van electronica)

[ Voor 14% gewijzigd door Brothar op 23-07-2003 14:19 ]

eagle

• frickY
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus2.jpg

Is dit een idee?
Ik gebruik alleen de 12V lijn.
Wanneer de knop in stand 1 staat zit het LEDje parallel aan deze lijn met haar eigen weerstand
Op stand 2 loopt de hele spanning door LED en weerstand waardoor de fan minder spanning krijgt.

De rode gedeeltjes staan voor de draden waar een lagere spanning opstaat

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 14:25 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

Het zou kunnen op de manier als hierboven staat.
Bedenk wel dat de parrallelle LED waarschijnlijk niet of nauwelijks zal gaan branden omdat alle stroom door de draad gaat en niet door de weerstand+LED.

Ook is er een groot verschil tussen de 2 standen.
Stand 1 is onbegrensde stroom voor de fan en
Stand 2 is erg weinig stoom voor de fan, aangezien de weerstand heel veel stroom verbruikt en de LED zon beetje het resterende :)

Als ik er zo over nadenk... gaat het niet lukken met die 1-pollige schakelaars van je, ben ik bang :X

[ Voor 69% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 14:32 ]

[Specs]

• frickY
En als ik voor de 2de stand geen, of een lagere weerstand zou gebruiken?

Dat zou best kut zijn, heb ze nl. gister besteld :|
Niet dat ze zo duur zijn, maar om nou 5 losse schakelaartjes te bestellen strax.. (bij Conrad)

• Jack

Jack

MHz Matters

Dan heb je kans dat de LED door fikt >:)
en dan doet je schakeling helemaal nix meer :P

Maar als je nou gewoon deze schakeling gebruikt>
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/fanbus.gif

Deze doet het.

[ Voor 83% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 14:42 ]

[Specs]

• frickY
En als ik de LED op dezelfde manier schakel als in stand 2, dus parallel.
Maar ipv een directe brud (zoals bij stand 2) zet ik daar een weerstandje van een paar Ohm neer.
Zodat dus in stand 2 een ledje met weerstand paralel staat aan een andere (lagere) weerstand.
Zo dus;
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus3.jpg

@bovenstaand schema
Staan die diodes niet verkeerd om?
Ziet er eigenaardg uit.
Of de LEDjes branden altijd, en de fan staat stil/draait sloom door te weinig spanning, of de ledjes doen het niet... of ik moet terug naar de HAVO :?

[ Voor 39% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 14:51 . Reden: afb toegevoegd ]

• Jack

Jack

MHz Matters

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/fanbus.gif
Bij 1,7 V over de LED heb je een weerstand van (5,3/0,015=) 353 Ohm nodig aan de beide kanten. Dit schema werkt wel met je 1-pollige schakelaar.

Terug naar de HAVO! :P

De schakelaar schakelt tussen 5V en 12V, dus de fan krijgt uiteraard 5 of 12 V voor z'n kiezen. Als er op blauw 5V staat, dan is de spanning over de ene LED+WEERSTAND dus 7V (aan de 12V kant) en over de andere 0V (5V kant). Als er op blauw 12V staat, dan is het precies andersom en brandt dus de andere LED.

[ Voor 65% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 14:54 ]

[Specs]

• frickY
Mijne of jouwe? :7

edit:
Jouwe dus

Dus tis express dat 1 vd LED's verkeerd omstaat :)

En mijn laatste idee, zou dat kunnen werken?

[ Voor 97% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 15:02 . Reden: te laat ]

• Jack

Jack

MHz Matters

ik ben bang dat je 320 Ohm weerstand wegfikt,
Aangezien er een beste stroom komt te lopen...
ik zou het maar bij het schema houden die ik je gaf.

Anders test je het eerst voordat je het in elkaar soldeert, dan zie je wel hoe lang jouw schakeling het uit houdt >:)

[Specs]

• frickY
Hmneej, ik heb absoluut geen problemen met jouw schema :)
Wel irri dat deze niet bij fanbus.com stond. Lijkt me dat ik niet de enige ben die geen breede 2-polige schakelaars wilt.

Heb een stel led-behuizingen, duo-leds (rood/groen), 100 weerstandjes van 680 en 100 van 320, 5 1-polige aan/uit/aan schakelaars, en 1 aan/uit schakelaar waarmee ik de ledjes aan en uit wil zetten.
Zo eens kijken of ik dezel laatste knop (voor als ik het donker wil hebben in mn kamer, maar mn fans niet uit wil zetten) ook in dit schema kwijt kan :)

Heb ik overigens geen probleem met dit schema aangezien ik een duo-led wil gebruken? (3-pootig) De beide ledjes hebben niet echt een zelfde aarde, als ik het zo snel bekijk... anders zou ik die aarde gewoon onderbreken met deze extra knop

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 15:27 . Reden: typo's ]

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
Ok, dit wordt dus helemaal niets..... :Z

Het probleem zit hem in het feit dat je 2 aparte leds hebt die nooit samen mogen branden. Als je dat toch wil is de volgende oplossing de beste:

Pak een microrelais, dubbelpolig om.
Schakel het relais met de schakelaar in of uit.
Gebruik het ene schakelcontact om de spanning op de de fan van 12 naar 5 volt te schakelen. Het andere schakelcontact gebruik je om de leds te schakelen....
Dus de com aansluiting via een weerstand aan 5V en de 2 schakel aansluitingen op de 2 leds.

Klaar.....ben te lui om er een schema voor te tekenen maar als het ECHT moet !

Nou, ik hoop dat het allemaal lukt..

Rolatorrr !

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

• Jack

Jack

MHz Matters

frickY zegt de hele tijd al dat hij geen dubbelpolig wil! :Z

en een aan/uit schakelaar kan je best voor of na de LED gooien en duo-LED moet ook geen probleem zijn.
Een micorelais is nergens voor nodig

[Specs]

• frickY
@RemonDePemon
Bedankt voor je bijdrage, maar dat is idd niet wat ik wil

Ik wil dit voor elkaar krijgen met een 1-polige switch.

Ik heb het schema wat zou moeten werken met 2 LED's omgezet om te werken met 1 LED... maar dat zou nooit kunnen werken. Dus of ik heb het verkeerd overgenomen, of ik heb dikke pech;

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus4.jpg

edit:
Het orginele schema klopt volgens mij ook niet. Brandt het 12V lampje ook niet als de fan uitstaat?

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 15:51 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

volgens mij gaat dat niet lukken zo met die duo-LED omdat bij 'mijn' schema de blauwe draad én aan het min pootje van de LED zit én aan het plus pootje van de andere LED zit.
Dit krijg je niet voor elkaar denk ik met 1 duo-LED.

[ Voor 15% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 15:52 ]

[Specs]

• RemonDePemon
Je zit steeds met die weerstand en die led parrallel over de + draad te pielen maar dat werkt nooit.

Wat je wel kan doen is in beide draaden naar de fan...die van 12 en die van 5 een weerstand opnemen zodat daar de spanning voor de led over valt en dan de led eroverheen zetten. Dan moet je natuurlijk wel voor beide spanningen de stroom meten die door de fan loopt.

Dat zou nog wel kunnen werken....ik weet niet wat er gebeurt als de fan op speed komt en weer terug gaat in speed......

id ?

• frickY
Maar dan draait mn fan slomer doordat de weerstand de spanning verlaagt.

Lijkt erop dat ik tegen aan aardige uitdaging aankijk :S

Het is overigens deze schakelaar;
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/4C/4CC0953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG
Een 2-polige schakelaar is al bijna 2x zo dik als deze, en buiten dat ik dat niet mooi vind zou dat ook erg krap worden.

Voor het geval ik er niet uitkom met mn duo-led heb ik in ieder geval het geposte schakeling van Siris (thanks). Ik heb nog wel een zooi losse ledjes dus dan maar niet met een duo-led. MAAR... kijken of iemand toch nog een manier kan ontdekken om het wel zo te doen? :)

Ik heb vanmiddag gezocht naar een programma waarmee je virtueel schakelingen kan maken en testen, maar niets bruikbaars gevonden

• RemonDePemon
Ik heb een schemaatje gemaakt maar kan hier niets online zetten.....

kan ik het naar je meelen ?

• Jack

Jack

MHz Matters

wat ik zag bij Bit-Tech.net onderaan de pagina
is dat een schakeling met daarin die duo-LED een 2-pollige schakelaar vereist
en je met een 1-pollige schakelaar hoogst waarschijnlijk alleen gewone leds kan gebruiken

@RemonDePemon

Uploaden?

[ Voor 18% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 16:12 ]

[Specs]

• frickY
@RemondePemon
Jahor die kan je me gewoon mailen; fricky AT blowie.net

Ast wat is gooi ik m dan wel online ;)

Voor zover ik nu kan zien is het idd onmogelijk om met een 1-polige switch een duoled te sturen, vanwege de gedeelde anode (of cathode, 1 vd 2).

• RemonDePemon
Goed,

Om nog even terug te komen op mijn voorstel met een enkele schakelaar en 2 aparte LEDS....

Hierbij het schema:
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/fanbus.gif

Nog even stroom meten en weerstand zo nemen dat er voldoende spanning staat over de led....

KLAAR !

• frickY
JE schakeld de weerstand parallel over de LED... zo fikt in 1x mn LED door, draait mn fan nauwelijks, en zal ook de weerstand het niet lang volhouden...

Hetzelfde schema met de weerstand in serie met de led staat iets verder naar bovenal, en is tot nu toe idd de enige oplossing om een 1-polige switch met 2 LED's te gebruiken.

• RemonDePemon
Ok, maar wat voor een stroom loopt er dan als die fan draait ?
Daar gaat het om...anders pak je toch gewoon een dikke ?

Wat ook nog een oplossing kan zijn...zit ik net aan te denken is werken met een zener-diode of een 7805-je erbij

.....hmmmmm....fff denke 8)7

• Jack

Jack

MHz Matters

omdat je led minder weerstand heeft dan de weerstand zelf, zal alle stroom door je led gaan lopen... :) is wel een koel gezicht... voor die paar seconden dan >:)

Ik denk nog steeds dat dat schema dat ik gaf nog het makkelijkst realiseerbaar is

en bij het schema van RemonDePemon is de stroom door de LED op geen enkele manier begrensd, dus dat moet ook nog aangedacht worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Jack op 23-07-2003 16:34 ]

[Specs]

• frickY
RemonDePemon schreef op 23 July 2003 @ 16:23:
Wat ook nog een oplossing kan zijn...zit ik net aan te denken is werken met een zener-diode of een 7805-je erbij
Ik hoop het te kunnen doen met mn schakelaar, duo-led, en weerstandjes
Als ik er iets bij moet bestellen, laat het dan de 2-polige schakelaar zijn ;)

• RemonDePemon
Je hebt helemaal gelijk over die stroom.....

daarom zat ik al aan een zener te denken of zo....moet een hogere weerstand hebben of de stroom moet begrenst worden....

Ik heb even geen ideen meer.....en ik snap ook niet waarom we geen ralais mogen gebruiken...dan was het al lang opgelost !

• Jack

Jack

MHz Matters

omdat die dan weer besteld moeten worden :P
dat kost weer centjes en het is niet nodig :)

[Specs]

• frickY
Ik denk dat ik m heb, dankzij Crocodile Clips
Erg geinig proggie overigens;

Ik heb voor elkaar dat de ledjes branden, zonder rekening te houden met de spanningen ed. Aangezien de LED's parallel geschakeld zijn lijkt het me dat ik hier gewoon een weerstand bij zou moeten kunnen proppen?

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus5-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus5-2.jpg

edit:

In al mn enthousiasme vergeten dat ik mn duo-led's wou gebruiken... ff kijken of dat ook nog lukt..

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 23:07 ]

Verwijderd

Je moet elke LED een eigen voorschakelweerstand geven, anders werkt het niet meer.

• frickY
In de praktijk ja
Maar ben nu bezig om het theoretisch voor elkaar te krijgen.

Maar het lijkt onmogelijk om een duo-led (met 3 poortjes) in deze setup te gebruiken, omdat ze een gedeelde anode hebben

Verwijderd

Nou, dan neem je één met een common cathode...

• frickY
Dan lukt het nog niet.

Je kan alleen een 1-polige switch met 2 ledjes gebruiken.
Waarom kan je uit bovenstaande schema's afleiden

Probleem is dat ik de onderdelen al heb besteld, en het beetje lastig wordt strax nog ff andere knopjes/ledjes los te bestellen. Daarom probeer ik alsnog een schakeling te krijgen waarmee het wel lukt, en alle hulp is welkom

Verwijderd

foutje..

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 23:43 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet niet of jullie het door hebben, maar alleen het schema van siris zal werken!! (ik vind hem bijzonder slim gevonden)
Bij alle andere schema's proberen jullie de stroom van de fan door een led te leiden. Houdt er rekening mee dat een fan die draait piekvermogens heeft van tegen de 5 watt (daarom fikt alles lichter dan 2 watt weerstanden door, en moet een 2 watter zelf gekoelt worden).
Oh ja, voordat iemand er tegen in gaat: Ja maar op de fan staat..., klopt wat daarstaat, maar bij het wisselen van de stroom in de spoelen van de fan ontstaat er een inductieve stroom, en die laat de dingen doorfikken.

Ik vrees dat als je een meer kleuren led wilt gebruiken (zo heten ze officieel, een duoled of tweekleuren led heeft maar 2 pootjes die je ompoolt) je toch echt met een relaitje of transistor moet gaan werken (al hoewel een duoled met het schema van siris weleens zou kunnen werken... moeten er alleen wel 2 diodes extra gebruikt worden, ik zal een een kladje maken als ik tijd heb)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik weet niet of jij het door hebt, maar het schema van Siris is dezelfde als die van fricky.
En een duoLED in het schema van Siris wordt dus niks, want daar staan de LEDs in serie, de anode van de een zit aan de kathode van de ander.

Hert vermogen van een fan heeft btw niks te maken met een weerstand die met een fan in serie zit, dat 2W-verhaal is volledig uit de lucht gegrepen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 13:16 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

deepbass909 schreef op 24 July 2003 @ 13:03:
Ik weet niet of jullie het door hebben, maar alleen het schema van siris zal werken!! (ik vind hem bijzonder slim gevonden)
De eer van het schema komt toe aan Exirion _/-\o_
Ik heb het schema geleend uit zijn topic:
Eenvoudig fanbus schema'tje

off topic
dus deze topic was eigenlijk gewoon een search vraag ;)
/off topic

[ Voor 15% gewijzigd door Jack op 24-07-2003 13:29 ]

[Specs]

• frickY
Als ik het goed heb heeft hij nooit de bedoeling gehad een meer-kleuren-led te gebruiken, en ik dus wel.
Maar dit is dus inderdaad onmogelijk omdat dan inderdaad de anode aan 1 v/d cathodes moet worden verbonden.

Ik zit nu te twijfelen of ik 2 ledjes zal gaan gebruiken, of een andere schakelaar bijbestel. Ik denk het 2de...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 13:11:
Ik weet niet of jij het door hebt, maar het schema van Siris is dezelfde als die van fricky.
En een duoLED in het schema van Siris wordt dus niks, want daar staan de LEDs in serie, de anode van de een zit aan de kathode van de ander.

Hert vermogen van een fan heeft btw niks te maken met een weerstand die met een fan in serie zit, dat 2W-verhaal is volledig uit de lucht gegrepen.
Wat ik ermee wou zeggen is, dat eigenlijk alle schema's hier de stroom zowel door de fan als led+weerstand willen laten lopen, dat gaat dus NOOIT, maar dan ook echt nooit werken.
En jij hebt blijkbaar mijn opmerking over een duoled en meerkleuren led niet gelezen. :(
Ik werk nu een paar jaar bij een elektroboer op zaterdag, en zie daar regelmatig van dit soort schema's met een vragende blik erbij van waarom werkt het niet, of waarom fikte de led gelijk door. |:(

Ik heb nog geprobeerd om een schematje te maken met een 2 kleuren led, maar dat wou mij zo snel niet lukken... ik denk dat je toch echt iets meer zult moeten investeren om een 2 of meer kleuren led te kunnen gebruiken. Niet alles kan altijd even simpel... Ce La Vie

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• frickY
Probleem is niet dat ik het simpel wil, probleem is dat ik de spullen al heb besteld en als ik nu nog 5 andere schakelaars bestel de verzendkosten hoger liggen dan de schakelaars zelf.

Overigens klopt je opmerking niet dat in alle schema's de stroom van de fan ook over led+weerstand komt, deze zijn namelijk parallel geschakeld (meen ik :? )

Maar we zijn het er dus over eens dat het onmogelijk is om een duo-switch/duo-led fancontroller te maken met een 1-polige schakelaar en een meer-kleuren-LED?

Als dat het geval is dan weet ik genoeg, en mag hier een slotje op
Anders ben ik heeel benieuwd hoe ik dat moet gaan aanpakken.

Ik heb dus niet de beschikking over transistors, relais, of microcontrollers. Alleen 1 spanningsbron, 1 1-polige aan/uit/aan schakelaar, weerstandjes, en een duo-led met 3 pootjes.

• Jack

Jack

MHz Matters

frickY schreef op 24 July 2003 @ 15:17:
Probleem is niet dat ik het simpel wil, probleem is dat ik de spullen al heb besteld en als ik nu nog 5 andere schakelaars bestel de verzendkosten hoger liggen dan de schakelaars zelf.

Overigens klopt je opmerking niet dat in alle schema's de stroom van de fan ook over led+weerstand komt, deze zijn namelijk parallel geschakeld (meen ik :? )
Bij het schema van Exirion, dus die ik gaf, zijn de fan en led+weerstand niet in serie
Maar we zijn het er dus over eens dat het onmogelijk is om een duo-switch/duo-led fancontroller te maken met een 1-polige schakelaar en een meer-kleuren-LED?
eens ja

[Specs]

Verwijderd

deepbass909 schreef op 24 July 2003 @ 14:10:
[...]

Wat ik ermee wou zeggen is, dat eigenlijk alle schema's hier de stroom zowel door de fan als led+weerstand willen laten lopen, dat gaat dus NOOIT, maar dan ook echt nooit werken.

Dat dat niet gaat werken is duidelijk.

En jij hebt blijkbaar mijn opmerking over een duoled en meerkleuren led niet gelezen. :(
Ik werk nu een paar jaar bij een elektroboer op zaterdag, en zie daar regelmatig van dit soort schema's met een vragende blik erbij van waarom werkt het niet, of waarom fikte de led gelijk door. |:(

Ik sta nooit met een vragende blik bij een electroboer, de keren dat er iemand een vragende blik in de ogen heeft is het meestal de electroboer zelf ;)

Ik heb nog geprobeerd om een schematje te maken met een 2 kleuren led, maar dat wou mij zo snel niet lukken... ik denk dat je toch echt iets meer zult moeten investeren om een 2 of meer kleuren led te kunnen gebruiken. Niet alles kan altijd even simpel... Ce La Vie
Mee eens.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

oneens :)
magische woord is een zenerdiode (8>

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 24-07-2003 17:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• frickY
Dat was de vraag niet...
Ik heb al begerpen dat het mogelijk is met de toevoeging van een enkel ander onderdeel, maar die heb ik niet.
Ik heb ledjes, weerstandjes, 1-polige aan/uit/aan schakelaren, en duo-ledjes met 3 poortjes.

Antwoord is dus nee.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken, als de eerst volgende mod die langskomt fietsen hier een slotje op wil gooien; graag

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

em dan geef je toch een extra euro uit voor wat extra onderdeeltjes :?
nahja veel plezier ermee :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op 24 July 2003 @ 17:05:
[...]

oneens :)
magische woord is een zenerdiode (8>
Nou, kom maar op met dat schema..

• frickY
heuveltje schreef op 24 July 2003 @ 17:09:
em dan geef je toch een extra euro uit voor wat extra onderdeeltjes :?
nahja veel plezier ermee :)
Heb ik opzich geen problemen mee.
Maar ik ken geen electraboer dus bestel alles bij conrad.
En om nou 4 schakelaartjes a 0,85 euro te bestelling gaat me iets tever, gezien de "toeslag te lage bestelkosten", verzendkosten, en rembourskosten al tegen de 10 zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 24-07-2003 19:20 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 17:39:
[...]

Nou, kom maar op met dat schema..
Precies :)

kom maar op Heuveltje met dat schema met je zenerdiode en duo-led :9

[Specs]

• Gody
  • Laatst online: 27-11 23:48
Siris zijn gesearchde schema zal werken maar je moet dan wel echt de weerstanden gebruiken. Zie http://members.home.nl/godyvdb/786755.avi voor Crocodile evidence :+

Inderdaad zuigen de verzendkosten voor enkele onderdelen big time... Oplossing, laat iemand ze posten. Bv koopt 'pietje' wat je moet hebben en stuurt t naar je op. Anyway, het kan dus wel zoals het schema verteld. Fix even 2 weerstanden en klaar is Fricky.

[ Voor 77% gewijzigd door Gody op 25-07-2003 03:54 . Reden: van alles veranderd... ]

• frickY
Gebruik je daar 2 weerstandjes van 380?

Volgens mij heb ik die besteld... of het was 320...
Maar ik twijfel nog of ik nieuwe knopjjes bestel, of 2 ledjes ga gebruiken. In dat geval moet ik nog een paar led-behuizingen bestellen.
Ik denk dat ik voor de knopjes ga...

• Gody
  • Laatst online: 27-11 23:48
Ja sorry dat het filmpje niet zo'n mega kwaliteit is but i had to cut corners want ik heb maar 5 mb webspace en DIT filmpje stond er ook nog...
Het zijn 2 weerstanden van 360.... Heb een nieuw versie van de simulatie erop gezet, dan kun je ook de waarden aflezen...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Waarom gebruik je geen Dual-color LED? Heb ik ook gedaan, scheelt weer wat inbouw ruimte en een weerstandje :) (kan gewoon op de - van de LED geplaatst worden)

Use the Search Luke...

• frickY
Heb je dit topic wel gelezen?
Het probleem is juist dat het met een duo-led niet kan als je een 1-polige schakelaar hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door frickY op 26-07-2003 11:57 ]

• frickY
Heb eindelijk mn ledjes ed. binnen... alleen 1 artikel kon niet worden geleverd; DE WIPSCHAKELAARS!! :) Zou een navelering van 3 weken krijgen, dus heb ze zojuist geannuleerd. Nu kan ik toch nog 2-polige wipschakelaars bestellen en komt alles toch nog goed.

Nog bedankt voor het schema, waar ik nu dus wel iets aan ga hebben :)

edit:

Oke... probleem 2. Kan geen 2 polige aan/uit/aan wipschakelaars vinden van max. 15x20mm 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 19-08-2003 19:55 ]

Pagina: 1