Toon posts:

memtest86 #7 slecht geheugen in een systeem, goed in ander s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe een geheugentest met memtest86 (V2.8enV3) op een pc met kennelijke hardware problemen. Test #7 (test zonder cache) geeft op die pc steeds fouten in de geheugenmodule. Wisseling van modules (zelfde merk) geeft steeds problemen in diezelfde test #7.

In een zustersysteem (zelfde moederbord zelfde cpu, andere kast) geven de geheugenmodules geen enkele fout met dezelfde test!

Ik vroeg me af of andere onderdelen in de pc (m.u.v. cache, want die wordt juist niet gebruikt) verantwoordelijk voor deze problemen zouden kunnen zijn. Ik ben al aan het experimenteren zijn met het verplaatsen van de modules naar een ander geheugenslot.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja het betreft een AMD K6-400 systeem met via chipset, en dfi moederbord. Het geheugen is goedkoop jetram 256MB PC133 CL3 SDRAM. Ik heb nu al 4 verschillnde reepjes getetst steeds me hetzelfde resultaat.

Verwijderd

Probeer eens de proc te wisselen, het kan zijn dat je proc rot is. Als ie er dan nog niet goed door komt waarschijnlijk moederbord. Eventueel kun je misschien de BIOS resetten, misschien vreemde instellingen die het veroorzaken.

Verwijderd

alle zustersystemen hebben allemaal dezelfde chipset drivers en BIOS versies?
Het hoeft overigens ook niet aan de geheugenmodule te liggen en het zou ook aan de geheugencontroller kunnen liggen..

Geen van de systemen draait boven de standaard FSB frequentie?

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
ander geheugen test programma geprobeerd? misschien dat de chipset niet lekker samen werkt met het programma. of anders nieuwe drivers proberen en evt. bios update. misschien dat het moederbrod niet lekker samenwekrt met een te nieuwe geheugen dimm

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Zoals wat Whoppa zij kan het idd aan je CPU liggen (intern Cache geheugen) iig ik dacht dat test #7 dat test :)

CRMIAW

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo's zijn DFI P5BV3+ ; het mobo met de ram-errors is een REV B:3, het mobo zonder fout REV B:4. De biossen zijn gelijk en de de meest recente (2000) er zijn geen updates meer. Heb nu een reepje van ander merk er in gestopt met hetzelfde resultaat. Ga nu maar eens cpu's omwisselen (bios al in fail-safe mode gezet, systemen zijn niet opgevoerd).

PC is waarschijnlijk oververhit geweest, de dame in kwestie had de pc boven opzolder in de zon staan, en er een mooi kleedje over gelegd. De problemen onstonden toen ze vervolgens een cdeetje ging branden.

Verwijderd

Topicstarter
memtest86 userguide:

Test 1 [Moving Inv, ones&zeros, cached]
---------------------------------------------------
This test uses the moving inversions algorithm with patterns of only ones and zeros. Cache is enabled even though it interferes to some degree with the test algorithm. With cache enabled this test does not take long and should quickly find all "hard" errors and some more subtle errors. This section is only a quick check.

Test 7 [Moving inv, ones&zeros, no cache]
-------------------------------------------------------
This is the same as test one but without cache. With cache off there will be much less interference with the test algorithm. However, the execution time is much, much longer. This test may find very subtle errors missed by previous tests.

Verwijderd

Zoals Whoppa al aangaf kan het aan alles liggen. In dit geval dus CPU, geheugen en alles ertussen in. In jouw geval kun je geheugen uitsluiten omdat dat in een andere machine geen fouten geeft.

Verwijderd

Topicstarter
ik vrees dat het aan het mobo ligt....

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 11:00
Ik heb vandaag ook miijn geheugen getest, omdat mijn systeem steeds spontaan resette. Ik heb een Asus A7n8x Deluxe met 1 GB interngeheugen (512 op bankje 1 en 512 op bankje 3)
Ik heb toen ook met memtest het geheugen getest en had toen 180 errors (bij test #5). Zo af en toe hoor ik bij het opstarten met dat speechmeldtstemmetje) dat het geheugen niet goed is.
Gisteren heb ik het geheugen opnieuw getest en toen hadden beide geheugen blokjes 0 errors.

Hoe kan dit?

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
Binnetie schreef op 24 July 2003 @ 19:19:
Ik heb vandaag ook miijn geheugen getest, omdat mijn systeem steeds spontaan resette. Ik heb een Asus A7n8x Deluxe met 1 GB interngeheugen (512 op bankje 1 en 512 op bankje 3)
Ik heb toen ook met memtest het geheugen getest en had toen 180 errors (bij test #5). Zo af en toe hoor ik bij het opstarten met dat speechmeldtstemmetje) dat het geheugen niet goed is.
Gisteren heb ik het geheugen opnieuw getest en toen hadden beide geheugen blokjes 0 errors.

Hoe kan dit?
zou je dit niet beter in een eigen topic kunnen doen :?
aangezien jouw probleem weinig met dat van de topicstarter te maken heeft,
want anders is het niet echt makkelijk overzicht te houden
Pagina: 1