[html] formatteren text

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoe kan ik mbv html tekst gaan formateren waar je gewoonlijk tabs en enters voor zou gebruiken. Het gaat namelijk om het weergeven van expressies:

code:
1
2
3
4
5
6
if 
        moord_gepleegd
    and toerekenings_vatbaar
    and leeftijd>18 
then
    schuldig;

Ik zit zelf te denken aan tables. Je maakt 1 supertable aan, die maar 1 cell breed is. Per regel plaats je dan eerst voor iedere tab een nieuwe 1X1 table en daarna een 1x1 table met de tekst.

Maar is er een betere manier?

[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 23-07-2003 12:54 ]

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
<pre>

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Inderdaad, met de <pre> tag. Zorg er met CSS voor dat te lange regels niet je layout verzieken (maar een scrollbar laten komen) en er een monospaced font gebruikt wordt:

code:
1
2
font-family         :   monospace;
overflow            :   auto;

Gebruik alsjeblieft gaan tabellen hiervoor, iedere niet-grafische of tekst-only browser zal er iets compleet onleesbaars van maken.

• Alarmnummer
tomato schreef op 23 July 2003 @ 13:01:
Inderdaad, met de <pre> tag. Zorg er met CSS voor dat te lange regels niet je layout verzieken (maar een scrollbar laten komen) en er een monospaced font gebruikt wordt:

code:
1
2
font-family         :   monospace;
overflow            :   auto;
Thanx oVRoM en Tomato, ik zal het straks uitproberen
Gebruik alsjeblieft gaan tabellen hiervoor, iedere niet-grafische of tekst-only browser zal er iets compleet onleesbaars van maken.
Het zal alleen in een JTextArea komen te staan. Als ik een oplossing heb gekregen voor een bepaald probleem, dan wordt hier dynamisch html voor gegenereerd en dat wordt in de JTextArea geplaatst. Daarna kan ik door de hyperlinksevents af te luisteren door de oplossingen browsen. Het blijft dus binnen de applicatie.

[edit]
nu maar hopen dat die akelige JEditPane ook de <pre> tag aankan :X

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 23-07-2003 13:20 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

tomato schreef op 23 July 2003 @ 13:01:
code:
1
overflow: auto;
Die "overflow: auto" geeft alleen in IE een scrollbar, afaik.

[edit]
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 23:05:
Voor zover ik weet gaat dat goed bij alle browsers die CSS goed ondersteunen. Mozilla, Firebird, Opera, Konqueror en aanverwanten zouden dit allemaal goed moeten doen.
Ik zie al waar het aan lag: ik had een 20-pixel-hoge div, met "overflow: auto" waar alleen IE 'n scrollbar liet zien. Maar maakte ik hem 60 pixels hoog werkte Mozilla 1.4 en Firebird 0.6 ook :)

[ Voor 52% gewijzigd door creative8500 op 23-07-2003 23:14 . Reden: ik heb ook pas vanmiddag overflow:auto ontdekt in de MSDN-library ]

Verwijderd

creative8500 schreef op 23 July 2003 @ 22:53:
Die "overflow: auto" geeft alleen in IE een scrollbar, afaik.
Voor zover ik weet gaat dat goed bij alle browsers die CSS goed ondersteunen. Mozilla, Firebird, Opera, Konqueror en aanverwanten zouden dit allemaal goed moeten doen.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 23:05:
Idd, alleen kan Alarmnummer er in dit geval niet zo veel mee...

• Alarmnummer
De <pre> tag werkt gelukkig uitstekend :)
Pagina: 1