Iiyama MF-8617E niet PnP onder XP ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
Ik heb pasgeleden een 2dehands iiyama MF-8617E (=Vision Master 17) gekocht.
Nadat ik 'm had aangesloten, had ik verwacht dat windows XP hem toch wel gelijk zou herkennen, maar dat doet ie dus niet.
Als ik nieuwe hardware laat zoeken vindt ie niets...

Owja, bijkomend is ook dat ie bij "booten" elke keer van refreshrate verandert...
(dus na bios van VGA-kaart een nieuwe refresh en ook bij het "opsommings-scherm" hierna een nieuwe en daarna dus winXP boot een nieuwe...)
Maar misschien is dit dan weer vrij normaal ?

P.S. ik heb er een GeForce2 Pro 64mb aan hangen.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Huh? Je monitor werkt toch daar gaat het om :P Heb hier ook nog zo'n beestje staan, als je wilt datie in het apparaatbeheer echt als IIyama MF-8617E verschijnt moet je van www.iiyama.nl de laatste monitordrivers downloaden :)
MichielioZ schreef op 23 July 2003 @ 11:55:
[...]

Owja, bijkomend is ook dat ie bij "booten" elke keer van refreshrate verandert...
(dus na bios van VGA-kaart een nieuwe refresh en ook bij het "opsommings-scherm" hierna een nieuwe en daarna dus winXP boot een nieuwe...)
Maar misschien is dit dan weer vrij normaal ?

P.S. ik heb er een GeForce2 Pro 64mb aan hangen.
Is normaal, heb hier dus ook zo'n monitor en nog een andere IIyama en die veranderen inderdaad altijd heel duidelijk van refreshrate (*klik*-geluid).

[edit] Nog iets:
Kheb naast die monitor nog een IIyama A705MT Vision Master Pro 411 en Windows heeft daar zelf stuurprogramma's van alleen die installeert ie niet uit zichzelf. Dat komt waarschijnlijk door de videokaart (Radeon 9700 Pro) die de DDC gegevens van de monitor niet geheel uit kan lezen (waaronder de naam en fabrikant dus). Zo weet Windows namelijk niet welke monitor het is en kan niet automatisch bepalen welke stuurprogramma's hij moet hebben. Als je ze echter handmatig installeert werkt het wel gewoon prima en wordt ook meteen het juiste kleurprofiel geinstalleerd :)

[ Voor 89% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-07-2003 12:02 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
Ok, dat refreshrate veranderen is dus normaal...
Maar dat ie niet PnP is, is toch raar ?
Als ik van iiyama de (universele) driverset download, of een aparte driver voor deze monitor zelfs, dan zeg ik tegen windows dat ie voor een "update driver" in de juiste folder moet kijken, maar dan vindt ie niets en zegt ie dat "Default monitor" de beste is die ie kan vinden...
Windows XP heeft zelf een iiyama MF-8617 driver en daar heb ik 'm nu ook "geforceerd" op gezet, maar dat zou toch echt niet zo horen te gaan...

edit : ok, zou dus ook aan videokaart kunnen liggen begrijp ik ?!
ik zat zelf te denken namelijk dat 't iets met de kabel zou kunnen zijn..

[ Voor 17% gewijzigd door MichielioZ op 23-07-2003 12:06 ]

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MichielioZ schreef op 23 juli 2003 @ 12:04:
Ok, dat refreshrate veranderen is dus normaal...
Maar dat ie niet PnP is, is toch raar ?
Als ik van iiyama de (universele) driverset download, of een aparte driver voor deze monitor zelfs, dan zeg ik tegen windows dat ie voor een "update driver" in de juiste folder moet kijken, maar dan vindt ie niets en zegt ie dat "Default monitor" de beste is die ie kan vinden...
Windows XP heeft zelf een iiyama MF-8617 driver en daar heb ik 'm nu ook "geforceerd" op gezet, maar dat zou toch echt niet zo horen te gaan...

edit : ok, zou dus ook aan videokaart kunnen liggen begrijp ik ?!
ik zat zelf te denken namelijk dat 't iets met de kabel zou kunnen zijn..
Ik denk heel sterk dat het aan de kabel ligt. Ik heb ook een 8617E staan (ik kijk er nu zelfs tegenaan) en gebruik beide uitgangen ervan (BNC aan de ene PC, Dsub15 aan de andere). De Dsub15 gaat met de originele kabel die erbij geleverd was en geeft prima PnP signaal door, bij de BNC is er (uiteraard) geen PnP signaal.

Maar ik snap eerlijk gezegd het probleem niet- ook al wordt hij niet door PnP herkend hoef je maar een keer de driver goed in te stellen (de driver voor de 8617E wordt gewoon met XP meegeleverd) en daarna blijft het goed gaan (hier althans).

* dion_b blijft erbij dat PnP een rampzalig slechte ontwikkeling was, zowel voor ISA als PCI, maar ook voor monitoren...

Oslik blyat! Oslik!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

dion_b schreef op 23 July 2003 @ 15:24:
[...]
* dion_b blijft erbij dat PnP een rampzalig slechte ontwikkeling was, zowel voor ISA als PCI, maar ook voor monitoren...
Waarom dan ?? Wat zijn dan de nadelen?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Help!!!! schreef op 23 July 2003 @ 15:29:
[...]

Waarom dan ?? Wat zijn dan de nadelen?
Tikje offtopic maargoed:

In de goede oude tijden had je uitbreidingskaarten met jumpers of dipswitches voor Address, IRQ en DMA settings en videokaarten met dipswitches voor refresh limits.

Als nadeel had het dat je iemand nodig had die wist waar hij mee bezig was en documentatie ter hand had om een apparaat in te stellen, en bovenal dat het diegene was die de eindverantwoordelijke was die regelde dat er geen conflicten waren in een systeem en dat de videouitgang geschikt was voor de monitor. Totaal onmogelijk voor de leek dus...

Om daar wat aan te doen zijn de diverse PnP standaarden uitgevonden (op de term zelf na hebben ze vrijwel niets in gemeen). Uitgangspunt is dat apparaten zelf doorgeven aan de computer (in het geval van ISA PnP/PCI apparaten de BIOS, in het geval van monitoren het OS) wat ze zijn, welke resources ze nodig hebben (ISA/PCI) of tot hoe ver ze aan te sturen zijn (monitoren). In theorie geweldig, in praktijk een hel. Als een apparaat incorrecte info doorgeeft, of het OS het niet eens is met de toewijzingen van de BIOS, loopt het in het honderd. Bij de allerbeste BIOSsen en OSsen kun je dan nog ingrijpen om de conflicten op te lossen, maar dat is niet triviaal en in het beste geval vereist het meer kennis dat het bij jumpers vereist zou hebben. In het slechtste geval moet je soms gewoon opgeven.

Maar erger nog dan wat er mis gaat als PnP niet naar behoren werkt (nog steeds een issue, al is het in 10 jaar enorm verbeterd) is de passieve houding die het bij users kweekt- de user hoeft zich niet met de zaken bezig te houden die PnP normaal regelen, waardoor als het een keer niet gebeurt (zie hier) ze opeens als vis op het droge liggen te spartelen ipv gewone achtergrondkennis aan te boren (hoe Windows te overtuigen een driver te installeren waar Windows zelf niet opgekomen was).

Daarom vind ik PnP een ramp- het beperkt de mogelijkheden van mensen die wel weten hoe het zelf te doen en omdat het niet perfect werkt brengt het mensen die dat niet weten vaak genoeg in problemen (en laten we eerlijk wezen- welk door een mens uitgevonden systeem werkt perfect?)

Oslik blyat! Oslik!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Thx. Ik begrijp wat je bedoeld.
Het zou mooi zijn als je in aanvulling op PnP alle settings per device op een gemakkelijke manier handmatig kan overrulen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Pagina: 1