Parameters meegeven met bash script

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Misschien is dit een vraag die ik dmv Google oid had kunnen vinden, maar na enkele bash scripting howtos doorgespit te hebben en uit de search nix heb kunnen halen post ik em toch maar.

Ik ben al de hele ochtend bezig om een scriptje te schrijven wat parameters moet accepteren (dus iets als --prefix=/home of --with-debug) maar hoe doe ik dit? Want wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar. Het kan zijn dat ik niet op de goede plaatsen gezocht heb, maar waarschijnlijk loopt hier wel iemand rond die mij ff een duwtje in de goede richting kan geven.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zie daarvoor de ingebouwde functie van bash die de naam 'getopts' draagt - de werking staat uitgelegd in de manpage van bash :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Na een enorme zoektoch op google naar 'bash get parameters' kwam ik op een pagina met dit stukje tekst:
Passing Parameters on the command line:

You can also pass parameters to the script on the command line. Bash will accept up to 9 parameters separated by spaces. The first parameter is $1, the second parameter is $2, etc. The colorme script using input parameters is shown below.

#! /bin/bash
setterm -background $1
echo It is a $1 day

To run the script, use the command: colorme red
In this case, $1 will be given the value "red".
Run the script again using the command: colorme blue
This time, $1 will have the value "blue".
dus ja, dit had je heel simpel met google kunnen vinden.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:26
Tip 1: zoek met Nederlandse woorden. bv bash parameter inlezen
Tip 2: http://www.ibiblio.org/pu...-Prog-Intro-HOWTO-NL.html

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

I.d.d., dit is gewoon in de bash scripting howto te vinden.. M.a.w. : slotje :)

Andere manier om hierachter te komen was het bekijken van een van de vele bashscriptjes die op je eigen systeem staan ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Dit topic is gesloten.