Zijn Access-logs van squid te verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• birdofpray
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
De bestandsgrootte van de squid Access logs loopt nogal op op onze proxy. Maakt squid hier nog gebruik van of kan ik ze gewoon straffeloos weghalen?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Die kan je gewoon weghalen, maar als ik jou was zou ik ze niet met rm weghalen (wat een herstart van de proxy vereist omdat die opnieuw het bestand moet aanmaken), maar ik zou ze leegmaken met '> access.log'.
Zo blijft het bestand geldig en kan je proxy lekker doorpruttelen.

Zelf draai ik elke nacht rond 12 uur een statistieken-run van squid, waarna ik de logfile leegmaak met '> access.log'.

[ Voor 21% gewijzigd door RvdH op 23-07-2003 11:07 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan ze beter niet weghalen door slechts te verwijderen! Want dan ben je alsnog de ruimte kwijt en weet je niet waar het blijft! Maar ... een squid -k rotate (eventueel ff squid --help voor juiste syntax) zorgt ervoor dat je logfiles door squid worden afgesloten en er nieuwe worden aangemaakt! de oude kan je dan gewoon verwijderen!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Mark
  • Laatst online: 21:45
Hier kun je het beste een scriptje voor schrijven. Zo doe ik het hier op de zaak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# Squid stoppen
kill -KILL `cat /usr/local/squid/logs/squid.pid`

# 10 seconden wachten tot alle squid draadje dood zijn
sleep 10

# access.log.maand-jaar bestandsnaam bepalen
date=access.log.`date +%d%m%y`

# access.log hernomen naar log per maand & jaar
mv /var/log/squid/access.log /var/log/squid/$date

# Nieuwe lege access.log aanmaken
touch /var/log/squid/access.log

# User nobody eigenaar maken van de nieuwe lege log
chown nobody /var/log/squid/access.log

# Squid opnieuw starten
/usr/local/squid/bin/squid

# Logging maken van afeglopen maand
sarg -l /var/log/squid/$date

# Oude log zippen en tarren
tar cfvz /var/log/squid/$date.tar.gz /var/log/squid/$date

# Oude log verwijderen (we hebben net een backup gemaakt)
rm -f /var/log/squid/$date

Dit script laat ik 1 keer per maand draaien. Zo krijg je mooi ingepakte logfiles per maand. Sarg is een tool om nette HTML reports te maken van de Squid logging.

[ Voor 4% gewijzigd door Mark op 23-07-2003 11:52 ]

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

als je niets met de access.log wil doen, maak er dan geen aan..... Maar als je ze wil bewaren, zorg er dan voor dat de log bestanden per stuk niet groter worden dan 2,1 GB. Als de file dit breikt, stopt squid. En o.a. daarom kun je squid files rotaten. Doe dit gewoon simpel met '/usr/local/squid/bin/squid -k rotate', dat is de nette manier waarop het gedaan moet worden... Allerlei andere onzin ( echo " " > access.log enzo) moet je gewoon niet aan beginnen...

Met creatief scripten kun je er zelf voor zorgen dat logfiles zolang bewaard kunnen worden als je zelf wil.... Wij rotaten de files dagelijks en eens per maand worden deze file geanalyseerd en in een mooi report gebakken. Daarna gaan de logs op tape en worden ze weggehaald....

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Mark
  • Laatst online: 21:45
Whizzer schreef op 23 juli 2003 @ 14:04:
als je niets met de access.log wil doen, maak er dan geen aan..... Maar als je ze wil bewaren, zorg er dan voor dat de log bestanden per stuk niet groter worden dan 2,1 GB.
Ligt deze beperking niet toevallig aan je kernel ? Ik kan me herrineren dat ik swap.state bestanden heb gehad welke tegen de 3Gb aanliepen, dus kan me niet voorstellen dat deze beperking wel op de logging zit.

• birdofpray
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
Ga het eens met die log rotate proberen, bedankt in ieder geval

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Mark schreef op 23 July 2003 @ 14:26:
Ligt deze beperking niet toevallig aan je kernel ? Ik kan me herrineren dat ik swap.state bestanden heb gehad welke tegen de 3Gb aanliepen, dus kan me niet voorstellen dat deze beperking wel op de logging zit.
De swap.state heb ik hier wel eens 56 GB gehad (klopt, was niet helemaal goed, maar dat hebben we opgelost), maar wanneer op diezelfde machine access.log boven de 2,1 GB kwam ging ie op z'n bek.

Ik heb dit 'probleem' nu gezien op Solaris 7 & 8, AIX 5.1 32 bits en Linux 2.4 kernels. Wel waren/zijn dit allemaal 32 bits squid proxy's. Ik heb nu één 64 bits squid proxy, maar ik weet niet of het daar ook bij is.. Dus of het een kernel parameter is.....

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ja, het kan dus..

* moto-moi mist ff de noodzaak van deze vraag :?

Slotje dus.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.