Hoeveel trilling kan een SCSI HDD aan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zal het even toelichten:

Bij de klant waar ik werk wordt op zo'n 30 meter afstand hard gewerkt om een groot nieuw gebouw te bouwen. Momenteel zijn ze dus behoorlijk heftig aan het heien .. zo erg dat m'n monitor behoorlijk trilt (en ik zit op 6 hoog :| ). Deze werkzaamheden gaan ook nog wel even duren meen ik. :/
De stellingen in de serverruimte strillen ook enorm en nu is mijn vraag:
Hoeveel trilling kan een (SCSI) HDD aan, en is er een mogelijkheid dat zo'n HDD crashed ? Zijn er uberhaubt cijfers of metingen van bekend ?

Verwijderd

Ik meen dat een hdd een schok van 5g kan verdragen wat ongeveer gelijk staat aan een val van 10cm hoogte op een betonnen vloer, draaiend lijkt me dit niet echt gezond 8)7

Klopt dit iemand ?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ja hoor, dit zijn allemaal standaard gegevens bij hardeschijven. Maximale presie in rust en in werking. In rust kunnen de meesten doorgaans zo'n 300G aan (like, da's veel) in werking meestal een stuk minder maar nog steeds redelijk wat. Echter is het hier een doorlopende hamering met dat gehei wat idd de effectiefe leeftijd van de schijven niet ten goede zal komen. Maar jah, iedere zichzelf respecterende serverbeheerder draait een raid 5 of raid 1 variant voor bedrijfskritieke servers en heeft reserveschijven liggen. Dus, ervan uitgegaan dat dit ook bij jullie het geval is, gewoon de server goed in de gaten houden en tja, dan zou het idd toevallig kunnen dat je een diskje moet vervangen...

Verwijderd

wordt voorzover ik weet in G-kracht uitgedrukt; iedere leverancier geeft hierover specs.

Dat zegt nog nix over jouw specefieke probleem. Naar mijn idee moet je directie de bouwonderneming op voorhand aansprakelijk stellen voor directe en indirecte schade welke door de werkzaamheden veroorzaakt wordt.

Worst case: bouonderneming met een kort geding dwingen de werkzaamheden te stoppen totdat er voor beide partijen een werkbare situatie is.

Mijn advies: breng per direct de directie op de hoogte (schriftelijk; Email) en laat de beslissing over de te ondernemen akties aan hun over. Je kan voorstellen door een speciaal bedrijf metingen in jullie gebouw te laten doen.

Als je kasten al schudden zal er waarschijnlijk ook bouwkundige schade aan jullie pand kunnen ontstaan .....

• K-2SO
Verwijderd schreef op 23 juli 2003 @ 10:41:
Dat zegt nog nix over jouw specefieke probleem. Naar mijn idee moet je directie de bouwonderneming op voorhand aansprakelijk stellen voor directe en indirecte schade welke door de werkzaamheden veroorzaakt wordt.

Worst case: bouonderneming met een kort geding dwingen de werkzaamheden te stoppen totdat er voor beide partijen een werkbare situatie is.

Mijn advies: breng per direct de directie op de hoogte (schriftelijk; Email) en laat de beslissing over de te ondernemen akties aan hun over. Je kan voorstellen door een speciaal bedrijf metingen in jullie gebouw te laten doen.

Als je kasten al schudden zal er waarschijnlijk ook bouwkundige schade aan jullie pand kunnen ontstaan .....
Klopt, enkele scheurtjes in de muur zijn al ontstaan.

Or wordt al z'n best over gecommuniceerd, ze beseffen de risico's en hebben inmiddels een trillings-meter aangebracht in de serverruimte, uit voorzorg dus.

Verwijderd

hmm; dan zou ik voorstellen (als je het nog niet hebt) om extra hd's op voorraad te nemen..... Suc6 !

• K-2SO
Thankz, en ja .. die hebben we genoeg op voorraad. :)

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:38
Kan je hem niet op een rubbere of zachte mat zetten om de schokken wat meer op te vangen?

Verwijderd

Ik ben er van overtuigt dat dit niet zo gezond is voor de schijven op zich. Veel is afhankelijk van de frequentie van de trilling ook. Veel fabrikanten spreken van een zekere schock-verterings-waarde van rond de 5G of zelfs meer. Maar dit specifierd geen trilling. Trilling is veel schadelijker dan een eenmalige schock mijn inziens.
Verder kan ik vermelden dat we ook veel installaties aan boord van schepen hebben gedaan, en daar was trilling een echte boosdoener. In veel gevallen moesten we werken met alternatieven zoals ZIP-drives ect omdat die er wel beter tegen bestand zijn.
De trilling daar zat em tss de 40 en de 200Hz en het was niet zo dat alles er stond te schudden en beven, maar je kon het wel voelen aan de meubels en wanden dat er trilling op zat. Toch hebben we redelijk wat HD's vervangen op dergelijke plaatsen door GIGdrives, ZIPdrives en zelfs EPPROM disks(zeer duur).
Hopelijk heb je hier iets aan...

De servers op van die dikke geluidsdempende matten zetten zou een goede zaak zijn om te beginnen maar indien mogelijk zou ik er ze toch weghalen en ergens bij de buren plaatsen weg van het onheil, en de hele zooi met een fiber doortrekken indien mogelijk.
Pagina: 1