Gescript aanmaken van partities.

Pagina: 1
Acties:

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
We maken gebruik van de Compaq Scripting Toolkit voor het automatisch inrichten van onze servers. Dwz. dat er vanaf een cd geboot wordt, er worden een aantal vragen beantwoord en 2 uur later staat er een draaiend en werken 2000 Server OS op de server. Alles wordt met behulp van scripts en de Compaq Scripting Toolkit gedaan (versie 2.9).

Het probleem waar ik mee zit, is dat ik vanwege OS-eisen een grotere C-partitie aan moet maken dan voorheen. De partities werden op de "oude" manier aangemaakt met CPQDISK uit de toolkit. HEt grote nadeel is dat deze tot max 4 GB gaat. Ik heb contact opgenomen met Compaq/ HP en zijn adviseren om de partitie een bepaalde grootte te geven en dan tijdens de setup van W2k op te geven dat alle diskruimte benut kan worden. Dit kan in de unattend.txt uitgevoerd worden:

"ExtendOEMPartition = 1"

Dit wil ik niet aangezien we een C-parititie willen hebben van 8 GB. De minimum schijven die momenteel uitgeleverd worden door Compaq zijn 36 GB. Zou ik hun oplossing volgen dan zou ik een C-schijf hebben van min. 36 GB. Beetje teveel van het goede :)

De bedoeling is dus om een raid5 aan te maken en hier 2 partities op te laten zetten (8 GB voor het OS, rest voor users en apps)...

De raid-set en logical disk worden middels de scripting toolkit aangemaakt, dit gaat probleemloos. Ik heb geprobeerd om met AEFDISK en GDISK de partities aan te maken. Dit gaat ogenschijnlijk goed, ik heb na de reboot een C-schijf van 8 GB, die active is en waar ik vanuit DOS kleine files naar toe kan sturen. Echter, de setup van W2K loopt er toch op stuk... :( (server hangt en reboot soms). 8)7

als ik met een dos-flop opstart dan kan ik geen grote files van cd naar Harddisk kopieren... Het lijkt er dus op dat de partitie niet juist aangemaakt wordt.

Verder info:

Hardware zijn diverse types Compaq servers (ML370, ML350G3)
Verschillende types raid controllers
Op de oude manier gaat alles goed (met CPQDISK uit de scripting toolkit)
Zowel AEFDISK als GDISK werken niet

Is er iemand die iets soortgelijk heeft meegemaakt en een oplossing weet???

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Gebruik dan voor het partitioneren een ander progje?
PQ drive image en Ghost kunnen dit ook beide unattended vanuit een script, en hier kan je evengoed perfect de grootte van elke partitie meegeven.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Klopt, en zo zijn er nog meerdere die het kunnen. Het probleem is niet dat ik geen programma weet om dit te doen, maar dat het niet werkt...

Ik zowel AEFDISK als GDISK geprobeerd en deze werken gewoonweg niet. Dwz. de programma's functioneren wel, partities worden keurig aangemaakt. Maar op de een of andere manier worden de paritities foutief aangemaakt. Maak ik met dezelfde syntaxis partities op een normale pc (met ide-schijf) dan kan ik 2000 gewoon installeren...

Probleem ligt hem dus in het feit dat er iets anders aan de hand is.

Ik zit zelf te denken aan de cache van de raid-controller of de BIOS van de server iets dergelijks...

Update...

Ik heb een workaround gevonden om grotere partities toch te realiseren:

Ik maak met CPQDISK een partitie aan (< dan 4 GB, groter ondersteund CPQDISK niet). Vervolgens kun je met de optie

"ExtendOEMpartition= size to add "

opgeven hoeveel groter je partitie moet worden, waar 'size to add' de hoeveel MB's zijn wat de partitie groter moet worden. Deze info komt overigens van de MSDN-site en staat niet aangegeven in de reguliere info over unattend.txt enzo.. 8)7

Toch blijft mijn originele vraag nog staan... Waarom werken de standaard tools niet??

[ Voor 61% gewijzigd door Question Mark op 24-07-2003 08:40 . Reden: workaround gevonden ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B