[S-ATA] Gigabyte onboard S-ATA controller gaar?

Pagina: 1
Acties:

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Topicstarter
situatie:
* Gigabyte 7vaxp-ultra met S-ATA Sil3112 onboard Raid controller
* 2 x S-ATA Maxtor Diamondmax plus9
wanneer PC "koud" wordt gestart, worden schijven niet/half herkend.
na een aantal keer resetten vaak wel,
2e fase (herkenning RAID-array) is altijd twijfelachtig.
En dan is het maar de vraag of hij in het OS terecht komt.

en minimaal 1x per week is de RAID array weg/half werkend. |:(
gestriped, of ge-mirrored, maakt niet uit.

heb gister (als test) een
* Promise TX2 S-ATA controller ingebouwd.(zonder RAID functies)
PC aangezet, schijven worden gelijk herkend!
[argwaan]o.k., de PC was al "warmgedraaid", morgenochtend nog eens proberen.
vanmorgen weer gestart,
beide schijven worden herkend, en PC loopt in één keer door boot en OS heen!
HIEP HIEP HOERA VOOR DE PROMISE S-ATA! _/-\o_

deze Promise controller heeft geen RAID, dus dat kon ik niet testen.

wat denken jullie van de onboard controller, is het de SIL3112 chipset in combinatie met Maxtor? of is de controller defect?

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even een paar andere relevante vraagjes: Is de pc niet overgeklokt?

En heb je ten tijde van de problemen ook extra goed gekeken of alle kabels goed zaten? Dit soort problemen komen ook vaak door slechte verbindingen..

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:53
Klinkt heel bekend in mijn oren. Ik heb zelf een Asus A7N8X met dezelfde SATA controller en had dezelfde problemen met deze harde schijven.

Uiteindelijk bleken de Maxtor harde schijven gewoon niet goed samen te werken met revisie 1.06 van mijn moederbord en heb ik onder garantie een revisie 2.0 gekregen die pas wel goed werkte na de allerlaatste bios update. Ik denk overigens wel dat de harde schijven met de juiste bios update moeten werken, want de chipset van de SATA controller is op alle revisies toch hetzelfde lijkt mij :? Is die bios update er niet, dan heb je denk ik een probleem :P

Ga er iig maar van uit dat dit probleem een combinatie van de harde schijven en de SATA controller is.

[ Voor 7% gewijzigd door Duck op 23-07-2003 11:07 ]

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Topicstarter
Twynn schreef op 23 juli 2003 @ 10:53:
Even een paar andere relevante vraagjes: Is de pc niet overgeklokt?

En heb je ten tijde van de problemen ook extra goed gekeken of alle kabels goed zaten? Dit soort problemen komen ook vaak door slechte verbindingen..
heb hem wel overgeklokt gehad, en weer teruggezet.
met mijn vorige setup (2 x WD1200 JB in RAID-0)
nooit problemen gehad, en kabels heb ik ook verwisseld/omgeruild.

maar waarom herkend de losse Promise kaart dan WEL de schijven, en start de PC keurig op?
Duck schreef op 23 juli 2003 @ 11:05:
Klinkt heel bekend in mijn oren. Ik heb zelf een Asus A7N8X met dezelfde SATA controller en had dezelfde problemen met deze harde schijven.

Uiteindelijk bleken de Maxtor harde schijven gewoon niet goed samen te werken met revisie 1.06 van mijn moederbord en heb ik onder garantie een revisie 2.0 gekregen die pas wel goed werkte na de allerlaatste bios update.
ga er iig maar van uit dat dit probleem een combinatie van de harde schijven en de SATA controller is.
heb de laatste BIOS update ook al erin gezet, maar dat was voordat ik S-ATA ging draaien.

[update]heb net Gigabyte NL over dit probleem ge-mailed, ik hoop dat deze snel reageren...

[ Voor 40% gewijzigd door BadMotha op 23-07-2003 11:14 ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-