Creative Inspire 5100 verlengkabels verkeerd gesoldeerd?

Pagina: 1
Acties:

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 16:45
Mensen,

Dit zal best al eens ergens gevraagd zijn, maar ik heb het nergens kunnen vinden dus ik start maar een topic. Ik heb een Creative Inspire 5100 boxensetje gekocht voor bij mijn PC, waar een SB Live! 5.1 in zit. Die PC staat in mijn huiskamer ergens in een hoek. De boxen komen aan de andere kant van de kamer te staan. Daardoor is de afstand tussen de geluidskaart en de boxen te groot voor de meegeleverde kabels. Dus ik denk: zelf maken die verlengkabels. Hoe moeilijk kan het zijn? Dus ik koop zes 3.5mm stereo jacks en een hoop twee-aderig afgeschermd draad. Ik soldeer de ene ader aan de binnenste aansluiting op de jacks, de andere op de middelste en de afscherming van beide aders draai ik bij elkaar en ik soldeer ze aan de buitenste aansluiting, die grote dus.

Rechts geeft prima geluid. Links hoor ik helemaal niks. En dat bij alledrie de kabels.

Wat doe ik fout? Moet ik soms een van de signaaladers met de aarde verbinden? Ik ben een behoorlijke leek, dat zal duidelijk zijn. Maar als je een beetje langzaam typt dan kan ik het wel volgen. Bedankt!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Kan je misschien effe een foto maken? Dan is et wat duidelijker

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• TechSmurf
Kan je misschien effe een foto maken? Dan is et wat duidelijker
Ja, dat kan wel, maar dan wordt 'ie pas in september met de vakantiefoto's afgedrukt want er zit net een nieuw rolletje in ... Soms is digitaal wel handig ja.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Check even of de jack's goed in je geluidskaart en boxen aan zijn gedrukt...
Als je zo'n ding niet goed aandrukt heb je maar aan 1 kant geluid.

Alles kan stuk.

• TechSmurf
OK, het wordt nog gekker ...

Tot nu toe had ik mijn snoertjes getest op een twee-speakeropstelling. Stekkertje in de geluidskaart, stekkertje in de koptelefoon en luisteren maar. Dan had ik dus rechts geluid en links helemaal niks. Gisteren eens zitten testen in dezelfde opstelling, maar dan het testprogramma van Creative gedraaid alsof het een 5.1-opstelling was. Hoor ik het volgende: "Front right", "Front left" (!) op mijn rechteroor, dan *twee keer zo hard* "Center" op mijn *linker*oor, tenslotte "Rear right" en "Rear left" weer op mijn rechteroor. Dus nou ben ik echt de weg kwijt. Ik ga dit weekend als ik tijd heb eens testen met de drie snoeren tegelijk en de complete boxenset.

Ik heb ook nog eens goed naar het snoer van Creative gekeken. Daar zitten aan elk uiteinde drie stereo jacks (front, rear en center/subwoofer natuurlijk). Ik kan de jacks helaas niet openschroeven, maar ze zijn verbonden door zo te zien *drie*aderig (ongetwijfeld afgeschermd) draad. Gebruiken ze dan de ader voor het rechterkanaal en de afscherming voor links en aarde of zo? Of ongeaard, kan dat ook?

O, voor de volledigheid: het is geen echte verlengkabel, het is een vervangende kabel. Het ding van Creative gebruik ik in het geheel niet, in de uiteindelijke opstelling.

Verwijderd

Waarom pak je niet een multimeter en kijk je door ff te meten hoe die creative kabel in elkaar zit?? :?

• TechSmurf
Waarom pak je niet een multimeter en kijk je door ff te meten hoe die creative kabel in elkaar zit?? :?
Multimeter? Man, de soldeerbout heb ik al moeten lenen :)

Verwijderd

Mensen die soldeerbouten hebben hebben vaak ook multimeters. Die kan je daar dus ook lenen :+

• TechSmurf
Okee, dit geloof je niet ...

Het goede nieuws is dat de kabels perfect werken. Het slechte nieuws is dat ik zelf heb zitten kl*ten: ik had de kabels ingeprikt in de verkeerde uitgang ... die ook nog eens als digitale 5.1 uitgang gaat werken als er verder geen kabels zijn aangesloten. Daar krijg je dus hele rare output van.

Maar om het topic dus positief af te sluiten: het is heel makkelijk om zelf verlengde kabels te solderen voor je boxensetje ... Iedere idioot kan het! Dat is hierbij wel duidelijk.

Afsluiten maar ...
Pagina: 1