[SB Live 5.1] Mic+phone jack voorkant case laten werken?

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Ik heb sinds vanmiddag een Antec Sonata behuizing. Op deze behuizing zit aan de voorkant een hele handige aansluiting voor een hoofdtelefoon en eventueel een microfoon. (Ook nog 2 usb poortjes en 1 Firewire aansluiting)

Zie pic en klik voor een grotere afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.envynews.com/gd.php?ID=426&img_name=ports.jpg

Het zou in mijn geval erg makkelijk zijn om gebruik te kunnen maken van de hoofdtelefoon aansluiting. Gebruik hem namelijk vaak en moet vaak achter mijn kast zijn om de stekkertjes te verwisselen. Ik weet dat ik ook een splittertje kan kopen, maar nu lijkt me dat overbodig met deze front aansluiting. De vraag is nu...hoe sluit ik dat ding op de juiste manier aan.

Snoertje dat er aan verbonden zit bestaat uit 6 kleine individuele aansluitingen te weten:

1. MIC-PWR
2. MIC-IN
3. MIC-GND
4. R SPK
5. L SPK
6. SPK GND

Volgens de handleiding moet ik deze met de interne audioconnectors op mijn mamaplank of op mijn geluidskaart verbinden. Onboard geluidskaart is gedisabled, dus het zou mijn SB LIVE 5.1 moeten worden en daar loop ik dus op stuk...

Er zit een 40 pins aansluiting op die kaart (volgens mij voor zo'n LiveDrive):

Pen Naam Beschrijving
1 VCC +5V voedingsspanning
2 VCC +5V voedingsspanning
3 GND Massa
4 AC97CLK 24,5 MHz klok uit
5 GND Massa
6 GP_SPDIFIN#2 SPDIF-ingang
7 GND Massa
8 GND Massa
9 SPDIFO#3 SPDIF-uitgang
10 GPO1 Uitgang voor algemene doeleinden 1
11 GPO2 Uitgang voor algemene doeleinden 2
12 GND Massa
13 GPO0 Uitgang voor algemene doeleinden 0
14 GND Massa
15 GP_SPDIFIN1 SPDIF-ingang
16 GND Massa
17 SPDIFO#0 SPDIF-uitgang
18 GND Massa
19 SPDIFO#1 SDIF-uitgang
20 GND Massa
21 GND Massa
22 SPDIFO#2 SPDIF-uitgang
23 GPI0 Digitale ingang (GP-ingang 0; gereserveerd)
24 GPI1 Digitale ingang, (GP-ingang 1; gereserveerd)
25 OUTMIDI MIDI-uitgang
26 GND Massa
27 INMIDI MIDI-ingang
28 GND Massa
29 KEY
30 KEY
31 ADCSDO2 I2S-ingang geluidsgegevens.
32 GND Massa
33 ADCSDO1 I2S-ingang geluidsgegevens.
34 GND Massa
35 ADCSDO0 I2S-ingang geluidsgegevens.
36 GND Massa
37 I2SCLK I2S seriële-bitklok.
38 GND Massa
39 I2SFS Rastersynchronisatie
40 GND Massa

Welke stekkertjes moeten nou op welke pinnen worden aangesloten om die ingang aan de praat te krijgen :? Als dit uberhaupt kan..

Ik heb gezocht en ook redelijk veel topics gevonden over dit onderwerp, maar geen van allen bied een duidelijke oplossing. Ik zat eerst te denken om dit topic in Casemodding en Electronica te openen, maar bij nader inzien leek het me toch meer een audio probleem.....

Alvast bedankt voor de reacties....

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Verwijderd

De LiveDrive praat digitaal met de kaart voor de frontpanelaansluitingen. Het is dus niet zondermeer mogelijk om een frontaansluiting te maken zonder ook een DAC te bouwen...

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Sorry, maar wat is een DAC? Iets digitaals neem ik aan (Digital 2 Analog Converter ofzo?). Dus die pinnen op die kaart geven een digitaal signaal af wat dus niet 'gelezen' kan worden door een hoofdtelefoon? Erg jammer, want die aansluitingen zitten er niet voor niets natuurlijk. Kan ik het niet oplossen door ook mijn onboard soundcard aan te zetten en de (eventuele) pinnen op het moederbord (Moet ik wel ff de manual nalezen of deze erop zitten) gebruiken of sturen die meestal ook een digitaal signaal uit?

Is zo'n DAC makkelijk te realiseren of moet je dan veel van electra weten?

[ Voor 12% gewijzigd door jagermeister op 23-07-2003 07:26 ]

Verwijderd

Die front aansluiting kan meestal op een MOBO met onboard sound en firewire/USB aangesloten worden. Heeft jou MOBO onboard mogelijkheden check die dan out!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 07:32 . Reden: incompleet ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Het enige dat ik kan ontdekken is dat mijn moederbord een JAUX1 connector heeft bestaande uit 4 pinnen. Binnenste 2 GND en de buitenste 2 respectievelijk Links en Rechts. Zou dat hem zijn. Omschrijving in handleiding zegt dat deze gebruikt wordt voor DVD add on Card.

Verwijderd

JAux1 = auxiliary audio-input (left, ground, ground, right - compatible met CDROM audio aansluiting) -> zie handleiding.

Je hebt de aansluiting JPanel1 nodig om aan te sluiten op je audio frontpaneel.

Voor de USB gebruik je Jusb1

Een DAC is een Digitaal naar Analoog Converter - niet met 6 soldeerverbindingen te maken, kost iets meer moeite :)
http://www.andrewkilpatrick.org/mind/spdif/

De LiveDrive is ook los te koop: http://www.3dsoundsurge.com/reviews/LiveDrive/LiveDrive.html

En Hoontech maakte vroeger Live extensions:
http://www.hoontech.com/english/index.html

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 08:53 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 08:43:
JAux1 = auxiliary audio-input (left, ground, ground, right - compatible met CDROM audio aansluiting) -> zie handleiding.

Je hebt de aansluiting JPanel1 nodig om aan te sluiten op je audio frontpaneel.

Voor de USB gebruik je Jusb1

Een DAC is een Digitaal naar Analoog Converter - niet met 6 soldeerverbindingen te maken, kost iets meer moeite :)
http://www.andrewkilpatrick.org/mind/spdif/

De LiveDrive is ook los te koop: http://www.3dsoundsurge.com/reviews/LiveDrive/LiveDrive.html

En Hoontech maakte vroeger Live extensions:
http://www.hoontech.com/english/index.html
Bedankt voor de info :)

MoBo heeft helaas geen JPANEL1 aansluiting. Het is een MSI K7T Turbo (MS-6330)

JAUX1 is dus voor de hoofdtelefoon aansluiting van de DVD/CD-rom speler? Gaat het niet werken als ik R SPK en L SPK aan de buitenste pinnen aansluit en SPK GND op 1 van de middelste pinnen van JAUX1? Heb ik 1 pin over, lijkt me niet de bedoeling maar toch....

Om nou mijn hele case overhoop te halen en een DAC aansluiting toe te voegen is mij een beetje teveel van het goede. Ben geen ster in dit soort dingen en al helemaal niet in solderen e.d. Een LiveDrive vind ik wat aan de dure kant. Waarschijnlijk koop ik binnen nu en 2 maanden toch weer een nieuwe processor + MoBo + RAM en dan zorg ik wel voor een MoBo met een JPANEL aansluiting. Hebben de meeste MoBo's van de nieuwe generatie wel zo'n aansluiting?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Dat gaat niet werken, het is een audio INPUT, niet OUTPUT...

Tegenwoordig hebben vrijwel alle borden een frontpanel audio aansluiting. Asus op alle modellen.

Als het woord DAC je niets zegt, moet je daar sowieso niet aanbeginnen...

Is het nou zoveel moeite op gewoon 2 verlengkabeltje te halen (jack naar contra jack) en die achter op je case te prikken?

Verwijderd

Jpanel zit er alleen op als je mobo voldoet aan de Intel frontpaneladapter specificatie (en ook onboard sound heeft). In alle andere gevallen zul je met schakelende jacks moeten werken die schakelen tussen front en achteraansluiting.

geluidskaart ------------------> schakelende jack --------------> boxen

Op het moment dat er geen stekker in de schakelende jack is gestoken wordt het geluid gewoon doorgegeven aan je boxen. Op het moment dat je een koptelefoonstekker invoert wordt het geluid onderbroken (geen geluid op je boxen) en heb je alleen output naar de koptelefoon.
De jacks die NU in je frontpaneel zitten, zijn géén schakelende jacks.
Een schakelende jack herken je aan het feit dat hij meerdere penaansluitingen heeft (een stereo ongeschakelde jack heeft 3 aansluitcontacten, een geschakelde stereo jack heeft tenminste 5 aansluitcontacten [links in/uit, rechts in/uit, massa] )

Mono voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.lifeingeneral.com/tubes/jack.gif
A = massa / B = Boxen / C = Audio van geluidskaart

JAUX1 is een input, dus je kan die wel aansluiten op je frontpaneel, maar dan alleen gebruiken als input (bijv. als je analoge opnames wilt maken of je externe radio op de PC wilt horen).

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 20:15 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
OverSoft schreef op 23 July 2003 @ 19:42:
Dat gaat niet werken, het is een audio INPUT, niet OUTPUT...

Tegenwoordig hebben vrijwel alle borden een frontpanel audio aansluiting. Asus op alle modellen.

Als het woord DAC je niets zegt, moet je daar sowieso niet aanbeginnen...

Is het nou zoveel moeite op gewoon 2 verlengkabeltje te halen (jack naar contra jack) en die achter op je case te prikken?
Ik was ook niet van plan om een DAC te gaan maken... Als het erg simpel was wel, maar dat lijkt me niet.

Ik heb zo'n jack naar contrajack liggen, maar die is iets te dik. Kan 1 van de stekkertjes er naast niet meer in. Bovendien lijkt het me gewoon relaxter om een front aansluiting te hebben.
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 20:08:
Jpanel zit er alleen op als je mobo voldoet aan de Intel frontpaneladapter specificatie (en ook onboard sound heeft). In alle andere gevallen zul je met schakelende jacks moeten werken die schakelen tussen front en achteraansluiting.

geluidskaart ------------------> schakelende jack --------------> boxen

Op het moment dat er geen stekker in de schakelende jack is gestoken wordt het geluid gewoon doorgegeven aan je boxen. Op het moment dat je een koptelefoonstekker invoert wordt het geluid onderbroken (geen geluid op je boxen) en heb je alleen output naar de koptelefoon.
De jacks die NU in je frontpaneel zitten, zijn géén schakelende jacks.
Een schakelende jack herken je aan het feit dat hij meerdere penaansluitingen heeft (een stereo ongeschakelde jack heeft 3 aansluitcontacten, een geschakelde stereo jack heeft tenminste 5 aansluitcontacten [links in/uit, rechts in/uit, massa] )

Mono voorbeeldje:
[afbeelding]
A = massa / B = Boxen / C = Audio van geluidskaart

JAUX1 is een input, dus je kan die wel aansluiten op je frontpaneel, maar dan alleen gebruiken als input (bijv. als je analoge opnames wilt maken of je externe radio op de PC wilt horen).
Duidelijk verhaal! Maar wat is het nut dan om bijv. een CD-rom speler aan te sluiten op die JAUX1? Ik zie niet in waarom je dat zou doen... sorry for being a n00b...

Verwijderd

Sommige mensen hebben meerdere optical units (DVD writer, DVD speler, CDROM speler, CD Writer etc) dan is een extra CD-aansluiting wel makkelijk...

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juli 2003 @ 22:15:
Sommige mensen hebben meerdere optical units (DVD writer, DVD speler, CDROM speler, CD Writer etc) dan is een extra CD-aansluiting wel makkelijk...
Dus dat komt van pas als je IDE aansluitingen allemaal gebruikt zijn?

Verwijderd

Nee, als je andere CD/Line-inputs allemaal gebruikt zijn - de IDE aansluitingen zijn alleen controller signalen, deze aansluiting is een analoge audio input.
nofi: maar dit staat ook in je handleiding en is best wel common-knowledge

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 00:12 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 00:10:
Nee, als je andere CD/Line-inputs allemaal gebruikt zijn - de IDE aansluitingen zijn alleen controller signalen, deze aansluiting is een analoge audio input.
nofi: maar dit staat ook in je handleiding en is best wel common-knowledge
Hmmmz..ik zag het alleen niet als een line-input, nu dus wel.

Dat wat jij zegt staat niet in mijn handleiding geloof ik (heb hem nu niet bij de hand). Er stond bar weinig info over wat aan te sluiten op die pinnen. Common-knowledge? Je kan niet alles weten natuurlijk en bovendien ben ik iemand die alleen wil weten hoe ik die front-ingangen aan de praat krijg en niet iemand die weet waar elk onderdeeltje op een moedebord voor dient. Maaruh bedankt voor de info...het wordt tezijner tijd gewoon een nieuw moederbord, wordt wel weer eens tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door jagermeister op 24-07-2003 06:38 ]

Pagina: 1