gratis VPN server ?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 13:42
Ik ben niet zo bekend met VPN, zit met het volgende in mijn maag.

Op een hoofdlokatie draait een W2K professional server. Deze wil ik een SQL applicatie laten aanspreken door 10 andere lokaties in het land.

Liefst over VPN ivm veiligheid.

Ik heb een Draytek router die dat moet aankunnen, maar volgens mij alleen maar met 1 lokatie tegelijk. Dat is niet handig. Is er een gratis VPN server / clientsoftware beschikbaar ? Dan kan ik namelijk wel een aantal Lan-> Lan koppelingen maken (met de draytek router), welke beveiligd worden door die extra VPN server.
Ik heb gehoord van SONICWALL, maar dat werkt alleen i.c.m. een SonicWall hardware produkt (filewall ofzo). Please help me out !

thanks,Sjoerd

happy 2023 !

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
skoers schreef op 22 juli 2003 @ 23:18:
Ik ben niet zo bekend met VPN, zit met het volgende in mijn maag.

Op een hoofdlokatie draait een W2K professional server. Deze wil ik een SQL applicatie laten aanspreken door 10 andere lokaties in het land.

Liefst over VPN ivm veiligheid.

Ik heb een Draytek router die dat moet aankunnen, maar volgens mij alleen maar met 1 lokatie tegelijk. Dat is niet handig. Is er een gratis VPN server / clientsoftware beschikbaar ? Dan kan ik namelijk wel een aantal Lan-> Lan koppelingen maken (met de draytek router), welke beveiligd worden door die extra VPN server.
Ik heb gehoord van SONICWALL, maar dat werkt alleen i.c.m. een SonicWall hardware produkt (filewall ofzo). Please help me out !

thanks,Sjoerd
Win2K Server bevat standaard al een VPN server (hoef je alleen poort 1723 door te mappen)

Client zit standaard in Win98SE, Win2K en XP

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
ik denk dattie een servertje bedoelt met als besturingssysteem Win2k Professional. En daar kun je idd maar één client tegelijk ontvangen.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• skoers
Maar Win2K server kost minimaal 600 euro.. Ik ben op zoek naar een goedkope (legale) oplossing. Als iemand een goedkope of gratis VPN server weet ? Een hardwarematige VPN server werkt dat goed ?? Ik meen dat Linksys iets heeft voor 180 euro..

happy 2023 !

Verwijderd

Kijk eens op routershop.nl. Daar hebben ze van de e-tech bakkies. Gebruik ik thuis ook voor en vpnnetje.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
die drayteks kan je ook configgen dat ie 16 lokaties aankan (snelheid is dan de beperkende faktor)

heb ik zelf ook (maar dan met 3 lokaties), niks geen probs (een draytek 2300 op HQ, en op lok een 2200 series)

op de site van draytek staat wel hoe je het een en ander moet configgen

als het veel netwerkverkeer is moet je gaan voor w2k server, die kan meer tunnels tergelijkertijd aan

A wise man's life is based around fuck you

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Hebben jullie niet toevallig een ouwe NT4 server licentie liggen, want die heeft ook VPN ondersteuning daggik!?

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Verwijderd

ff offtopic hoor, maa wat voor applicatie is dat?
hoeveel users per lokatie?
ik neem aan een MS-SQL server?
over wat voor lijn?

je zou er een linux machine tussen kunnen hangen, om je vpn verbindingen te regelen.

• skoers
Hoi voor vooral Zwelgje:

Welke VPN wijze moet ik gebruiken om met meerdere routers tegelijk een VPN
verbinding te kunnen maken ?

De site biedt deze mogelijkheden:
DrayTek <-> DrayTek: http://www.valadis.nl/support/v2v.php
Bovenstaand geld voor maximaal 1 draytek verbinding volgens de site

VPN Pass Through : http://www.draytek.nl/router/extra/vpnpassthrough.htm
Hierbij heb ik extra client en server nodig, heeft niet mijn voorkeur als
het ook met de draytek gaat..

happy 2023 !

• skoers
dit is de mainsite over VPN, waar bovenstaande links vandaan komen
http://www.draytek.nl/router/extra/vpn.html

happy 2023 !

• skoers

Een client-volgsysteem voor een stichting met 10 lokaties.

1 tot 2

jep

over wat voor lijn?

128K ADSL uplink, misschien verhogen we dat naar 512, maar er gaat weinig data overheen..

Je zou er een linux machine tussen kunnen hangen, om je vpn verbindingen te regelen.

Ik wil het zo simpel mogelijk houden, liefst alles met de router regelen of anders een VPN server op de Win2K pro-Server.

happy 2023 !

Verwijderd

skoers schreef op 22 July 2003 @ 23:40:

Een client-volgsysteem voor een stichting met 10 lokaties.

1 tot 2

jep

over wat voor lijn?

128K ADSL uplink, misschien verhogen we dat naar 512, maar er gaat weinig data overheen..

Je zou er een linux machine tussen kunnen hangen, om je vpn verbindingen te regelen.

Ik wil het zo simpel mogelijk houden, liefst alles met de router regelen of anders een VPN server op de Win2K pro-Server.
client-volg systeem??
toevallig voor het CAD reclassering , heb m'n moeder wel 's over clientvolg systeem gehoord namelijk die werkt daar ?

nee, ik was ff nieuwsgierig ivm 10 lokaties, sql app op 1 machine, wou ff waarschuwen voor performance etc., maar zo te zien valt het wel mee.

[edit]
Hou wel die SQL-Server gescheiden ( dus aparte machine), indien je toch W2K de VPN laat regelen, lijkt me veiliger en stabieler.

En let ff op je SQL-Server licenties :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 23:46 ]

• skoers
Niet voor het CAD, meer iets met ex gedetineerden.. Ik hoop dat de Pentium4 het trekt..

Maar nu effe serieus, iedereen met een (VPN)router en meer dan 2 lokaties, als je me kan helpen... stel je info op prijs !

happy 2023 !

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
skoers schreef op 22 juli 2003 @ 23:35:
Hoi voor vooral Zwelgje:

Welke VPN wijze moet ik gebruiken om met meerdere routers tegelijk een VPN
verbinding te kunnen maken ?

De site biedt deze mogelijkheden:
DrayTek <-> DrayTek: http://www.valadis.nl/support/v2v.php
Bovenstaand geld voor maximaal 1 draytek verbinding volgens de site

VPN Pass Through : http://www.draytek.nl/router/extra/vpnpassthrough.htm
Hierbij heb ik extra client en server nodig, heeft niet mijn voorkeur als
het ook met de draytek gaat..
ik maak gebruik van optie 1, echter ik maak gewoon meerdere lan2lan profiles aan, (alle tunnels komen centraal aan op het HQ),

hq 172.16.x.x (mask 255.255.0.0)
lk1 172.17.x.x (mask 255.255.0.0)
lk2 172.18.x.x (mask 255.255.0.0)
etc,etc

heel simpel gewoon

A wise man's life is based around fuck you

• skoers
He dat klinkt simpel !!

Maar ik moet dan wel overal met een andere range gaan werken dan nu het geval is bv:
lk1 192.168.1.x
lk2 192.168.2.x
lk3 192.168.3.x etc.. ??

Is de 16bit subnet range verplicht ?? (255.255.0.0) of heeft dat voordelen t.o.v. 24bits subnets ? (255.255.255.0)

Zou ik je mogen mailen voor het geval ik nog ergens niet uitkom ??

[ Voor 3% gewijzigd door skoers op 23-07-2003 09:45 ]

happy 2023 !

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik werkt hier dagelijks met VPN's en opzich maakt het niet uit welke firewall/vpn router je gebruikt mits het IPSEC ondersteund.

Dus een VPN verbinding tussen een Netscreen en Draytek werkt prima, maar tussen een Watchguard en Draytek ook. Ook Freeswan(Linux IPSEC) met een Draytek/Watchguard/Netscreen werkt prima.

Dus wil je goedkoop neem je een Vigor 2300 of Linux, wil je duur neem je een Netscreen/Watchguard/SonicWall/Cisco etc. etc.

• skoers
Werk jij ook op elke lokatie met een andere LAN range ? Zo ja, welke gebruik je ? Ik heb het idee dat 192.168.1.x / 192.168.2.x / 192.168.3.x niet toereikend is..

happy 2023 !

• Redje
skoers schreef op 23 July 2003 @ 10:22:
Werk jij ook op elke lokatie met een andere LAN range ? Zo ja, welke gebruik je ? Ik heb het idee dat 192.168.1.x / 192.168.2.x / 192.168.3.x niet toereikend is..
Ik werk met VPN thuis, maar installeer die kastjes/software bij klanten.
Werk en thuis is dus een andere range.

Je hebt keuze zat lijkt me.
192.168.0.x
192.168.1.x
192.168.2.x
tot
192.168.255.x
Dit is dus met een subnet van 255.255.255.0.

En anders ga je in de 172 of 10 range zitten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Redje op 23-07-2003 10:32 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:26

Beaves

Usque ad Finem

Je kan ook naar Netopia kijken, niet al te duur en in staat tot meerdere VPN tunnels tegen een goede snelheid. Op mijn werk hebben we er een die onderhoud er een stuk of 10, zonder problemen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als het om 'gevoelige' informatie gaat (eg: dossiers van ex-gedetineerden) is daadwerkelijke veiligheid natuurlijk nog eens extra belangrijk. Een hardware oplossing zou dan mijn voorkeur hebben - niet om dat die veiliger zijn, maar omdat die vaak net iets gemakkelijker veilig te configureren zijn. Er zijn namelijk geen andere 'diensten' die kunnen dwars liggen.

Kijk eens naar Cisco, NetScreen, Watchguard en dergelijke.

• skoers
Mijn Draytek ondersteund ook hardwarematige beveiliging, maar het instellen gaat onwijs k*t. Telefonische ondersteuning is slecht en op de site worden niet werkende voorbeelden gegeven.. De verbinding schijnt ook weer niet te werken met bepaalde (kabel)modems..

happy 2023 !

• Redje
skoers schreef op 23 July 2003 @ 10:53:
Mijn Draytek ondersteund ook hardwarematige beveiliging, maar het instellen gaat onwijs k*t. Telefonische ondersteuning is slecht en op de site worden niet werkende voorbeelden gegeven.. De verbinding schijnt ook weer niet te werken met bepaalde (kabel)modems..
Buiten dit werkt de firewall IN-filter niet op een firmware hoger dan 2.0 (op een 2200E iig.)

You get what you pay for ;)

Ik geef zelf de voorkeur voor een "merk" firewall/router, zeker in bedrijfsomgeving...

Verwijderd

elevator schreef op 23 July 2003 @ 10:40:
Als het om 'gevoelige' informatie gaat (eg: dossiers van ex-gedetineerden) is daadwerkelijke veiligheid natuurlijk nog eens extra belangrijk. Een hardware oplossing zou dan mijn voorkeur hebben - niet om dat die veiliger zijn, maar omdat die vaak net iets gemakkelijker veilig te configureren zijn. Er zijn namelijk geen andere 'diensten' die kunnen dwars liggen.

Kijk eens naar Cisco, NetScreen, Watchguard en dergelijke.
Ik vind het ook nogal gevoelige materie, ik vraag me dan ook af of TS dit doet
voor een bedrijf waarvoor ie werkt, die dit heeft aangenomen, of dat ie de
opdracht zelf heeft aangenomen. In ieder geval lijkt het me met deze materie
het verstandigst dat TS is hulp gaat in roepen van een professioneel bedrijf
die 'm in deze kunnen adviseren cq ondersteunen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

Predator

Suffers from split brain

IT -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1