lan2lan broadcast probleem (Draytek)

Pagina: 1
Acties:

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
probleem:

ik heb 3 lokaties voorzien van een draytek router deze maken een lan2lan tunnel middels ipsec (werkt prima en stabiel)

lan2lan tunnel=over adsl overigens

specs lokatie 1

Draytek 2300 router
ip adres 172.16.0.4
mask 255.255.0.0

hier staan ook 4 servers met 172.16.10.10 / 172.16.10.40 (10 tm 40 dus) allemaal met als gateway de 172.16.10.20 (isa server die rechtreeks op het internet zit)
ik heb op alle servers een persistent route toegevoegd om pakketjes voor 172.17.x.x /172.18.x.x door te sturen naar 172.16.0.4 (de draytek router), dit werkt ook prima, ik ga het internet op via de ISA server, en naar het andere segment via de tunnel over de draytek).. allemaal prima (traceroute geeft de correcte route)

lokatie 2

draytek 2200 router
ip adres 172.17.0.1
mask 255.255.0.0

hier staan wat pc's in de range van 172.17.0.100/110 met als router de 172.17.0.1, ik kan netjes de servers op de hoofdlokatie pingen, en via citrix in de apps komen

lokatie 3
draytek 2200 Wireless
ip adres 172.18.0.1
mask 255.255.0.0

hier staat 1 pc die deze router als gateway gebruik, hetzelfde verhaal kan netjes pingen en werken via citrix (pc=172.18.0.10/11)

ECHTER,

ik kwam erachter dat als er een broadcast pakketje op het WAN wordt gegenereerd dat deze netjes zichzelf over het gehele WAN verspreidt... en das dus niet de bedoeling! (routers zouden sowieso geen broadcast pakketjes moeten routeren op het WAN overigens, deze doet dat dus klaarblijkelijk wel)

ik kan ook netjes pingen op het WAN van lokatie 2 naar lokatie 1 of 3 op computernaam (zonder dat ik gebruik maak van wins of dns (computers op lokatie hangen niet in AD, en er zijn GEEN dns records van deze machines aanwezig) (wel op het lan overigens, maar dat doet er niet toe lijkt me. met een sniffer zie je dan ook netjes dat ie dus een broadcast doet op het wan naar de computer.. en dat ie die dus ook gaat vinden.) ook network neigborhood is netjes gevuld

nu genereerd het een en ander niet zoveel verkeer dus echt een megaprobleem is het niet, echter elk pakketje wat ik kan knippen is mooi meegenomen dacht ik zo :)

mogelijke oplossingen waar ikzelf al aan heb gedacht

-Draaien van een WINS server, echter het hoeft niet zo te zijn de de pc's elkaar kunnen zien in network neigborhood, dus das geen noodzaak) ik kan dan wel wat broadcast pakketjes verminderen

het vreemde is dat draytek zelf op de site zegt dat je in lan2lan voor nameresolution een wins doos moet draaien (of dns) anders kan je niet pingen en heb je geen networkneigboorhood, echter ik heb dit dus wel zonder dat ik met wins draai :?

kheb op de routers al de nieuwste firmware staan, en ik heb alle settings al stuk voor stuk nagelopen,

zijn er meer mensen die dit probleem hebben geconstateerd ??

A wise man's life is based around fuck you