Toon posts:

Voltageprobleem + 5V Voltage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich sinds een aantal weken voor.

De PC valt na een variërende periode aan te hebben gestaan en er mee gewerkt te hebben, plots zomaar uit. Bij het opnieuw opstarten geeft de PC de volgende foutmelding tijdens zijn POST:

Hardware Monitor found an error, Enter POWER MANAGEMENT SETUP for Details

Als ik dan naar het desbetreffende gedeelte van de BIOS ga, zie ik de + 5V Voltage in het rood worden weergegeven.

Wat is dit en wat kan ik hier aan doen om dit op te lossen???

Alsvast bedankt!

Verwijderd

geef meer spec over je systeem en welke voeding heb je ?

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn de hardwaregegevens van het systeem:
Powersupply: 300 ATX
AMD Athlon, 850 mhz, 196 MB intern, moederbord Asus A7V Socket A VIA KT 133

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Bijvoorbaat excuus voor het kruisverhoor, maar als er zo weinig info is wil ik altijd graag in een post zoveel mogelijk factoren uitsluiten. B)

Heb je je systeem overclocked?
If so, hoe hoog? en dan vooral de voltage settings.
Welke video kaart hebbie erin hangen?
Heb je kort geleden hardware vervangen? of iets anders gedaan dat mogelijk een factor in het ontstaan van het probleem kan zijn?
Draaien de fan(s) in je voeding nog?
Heeft je buurman een binnentuintje staan? (waarbij het mogelijk is dat als daar de lampen aan gaan, dat er bij jou een te lage spanning binnen komt?) ( :+ )

hoe zien de andere voltages eruit?
zijn die stabiel of schommelen die?
if so, hoeveel schommelen ze?
kun je wel lang in bios blijven?
hoelang is ongeveer "een variërende periode"??? Varierend, dat snap ik, maar is dat:
1-5 uur
1-24 uur
1-2 dagen
1-2 weken?
Snappie waar ik heen wil? (of is het "all of the above", dan is het met echt een "een variërende periode".

[ Voor 3% gewijzigd door _Droopy op 22-07-2003 21:35 ]

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem is niet overclocked.
Videokaart is Nvidia Corp GeForce2 MX 100/200 (DDR) [NV11DDR].
Geen hardware vervangen, wel ADSL modem aangesloten. Hiervoor bestond het probleem ook wel zij het in mindere mate. CD brandprogramma gaf bv de melding: power calibration error. Mijn systeem viel ook wel eens uit. Dan werd de monitor zwart en bleef de hdd lamp branden en werkte de reset knop niet meer. Dan kon ik alleen de stroom er nog af halen. Dit probleem doet zich nu vaker voor.

De fan draait zonder problemen.

Geen illegale wietplantages bij de buren voorzover ik weet.

SiSoftware Sandra geeft de volgende gegevens van o.a. voltages.

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 34.0°C / 93.2°F
CPU Temperature : 47.0°C / 116.6°F

Cooling Device(s)
Auto Fan Speed Control : No
CPU Fan Speed : 4561rpm

Voltage Sensor(s)
CPU Core Voltage : 1.81V
Aux Voltage : 0.11V
+3.3V Voltage : 3.52V
+5V Voltage : 4.97V
+12V Voltage : 12.34V
-12V Voltage : -11.50V
-5V Voltage : -5.14V

Kan zonder problemen lang in de bios zitten. Ik heb niet lang er in gezeten steeds als de melding zich voordoet dan kijk ik naar de settings en ik heb es een keer de defaults hersteld. Variënde periode is denk ik 1- 5 uur.

Heb je enig idee wat ik kan doen om het op te lossen?

Verwijderd

probeer eerst eens een andere voeding...Misschien was dat alles... :)

Verwijderd

Denk het ook, andere voeding eens proberen. Waarschijnlijk ligt het probleem aan een brakke voeding.

Verwijderd

Het kan er natuurlijk ook gewoon aanliggen dat je voeding te warm wordt, of zijn warmte gewoonweg niet goed kwijt kan.. Misschien dat je met MBM5 ook even kunt aangeven tussen welke voltages je 5V lijn zit gemiddeld.. [Dus High en Low]

Verder zou ik het eens met een 'merk' voeding testen, mocht het probleem zich dan nog voordoen dan zou het ook aan het mobo kunnen liggen..

• _Droopy

_Droopy

Ik denk idd ook dat het de voeding is die niet (meer) voldoet. (hoewel 300Watt toch genoeg zou moeten zijn voor de componenten die in je pc zitten.)

De enige andere optie die ik kan bedenken, is dat er een optie in bios ingesteld staat op een te lage temperatuur.
Meestal zit die optie onder "system health" of iets van die strekking.
Het is een optie waarmee je de mogelijkheid aan zet dat bios (in 1ste instantie) een waarschuwing geeft als er een temperatuur te hoog wordt. (dit is vaak afzonderlijk in te stellen van de andere mogelijkheid van ene dergelijke optie.)
De andere mogelijkheid van een dergelijke optie, is dat de temp te hoog wordt en dat bios dan je pc reset of zelfs afsluit.

Dit denk ik met name omdat die 5V-lijn die je post (4,97V) absoluut niet laag genoeg is om problemen te veroorzaken. Deze lijn zal wel iets lager worden als je in windows zit, omdat je je pc dan zwaarder belast en daarmee dus ook die 5V-lijn. Maar als je niet overclocked draait, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je 5V-lijn dusdanig laag wordt, dat dit voor problemen kan zorgen.

Kun je hier wat mee?

edit:

Soms is het ook wel eens erg handig om gewoon de stofzuiger op de achterkant van je voeding te zetten om um een beetje schoon te maken, evtentueel wil dan aan de binnenkant van je kast, de stofzuiger langs die sleufjes die in voeding zitten halen ook nog wel helpen.

Een voeding verzameld in de loop der tijd erg veel stof en dit stof kan zeer veel warmte vasthouden of voorkomen dat die warmte goed wordt afgevoerd.

Voor het uittesten van een warmte probleem na je hem ff gestofzuigt hebt, kun je het beste een kamer ventilator langs je voeding laten blazen of je voeding ff uit je kast halen en hem boven op je kast leggen tijdens het gebruik.
Blijft ie dan langer stabiel draaien, dan weet je dat dit een probleem is.
Indien dit het geval is, heb je 2 opties:
1. Een ander voeding kopen. (een Antec voeding koop je in principe 1x en daarna nooit meer.)
2. Een 80x80mm fan in de onderkant van je voeding maken. (met een dremel[kloon] een rond gat maken en daarachter een fan monteren, met een fanguard erop.

suc6 m8!

[ Voor 33% gewijzigd door _Droopy op 23-07-2003 13:38 ]

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_Droopy schreef op 23 July 2003 @ 13:30:
De enige andere optie die ik kan bedenken, is dat er een optie in bios ingesteld staat op een te lage temperatuur.
Meestal zit die optie onder "system health" of iets van die strekking.
Het is een optie waarmee je de mogelijkheid aan zet dat bios (in 1ste instantie) een waarschuwing geeft als er een temperatuur te hoog wordt. (dit is vaak afzonderlijk in te stellen van de andere mogelijkheid van ene dergelijke optie.)
De andere mogelijkheid van een dergelijke optie, is dat de temp te hoog wordt en dat bios dan je pc reset of zelfs afsluit.
Omdat hierbij er niet wordt gewezen naar je PC health status maar naar de power management lijkt het me hier niet een kwestie van de power-off/alarm temperatuur maar zeer zeker een zaak van een zwakke 5V lijn.

TS: Als ik het zo hoor lijkt het me toch het beste om een andere voeding aan te schaffen. Al die instabiliteit kan goed de voeding als oorzaak hebben. Een 300W voeding is goed genoeg voor je systeem, daar ligt het niet aan. De voeding die je nu gebruikt klinkt gewoon brak en dan is het het beste als je die niet meer gebruikt. Een brakke voeding is n.l. niet al te lief voor je hardware (een slechte stroomtoevoer kan nog wel 's b.v. je HD slopen).

Je geeft trouwens nu de voltages die worden afgelezen in Sandra, kan je ook de voltages geven die de BIOS aangeeft op het moment dat je zo'n waarschuwing krijgt?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Laat me raden... Target voeding...

• _Droopy

_Droopy

Aikeleer schreef op 23 July 2003 @ 14:11:
[...]

Omdat hierbij er niet wordt gewezen naar je PC health status maar naar de power management lijkt het me hier niet een kwestie van de power-off/alarm temperatuur maar zeer zeker een zaak van een zwakke 5V lijn.

TS: Als ik het zo hoor lijkt het me toch het beste om een andere voeding aan te schaffen. Al die instabiliteit kan goed de voeding als oorzaak hebben. Een 300W voeding is goed genoeg voor je systeem, daar ligt het niet aan. De voeding die je nu gebruikt klinkt gewoon brak en dan is het het beste als je die niet meer gebruikt. Een brakke voeding is n.l. niet al te lief voor je hardware (een slechte stroomtoevoer kan nog wel 's b.v. je HD slopen).

Je geeft trouwens nu de voltages die worden afgelezen in Sandra, kan je ook de voltages geven die de BIOS aangeeft op het moment dat je zo'n waarschuwing krijgt?
ja, oke,.....
maar verklaar dan eens dat er daar volgens de TS 4,96V in het rood staat aangegeven? dit lijkt mij zeer onlogisch, dus zoek ik verder dan waar bios het probleem aanwijst. ;)

• _Droopy

_Droopy

hmmmm, de TS lijkt hier dus niet meer te komen.

Pagina: 1