[EXCEL] Simpelst bestandsformaat voor koppelingen

Pagina: 1
Acties:

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 13:23
Ik ben opzoek naar het gemakkelijkst te maken excel document wat gekoppeld kan worden.

Om even duidelijk te zijn.
Heb nu een koppeling gemaakt met een CSV bestand. Dit werkt, MAAR kan hij alleen bijwerken als dit geopend is. Hetzelfde geldt voor het XML formaat.
Bij het "gewone" xls formaat (dus geen oude versie) gaat het wel.
Weet iemand een formaat wat excel wel "pikt"?

Waarom nodig:
Heb op een linux bak een mysql database. De bedoeling was om de gegevens auto op te slaan in een bestand die ik met excel kon koppelen. De gegevens moeten up to date uit de database te halen zijn. (of kan dit misschien met ODBC?)
Nu laat ik dus door een scriptje een CSV bestand bouwen wat excel wel kan openen, maar niet zonder te openen automatisch bijwerken.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik zou excel laten voeden door de database. Excel kan een database querien. (zal wel via ODBC gaan).

Excel 2000: Menukeuze "Data", "Get external Data" en daar keuze: draaien bewaarde querie, of nieuwe querie op database.

[ Voor 39% gewijzigd door Brothar op 22-07-2003 20:56 ]

eagle

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 13:23
Tnx. het is gelukt :) hij laadt nu alle info bij het openen van de sheet in een werkblad :) Echt SUPERhandig. Indien er geen verbinding is gebruikt hij de laatst bekende gegevens.

Even voor de mensen die dit ook nodig hebben:
ODBC geval opzetten (onder xp pro: Start->programma's->Bureau acc.->systeembeheer->gegevensbronnen (ODBC).
Gebruikers DSN Toevoegen.
Hier je mysql dingen invullen en een DSN naam opgeven.

in excel kun je het beste dus bij data->externe gevens.
query maken met wizard.

persoonlijk zou ik hierbij dan op SQL drukken en zelf de query invoegen.
Nu zeggen waar hij de gegevens neer moet zetten en klaar :)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Bedankt voor je melding dat het gelukt is. Geeft veel voldoening hé, gefeliciteerd !

eagle

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 12:57
Om hier even op door te gaan:

Heb al een tijdje eenzelfde koppeling in een Excel bestand.
4 tabbladen met ieder +/- 70 queries.

Probleem/ vreemd is alleen:
Bij de meeste queries moet ik Login en Password geven als ik de data wil refreshen. Bij een aantal hoeft dat juist niet.
De bedoeling was dat hij van elke query het password zou onthouden (daarom heb ik ook bij ALLEMAAL "Save Password" aangevinkt).
Dat doet hij dus niet.

Logisch gevolg hiervan is dat ik geen Refresh All uit kan voeren,
omdat ik dan alsnog meer als 200 keer achter elkaar Login + Password moet geven. (Excel slaat dan vast, geef m eens ongelijk)

Hoe ga ik dit oplossen? Wat doe ik verkeerd?

eigenlijk zou deze refresh periodiek gescheduled moeten worden, zodat alles automatisch bijgehouden wordt, het bestand niet eens door mij geopend hoeft...
moet toch kunnen werken?

Leeg - Sinds 20180907

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 12:57
niemand?

Leeg - Sinds 20180907

Pagina: 1