[XP] Geen drivers voor modem, maar voorheen wel gewerkt?

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Heej hallow :)

Ik ben vandaag bezig geweest met een pc om Windows XP er opnieuw op te zetten. Allemaal geen probleem tot dusver.

In deze pc zit een Cirrus Logic CLM Data Voice Modem. Windows XP ziet dit als een PCI Communication Device (net als elke andere modem zonder drivers).

Er zit ook een CD bij, hierop staan drivers voor 98, ME, NT4, 2000.
Windows XP vindt 2 drivers op deze CD als ik 'em laat zoeken, ik mag ze installeren maar daarna krijg ik dan toch de melding dat ze niet geschikt zijn voor Windows XP. En ik heb weer een PCI Communication Device.

Op zich allemaal niet zo vreemd, er zijn gewoon modems die niet door Windows XP ondersteund worden. Maar, voorheen heeft het wél gewerkt!
Er stond al een Windows XP installatie op namelijk en die had een geinstalleerde modem staan. Alleen heb ik er verder niet op gelet, wat voor driver hiervoor gebruikt was.

Dus ik ben op internet gaan zoeken naar Windows XP drivers voor het ding.
www.driverguide.com , www.windowsxp-drivers.com , www.modem-drivers.com bieden allemaal geen Windows XP driver (alleen eentje die claimt het te zijn, maar dat is gewoon een .log file, heb je niets aan).

De computer komt bij Informatique vandaan (zat sticker op) dus ik heb de helpdesk van Informatique eens gebeld. De mevrouw die ik aan de lijn kreeg wist me zo snel niet te vertellen waarom de modem wel had gewerkt in hun eigen Windows XP installatie.
Nu bellen ze me morgen terug omdat het uitgezocht moet worden.

De computer is niet van mezelf en ik wil die mensen niet meteen een andere modem laten kopen. Heeft iemand een idee hoe ik hem aan de praat zou kunnen krijgen?

Volgens Informatique is het een E-Tech modem, type weet ik niet.
Windows XP herkent het als een Cirrus CLM Data Voice Modem (dat geven de drivers op de CD aan).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14
Is het een externe modem?
Zo ja, kiest eens gewoon bij de drivers onder Microsoft Standaardmodem.
Dan zou het ook wel moeten werken, wel zonder de voice-features.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Sorry, vergeten te vermelden, het is een interne 56k PCI modem. Ik heb nog niet geprobeerd om hem als standard modem te installeren, goed idee.

• Fire69
  • Laatst online: 19:14
Fire69 schreef op 22 July 2003 @ 20:38:
Is het een externe modem?
Zo ja, kiest eens gewoon bij de drivers onder Microsoft Standaardmodem.
Dan zou het ook wel moeten werken, wel zonder de voice-features.
Ik weet dat het met een externe werk, mijn vader heeft namelijk hetzelfde probleem, ook met een Cirrus Logic.

Met een interne weet ik het zo niet, ivm aanmaak van eigen COM-poort en zo...

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 22:32
Als je kiest voor "Generic 56k Data/fax modem" in de lijst van in XP voorgeinstalleerde drivers zou het waarschijnlijk moeten werken.

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Heb je FCC, PCI-ID of Chipnummers of andere kentekenen die op de kaart staan?

Verwijderd

Ergens staan wel chipnummers op. Ga dan naar sites als driver-guide.com en vul die nummers in. 9 van de 10 keer vind je de drivers die bij je modem horen.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Er staat idd wel iets op de kaart, ik zal zo ff kijken. Ik heb em nu als "Niet ondersteunde Softmodem 56k" geinstalleerd maar dat werkt niet.

edit:
Het is een Conexant RH56S/SP-PCI
Dus ik ga daar even naar zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door dreeke op 23-07-2003 11:09 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb drivers gevonden die zouden moeten werken, en ze kunnen ook goed worden geinstalleerd.
Maar wanneer ik ga inbellen kan de modem geen kiestoon vinden en hangt de pc voor ongeveer een minuut.

Hij wordt geinstalleerd als "Generic - HCF PCI Modem"

Verwijderd

Probeer is wat andere generic drivers. Ik heb bv thuis een soft 56K data fax modem (ook intern) zonder drivers voor xp. Ik heb gewoon net zo lang generic drivers geprobeerd totdat het kreng werkte en het is gelukt. Suc6

Verwijderd

http://www.e-tech.nu/support/faxmodem_files/downloads.htm

http://www.e-tech.nu/supp...files/downloads/rs_xp.zip
PCI56RS PCI-modem - Conexant soft HSFi chipset. Geen aansluitingen voor hoofdtelefoon en microfoon.

http://www.e-tech.nu/supp...files/downloads/pnpid.exe
Herkent alle E-TECH PCI-modems en geeft weer welk type u in uw pc heeft geïnstalleerd (het modem dient geïnstalleerd te zijn in Windows, bijv. als "onbekend apparaat")

http://www.modem-help.com/mfcs.php?mid=36&nid=9987

DriverINF / PCI-ID's:
VendorID: 14F1
DeviceID: 2F00
SubDeviceID: 2004
SubVendorID: 14F1

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 20:05 ]

Verwijderd

Dit is weer een mooi voorbeeld van het feit dat XP niet kan goed omgaat met softmodems.
Dezelfde problemen heb ik gehad met een Motorola FM56.
Hiervoor had je de W2k-drivers nodig en die kon je maar één keer installeren. Updaten kon niet en een latere herinstallatie was gedoemd om te mislukken.

Om je modem goed werkend te krijgen heb je de exact juiste drivers nodig en geen generic-gedoe of iets dergelijks.

De juiste driver kan tegen XP namelijk precies zeggen, wat er moet gebeuren met de signalen. Zoniet, dan resulteert dat in een ontbrekende kiestoon etc.

Ik kan dreeke alleen maar het advies geven om erg veel te lezen in de diverse fora, die via google wel te vinden zijn ;)

Ter info: Ik heb die Motorola van mij al héél snel vervloekt en vervangen door een andere. Die werkte probleemloos, dankzij de meegeleverde XP-drivers.:)

• Reptile209
  • Laatst online: 19:47

Reptile209

- gers -

En misschien een flauwe, maar schakel in de modem-eigenschappen (via control panel) het vinkje "Wait for dial tone before dialing" eens uit. Voeg eventueel één of meer komma's toe voor het telefoonnummer om een pauze te forceren.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1