platte center speaker (3-4 cm), bestaan die?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Een maat van mij is bezig met een prachtige zelfbouw tv-meubel om bij zijn beamer te gebruiken. Het tv-meubel is een dichte kast met een liftsysteem, zodat als hij zijn beamer wil gebruiken de tv in de kast is verdwenen en als hij gewoon tv wil kijken deze uit de kast omhoog komt en de tv "op" de kast te staan komt.

Echter hij wil zijn centerspeaker het liefst in dit meubel verwerken, zodat deze onder de tv dan wel de beamer op de goede hoogte zit. Omdat er echter de helft van de tijd een tv in de kast zit, is de diepte qua ruimte voor de speaker beperkt. Mijn vraag is dus: zijn er speakers te krijgen die maar enkele cm's diep zijn? Hoogte en breedte is minder problematisch, maar vooral de diepte is dus van belang. Tevens moet de kwaliteit van het geluid natuurlijk wel ok zijn.

Ik heb diverse zoektochten gehouden, maar nog niets kunnen vinden.

Look behind you! A three headed monkey!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ze bestaan wel want ik zag ze laatst bij een lokale radiozaak. Ze zijn ongeveer 4 a 5 cm diep. Naar verluid zouden ze een volwaardig geluid kunnen voortbrengen.
Alleen het merk en type heb ik even niet onthouden.

De prijs was ongeveer 100 euro per cm als ik het goed onthouden heb. :P

De zaak heet Louter B.V. (aka De Radiobeurs) in Dordrecht.
ALs ik er eerdaags langs kom zal ik het merk nog wel even noteren.

[ Voor 7% gewijzigd door -=bas=- op 22-07-2003 17:26 ]

Senile! Senile Oekaki

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 20:18

Adonias

Oe! Buttons :9

Je moet 's kijken naar Jamo: iets in deze orde

Let wel, deze worden aangeduidt als surround luidsprekers, maar Jamo heeft nog wel meer platte dingen... Ze hebben wel een volledig frequentie bereik (hoewel niet aangeduidt of dat nu de -3dB of de -6dB grens is... :/

[ Voor 22% gewijzigd door Adonias op 22-07-2003 17:30 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
De prijs was ongeveer 100 euro per cm als ik het goed onthouden heb.
LOL, dwz 400-500 Euro? Zijn budget lag rond de 400 euro hiervoor, dus klinkt op zich interessant.

Als je mij de info van het merk eens kan geven als je in de buurt ben van die zaak, dan zou dat erg prettig zijn.

Verwijderd

Ik weet dat Jamo enkele platte speakers maakt en Elac dacht ik ook.

Verwijderd

Bij 10cm kan je wel de meeste breedband speakers gebruiken.

Je kan van die luidsperkers kopen die ze ook in gettoblasters en in simpele radios gebruiken, ver moge is alleen 4 wat en matige kwaliteiit.

Heb hier ook twee midde tone speakers liggen van boze, 5,5cm dik. Volgens mij moet 4 cm wel lukken als je goed zoekt. Mischien heb je nog ergens een stukke tv liggen ?
Die luidsprekers zijn meestal niet zo diep maar je moet dan wel wat kwaliteit inleveren.

Je kan ook de tweeter aan de voorkant plaatsen en twee woofers aan de zij kant van de kast.

Note, denk ook aan het magnetische veld van je luidsperkers in verband met je tv. Je bent dus genootzaakt om die tv luidsprekers te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 20:29 ]

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
Toevallig kwam ik langs Louter B.V.

Het merk is Signat (uit Duitsland). Die platte speakers zijn uit de FlatLine serie :

Halverwege de pagina staan specs en plaatjes.

http://www.signat-blackwi.../home/signatproducts.html

De Flatline STS 1000 is 3,2 cm dik en de Flatline STS 2000 is 5,26 cm dik
Waarom de een 1.6 Kg is en de ander 4,9 Kg is, is me niet geheel duidelijk. :?
Misschien een ander soort behuizing (aluminium of ABS, wat dat ook mag zijn)

De prijs was 599 euro per paar voor de STS 1000.
Op deze website (http://www.j-e.de/somaslisten/artikellisten/21000.htm)
staan ze voor 255 euro per stuk (STS 1000) of 101 euro voor de STS 2000.

Als ie zelf wil bouwen, dan kan ie ook een stuk of 8 kleine breedband speakers nemen. Zo doet Bose dat ook namelijk, vele kleintjes maken 1 grote. :)

[ Voor 11% gewijzigd door -=bas=- op 22-07-2003 20:38 ]

Senile! Senile Oekaki

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Autospeakers voor in deuren, misschien met een zgn. flatmembraam :?
Er zijn modellen die niet zo diep zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

FR-12?

conrad.nl -> zoeken -> fr-12
Het plaatje wat erbij staat klopt niet, vroeger stond het plaatje er wel bij. Inbouwdiepte is 28mm/31mm (voorkant baffle - achterkant magneet / voorkant luidspreker - achterkant magneet)

edit: je moet dan zelf nog even een kastje (laten) bouwen, maar op zich moet een totale diepte van 5cm wel kunnen lukken. 4 van deze speakers moet -naar ik mag aannemen- wel genoeg zijn, dan heb je nog héél veel geld over voor afwerking :P

[ Voor 36% gewijzigd door MM op 22-07-2003 22:39 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Mensen, goede tips allemaal. Ik ga dit even aan mijn maat laten zien. Hij moet dan maar kijken wat hij precies wil.

offtopic:
Ik ga denk sowieso nog een keer een topic maken met die kast van hem want die is echt gaaf. Ook het systeem wat hij bedacht heeft om de lift te maken is zeer ingenieus. Is leuk om eens te showen aan de tweakers hier.

Verwijderd

Vergeet niet dat je center speaker de meest belangrijke van het hele stel is.
Een DD of DTS weergave zal het merendeel van de spraak via deze center speaker weergeven. Als je deze speaker niet optimaal hebt afgestemd op de andere speakers, dan kun je echt een waardeloos geluid krijgen.
Ander punt om op te letten is de magnetische afscherming. Als je een sterke magneet (speaker) onder of voor je TV plaatst kun je hele creatieve kleurtjes krijgen. Dit zal het filmgenot niet bevorderen. Center speakers van een beetje merk hebben rondom een magnetische afscherming (daarom zijn ze ook zwaarder dan die andere speakers).
De enige echt mooie oplossing is een electrostaat, maar die gaan waarschijnlijk het bugdet wat te boven. Op de tweedehands markt kun je nog wel eens over schappelijk geprijsde electrostaten struikelen.
Pagina: 1