Toon posts:

Western Digital 1200JB 7200 RPM wordt erg warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de schijf 50-55 graden werd in mijn SilentDrive, heb ik deze hieruit gehaald. Ik heb nu het volgende systeem gebruikt om de schijf in een 5.25 inch bay in te bouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/diskmount.jpg

Men bevestigt twee metalen strips aan de schijf, en men heeft een plateau met 4 rubberen "standaards". De strips worden over deze standaarden gedrukt, zodat de schijf geen contact maakt met ijzer. Ik merk nu geen verschil in geluid, tegenover de SilentDrive.

Het probleem is nu dat de schijf toch nog erg warm wordt. Ik kan niet mijn duim langer dan 5 seconden of zo tegen de voorkant van de schijf aanhouden. Dan gaat het pijn doen.

Op het moment is het wel 30+ graden op mijn kamer, dus ónder 30 graden zal de schijf nooit zijn. Ik wil helemaal niet weten hoe warm dat ding wordt in een SilentDrive...

Moet ik me druk maken om de temperatuur, of zit dat wel goed? Ik heb nog niet gehoord dat WD schijven extra koeling moeten hebben.

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Je zou sowieso zelf een koelsysteempje kunnen maken, gewoon casefan en luchtbuis, ga ik ook maken, tekeningen zijn al klaar, alleen de rest nog :)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 15:15

shag-me

-n0n3-

erm.. volgensmij moet je op een 7200 toeren schijf gewoon een blowertje op de onderkant zetten! (hebbik en me pa wel)

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

jah dat kan ook :), alleen ik wil et altijd zelf maken :P

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 12:02
die rubberophang dingetjes, zorgen naast noisereductie er ook nog voor dat je warmte niet afgeleid kan worden via het ijzer/alu chassis!!!

beter in de kast schroeven dan in die rubberen dingetjes hangen!

Verwijderd

Topicstarter
In de kast schroeven is geen optie. Die WD vibreert enorm; de hele kast trilt. Er zit wel een sticker van ijzer/aluminium bij; ik weet echter niet waar ik die zou moeten plakken om de warmte af te voeren. Onder op de schijf kan niet, en als ik hem erboven op plak, ben ik de garantie van die schijf kwijt.

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Wat dacht je hiervan? Nog steeds minder geluid en ook nog gekoeld

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=28101

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:38
Neeeeee! niet die coolermaster halen want die maakt nog meer geluid op de doos staat dat hij het hardeschijf geluid vermindert maar dat doet hij door nog een harder geluid te produceren |:(

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-03 16:26
Kan best zijn, maar hij koelt wel goed :)
Ik heb er hier 3 voor mijn SCSI schijven.

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik heb geen ervaring met die coolermaster, ik ga binnenkort hdds aanschaffen en dan moet ik daarvoor iets kiezen. Graag wil ik dus wel iets wat het geluid enigzins verminderd en hem goed koel houd (hoeft geen 20/30 graden te zijn ofzo, maar gewoon goed), iemand een betaalbare suggestie dan?

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28
Best gek, ik heb ook een dergelijke constructie (3.5" inbouwrek waar nu een 80 gig WD 7200 rpm 8 mb in zit) en me HD wordt absoluut niet warm.

• ismael86
Ik weet niet of geluid wel belangrijk is of niet maar zalman heeft een nu een nieuwe passieve hd koeling die ook nog werkt http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=986

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

geluid? mijn wd 120 jb, hoor ik niet hor :D. Misschien komt dat omdat er aan de onderkant een dikke laag koelprut zit met daarbovenop een koolance hddcoolkit....

Btw set S.M.A.R.T aan in je bios. Kun je je temp lezen van hdd

Welk?

• ismael86
Ik bedoel daarmee geluid van de hd koeling.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 12:02
Pak dan een cooldrive 3, die zijn wel stil

Eynstein heeft ze liggen.

Verwijderd

Mijn WD met 7200 toeren word lauw als ik die aanvoel en volgens Speedfan heeft die dezelfde temperatuur als de buitentemperatuur (nu dus rond de 30). De HD in m'n vaders pc is een IBM en werd ook 50 graden volgens Speedfan (en redelijk warm als je die aanvoelde). We hebben er toen een oude p2 (40x40 fan geloof ik @ 5000 toeren, geen extra geluid bij onze redelijk stille pc) cooler onder gelegd op ca. 2 cm afstand. Deze liet mijn HD met wel 15 graden dalen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me er maar niet meer druk om. Van alles heb ik een backup, en een Ghost. Als het ding naar de knoppen gaat, dan is dat nog garantiewerk. Later kan hij nog naar de RMA. Tevens koop ik dan meteen wel een nieuwe HD; daar denk ik toch al over i.v.m. aankomend plaatsgebrek. (Damz, op een 120 gig schijf. Maar ja, dat krijg je met spellen als Baldur's Gate; 6 CD's, en 3 gig totaal aan installatie. Naja, plaatsgebrek... ik heb nog 45 gig vrij. :) )

• Piggen
  • Laatst online: 12:44

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb een Antec kast en daar kun je een 8 cm fan voor de HD bay plaatsen. Zo gaat dat bij mij nu, zal wel koel genoeg zijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook zo'n kast. (Chieftec/Antec hebben toch dezelfde kasten, voor een groot deel?) Daar hangen de harde schijven in een kooi; die kooi wordt met een clip bevestigd, en dat maakt een HERRIE. Die hele kooi trilt mee. Daarom zit de schijf nu in het bovengenoemde bevestigingssysteem. Dit gaat perfect; ik hoor geen verschil met de SilentDrive, en met het nieuwe systeem zal de schijf wel koeler zijn dan wanneer hij opgesloten wordt in de SilentDrive behuizing.

Verwijderd

Ik heb maar 1 advies voor jou: KOEL dat ding!! of hij gaat binnen de korste keren de mist in gaan :-/
Hoe je het ook doet, hou de temperatuur onder de 40 graden als het kan, toch zeker onder de 50 graden. Geluid is een bijzaak die aangenaam is als je die ook kan wegwerken maar de levensduur in maar zeer klein opzicht kan _benadelen_ (een HD kan je best in een solide bay monteren om eigentrilling te neutraliseren) Maar de temperatuur onder controle houden staat primo boven alles.
Pagina: 1