HD naar de knoppen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boegel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01-2018

Boegel

just boegel

Topicstarter
Ik heb voor het weekend een nieuwe HD (Maxtor 80 GB 8 mb cache) geinstalleerd, verliep zodner problemen. Toen ik echter mijn oude schijf (Seagate 30 GB) er wou aanhangen, zei ie in Verkenner van win2k dat de schijf niet geformatteerd was... Ik al direct niet meer op mijn gemak, want er staat nog data op die schijf die ik niet mag kwijt zijn...

Maxtor weer afgekoppeld, Seagate als master, dan krijg ik een schijffout, gelieve ctrl-alt-del te doen om opnieuw op te starten... Ik nog meer in paniek :s

Het rare is, dat de schijf nog werkte voor ik die Maxtor installeerde... Ik kreeg wel voordien foutmeldingen in Partition Magic (eerst error #117, dan error #114, zie ook error #114 in partition magic)

Zijn er mensen die weten waaraan dit zou kunnen liggen ? Ik ken er niet enorm veel van... ik heb al geprobeerd om de MBR te fixen (fdisk /mbr), maar dat gaf geen resultaat...

edit: kleine toevoeging:

bij boot wordt die Seagate wel herkend, en komt ook in mijn verkenner in windows... schijfgrootte kan ik niet checken (toont lege schijf met 0-grootte)...

[ Voor 10% gewijzigd door Boegel op 22-07-2003 15:15 ]

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

Verwijderd

Al geprobeerd de Seagate als AUTO DETECT in te stellen. Ik ben dit probleem enkele malen in het verleden idd tegengekomen.

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:07:
Al geprobeerd de Seagate als AUTO DETECT in te stellen. Ik ben dit probleem enkele malen in het verleden idd tegengekomen.
Je bedoelt toch als AUTO DETECT instellen in men BIOS eh ? Anders kom ik hier vanavond met vanalles aandraven dat er niets mee te zien heeft 8)7

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

Verwijderd

Nope, met auto detect bedoel ik, je jumper op je HDD verzetten naar CABLE SELECT ipv Slave of Master. Sommige schijven doen moeilijk om zich als Master of Slave te herkennen. En als ze herkend worden, dan geven ze problemen. Ik probeer dit altijd toe te passen als eerste optie om het probleem te verhelpen. Ik geloof dat Seagate schijven ook een optie hebben om het als Secundairy Slave of Master in te stellen. Misschien moet je ff checken op de Seagate site voor HDD jumper settings.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:11:
Nope, met auto detect bedoel ik, je jumper op je HDD verzetten naar Auto detect ipv Slave of Master. Sommige schijven doen moeilijk om zich als Master of Slave te herkennen. En als ze herkend worden, dan geven ze problemen. Ik probeer dit altijd toe te passen als eerste optie om het probleem te verhelpen. Ik geloof dat Seagate schijven ook een optie hebben om het als Secundairy Slave of Master in te stellen. Misschien moet je ff checken op de Seagate site voor HDD jumper settings.
Dat noemen ze cable select :/

Maar als je de nieuwe eruit haalt en de oude op je originele manier aansluit dan doet hij nog steeds niets?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ligt et nou aan mij of gaan er ineens zoveel schijven kapot :? Dis al de 5e in een week tijd die ik hier op GoT zie en van een vriend van me is vorige week zijn schijf kapot gegaan, en net kom ik weer bij een kennis met computerproblemen en je raad het al, een gare schijf! :|
Waar gaat dit over? Licht dit aan het weer ofzo :?

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk dat dat idd CABLE SELECT is, ik heb schijven meegemaakt waarbij er wordt aangeduidt met AUTO SELECT :) In ieder geval... wat ik zeg... ik heb dit al reeds eerder meegemaakt, dat die dan ff moeilijk doet. Try it and we'll see ;)

Verwijderd

Hmmm, EasyRecovery ff downloaden om te checken dat je HDD niet corrupt is. Als je ergens de fullversion kan krijgen... kan je zo je de oude data overzetten op je nieuwe... dat is dan je last minute rescue als je schijf idd kaput is :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 15:30 ]

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
nhimf schreef op 22 July 2003 @ 15:16:
[...]

Dat noemen ze cable select :/

Maar als je de nieuwe eruit haalt en de oude op je originele manier aansluit dan doet hij nog steeds niets?
Idd, dan geeft em schijffout voor em win2k kan booten (die op die schijf staat)...
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:19:
Je hebt helemaal gelijk dat dat idd CABLE SELECT is, ik heb schijven meegemaakt waarbij er wordt aangeduidt met AUTO SELECT :) In ieder geval... wat ik zeg... ik heb dit al reeds eerder meegemaakt, dat die dan ff moeilijk doet. Try it and we'll see ;)
Zal ik vanavond doen... heb al zitten klooien met die jumper, maar weet niet zeker offek em al op CS (Cable Select dus :p, hebbet zo zien staan op label die aan schijf hangt) gezet heb...

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:28:
Hmmm, EasyRecovery ff downloaden om te checken dat je HDD niet corrupt is. Als je ergens de fullversion kan krijgen... kan je zo je de oude data overzetten op je nieuwe... dat is dan je last minute rescue als je schijf idd kaput is :'(
Hoe zou em corrupt kunnen zijn ? Daar van pc te pluggen, en paar uur later er weer aan te pluggen ? Anyways, thanks for the tip on the tool, dan kank iig mijn data recoveren... brakke schijf is zo erg niet, heb toch een nieuwe :p

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Bij mij ging eerst me 60 gig naar de pleuris en paar dagen daarna me 80 gig :s ow ja en nog een DDR dim .. Zeker door het warme weer :'(

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
heb je misschien een andere flatcable gebruikt? Er staat mij iets van bij dat ik een oude schijf met een blauwe flatcable heb proberen te booten (ipv een 40 aderige, waar ie normaal mee bootte) en dat ie dat ook niet trok.
--MeAngry-- schreef op 22 July 2003 @ 15:19:
Ligt et nou aan mij of gaan er ineens zoveel schijven kapot :? Dis al de 5e in een week tijd die ik hier op GoT zie en van een vriend van me is vorige week zijn schijf kapot gegaan, en net kom ik weer bij een kennis met computerproblemen en je raad het al, een gare schijf! :|
voeg mij maar aan dat lijstje toe :'(
denk idd het weer

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
- het is een western digital, geen seagate, (meer bepaald een WD300), maar dat maakt niet zo gek veel uit lijkt me

- op cs zetten helpt niet, zelfde fout bij booten, schijffout

- geen andere flatcable gebruikt, maar nu ga ik wel moeten, seffens een gaan halen bij me thuis, want die oude hebbik dees weekend gesloopd (misschien ligt het daar aan, maar dan zou die Maxtor ook nie meewillen volgens mij)

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Heb gisteren ook effe rondgevraagd op mirc, en naar het schijnt zou Knoppix veel helpen... zijn er mensen die ervaring hebben met het redden van data mbv deze distro?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-03 16:26
Knoppix is een distro die van CD boot. Hierna kun je eventueel je harddisk mounten en de data eraf sleuren. Maar zoals ik het lees is of de harddsik zelf naar de knoppen op de MBR is onherstelbaar beschadigd, dan helpt zelfs knoppix niet meer.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ik heb laatst de 5 en de 12 ff omgewisseld, en dat vond mijn harde schijf ook niet zo leuk?
Als ik met de hdd aan de voeding de pc nu opstart alleen een knal en dan niks meer
voeding moet ik dan 10 minuten rust geven
Is hier nog wat aan te doen?
Ik dacht bv de hdd door alleen de 12v te voeden, als het 5v gedeelte kapot is

Iemand enig idee of dit kan werken of iets anders om de date terug te krijgen,
want ik denk dat die programmatjes voor mij niet werken 8)7
Of de harde schijf gewoon weer aan de praat te krijgen >

[ Voor 6% gewijzigd door JBplap op 23-07-2003 16:13 ]

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
JBplap schreef op 23 July 2003 @ 16:13:
Ik heb laatst de 5 en de 12 ff omgewisseld, en dat vond mijn harde schijf ook niet zo leuk?
Als ik met de hdd aan de voeding de pc nu opstart alleen een knal en dan niks meer
voeding moet ik dan 10 minuten rust geven
Is hier nog wat aan te doen?
Ik dacht bv de hdd door alleen de 12v te voeden, als het 5v gedeelte kapot is

Iemand enig idee of dit kan werken of iets anders om de date terug te krijgen,
want ik denk dat die programmatjes voor mij niet werken 8)7
Of de harde schijf gewoon weer aan de praat te krijgen >
Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt... Knoppix zegt :

Wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hsb1

Straks nog effe EasyRecovery proberen, en dan jah... verloren data I guess :(

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 12:02
--MeAngry-- schreef op 22 July 2003 @ 15:19:
Gisteravond tegelijkertijd 2x60 gig van mij overleden :(
Was idd te warm geworden (en dan werden ze nog wel gekoeld met 2 casefans...)

Ik ga dalijk proberen te redden wat er te redden valt, en dan hup, terug naar maxtor.

Dus ik zit nou op mijn laptopje te tikken :|

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Boegel schreef op 22 July 2003 @ 18:08:
- het is een western digital, geen seagate, (meer bepaald een WD300), maar dat maakt niet zo gek veel uit lijkt me

- op cs zetten helpt niet, zelfde fout bij booten, schijffout

- geen andere flatcable gebruikt, maar nu ga ik wel moeten, seffens een gaan halen bij me thuis, want die oude hebbik dees weekend gesloopd (misschien ligt het daar aan, maar dan zou die Maxtor ook nie meewillen volgens mij)
Wow w8! Ik denk dat ik wel weet wat je moet doen! Mits je Windows XP draait! Start op met de Windows CD druk op R wanneer daar om gevraagd wordt om in de recoveryconsole te komen, als je eenmaal bent ingelogd, voer je 'fixboot' en 'fixmbr' achter elkaar uit. Veel van deze problemen worden op deze manier opgelost. Als je de schijf daarna weer kunt bereiken moet je alle data die erop staat backuppen de schijf gaan ruilen indien mogelijk, want vaak hebben zulke schijven geen lang leven meer.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op 23 July 2003 @ 20:17:
[...]

Wow w8! Ik denk dat ik wel weet wat je moet doen! Mits je Windows XP draait! Start op met de Windows CD druk op R wanneer daar om gevraagd wordt om in de recoveryconsole te komen, als je eenmaal bent ingelogd, voer je 'fixboot' en 'fixmbr' achter elkaar uit. Veel van deze problemen worden op deze manier opgelost. Als je de schijf daarna weer kunt bereiken moet je alle data die erop staat backuppen de schijf gaan ruilen indien mogelijk, want vaak hebben zulke schijven geen lang leven meer.
Dit klinkt aanlokelijk, alleen draai ik win2k... Werkt dit ook als die brakke HD als slave staat op mijn systeem ?

Anders vind ik het wel de moeite om effe winXP te installen op de goeie HD, als ik daarmee mijn data terug krijg :)

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
*kick*

Weet er nu niemand hoe dat juist werkt wat MeAngry uitgelegd heeft... Moet er op die brakke schijf dan winXP geinstalled zijn ? (nu staat er een dual bot win2k en linux Red Hat met lilo op) Of isset voldoende dat ik op miujn huidige HD winXP heb ?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-03 16:26
Lijkt me niet echt de oplossing. Fixboot en FixMBR zijn utilities om het systeem weer draaiende te krijgen, maar er wordt nergens gesprogen over een secundaire harddisk.

Tik Fixboot en Fixmbr maar eens in bij google, allebei levert het een eerste link naar microsoft op.

Als je het toch wil proberen : Hier staan de commando's zoals ze beschikbaak zijn onder de 2000 Recovery Console.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Eeen beetje Offtopic, maar hoe kan het nou dat er zoveel HDD's kapot gaan door alleen maar de warmte. Het is toch zo dat er dan sneller slijtage optreed omdat ze té warm worden en daardoor minder lang meegaan, maar niet gelijk doodgaan?
Ik begin me een beetje zorgen te maken over mijn 8 schijfjes :S

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Heb trouwens een full diagnostic test laten runnen met EasyRecovery, en die vertelde mij datter niets fysisch fout was met mijn schijf...

Dan moet die data toch te redden zijn, of bennik nu zo fout ?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Sluuut schreef op 25 juli 2003 @ 10:01:
Eeen beetje Offtopic, maar hoe kan het nou dat er zoveel HDD's kapot gaan door alleen maar de warmte. Het is toch zo dat er dan sneller slijtage optreed omdat ze té warm worden en daardoor minder lang meegaan, maar niet gelijk doodgaan?
Ik begin me een beetje zorgen te maken over mijn 8 schijfjes :S
Eerst had ik mijn eerste HD slechts 2cm boven de tweede hangen, dus alle warmte van de tweede ging direct de eerste in :X. DriveHealth gaf aan dat ie 2 weken later zou overlijden (adh van SMART waarden). Heel kort daarna (was in mei) een HD koeler aan de tweede HD gehangen en de eerste HD een heel stuk hoger gehangen, en de opeens geeft DH aan dat ie pas in 2007-2011 zal overlijden (waarden schommelen nog wel een beetje).

Het is dus niet zo dat ze gelijk overlijden, maar als je de SMART waarden niet uitleest komt het wel plotseling. Het lijkt dus alleen dat ze gelijk doodgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Robtimus op 25-07-2003 13:25 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Dat er zoveel hardeschijven naar de knoppen gaan ligt misschien niet aan de warmte maar aan de luchtvochtigheid.

Verwijderd

Heb ik meteen nog een vraag.....Hoe betrouwbaar is S.M.A.R.T eingelijk.....Volgens mijn smarttooltje (speedfan) zou mijn seagate schijfje 20GB ST320423A nog een fittness van 19% hebben.....dit is inmiddels al anderhalf jaar zo..... 8)7 .Mijn 40GB een seagate ST340823A
heeft 100% (dus als nieuw) is anderhalf jaar oud en rammelt kraakt en tikt als de
t#%#ring.Ik zou verwachten dat die schijf zou overlijden.....Hij houd het nog steeds prima vol....... _/-\o_ Als ik seatools oid er op los laat komt het progsel met de zelfde gegevens.....Ik heb dus het idee dat die smarttoestanden zeer onbetrouwbaar zijn.....

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
*kick*

In een ander topic hebbik gelezen dat bepaalde HD problemen kunnen veroorzaakt worden doordat de schijf niet vastgeschroefd zit... Kan dit hier ook een probleem zijn ?? (kan het niet uitproberen, zit op werk)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

fixboot en fixmbr zijn alleen bedoeld om een corrupte Xp te herstellen, je HDD word er echt niet beter van....

HDD's kan je beter vastschroeven ja, of dit jouw probleem oplost weet ik niet....

S.M.A.R.T. is heel betrouwbaar maar geen waterdichte garantie dat je schijf 100% oke is.
Het test bepaalde zaken, dingen die het uberhaupt kan! testen iig. Dus zeker niet alles....
Geeft die dus fouten aan dan zijn er zeker fouten. Of dat fataal is ligt aan het type fout...

In elk geval is en SMART-error voldoende om je schrijf te laten RMA'en dus de fabrikanten nemen het serieus.

Maar wat ik nou nog steeds niet weet is hoe je de boel aangesloten hebt. Disks kunnen disks storen en Atapi's ook. Zo wil mijn DVD-speler (Samsung) absoluut geen HDD aan dezelfde kabel. Denk eerder dat je daar de oplossing moet zoeken...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1