Toon posts:

Dual subwoofer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een tijdje geleden heb ik het inspire 6700 systeem van creative gekocht. Na de welbekende reden van de plops bij het aanzetten van de set heb ik dan ook de ruil ondergaan met creative en zo kreeg ik een nieuwe subwoofer.

De oude hebben ze nooit meegenomen :P en nu vraag ik mij af of ik de speaker uit de oude subwoofer nog kan nuttig maken door deze aan te sluiten op de speaker in de nieuwe subwoofer.

Zoja, maak ik dan enige kwaliteitswinst of net niet
Is het eigenlijk wel nuttig zoiets te doen?

Verwijderd

misschien moet je proberen om te linken samen ofzo. Het zou kunnen dat je lekker lage bass krijgt dat is wel mooi meegenomen :P

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Misschien kun je hem nog een keer ruilen voor een nieuwe! :)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Zou je dan een 7.2 systeem kunnen creeeren :9~

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

JT

VETAK y0

Ik weet niet hoe je die shit hoort aan te sluiten, laat is wat schema's zien ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Oke, en waneer komt er een goed antwoord op deze vraag?
IPV misschien krijg je een lekkere lage bass ?

Verwijderd

gewoon een losse versterker nemen met 2 uitgangen en 1 ingang:

code:
1
2
pc -----> versterker -----> sub1
                        `-----> sub 2

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me niet echt om hoe ik de speaker moet aansluiten. Meer of ik wel degelijk een betere bass zou krijgen

• JT

JT

VETAK y0

Meer bas krijg je. Niet beter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik betwijfel of je meer bas krijgt. Zo'n bassbox is gemaakt volgens bepaalde berekeningen, als je die berekeningen gewoon omzeilt heb je kans dat het gewoon minder klinkt. Om maar niet te spreken over de versterker die gebouwd is voor dat vermogen en impedantie voor 1 speaker en niet voor 2.

Ik zou het niet aanraden.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
volgens mij kan je dan je bass dan harder zetter zonder dat het gaat storen... teminste als je versterker meer kan geven dan 1 subwoofer kan hebben (zonder te gaan storen).

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm....ik ga nu twijfelen wat de TS bedoeld. Dus ik bespreek beide mogelijkheden.
1.) Extra subwoofert word aangesloten: boost van 3dB
2.) Extra subwoofer word gebouwd van een oude driver zonder berekeningen of het word in de behuizing gedaan van de andere subwoofer: het gaat slecht klinken.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Countess schreef op 22 July 2003 @ 15:02:
volgens mij kan je dan je bass dan harder zetter zonder dat het gaat storen... teminste als je versterker meer kan geven dan 1 subwoofer kan hebben (zonder te gaan storen).
Maar die amps zitten toch al in de subwoofer zelf ? Dus dan is dit niet van toepassing als hij de complete sub aansluit.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Met een aparte versterker moet het in iedergeval wel lukken om 2 bass-boxen aan te sluiten. Ik heb thuis een dvd-all-in-5.1 setje aangesloten op m'n compu die ook al voorzien was van een 4.1 setje. Overal boxen en kabels.....
Echt *beter* wordt het geluid niet, maar het klinkt allemaal wel wat voller.
Lastig is trouwens dat het volume met 2 afstandbedieningen geregeld moet worden.
Maar misschien dat er versterkers zijn waar je 2 bassboxen tegelijk op kan aansluiten.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je met een amp 2 subs gaat aanturen in plaats van 1, moet je met een aantal zaken rekening houden

Impedantie
Als je de subs parallel aansluit, krijg de amp een 2x zo lage impedantie te verwerken. Dat moet ie wel fijn vinden natuurlijk. Een amp speciaal gebouwd voor een vastomlijnd ontwerp is vaak niet al te flexibel gemaakt op verschillende impedantieladingen. Er bestaat dan ook een kans dat met een parallele aansluiting je amp het (te) zwaar krijgt en gaat vervormen, heet loopt of domweg gesloopt wordt bij duurgebruik. Voor een aansluiting in serie hoef je minder bang te zijn, maar met de dubbel zo hoge impedantie krijg je ook de helft aan vermogen eruit. Je moet dat wel kunnen compenseren door de sub wat harder te laten spelen, als dat separaat in te stellen is, maar je verliest dus puur vermogen wat je uit kan sturen met die amp.

filters
Ik weet niet hoe een creative set is gefilterd, maar als het niet actief is gefilterd (dus voordat het signaal door de versterker gaat, de betere manier) zal het met spoelen en condensatoren gefilterd zijn. De werking daarvan staat in nauw verband met de impedantie die dit filter te verwerken krijgt. Als je een tweede sub aansluit in serie zal het gebruikte filter anders werken (het kantelpunt qua frequentieafkapping komt ergens anders te liggen) dan normaal. Als je parallel aansluit is dat geen probleem, aangezien je iedere sub gewoon zijn eigen passieve filter kan laten houden met alleen de eigen sub daar achter. Dan wijzigt daar de impedantie per filter niet, alleen voor de amp.

design
Een sub kan slecht klinken. Daar een tweede, identieke sub bijhangen is 2maal slecht klinken. Daar zou je dan weinig mee opschieten. Dan kan je beter beide subs totaal verbouwen tot een enkele of iedere sub totaal uit elkaar halen en een identieke sub voor iedere speaker opnieuw bouwen, maar nu dan met fatsoenlijk stevig materiaal en wat betere demping.

Overig
Als je niet met een bestaande amp gaat werken maar met een aparte amp kan je meer kanten op. De voorgestelde 2 kanaals amp inzetten met voor 2 subs ieder een eigen kanaal is al best een aardig idee. Dan moet je wel een passief filter hebben voor iedere sub of een mogelijkheid om vanaf de pc het signaal al te filteren op hoge tonen.

Conclusie
Zomaar zonder nadenken een sub je systeem 'insolderen' is vragen om problemen. Van een kant en klaar sub is vaak herbouw de enige reële optie om er echt iets aan te verbeteren. Iedere sub zelf apart versterken is nog de meest flexibele oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al zoiets verwacht eigenlijk. Zo laten is de boodschap.
thx wekkel

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Proberen is weten ;)

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 23:52

shlammod

dus.... enzo....

eraser9, welke 'welbekende reden van de plops bij het aanzetten van de set heb ik dan ook de ruil ondergaan met creative en zo kreeg ik een nieuwe subwoofer' bedoel je precies?
Ik heb zelf ook deze set, maar die plop is mij nog nooit opgevallen.

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Kun je eigenlijk ook twee actieve subs op een receiver aansluiten voor extra bas? En hoe doe je dat aangezien er maar 1 sub uitgang is, kun je het signaal splitten, of heb je dan verlies?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:47
Een actieve subwoofer heeft een ingangsbuffer, dus met een (zelfgemaakte) line-splitter kan je zoveel subwoofers als je wil aan je line-out hangen.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 09:45
wat je zeker wel zou kunnen proberen is om via een filter de bas van de achter speakers naar jou tweede sub te sturen. op deze manier zou je een beter klinkende bas kunnen krijgen. dit is een manier dat op professioneel gebied ook wel eens wordt toegepast. filters kun je bij bijvoorbeeld http://www.conrad.nl krijgen. moet je alleen wel even kijken of het een actieve sub is of dat je hem nog extra wil versterken.
succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
shlammod schreef op 22 July 2003 @ 15:33:
eraser9, welke 'welbekende reden van de plops bij het aanzetten van de set heb ik dan ook de ruil ondergaan met creative en zo kreeg ik een nieuwe subwoofer' bedoel je precies?
Ik heb zelf ook deze set, maar die plop is mij nog nooit opgevallen.
Er is een fabrieksfout geslopen in de set. Er zouden verkeerde elco's gebruikt zijn waardoor je na een tijdje vervelende plops krijgt bij het aanzetten en tijdens het gebruik van de set. De enige oplossing van creative was de volledige subwoofer vervangen. Die schijnt dan weer iets minder vermogen te hebben maar daar heb ik niets van ondervonden. :)

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 22 July 2003 @ 15:42:
wat je zeker wel zou kunnen proberen is om via een filter de bas van de achter speakers naar jou tweede sub te sturen. op deze manier zou je een beter klinkende bas kunnen krijgen. dit is een manier dat op professioneel gebied ook wel eens wordt toegepast. filters kun je bij bijvoorbeeld http://www.conrad.nl krijgen. moet je alleen wel even kijken of het een actieve sub is of dat je hem nog extra wil versterken.
succes ermee.
lijkt me het proberen waard :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je echt op sublaag passief gaat filteren, is de uitgave voor een dergelijk filter de opbrengst al niet meer waard. Dan kan je beter een kleine Visaton speaker van EUR 25-50 aanschaffen en daarmee een echt beukende minisub maken.

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 13:21
Voor zover ik weet is het zo dat als je 2 dezelfde luidsprekers stapelt het volume met 3 DB omhoog gaat en dat niet aleen ,ook de frequentie respons gaat erop vooruit ,je zal een wat betere laagweergave hebben maar dan hebben we het wel over 2 dezelfde luidsprekers.
Dat wil niet zeggen dat je met 2 verschillende luidsprekers geen winst zal hebben maar dat is iets wat je moet uitproberen.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
JT schreef op 22 July 2003 @ 15:04:Maar die amps zitten toch al in de subwoofer zelf ? Dus dan is dit niet van toepassing als hij de complete sub aansluit.
ja en nee. als de amps in de subwoofers zitten kan je het subwoofer volume van bijde amps lagger zetten en toch hetzelfde geluids niveau krijgen.
of de amps zo later staan en dus meer geluid krijgen zonder storing.

maarja, elke versterker/speaker klinkt weer net een beetje anders, het is de de vraag of het gaat klinken of niet.
gewoon proberen, een beetje fatsoenlijke splitter kopen en op de midde uitgang zetten en bijde subwoofers aansluiten.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37
zoals al eerder is gezegd, niet zo moeilijk doen met extra versterkers of boxen openslopen

gewoon een linesplittertje (of als je lui bent: jack -> 2x cinch, cinchsplitter (1x -> 2x), cinch -> jack)

dan hoef je op die losse sub alleen een kanaal aan te sluiten, het subwoofer kanaal. (en de netspanning natuurlijk)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Twee subs is in principe zeker beter dan een. Je moet ze dan wel allebei flink zachter zetten, anders is er teveel bas (sowieso moeten subs altijd ongeveer de helft zachter dan de meeste mensen ze stellen, imho :)). Typische indeling dan, voor een surround opstelling: een mid-voor, een mid-achter.
Voordelen:
-minder lokalisatie van de lage tonen, voor zover je dat nog had (voor het echte laag had je dat al niet met eentje)
-minder kans op plekken met superveel bas en plekken zonder bas in je luisterruimte
-je subs spelen 'relaxter', wat zeker bij die simpele Creative dingen een voordeel is; minder vervorming als ze zachter staan
-meer dynamiek, want als er dan effe iets moet ontploffen is er dus veel meer 'headroom', de boxen komen minder gauw aan hun max
-in het echte laag (zeg maar 40Hz ofzo) doen zulke subs in hun uppie niet zo veel, met twee van die dingen, en een beetje slim equalizen kan je veel meer bereiken
-geen zin om meer te noemen - is ook al min of meer gezegd allemaal; maar zo heb je een overzichtje

En om het speculeren te stoppen: ja, het zijn actieve subs. Dus splitten kan wel vanuit de geluidskaart. Zie hier een fotootje van de subwooferaansluitingen: http://www.ixbt.com/multi...inspire-6700/sub-back.jpg
Pagina: 1