Toon posts:

van Multi Proc. naar Standaard proc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb even een raar maar wel leuk om te weten vraagje.
Ik heb al een tijdje last van happeringen in games maar naar heel lang zoeken had ik iets gevonden op et rage3d forum.
Ik had gelezen dat je iets met je IRQ moest veranderen ,maar ik wist alles niet zeker dus heb et voor 2/3 dagen maar gewoon laten hangen en er niet meer aangedacht.
Maar na die paar dagen werd ik echt ziek van die stopjes in mijn games door en heb ik ATI gemailt!
Nu hebben ze me terug gemailt en zeiden ook weer dat het in mijn IRQ kon zitten dat daar maar 1 apparaat mocht staan voor mijn Radeon en niet 2 (zeg maar geen Radeon en Geluidskaart) omdat dat om de ene reden die schokjes kon veroorzaken.
Ook legden ze me uit hoe ik het aan kon zetten om die IRQs te veranderen (omdat je dat normaal niet kan doen)
Ze zeiden dat ik de Multi Processor naar een Standaart Processor moest veranderen, en zo gezegt zo gedaan heb ik alles opgevolgt wat zei me uitlegden :)
Dus ik heb de boel veranderd en me windows starte op en de pc moest alles zomaar opnieuw installen (zeg maar de drivers enzo en hij zei al dat hij nieuwe hardware had gevonden)
Dus nadat dat klaar was ik weer verder en mooi alles verandert en ik maar testen.
En jahoor YES alle stopjes waren (zowat) weg _/-\o_
Maar nu mijn vraag.

Was het een slecht idee om mijn Multi Processor naar een Standaart processor te veranderen?, het is er wel beter op geworden maar gewoon even om dit te weten :)
Want als het een slecht idee was heb ik pech want dan word het een herinstal omdat ik de multi processor niet meer kan terug vragen.
Om even duidelijk te maken zal ik wel even uitleggen hoe je bij dat multi processor gedoe komt.

Je gaat naar Configuratiescherm en dan naar Systeem.
Daar de Tab Hardware en dan weer apparaat beheer en dan klik je ip het +-je
naast de tekst "computer"
daar staat als et goed is bij de meeste van jullie Multi processor.
Maar was et nou echt zo slim om et nou te veranderen?

Alvast Bedankt,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is wel bekend onder MultiCPU gebruikers :)

Maar waar staan jouw systeemspecs? Pas dan kunnen we je vertellen of je er verstandig aan hebt gedaan B)

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Specs graag! Dat is wel handig :)

Edit:
BalusC is me al voor :P

[ Voor 70% gewijzigd door the_RJ op 22-07-2003 14:16 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

inderdaad....wanneer je een dual CPU sysje hebt...dan zou het natuurlijk niet de meest ideale optie zijn geweest.... :P

reserveringshouder Tesla Model 3

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Wordt niet gewoon standaart door windows een ACPI multiproc systeem geinstalleerd? Zou in dat geval dan helemaal niks uit moeten maken :)

Vraag me alleen af, als'ie een P4 met HT heeft, of het dan nog steeds zo'n goed idee was... we wachten vol spanning de specs af ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zijn specs zijn waarschijnlijk als volgt:
AMD 1800 + XP
MSI KT333 Ultra 2
512 MB DDR Ram
Hercules ATI Radeon 9700 PRO 128 MB DDR
Creative Soundblaster Audigy

WinXP Pro
60 GB WesternDigital + 20 GB Seagate

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat jullie allemaal zo geintereseerd zijn hehe,

MSI KT333 Ultra 2 MOBO
AMD 1800 +
Hercules ATI Radeon 9700 PRO
512 MB DDR Ram (333 MhZ)
SB Audigy

En er is geen O.C. in mijn PC aanwezig en alles is met denderent succes omhoog gegaan om enige reden :)

Edit : Hij was voor :P
ow Sh*t ik heb net mijn PC uitgeschakeld maar toen ik deed "start - uitschakelen - uitschakelen.
toen zei hij "U kunt nu de computer uitdoen" |:( 8)7 :?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik uitschakelen doe dat hij helemaal ook uit zichzelf uitschakelt?

Alvast bedankt,

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 15:12 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
offtopic:
Ik was eerder >:)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

[quote]Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:44:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik uitschakelen doe dat hij helemaal ook uit zichzelf uitschakelt?
quote]

Eem ik zit nu op een beveiligde werkcomputer (kan et dus niet nazoeken).
Maar je moet naar configuratiescherm en dan energie opties of energiebeheer ofzoiets en daar moet je dan een een blokje aanvinken dat dat dus stuurt, als et niet klopt kijk ik et vanavond thuis wel even na

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kennelijk had je op een of andere manier een multiprocessor based OS op je single CPU bak geïnstalleerd, waardoor de regeling van IRQ's op een of andere manier overhoop lag. Met een single CPU bak heb je maximaal 15 'harde' IRQ's tot je beschikking en met een dual CPU bak heb je daarentegen 255 stuks voor het grijpen :)

Wat betreft het afsluitprobleem: wijzig de computer type in 'ACPI PC' of herinstalleer Windows. Je kunt de dan computer type kiezen door op F5 te drukken op het moment dat de setup "press F6 to install any 3rd party SCSI/RAID drivers" op het scherm laat zien B)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 22-07-2003 15:26 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

BalusC schreef op 22 July 2003 @ 15:25:
Met een single CPU bak heb je maximaal 15 'harde' IRQ's tot je beschikking en met een dual CPU bak heb je daarentegen 255 stuks voor het grijpen :)
Dat is niet helemaal waar...

Met de standaard PC interrupt controller heb je 15 (à 16 ;) ) IRQs tot je beschikking. Met een APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) heb je er meer. Intel SMP systemen vereisen een APIC (vanwege de uitgebreidere IRQ routing) en hebben dus meer IRQs tot hun beschikking, maar er zijn ook uniproc systemen met een APIC (tegenwoordig zie je die steeds vaker btw), en dan kun je ook meerdere IRQs gebruiken. Geen 255 btw, maar dat is afaik bij dual systemen ook niet zo.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt gelijk wat betreft 255 stuks. Ik had 162-1 in mijn hoofd. Dit moest natuurlijk 16x2-1 zijn |:(

Met APIC kun je er natuurlijk meer krijgen (hence 'harde'). Zulke IRQ's worden worden 'Virtuele IRQ's' genoemd. Je kunt er dan tot 64 stuks krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
@BalusC
Ik snap et niet helemaal,
Je bedoelt ik start windows XP prof vanaf de CD op in dos en dan?
Dan zie je allemaal dingen voorbij vliegen onderin je scherm en dan?

Vanaf daar snap ik et ff niet helemaal meer.

EDIT : of nog beter ik wil niet opnieuw installen hoe verander ik dat ACPI dan weer?
En ik heb net weer wat gelezen van iemand ,wie snapt dit?

"Switching to ACPI from APIC solved all of my stuttering problems so far." 8)7

Greetz,

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 16:10 ]

• FragFrog
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 16:05:
EDIT : of nog beter ik wil niet opnieuw installen hoe verander ik dat ACPI dan weer?

Greetz,
Is AFAIK alleen mogelijk van ACPI naar non-ACPI systeem, dus zit je aan die install vast. Zowiezo zullen die lock-ups in games zeer waarschijnlijk terugkeren wanneer je weer een ACPI systeem neemt. Of het dus raadzaam is valt te betwijvelen :)

offtopic:
Huh? Is BalusC ineens menselijk :? :+

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 22-07-2003 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok FragFrog je bedoelt het gewoon zo te laten zoals ik et nou voorelkaar heb?
En is dit allemaal nu wel veilig voor me CPU?
Binnenkort word het trouwens wel een 2400+

En er hopelijk wel een manier op om dat afsluit probje weer goed te krijgen he :?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 16:30 ]

• FragFrog
Jup, gewoon zo laten, of je kan proberen windows er opnieuw op te zetten en hopen dat ACPI nu wel de IRQ's goed toedeelt. Overigens: ik ben er niet 100% zeker van dat je het niet meer terug kan veranderen, second opinion is daarover misschien raadzaam.

Dat afsluiten is helaas iets dat ACPI regelt, en zonder dat is het volgens mij zo goed als onmogelijk je pc zichzelf uit te laten zetten. Tja, een kleine prijs die je zult moeten betalen :)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kunt in ieder geval niet zomaar overstappen van Multi-Processor naar Single-Processor of omgekeerd, aangezien deze verschillende kernels gebruiken. Je moet dus na het overstappen je OS opnieuw installeren.

Verwijderd

Creative Labs geluidskaarten in combinatie met Via chipsets en/of dual-processor moederborden is meestal niet zo'n denderend succes. Wellicht dat de KX drivers (gratis non-Creative drivers) ook werken voor je Audigy.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok Thx dus nu zou ik eerst mijn WinXP opnieuw moeten installen en dan blijft het ook gewoon zo?
Zeg maar dat die Multi nog steeds een Single processor blijft?
Want ik heb naar het installen niet weer zin om dat allemaal intestellen :)

Alvast bedankt voor de tips,

Verwijderd

Heb je mss easy cdcreator op je pc te staan?
Want dan kan het zijn dat xp ook niet goed afsluit.

Er is een patch voor als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb ik niet meer op de PC staan :)
Had ik wel ,maar omdat ik met dat progje soms conflicten had met spellen heb ik em eraf gehaald.

Verwijderd

MatrixDemon, je kan de computer laten afsluiten als je een nieuwe hardware toevoegt: NT-Legacy ondersteuning. (met Single Proc dan).

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok,
En hoe kan ik dat hardware toevoegen dan?
En nog iets ,ik heb net WinXP opnieuw geinstald maar ,was nou et slimste om te doen dan?
Want ik heb net weer in hadware gekeken en hij staat weer op de normale ACPI Uniprocessor-pc |:(
Dus jongens wat kan ik et beste doen want met die ene op Standard had ik geen hakkelingen en nu wel weer terwijl alles IRQs een andere nummer hebben .hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 13:47 ]

Verwijderd

Zet ze terug op Standard PC. En dan vervolgens ga je naar Configuratiescherm, Nieuwe hardware toevoegen.
Niet laten detecteren, maar kies in de lijst van de hardware (onderaan) NT-Legacy ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Ok sentinelo,
Heel erg bedankt voor je tips en anderen natuurlijk ook :)
Maar nu even als allerlaaste "is et wel goed voor mijn Proc. dat hij op standard staat? en niet bijv. dat hij nu naar 1 maand kapot is :P"
en Sentinelo bedoel je niet "NT apm/legacy-ondersteuning" ?

Iedereen tot nu toe erg bedankt! _/-\o_

Greetz,

EDIT : Ik heb net dat "NT apm/legacy-ondersteuning" nadat ik em weer op standard pc heb gezet geprobeert te installen, maar toen ik em had geinstald toen stond hij bij de hardware lijst in de lijst met een (!) uitroep teken erbij :?
En toen ik me pc opnieuw opstartte was hij uit de lijst verdwenen en hij vraagt nog steeds of ik em wil uitschakelen aan het eind |:( *HELP*

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 18:13 ]

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Volgens mij de easy manier is een clean instal van winnt en aan het begin F5 drukken, vervolgens kies je standard PC.

offtopic:
weet iemand of als windows in 'standard PC' mode multi (2) processor ondersteunt?
Heb hier en bord die alleen werkend te krijgen in 'standard PC'. ACPI wil hij niet installen. Ander vraag: is er iemand die zijn oude bx / i820 bord geupgrade met 2x powerleap converter?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

Aw bummer......... jah dat was die NT Apm/Legacy-ondersteuning.
Het is dus wel goed voor je proc, want de IRQ's worden dan anders ingedeeld. Maak je maar geen zorgen daarover :P .
Om je proc kapot te krijgen, moet je heel ver gaan dan alleen dat .

Wat die uitroepteken betreft, ik zou dan even in de bios kijken of ACPI ofzo aanstaat bij jou? Als die uitstaat, zet hem eens aan en installeer die NT Apm/Legacy nog eens.
Indien aan, zet hem uit.

Anders zou je even in de Energiebeheer (Configuratiescherm, Energiebeheer/Power Management) kunnen kijken of daar de optie APM ofzoiets inschakelen staat. Bij mij stond die uit. Dus had hem wel aangezet en toen ging die wel uit.

Laat maar weten of het gelukt is.

Verwijderd

GrittyKitty schreef op 24 July 2003 @ 02:14:
Volgens mij de easy manier is een clean instal van winnt en aan het begin F5 drukken, vervolgens kies je standard PC.

offtopic:
weet iemand of als windows in 'standard PC' mode multi (2) processor ondersteunt?
Heb hier en bord die alleen werkend te krijgen in 'standard PC'. ACPI wil hij niet installen. Ander vraag: is er iemand die zijn oude bx / i820 bord geupgrade met 2x powerleap converter?
Het is niet de easiest way om op F5 te drukken als hij WINXP heeft! |:( B)

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

sorry hoor...nooit winxp gehad (wel w2k3 geprobeerd). Altijd w2k. Had aangenomen dat installatie van win2k=winxp behalve de GUI bij xp

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Multiprocessor naar single???

Ik denk eerder dat je van ACPI naar Standard PC bent gegaan, dan gaat ie ook alle drivers opnieuw herkennen en worden de icq's niet meer automatisch toegewezen door de bios.

Ik heb dit overigens zelf al tijdens de intallatie gedaan (F5 indrukken dacht ik) omdat de computer dan iets prettiger te managen is is als je 3 geluidskaarten en een videobewerkingskaart in de pc hebt zitten.

PS. nadeel is wel dat je dan geen ACPI meer hebt dus ook geen standby en hibernate, maar daar kan ik mee leven.

PS. Er wordt ook vaak geclaimed dat de pc zonder ACPI ook iets sneller is en volgens mij klopt dat ook.
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:44:
ow Sh*t ik heb net mijn PC uitgeschakeld maar toen ik deed "start - uitschakelen - uitschakelen.
toen zei hij "U kunt nu de computer uitdoen" |:( 8)7 :?
Ja, dan weet ik het zeker, je bent niet van multi naar single processor gegaan maar je hebt ACPI uitgezet 8)7

PS. Ik draai dus ook zonder ACPI en moet mijn pc ook handmatig uitzetten maar dat boeit me niet. Voordeel is wel dat als er eens een keer iets mis is, rook uit je pc ofzo dan kun je em in 1 keer uitdrukken en moet ie niet eerst afsluiten en al die ongein B)

Ik hou wel van een beetje ouderwets AAN/UIT ongeacht wat er draait.

[ Voor 42% gewijzigd door Fairy op 24-07-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok,
Maar nu nog een probleem, ik schrijf dit bericht op een andere computer dus raad maar wat hij niet doet :(
Hij start niet op . . . zeg maar ik zet de pc aan en dan ineens komt hij bij dat stukje dat hij winXP laad en dan pef start hij opnieuw op :S
Normaal gebeurde dat niet bij de multi proc. maar nu wel ineens.
Wie weet hoe dat mogelijk is ?

Greetz

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

kan je je pc starten in safe-mode?

Zo ja, kijk effe in:
start>settings>control panel>system>advanced>enviroment variables>system variables---->number of processor moet op 1 staan voor single proc.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm
Eigelijk ben ik nu een beetje bang em weer terug te zetten naar Standard omdat ik strakt mss weer et zelfde probleem krijg kan iemand me uitleggen hoe ik em op een normale veilige manier em weer op Standard pc kan zetten?
En nog iets hehe toen ik em "weer" opnieuw instaleerde ,windows dan he . . . toen liep hij vast bij et installen zeg maar na het formateren daarna starte hij niet meer op.
Toen heb ik een bios reset gedaan en werkte het weer nadat hij toen klaar was met het formateren *alweer* toen liep hij vast bij et laden van een bepaalde bestand toen heb ik weer een bios reset gedaan.
Toen nog eens geprobeert en toen liep hij vast na het invoeren van mijn serial van WinXP.
Nou hehe toen eidelijk daarna ging et de hele tijd goed (ik typ deze bericht weer op mijn eigen pc)
Dus wel te begrijpen dat ik em nu een beetje schijt om em weer te veranderen.
Maar als iemand een mooie tip, heeft want hij stottert weer hoor ik die graag :)

Thx alvast,

EDIT : Maar dat van gritty had ik nog niet gedaan...
Kan zijn dat hij nog steeds op 2 proc. stond hoor maar weet ik niet zeker . .
Nou ga ik twijfelen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 21:28 ]

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

effe nalopen onderstaande checklist:

delete partitie(s)
(opnieuw partitioneren)
active maken van C:
format c: /u
fdisk /mbr
sys c:

reset BIOS / clear CMOS
setup default

boot met cdrom
druk F5
kies 'standard PC' met C-step i486 of zo ( want anders kan je niet kiezen )
Volg de GUI

Vraag winxp om upgrade te halen bij ms web, kies skip.

Dit zou werken, zo niet weet ik niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal et wel even een keertje proberen,
kan niet vandaag want ik moet vandaag weg maar ik zal et wel even proberen :)

Heel erg bedankt GrittyKitty.
Pagina: 1