Toon posts:

Amd XP 2,8 Ghz -> 70 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

ik heb al flink lopen zoeken in de search, maar kwam niet tot een antwoord.

Nu het volgende :

Ik heb vorige week een nieuwe pc besteld bij Informatique.

Amd XP 2,8 Ghz met Zalman Cooler ( MSI KT4, Chieftec medium case..)

Als eerst heb ik Xp geinstalleerd, en later het programma wat nodig is om de temp. te bekijken van de processor en moederbord.

Hij werd (met die hitte van de afgelopen dagen) rond de 65 graden. Gister heb ik 2 uurtjes DTM Race Driver gespeeld, en daarna gekeken hoe was de proc. werd.. en deze was 72 graden :|

Nu zei informatique dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar dat doe ik wel :)

Wat kan ik hieraan doen? ( 72 graden stressed is toch niet goed of wel? )

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
72 Graden Celsius in inderdaad aardig hoog voor een dergelijke CPU.
Ik neem trouwens aan dat je de 2800+ bedoeld, ik kan me geen AMD processor indenken die daadwerkelijk op 2800MHz loopt, tenminste, niet origineel.
Misschien eens, in overleg met Informatique, de kap er af halen en kijken of de koeler wel goed op de processor zit. Is dat niet het geval, meteen fiksen. Dat zou je hoge temps verklaren, en het kan ook schadelijk zijn voor de processor zelf.

Edit: Ik zou er niet te lang mee wachten trouwens, het zou zonde zijn je CPU door te laten branden. Als je het echt niet vertrouwt, terug gaan met dat ding.
72 graden is NIET goed.

Edit2: Ik lees net pas dat je het via een programma in Windows uitleest.
Kijk ook eens in je BIOS of hij daar dezelfde temperaturen aangeeft. Voel desnoods eens aan de body van de koeler, of deze inderdaad echt zo warm aanvoelt. Dan weet je meteen of het wel goed wordt uitgelezen. Je hebt kans dat je sensoren op het mainboard gewoon niet helemaal lekker ge-ijkt zijn...

[ Voor 40% gewijzigd door Brede P op 22-07-2003 11:59 ]

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 16:02
Ja controleer eerst of je heatsink goed op je CPU zit.

Maar een beetje airflow kan ook geen kwaad. Als je nog geen casefans heb is dat het waarschijnlijk, alleen een outtake van een voeding helpt niet genoeg. Vooral met dit warme weer kan de temp in je kast aardig oplopen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 22 juli 2003 @ 11:56:
72 Graden Celsius in inderdaad aardig hoog voor een dergelijke CPU.
Ik neem trouwens aan dat je de 2800+ bedoeld, ik kan me geen AMD processor indenken die daadwerkelijk op 2800MHz loopt, tenminste, niet origineel.
Misschien eens, in overleg met Informatique, de kap er af halen en kijken of de koeler wel goed op de processor zit. Is dat niet het geval, meteen fiksen. Dat zou je hoge temps verklaren, en het kan ook schadelijk zijn voor de processor zelf.

Edit: Ik zou er niet te lang mee wachten trouwens, het zou zonde zijn je CPU door te laten branden. Als je het echt niet vertrouwt, terug gaan met dat ding.
72 graden is NIET goed.
Ok, dan ga ik dat ook meteen maar doen.

Was een heel gedoe om die zalman erop te krijgen. Heb er een klein laagje koelpasta op gedaan. En de Zalman draait op volle toeren...

het is de XP 2,8 maar hij draait minder Mhz idd :)
Lawtje.com schreef op 22 juli 2003 @ 11:58:
Ja controleer eerst of je heatsink goed op je CPU zit.

Maar een beetje airflow kan ook geen kwaad. Als je nog geen casefans heb is dat het waarschijnlijk, alleen een outtake van een voeding helpt niet genoeg. Vooral met dit warme weer kan de temp in je kast aardig oplopen lijkt me.
Ik heb er idd geen casefans in. Alleen die op de zijkant zit van mijn chieftec paneel, maar die richt op mijn videokaart. Dus jij zou casefans aanraden?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 12:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 11:59:
[...]
Ok, dan ga ik dat ook meteen maar doen.

Was een heel gedoe om die zalman erop te krijgen. Heb er een klein laagje koelpasta op gedaan. En de Zalman draait op volle toeren...

het is de XP 2,8 maar hij draait minder Mhz idd :)
Welke zalman cooler heb je er dan op zitten..
Verder moet je natuurlijk ook een goede airflow hebben om deze warmte af te voeren. De zalman coolers zijn idd niet gemakkelijk te monteren dus ik zou dit toch echt even goed nakijken en de montage handleiding nog eens doorlezen..

Voor airflow in je chieftech kast:
2 intake en 2 outtake neem 80MM papst fans (de derde intake heb je in je zijkant)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 12:02 ]

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

das idd niej goed, hij mag wel zo warm worden maar 70C is wel overkill

Kijk eens in je BIOS of je fan wel draait (heb k ook een keer gehad)
Kijk of je CPU voltage niet overkill hoog is.

Als het dan nog te gek is moet je ff terug gaan naar informatique want hierop kanie niet lang trekken denk ik.

offtopic:
Een 2.8ghz?? welke is dat dan?? 3200+ toch niet, die is 2.2ghz

Of bedoel je een 2600+ met 2.08ghz??

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

om welke zalman gaat het ?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Zalman CNPS6000Cu CPU Cooler (SocketA/370)

AMD Athlon XP 2800+, 333Mhz, 512Kb, SocketA, tray

Ben nu op me werk, heb de specs thuis...

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 16:02
Als die fan aan de zijkant lucht erin zuigt, dan kan je beter eerst 1 of 2 fans achterin zetten die de lucht dr uit blazen. Zoals lingod zegt, 80mm papst is goed (maakt niet zoveel herrie dan)

Maja als je dat weer moet gaan bestellen duurt et weer zo lang, je kan ook voor een paar euro's een standaard 80mm fan halen bij je lokale PC shop, dan ff kijken hoe het gaat. Denk erom dat je beter meer outtake fans kan hebben dan intake. In theorie zorgt overdruk voor meer warmte en onderdruk juist voor wat meer koelte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit me oude kast nog wel 3 fans, maar die maken vet veel lawaai. Zal die er eerst eens inzetten, en dan zien hoe het gaat.

Voorin chiefteckast eentje die naar binnen blaast, en achter (onder de voeding) passen 2, die out laten blazen?

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 12:06:
Zalman CNPS6000Cu CPU Cooler (SocketA/370)

AMD Athlon XP 2800+, 333Mhz, 512Kb, SocketA, tray

Ben nu op me werk, heb de specs thuis...
Die 2800 betekent niet dat het een 2800 MHz proc is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Killalot schreef op 22 July 2003 @ 12:11:
[...]

Die 2800 betekent niet dat het een 2800 MHz proc is ;)
weet ik ;) ik heb gister in de bios de FSB op 166 gezet. Stond de hele tijd op 100 :)

Dus hij draait nu goed. Maar ik zal vanavond eens gaan testen met extra koelers.

Nog meer mensen met een zalman hier? hoe hoog hangt jullie fan boven de waaier?

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-04 08:38

Jopster

trotse papa x4

Er zijn trouwens wel meer verhalen over deze borden bekend. Onder andere in deze draad:

http://www.msi.com.tw/pro...3792413174dc16c952&page=2

Laatste BIOS al geprobeerd trouwens? Heb je je cooler trouwens al eens (voorzichtig) aangeraakt of hij daadwerkelijk zo heet wordt? Je CPU kan die temp overigens wel aan, maar gemiddeld is anders.

GoT-Papa clublid

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
het meten van de CPU temperatuur is niet echt precies.
er zit namelijk geen termometer op de CPU dus stoppen mobo makers een termometer under de CPU, en gokken met behulp van dat ding wat de CPU temperatuur (ongeveer) is.
soms zitten ze er wat naast, met een bios update is dat te fixen (als ze een fix uitbrengen).
als hij echt 70C word moet het metaal van de heatsink bijna pijnlijk zijn om aan te raken.

btw, van 70C zal hij niet kapot gaan, maar hij kan wel fouten gaan maken.
Heb er een klein laagje koelpasta op gedaan.
wel gecontroleert of de hele CPU core bedekt was (waarschijnlijk wel, maarja dat weten we het iniedergeval zeker)

[ Voor 17% gewijzigd door Countess op 22-07-2003 14:17 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Countess schreef op 22 July 2003 @ 14:15:
als hij echt 70C word moet het metaal van de heatsink bijna pijnlijk zijn om aan te raken.
of als de koeler niet gemonteerd is juist niet.
dan blijft de koeler vrij koud omdat hij niet goed contact maakt.

dus voel even aan je koeler.
is deze vrij warm/heet (subjectief natuurlijk) dan zit die er goed op.
is de koeler vrij koud, dan zit die er waarschijnlijk niet goed op of de sensor geeft de temp verkeerd aan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, als je systeem stabiel is, dan hoef je je nergens druk over te maken :Y)

Anders voeg je maar extra koeling toe aan je bak. Zie ook de FAQ's van dit subforum en van Die-Hard Overclocking & Cooling B)

Doe voor de gein ook eens een search op "amd wordt te warm" oid :)

En daar gaat weer de zoveelste "help, mijn AMD wordt te warm"-topic.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 22-07-2003 14:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.