Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MP3] Besturing MP3 Speler met knoppen (dos & win)

Pagina: 1
Acties:

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-10 16:18
Ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar informatie over hoe je nu precies je home-made mp3 speler bestuurt met knopjes...

Heb al een hoop info gelezen (ja ik heb de search al heel erg vaak gebruikt) maar nooit een concreet antwoord kunnen krijgen.

Wel merk ik dat er veel behoefte is aan een goede guide/faq over het maken van je eigen MP3 speler en de besturing daarvan.

Misschien dat we in deze topic een aantal zaken duidelijk kunnen krijgen...

Mijn persoonlijke situatie is op dit moment dat ik de hardware helemaal klaar heb, maar de aansturing is nog steeds een probleem.

Ik gebruik DOS en MPXFPlay... Echter zit ik dus met de besturing van de knoppen... Bij WINAMP heb je een mooi proggie COMControl, maar voor MPXPLAY heb ik dit niet kunnen vinden...

Ik heb knopjes, een COM zelfbouw setje (voor het solderen van draadjes) en de MP3 speler... Nu moet ik alleen nog alles in elkaar flansen... En dit is mij tot op heden niet gelukt... Is er iemand die zoiets gemaakt heeft en de nodige tips voor mij heeft¿

Alvast bedankt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb het eigenlijk heel simpel gedaan. Ieder programma heeft zogenaamde hotkeys op het keyboard. Deze kan je zo instellen dat je programma daar altijd op reageerd.
Ik heb voor mijn mp3 bak het zo gedaan dat ik 5 knopjes aan de voorkant heb die op een controller printje van een oud keyboard aangesloten zitten. Met wat meetwerk heb ik achterhaald hoe ik de knopjes zo moet aansluiten dat ze 'zxcvb' vormen, de standaard hotkeys van Winamp.
Ik kan nu met die knopjes de basis functies bedienen (prev, stop, pauze, play, next). Voor alle andere dingen gebruik ik verder mij IR.
Ohja, voordeelte van winamp, deze toetsen lijken in steeds meer multemedia programma's voor dezelfde functies gebruikt te worden, dus werken ze ook bij mijn ingebouwde dvd spelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik ben ook bezig met een mp3-player en gebruik ook DOS en MPXPLAY. Ik heb geprobeerd om mijn afstandsbediening via de seriele poort aan te sluiten maar dat wil niet echt lukken.

Inmiddels weet ik dat het via de gameport (op je geluidskaart) veel beter gaat. Ik heb er nu nog een joystick aan hangen en het werkt perfect. In de toekomst wil ik gewoon een aantal buttons op mijn gameport aansluiten in plaats van de joystick maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet doen. Volgens mij is het mogelijk om de drukknopjes direct op je poort aan te sluiten. Als iemand weet hoe ik dit moet doen. Tell me.

Voor winamp is er ook een plugin om je gameport te gebruiken (is ooit ook een topic over geweest).

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Gamepoort is analoog?

Als je je analoog signaal omzet naar digitaal kan het op de printerpoort/compoort...

Als MPXPLAY TSR is, kan je dus via een pascal proggie de poort uitlezen en de TSR aansturen....

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:39

JaltaH

meh

Er is voor MPXPlay een TSR: MPXF.
Hiermee is het ook mogelijk om een serial keypad te gebruiken, zie mpxftsr.cfg (dacht ik) van de installatie files voor informatie... Ik weet niet of het lukt met een zelfgebouwd keypad of dat je er een nodig hebt met controller enz.

Ik zelf gebruik alleen m'n afstandsbediening hiervoor, werkt perfect met DosGir of iets dergelijks, de IR support in MPXF of MPXPlay heb ik niet aan de praat kunnen krijgen.

Careful. We don't want to learn from this.

• Tovenaar
JaltaH schreef op 22 July 2003 @ 14:17:
Heb deze idd ook al gedownload maar nog niet doorgespit...

En moet ik dan gewoon de draadjes van mijn knoppies doorlussen op de com poort¿ Heeft iemand hier toevallig iets van een schemaatje van ofzo¿

Bedankt voor de reacties igg...

Verwijderd

JaltaH schreef op 22 July 2003 @ 14:17:
Hiermee is het ook mogelijk om een serial keypad te gebruiken, zie mpxftsr.cfg (dacht ik) van de installatie files voor informatie... Ik weet niet of het lukt met een zelfgebouwd keypad of dat je er een nodig hebt met controller enz.

Ik zelf gebruik alleen m'n afstandsbediening hiervoor, werkt perfect met DosGir of iets dergelijks, de IR support in MPXF of MPXPlay heb ik niet aan de praat kunnen krijgen.
Ik heb dosgir ook geprobeerd maar ik heb een remote van m'n tv kaart (pinnacle) en op de een of andere manier lukt het me niet om dosgir aan de praat te krijgen...

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

zo is de basis bediening van mijn mp3 server (sorry voor de brakke qualiteit, had nog geen goede digicam toen)

Afbeeldingslocatie: http://80.100.19.121:8080/images/mp3%20server/stap%207.jpg

Dit is het rvs plaatje los uit de kast. De 5 knopjes onder het scherm bedienen de play controls, het knopje naast het scherm regel ik de verlichting mee (uit, gedimt, aan)

Afbeeldingslocatie: http://80.100.19.121:8080/images/mp3%20server/stap%2010.jpg

Ingebouwt in de mp3 speler

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

dat ziet er heel strak uit..wat mooi zou zijn van die rvs front is ook de mp3 speler in de kast verstoppen en dan die frontplaat in een rvs kastje bouwen en op de kast te zetten...
hier ga ik ook eens mee spelen..

• Tovenaar
Ziet er zeker mooi uit, maar draai je Win met Winamp+ComControl of draai je onder dos... Als je namelijk onder DOS draait ben ik heel benieuwd waarmee je het geheel aanstuurt...

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Ik draai onder windows (ook niet mij eerste keuze).
Ik zit namelijk een beetje vast aan de software voor mijn dvd speler... Die draait alleen onder windows. Daarnaast gebuik ik een plugin voor winamp, die mee kan dan welke andere plugin ook (die ik tot nu toe ben tegen gekomen, en ik geloof dat dat alles was wat er is)..

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Ik heb een op men pc een joystick staan en met een plug-in kan ik winamp zo bedienen, dus misschien kun je de print van een joystick als basis gebruiken.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 21:40:
dat ziet er heel strak uit..wat mooi zou zijn van die rvs front is ook de mp3 speler in de kast verstoppen en dan die frontplaat in een rvs kastje bouwen en op de kast te zetten...
hier ga ik ook eens mee spelen..
kun je zo bestellen in Duitsland, moet je ff een progsel downloaden en je kunt je eigen frontplate zo maken :)

Is ook nog niet zo heel duur...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 13:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik gebruik zelf een usb Joypad als basis voor m'n knoppen, maar draai dan ook alleen in een windows omgeving. Voor een dos omgeving zou je kunnen kijken of je een oude Gravis Firebird (1 of 2), deze hebben nl. 107 byte geheugen. Deze sluit je aan op de midiport en de ps2 ingang. Met de software stel je vervolgens de sneltoetsen in welke in het geheugen worden opgeslagen. Dit alles zonder dat je nog een driver nodig hebt...
Afbeeldingslocatie: http://cache.bizrate.com/computer/large/4/I14724.jpg

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• Tovenaar
hmm... iig bedankt voor de tip... Ik wou zelf eigenlijk iets want ik heb al mooie knoppies die ik wil gaan gebruiken... Bij COMControl zag ik dat ze op de COM poort gezet konden worden... Is er ook niet zoiets voor dos¿ Of is zoiets zelf te programmeren¿ (ben helaas alleen bekend met HTML/JScript)

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 13:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Koning Kerklaan schreef op 05 August 2003 @ 12:27:
hmm... iig bedankt voor de tip... Ik wou zelf eigenlijk iets want ik heb al mooie knoppies die ik wil gaan gebruiken... Bij COMControl zag ik dat ze op de COM poort gezet konden worden... Is er ook niet zoiets voor dos¿ Of is zoiets zelf te programmeren¿ (ben helaas alleen bekend met HTML/JScript)
Dat kan toch, je kan je eigen knoppen toch gebruiken, je gebruikt alleen de "controller" van de joystick en soldeert daar de nieuwe zut op.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Verwijderd

Misschien is er wat te vinden bij één van de mods op Mp3projects.com.... :)

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

zwahiel schreef op 05 August 2003 @ 00:19:
[...]

kun je zo bestellen in Duitsland, moet je ff een progsel downloaden en je kunt je eigen frontplate zo maken :)

Is ook nog niet zo heel duur...
Misschien handig als je er ook ff bijzet waar dat kan... url of naam van het bedrijf..

• Tovenaar
NiPiN schreef op 05 augustus 2003 @ 13:13:
[...]

Dat kan toch, je kan je eigen knoppen toch gebruiken, je gebruikt alleen de "controller" van de joystick en soldeert daar de nieuwe zut op.
Is wel een goed idee... Moet alleen nog ergens een ouwe joystick zien te vinden... Stom dat ik hier niet zelf op gekomen was... :D
Pagina: 1