GPRS via KPN belbundel?

Pagina: 1
Acties:

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een laptop en wil nu samen met een Nokia 6510 deze laptop ook het internet op krijgen tijdens mijn vakantie (in Nederland). Ik heb een KPN Belbundel-abonnement waarbij (volgens mij) GPRS mogelijk is. Connectie tussen laptop en GSM wil ik via IR gaan doen. Nu heb ik echter een paar vraagjes voor mensen die er al mee werken.

- Is het nu wel of niet nodig om een apart abonnement voor GPRS af te sluiten of wordt er op de maandelijkse nota een extra overzicht neergezet ivm het aantal MB's data-traffic van die maand via GPRS?

- Moet er ook nog een extra internet-provider bijkomen voor het inbellen naar het internet? Zo ja, waar kan dan uit gekozen worden en wat zijn de ervaringen?

Ik heb al flink gesearched en kom soms wat tegenstrijdige antwoorden tegen vandaar dat ik het toch nog eens probeer en hoop mensen te treffen die het op het moment gebruiken en hoor graag wat ervaringen.

Wie helpt mij aan antwoorden zodat ik volgende week in de zon toch mijn mail kan lezen en alles op GoT bij kan houden? Alvast bedankt :P

Ik zag trouwens hier nog een lijstje staan met providers waarin nuttige info staat ivm 06760 nummers.

En is dit nog up to date:
Datacompressie
Met name HTML pagina's en e-mail kunnen goed comprimeerd worden omdat ze hoofdzakelijk uit tekst bestaan. Wanneer uw computer en/of uw modem datacompressie ondersteunen (en uw Internet provider ook), dan scheelt dat tijd bij het internetten, en dus ook telefoonkosten. Zeker wanneer u moet betalen voor dataverkeer, zoals bij GPRS.

Demon en HCCnet zijn een van de weinige providers die Stac datacompressie ondersteunen. Dit werkt over het algemeen alleen met Windows 9x in combinatie met ISDN of GSM. Analoge modems gebruiken al V42.bis of MNP 5 compressie, dus dan is Stac compressie niet nog eens nodig. Windows NT/2000/XP ondersteunen niet de Stac variant zoals gebruikt door HCCnet.

• Witlof
Ik krijg dus sterk de indruk dat je dus zo'n GPRS abonnement moet afsluiten voordat je er gebruik van kunt maken maar aangezien ik het maar voor een maand zal gebruiken is dit dan verstandig :? Als je dus geen data-traffic hebt betaal je dan ook helemaal niets? Of moet ik dan voor dat ene maandje misschien een andere optie gaan gebruiken om op internet te komen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
euh,

je hebt het over 06760 nummer (te gebruiken bij Analoog inbellen via je gsm bijvoorbeeld) en over gprs (Waarbij je naar geen nr inbelt)

je kan hier uit kiezen

of je gaat via 06760 nummers inbellen met je gsm, gaat wel iets slomer maar is wel goed te doen! gaat dan gewoon van je belbundel af

of je schaft een gprs belbundel aan bij kpn,, kosten 15 euro per maand ofzo en buitenland super duur per mb

of je koopt een orange prepaid kaartje (20 euro met 15 beltegoed) en daar kan je ook mee gpr'se voor 6 euro per maand

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Je moet idd een gprs abo afsluiten dan. Maar das niet echt interessant voor een maand. Dat blijft geloof ik de hele contractsperiode van je abo erop staan..

Volgens mij werken 0676 nummers niet op gsm..

• Witlof
Dus de optie GPRS, wat een stuk sneller zou zijn, valt dus af als ik het goed begrijp aangezien dat niet te doen is voor een maandje (of ik moet met pre-paid gaan werken).

Inbellen gaat wel maar is trager maar hierdoor ontvang ik geen extra kosten?

Wat zijn de ervaringen van mensen en wat is nu de beste keus als jullie moeten kiezen? Ik ga het waarschijnlijk alleen gebruiken om mijn mail te lezen en eventueel wat te internetten als er niets te doen is (waar ik niet van uit ga in mijn vakantie want het is iedere dag feest ;) )

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

het probleem met inbellen is dat je betaald per minuut ipv per mb dus als je zit te surfen en iets zit te lezen betaal je toch terwijl je geen data verplaatst.

Ik weet niet hoe het bij kpn zit maar sommige providers laten data verkeer buiten de belbundel vallen dus krijg je wel extra kosten. maar geen vast bedrag p.m. iig.

als gprs bij orange ook bij prepaid werkt is dat wel een leuke optie maar voor alleen email niet echt nodig. orange heeft ook een gratis email notaficatie sms dienst (iig gratis bij abo) je krijgt dan een sms'je als je een email binnenkrijt op username@orange.nl met afzender en subject. ook kan je via wap email lezen en is wappen gratis als je een data abo hebt voor 6,- p.m.
dit is wel allemaal gebaseerd op een abo van orange weet niet hoe het zit met pre paid.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Witlof
Dus als ik het goed begrijp is het bij KPN zo dat je een jaar-contract af moet sluiten waardoor het voor mij niet echt interessant is.

Orange heeft het (misschien) in Pre-Paid vorm maar zeker is dit niet en via het abo lijkt het mij niet echt een optie aangezien ik al een KPN-abo heb.

De laatste optie is dan toch gewoon inbellen en via telefoontikken werken. Weet niet of dit werkt via lokaal-tarief (ivm 06 nummer waarmee je dan belt :? ) en welke providers dit ondersteunen. Welke provider zou hiervoor het beste voor in aanmerking komen?

Wel lastig allemaal. Als ik zo'n GPRS-abo neem van KPN voor €15 p/mnd heb ik ook nog de mogelijkheden tot het aantal MB's te kiezen. Heeft dit ook effect op de maandelijkse kosten? Wordt de verbinding verbroken mocht je aan het aantal MB's zitten of betaal je (flink) wat extra's voor de overschreden data?

Ben (zoals je wel zult zien) volkomen nieuw op het gebied en hoop toch wat duidelijkheid te krijgen :) Bedankt in iedergeval al voor de reakties tot nu toe _/-\o_

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 14:53
Het is bij GPRS altijd zo dat je een abo afneemt, waarin al een aantal MB zijn opgenomen. Hoe duurder het abo, des te meer dataverkeer je kunt doen. Als je over de limiet heen gaat, moet je per MB bijbetalen. Je wordt echter niet afgesloten oid

Let op: in het buitenland wordt het dataverkeer apart behandeld, en krijg je een aparte rekening voor (die aardig op kan lopen: vodafone: 11,67 per MB)./ Dit gaat dan niet van de databundel af.

• Witlof
Ik heb nu op de KPN site dit gevonden Tarieven overzicht maar als ik nu kijk bij de toestellen die zij ondersteunen dan kom ik daar mijn Nokia 6510 niet tegen. Komt dit omdat KPN deze zelf niet verkoopt waardoor het toch geen problemen op moet leveren of zouden hierdoor toch wel problemen kunnen ontstaan? Denk namelijk zelf dat als het niet werkt dat ze snel die kant op kunnen gaan wijzen en zeggen dat het toestel niet geschikt/getest is.

Ik zit nu nog steeds in dubio wat ik moet gaan doen. GPRS-abo afsluiten en dan toch maar hopen dat ik het vaker ga gebruiken dan verwacht :? Kijken of het op een andere manier mogelijk is (met telefoontikken). Het laatste lijkt mij het makkelijkste maar wie helpt mij daarbij? Ik heb geen flauw idee waar ik daarvoor terecht moet.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
orange gprs gaat prima met prepaid. heb hier 2 kaartjes lopen. ook 6 euro per maand en onbeperkt wappen.

email zouk ook gwoon op 6510 (heb ik ook :) ) doen via share, hoef je niet die hele laptop mee te zeul;e

CISSP! Drop your encryption keys!

• Witlof
laurens0619 schreef op 22 July 2003 @ 22:50:
orange gprs gaat prima met prepaid. heb hier 2 kaartjes lopen. ook 6 euro per maand en onbeperkt wappen.

email zouk ook gwoon op 6510 (heb ik ook :) ) doen via share, hoef je niet die hele laptop mee te zeul;e
Kun je dat laatste even uitleggen? Of doel je dan op de organge-service mbt die mail? Als ik bv mijn andere mail wil lezen (Hotmail, Chello e.d.)?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

je kan bij orange instellen dat hij mail moet binnenhalen van een andere provider. dit gebeurt automatisch als je inlogt op je mail via wap dus kan je ook je chello en hotmail mail lezen. je krijgt alleen geen sms'je dat er nieuwe berichten zijn op hotmail e.d. dus je moet zelf inloggen via wap. maar wappen is gratis dus is niet zo'n probleem.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Witlof
Ik heb toch maar besloten om de vakantie-periode gewoon in te bellen met mijn GSM omdat het afsluiten van een GPRS-abo niet echt verstandig is als ik het maar een week of 3 in een jaar zou gebruiken. Nu weet ik alleen niet welke providers het ondersteunen en waar ik dus kan inbellen met mijn GSM. Welke providers ondersteunen dit?

• Witlof
Ik heb gisteren toch maar eens getest of het mogelijk was om in te loggen bij zon als guest met password guest en dat werkt (inbelnummer voor Zon Mobiel is: +31(0)36-7500300). Ik ga dit dus even testen en hoop niet te veel kosten te maken. Ik heb eigenlijk geen idee wat het precies gaat kosten per minuut maar ik hoop niet te veel want echt snel is het niet als je normaal thuis Chello gebruikt :D
Pagina: 1