Toon posts:

[Speedfan icm brakke voeding]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een no-name voeding in mijn nieuwe pc zitten.
Bios gaf soms 13 volt als spanning aan voor de 12 volt lijn.
Niet goed voor de hdd en de cdrw dacht ik dus. De boel nagemeten met een multimeter en het klopte. Ik heb de brakke

1 Ding ligt mij niet echt helemaal lekker. Toen ik de HDD aanschafte en de pc in elkaar had gebouwd gaf speedfan dat mn hdd nog maar 65% gezond was. Een dag later was dat (tot nu 42%)

Vervolgens ben ik via de search te weten gekomen dat de s.m.a.r.t uitlezing van speedfan niet 100% te vertrouwen viel. Er waren mensen die een hdd hadden die brak was en die volgens speedfan 100% in orde was en er waren ook hdd's die net nieuw waren en volgens het programma nog maar 25% in orde waren.

Via de search heb ik ook gevonden dat de 12 volt lijn maximaal 13,2 mag worden, dat werd ie gelukkig nog net niet.

Maar de uitlezingen i.c.m de (ex) brakke voeding maken mij toch een beetje verontrustend. Kan deze het mechanische gedeelte van de hdd op 1 of andere manier aangetast hebben waardoor ie binnenkort naar de eeuwige jachtvelden gaat?

Via de FaQ heb ik van nog een tooltje gevonden om de hdd eens uitgebreid te testen. Deze vond gelukkig op het mechanische oppervlak en in het bestandssysteem geen fouten. De harde schijf is gigantisch stil en maakt geen rare geluiden.

Hier de specs van mijn (nog geen week oude) systeem:
Asus a7n8x
athlon 2600+
512 Mb ram Corsair geheugen

Harddisk: Seagate barracuda 7200 rpm 80 GB

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Kan deze het mechanische gedeelte van de hdd op 1 of andere manier aangetast hebben waardoor ie binnenkort naar de eeuwige jachtvelden gaat?
Theoretisch is het mogelijk bij te hoge spanningen, maar er is simpelweg geen manier om het te testen. Als je geen verdere problemen hebt dan zou ik me er niet zoveel zorgen over maken. Speedfan bakt er soms nix van dus dat kan je links laten liggen.

Natuurlijk is het altijd handig om een backup van je systeem te hebben. :)

Senile! Senile Oekaki

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb nog nooit een seagate HD gehad, maar weet dat bvb maxtor z'n eigen proggies heeft om de integriteit van je harde te meten. (en die je wat beter kunt vertrouwen dan speedfan.)
kijk eens op de site van Seagate of ze die daar ook hebben

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reply's, ik had mn hdd al met SeaTools gescand van Seagate (vergelijkbaar met Powermax van Maxtor en WinDLG van WD) en die vond geen fouten dus het zal wel goed zitten.

Ik heb navraag gedaan bij vrienden die ook een seagate hd hebben en die hebben met Speedfan ook een fitness van 43% en 45%. En die schijven zijn allebei een jaartje en nog maar een paar maanden oud.

Misschien leest Speedfan Seagate hdd "verkeerd" uit of zo.

Maar de smart status is ook volgens andere proggies wel ok dus het zal wel goed zijn :)

Verwijderd

Werd hij niet ontzettend heet door die hoge voltages? Want dat beinvloed negatief de uitslag van HDD testtooltjes...

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij werd gelukkig niet heet. Werd maximaal 40 graden
Pagina: 1