AMD Athlon-M in desktop PC ?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 21:34
Uit verschillende artikelen lees ik dat de Athlon-M een socket A processor is.
Zou het dan kunnen zijn dat deze ook in een normaal moederbord past.
Ik bouw nl een htpc en wil zo weinig mogelijk enrgieverbruik (= warmte = geluid).
M'n huidige HTPC (Piii 800@1.65v, 20Gb 2.5" HD) heeft maar 30 watt nodig en is ZEER stil (bijna onhoorbaar).
De nieuwe die ik aan het bouwen ben heeft echter al 85 watt nodig. Een Athlon-M zou een uitkomst zijn maar voor zover ik weet kan je die in het retail kanaal niet kopen. Heeft iemand een idee hoe je aan een Athlon-M zou kunnen komen en of dit gaat werken.

Nieuwe HTPC
Collermaster ATC-620 zwart
Shuttle MN31N (Nforce2 met MCP-T)
Saphire Radeon 9000 Pro AIW
40Gb 2.5" HD
Athlon-XP 2200@134GHz (100Mhz FSB) helaas heeft de SHuttle geen regelbare CPU voltage. Ik wacht op een mATX board met MCP-T en voltage regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
waarom wil je eigenlijk zo weinig verbruik (W's) ?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Zoals er al staat = weinig energie = weinig warmte = weinig geluid.
HTPC staat in de audiokast waar het al gauw zo'n 35 graden is. Als je dan nog voldoende wilt koelen met weinig airflow gaat het bijna niet meer met luchtkoeling.
Nieuwe HTPC heeft een zalman voeding, Coolermaster CP5-7J nog iets, 70mm fan@1400rpm, 70 mmfan@1400rpm for PCI compartiment (GPU met passive heatsink)
Omgeving 25C -> CPU=49C (ind audiokast (35C) gaat ie dan naar de 60C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
JE zou gewoon AMD zelf eens kunen mailen. Er zijn 'desktop replacement Athlon XP-M''s op de martk namelijk die hier speciaal voor bedoeld zijn. Ik heb ze alleen nog nooit gezien.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dat kan... Die XP-M's zijn los te krijgen idd met als doel als zuinige desktop gebruikt te worden. Heb er wel es wat over gelezen op de frontpage geloof ik

quotetje van AMD.com
Q: What mobile processors is AMD introducing June 17? And for what markets are they targeted?

A: AMD is introducing three new mobile AMD Athlon™ XP-M processors, each with 640KB total on-chip cache, for desktop replacement and low-voltage systems. All are available for both commercial and consumer markets worldwide. They will be available in the following model numbers: Full-size/Desktop Replacement: 2800+ (“Barton” core) Low Voltage: 2000+, 1900+ (first low-voltage processors on “Barton” core)

Q: How do these mobile processors differ?

A: Processors for full-size (mainstream and desktop replacement) notebooks differ from low-voltage processors for thin-and-light notebooks in package size. The micro Pin Grid Array (uPGA) package for thin-and-light notebooks consumes less power for extended system battery life than full-size. All AMD mobile processors feature AMD PowerNow!™ technology, a dynamic power management solution for extended system battery life.
Alleen staan ze iig niet in de pricewatch. Wordt nog lastig om zo'n CPU te krijgen :{

[ Voor 80% gewijzigd door m-m op 22-07-2003 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Volgens mij staat het woord desktop replacement voor notebooks die bedoeld zijn voor High Performance met weinig portabiliteit (accu, enrgieverbuik etc). Vandaar de naam, ze vervangen de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Rudi_Koppelman schreef op 22 July 2003 @ 00:44:
Volgens mij staat het woord desktop replacement voor notebooks die bedoeld zijn voor High Performance met weinig portabiliteit (accu, enrgieverbuik etc). Vandaar de naam, ze vervangen de desktop.
nee, het klopt wel. Die zijn er als vervanging van de orginele XP desktop procs. Zie ook m'n edit en het quoteje, ze verkopen dus ook XP-M's op desktop-package zodat ze gewoon in een Socket A kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 04:57

Losha

clear my path motherfucker

volgens mij kun je die cpu's ook niet los krijgen hoor

[edit] source van jou quote :?
ik vindt op de amd site niks over XP-M die in een desktop kan

[ Voor 50% gewijzigd door Losha op 22-07-2003 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Hmm ik begin ook te twijfelen.... Iemand had het me verteld en ik had het voor waarheid aangenomen maar ik begin nu tegenstrijdig edingen te vinden met Google

edit:
Losha schreef op 22 July 2003 @ 00:47:
[edit] source van jou quote :?
ik vindt op de amd site niks over XP-M die in een desktop kan
http://www.amd.com/us-en/...mation/0,,30_118_1276_807^6308,00.html

[ Voor 48% gewijzigd door m-m op 22-07-2003 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Quote m-m

A: Processors for full-size (mainstream and desktop replacement) notebooks differ from low-voltage processors for thin-and-light notebooks in package size. The micro Pin Grid Array (uPGA) package for thin-and-light notebooks consumes less power for extended system battery life than full-size. All AMD mobile processors feature AMD PowerNow!™ technology, a dynamic power management solution for extended system battery life.

Ze praten hier toch wel over notebooks en ik weet wel dat de lowvoltage varianten een ander package hebben (waarschijnlijk rechstreeks op MB ipv in een socket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Zo te zien kan het inderdaad niet nee. * m-m heeft een kleine Googlezoektocht gedaan

topicstarter: kan je niet een XP 2200+ ofzo kopen (70 euro) en hem onderclocken naar 1 GHz en voorzien van lager voltage ofzo? En dan een goede heatsink en dan heb je maar een hele zwakke fan nodig en het verbruik zal ook flink lager zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door m-m op 22-07-2003 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Ben ik inderdaad mee bezig (zie hierboven)
Heb nu athlon-XP 2200@1300 Mhz (100FSB ipv 133) dit scheelt zo'n 10 watt. CPU voltage zou ook weer schelen maar ik heb nog geen uATX board gevonden met MCP-T en voltage tweaks. (Heb nu een shuttle MN31N). Biostar schijn er ook een te hebben maar ik kan daar nog geen online shop voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

is de pin-out het zelfde als een std proc?
Ik ben ook wel geinteresseerd in zullke procs.

Lekker krachtig, weinig geld en erg chill
Precies goed voor een paar stille servertjes.

weet iemand of deze amd's ook in blade-servers te vinden zijn.... ? ik zal er zelf ook nog wel naar searchen ... ik ben in eens erg benieuwd

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.alternate.de levert van Athlon XP-M 1400+ t/m Athlon XP-M 2800+ voor fatsoenlijke prijzen, zowel Thoroughbred als Barton. (tevens ook ander mobile procs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Daar zat ik nou op te wachten.
Laten we het maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Athlon XP-M 1400+
(µPGA, LowPower, "Thoroughbred") 1200 MHz 128/256 KB Sockel A 133 MHz (DDR) 89.00 EUR

nice... als dit op een default socket A bordje werkt is dat heel gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
m-m schreef op 22 July 2003 @ 11:57:
Athlon XP-M 1400+
(µPGA, LowPower, "Thoroughbred") 1200 MHz 128/256 KB Sockel A 133 MHz (DDR) 89.00 EUR

nice... als dit op een default socket A bordje werkt is dat heel gaaf
µPGA, staat er dus, dus zal wel niet werken zonder convertor ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

jah ik weet t... ik heb geen idee hoe dat nou zit. Als ze ze los verkopen insinueert het wel dat je er iets mee zou moeten kunnen. In een laptop bouwen lijkt me sterk want dat is vaak vastgesoldeerd (behalve bij van die non-mobile-cpu-rotdingen, maar daar zit weer een gewoon desktop-socket in). Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Worden die Athlon ook in die nieuwe generatie blade servers gebruikt. ??

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
Bij Alternate staat ie wel onder Socket A processoren. Ook een plaatje van de Athlon-M uPGA lijkt verdacht veel op een gewone proc. Ga toch maar wat meer onderzoek doen.
Socket A heeft volgens mij meer te maken met de pinbezetting en uPGA met de behuizing.
We gaan verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
The low-voltage (1.25v 24w max) mobile AMD Athlon XP-M processors are pin compatible with Socket A infrastructure, but are packaged in a smaller uPGA package.
De desktop replacement varianten hebben dezelfde package nl. OPGA. Dus als je mobo het lage voltage (1.45v 45w max) kan leveren moet het kunnen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:19
Maar waarom zo'm " zware " processor in een htpc ?
Je hebt al die kracht toch niet nodig om een beetje divx af te spelen enzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
je kan ook gaan voor heatpipe koeling. Met een beetje DIY heb je zo iets efficients staan.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Dromer schreef op 22 July 2003 @ 16:39:
Maar waarom zo'm " zware " processor in een htpc ?
Je hebt al die kracht toch niet nodig om een beetje divx af te spelen enzow.
Stel het moet een beetje goedkoop:
- 2e hands is geen optie
- P3 Tualatins zijn redelijk aan de prijs, zijn wel vrij koel en goede performance.
- Pentium 4 is veel duurder en warmte als punt. Zijn ook "zwaar"
- Celeron, zie P4 :P

AMD CPU's zijn nog onder te clocken met een Pentium wordt dat lastig. Alternatief qua weinig gebruik is een VIA C3. Het snelste model zal helaas al niet over genoeg rekenkracht beschikken om een hoge resolutie DIVX te decoden, laat staan genoeg in huis te hebben voor toekomstige formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12
m-m schreef op 22 July 2003 @ 22:26:
AMD CPU's zijn nog onder te clocken met een Pentium wordt dat lastig.
Jammer dat goedkoop ook een eis is, de Xeons hebben een geunlockte MP naar beneden toe voor zover ik weet, perfect under te clocken gok ik zo :*)

Overigens mag een beetje Athlon vrij warm worden, ookal raad iedereen dat af. Probeer anders wat meer info te vinden over 2u rackservers, vaak worden daar rare truuks uitgehaald om airflow goed te houden, in een dichte audiokast wellicht ook toepasbaar :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: Ja het kan ik heb mijn Mobile Barton 2400+ in mijn NForce 2 mobo geprikt en hij herkende em prima en draaide als een zonnetje. En niet te warm door het lage voltage

2: Je kan ze niet los krijgen, je grootste kans is een import bedrijf van laptops die barebones binnen krijgen en daar zelf dingen als proc, hdd en geheugen in proppen.

Je zou ook nog proberen een leverancier van AMD hier in Nederland te bellen, maar als je het al voor elkaar krijgt dan kost het je flink wat duiten.

3: Overclocken viel helaas tegen :(

Hmmm, ik vraag me af of Alternate.de em wel kan leveren, ik heb al vaker met die mannen aan de telefoon gehangen, als je vraagt waarom er op alternate.de staat en op alternate.nl veel minder dan zeggen ze dat op alternate.de een hoop dingen staan die ze niet op voorraad hebben en niet eens zeker kunnen leveren, de levertijd van die dingen is dan erg hoog. Bij alternate.nl gooien ze die dingen eraf.

Zo staat er bijvoorbeeld ook dat ze nog een Thunderbird 1100 hebben, nou die worden al zo lang niet meer gemaakt ik gok erop dat ze die niet meer kunnen leveren, of ze moeten toevallig nog een doosje hebben liggen.

Helaas ik zie dat mijn 2400+ de snelste low-power mobile proc is die er op dit moment is. Een upgrade zal dus nog op zich laten wachten.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 08:38 ]

Pagina: 1