Toon posts:

[Iiyama 454] alleen maar onscherp door interferentie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb dus onlangs een Iiyama 454 gekocht. Op 60hz is het beeld heel strak en scherp, maar trilde eerste van links naar rechts. Om dit te verhelpen, heb ik de monitor ver verwijderd van magnetische apparatuur, het trillen is hiermee niet meer aanwezig.

Vervolgens heb ik op 1024x768 meer refreshrates geprobeerd (60, 85, 100, 150) en alleen bij 60hz is het beeld echt scherp en bij 150hz is het zwaaar wazig.

Hiervoor had ik een LG studioworks 775N met flinke ghost, maar deze monitor was op 1024@85hz nog scherper dan die iiyama (ik krijg ook hoofdpijn van 454 :( ).

Nu hoop ik dus dat een van jullie de oplossing hierop weet, maar dat zal wel niet :P. Anyway, als je iets weet, meldt het ff.

Dank

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Misschien domme vraag maar al eens getest met een andere videokaart ? Uiteraard heb ik ook al gelezen dat de hoogste herz , je scherm KAN waziger maken, maar op mijn Iiyama heb ik dat nu nog niet gemerkt. Maar ik zet em gewoon op 100 herz op iedere resolutie, kwestie van niet het uiterste te vragen van mijn scherm.

Maar dan nog , op 1024x768 @ 85 hz zou je absoluut GEEN wazig beeld mogen hebben.

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
-GF-Annihilator schreef op 22 juli 2003 @ 00:30:
Misschien domme vraag maar al eens getest met een andere videokaart ? Uiteraard heb ik ook al gelezen dat de hoogste herz , je scherm KAN waziger maken, maar op mijn Iiyama heb ik dat nu nog niet gemerkt. Maar ik zet em gewoon op 100 herz op iedere resolutie, kwestie van niet het uiterste te vragen van mijn scherm.

Maar dan nog , op 1024x768 @ 85 hz zou je absoluut GEEN wazig beeld mogen hebben.
Ik heb een POV Ti-4200 XP Turbo (ik heb het idee, dat het beeld nog steeds trilt, want op 1600x1200 @ 60hz is het beeld super scherp, maar op 70hz wordt het al waziger)...maar hoe fix ik dit toch :?

• NakedOne_NL30
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02-2025
is dat in games?
of gewoon onder windows ?

IdieAloth

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Het zou nog aan je VGA kabel kunnen liggen. Maar waarschijnlijker lijkt me dat het de videokaart zelf is. NVidia staat nog steeds niet bekend als maker-van-prachtige-RAMDACs zeg maar...

Tijd voor een nieuwerwetse ATi of Parhelia dan maar? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nexxennium schreef op 22 July 2003 @ 00:58:
Het zou nog aan je VGA kabel kunnen liggen. Maar waarschijnlijker lijkt me dat het de videokaart zelf is. NVidia staat nog steeds niet bekend als maker-van-prachtige-RAMDACs zeg maar...

Tijd voor een nieuwerwetse ATi of Parhelia dan maar? :)
Nee, het kan de videokaart niet zijn, want -> als ik het beeld op 1024x768 @ 60 hz en met 150hz vergelijk, dan worden bij die 150hz de letters veel dikker en waziger (hetzelfde krijg je als je letters laat trillen van links naar rechts). Er is dus nog ergens interferentie. Maar het kan inderdaad ook de vga kabel zijn.

In ieder geval dank voor de reacties van tot nu toe

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27

Predator

Suffers from split brain

150hz :?

Ik heb dezelfde monitor als jou maar het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om 150hz te gaan draaien. Aan meer dan 100hz heb je toch niets.
Ik draai em zelfs op 1280x1024 @ 100hz en die is haarscherp.
Probeer eens 1024x768 of een andere resolutie aan 100hz.
Dat had je dus al gedaan.

Toch maar raar dat de interferentie niet optreedt bij 60hz.

PS: ik vind m'n beeld @ 60hz ook niet scherp.

[ Voor 36% gewijzigd door Predator op 22-07-2003 10:07 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Predator schreef op 22 July 2003 @ 10:05:
150hz :?

Ik heb dezelfde monitor als jou maar het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om 150hz te gaan draaien. Aan meer dan 100hz heb je toch niets.
Ik draai em zelfs op 1280x1024 @ 100hz en die is haarscherp.
Probeer eens 1024x768 of een andere resolutie aan 100hz.

Je moet em wel even laten opwarmen als ie pas aanligt.
Het gaat om het idee :P, andere resoluties heb ik ook al geprobeerd (2048x1536 doet ie vreemdgenoeg ook :)), ik ga zo even die monitor ergens anders neerplaatsen, kijken of dat zin heeft.

edit:

Ik heb de monitor op een andere pc getest (op een andere plek, met een andere videokaart), resultaat -> even wazig (op 85hz dus al :)). Ik denk dat ik de monitor maar laat retourneren of refurbishen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 10:27 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 10:07:
Ik heb de monitor op een andere pc getest (op een andere plek, met een andere videokaart), resultaat -> even wazig (op 85hz dus al :)). Ik denk dat ik de monitor maar laat retourneren of refurbishen.
Is ie minder dan een maand oud ?
Indien ja, dan krijg je normaal gezien een nieuwe.

Anders heb je pech en heb je mijn innige deelneming (ik zal je niet vertellen hoelang ik op m'n monitor moest wachten voor ik em terug had) :X

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 10:02:
Nee, het kan de videokaart niet zijn, want -> als ik het beeld op 1024x768 @ 60 hz en met 150hz vergelijk, dan worden bij die 150hz de letters veel dikker en waziger (hetzelfde krijg je als je letters laat trillen van links naar rechts). Er is dus nog ergens interferentie. Maar het kan inderdaad ook de vga kabel zijn.
Dus? Als je op lage res alsnog een hoge refreshrate zet krijg je weer een hoge pixelclock. Precies dan heb je het probleem: de signaalflanken duren dan relatief langer, waardoor die meer zichtbaar worden als onscherpte e.d.

Ook mijn G400/Iiyama combo wordt zichtbaar waziger op hoger res met hoge refreshrates. Ik bewandel dan ook de gulden middenweg: 1400x1050@85Hz.

Verwijderd

Inderdaad. Het product Resolutie * Verversingsfrequentie bepaalt grofweg hoe zwaar de RAMDAC belast wordt. Voor elke videokaart geldt dat de scherpte afneemt als de resolutie en/of de frequentie maar voldoende opgeschroefd wordt.

Het heeft er alle schijn van dat je videokaart de oorzaak is. Het is onzinnig een monitor terug te sturen zonder eerst een andere videokaart te hebben geprobeerd.

/EDIT: Ik zie dat je dat intussen al gedaan hebt. Je schrijft er helaas niet bij welke kaart. Als het een kwalitatief vergelijkbare kaart is, en het beeld is even vaag ... ja, dan weet je nog steeds niet waaraan het ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 16:20 ]

• -Rombo-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 19:54
heb dezelfde monitor draai op 1280*1024 @ 85 Hz en heb gewoon superscherp beeld

60 Hz op een 19" monitor is gewoon vreselijk slecht om naar te kijken

heb btw geen drivers geinstalleerd ofzo gewoon plug en play scherm en 40.72 detonator drivers

Verwijderd

Topicstarter
Monitor getest met:

POV ti-4200 XP turbo
Hercules Geforce 2 pro
Leadtek ti-4200
Elsa Geforce 2 ultra

Overal onscherp op 1024x768@85hz

Ik heb met de RMA-iiyama man gebeld en gevraagd naar het probleem, hij zei dat het wel vaker voorkwam (hij gaf het gewoon toe :P) en raadde me aan de monitor in te ruilen voor een nieuwe (ik heb de monitor dus nu 3 dagen).

Iig dank

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Als je toch aan het testen bent, zou je dan misschien ook nog ff met een BNC kabel willen testen, if possible.
Heb nl een soortgelijk probleem met mijn Eizo, maar beschik niet over de juiste stuff (ATI / BNC kable) om te testen.
Bvd.

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
moire reduce aangezet op je monitor ? Misschien dat iets helpt? suc6

• Grote_Keizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09-2011
De iiyama mensen zijn bij mij net langs geweest om hem voor de 2de keer te 'repareren'. Ik heb ook vanaf dag 1 met mijn 19" vision master pro af en toe onscherp beeld. Verschrikkelijk irritant als je iets moet lezen op je scherm net alsof je bezopen bent. De eerste keer kreeg ik als leenmonitor eenzelfde type en daarop merkte ik dat het dus wel goed kan. Na die prachtige week kreeg ik mijn oude weer terug en er was gewoon geen fuck aan gedaan. Ik belde met iiyama en ze zouden voor me nakijken wat er mee was gebeurd en dan mailen of bellen. 2 weken niks gehoord dus ik belde zelf nog maar eens en kreeg zomaar een nieuwe afspraak zonder uitleg waarom ik maar niks te horen kreeg van ze.
Ik heb die van mij btw ook getest op 2 andere comps op allerlei resoluties en refresh rates maar dat leverde allemaal hetzelfde resultaat op. Man o man wat heb ik een spijt dat ik iiyama heb gekocht. NOOOOOOIT meer

• Grote_Keizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09-2011
Ok toch nog even een update voor een oud topic maar ik kan het niet laten....
Sinds anderhalve week heb ik mijn monitor weer in huis en het probleem leek zowaar verholpen. Gisteren wil ik even mijn geluid bijstellen met het OSD, *tik* alles zwart en geen enkele vorm van leven meer. Zelfs geen ledjes oid! Gefeliciteerd iiyama met een monitor die bij mij meer slecht dan goed gewerkt heeft!

Verwijderd

Topicstarter
Schopje,

Ik heb dus nog steeds een 454 en deze retourneer ik ook weer, omdat het beeld weer eens onverholpen wazig is. De kabel heb ik nog niet vervangen, iemand enig idee wat voor kabel ik nodig heb en waar ik die zou moeten kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zojuist nog eens met een andere kabel geprobeerd, maar dat had ook geen effect.

Verwijderd

(Een oud topic, maar vooruit).

Dit vind ik wel een erg vervelend bericht.

Ik heb dezelfde klacht met een 902UT: ik heb het idee dat ik dubbel zit te kijken, naar wazige letters... Zie: Is de iiyama ls902ut onscherp of niet?
Dus met een 'dure' monitor kun je dezelfde problemen hebben als met een budget-model (half zo duur!).
Ik heb maar twee eenvoudige videokaartjes (die het goed doen op een 17" Philips) om te testen, en geen snelle kaarten... dus of het aan de kaart ligt weet ik niet.

Het terugsturen van zo'n bak is ook nogal veel gesjouw (voor iemand zonder auto), en prijzig (33 gulden).

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 00:21

Chop2000

Vroem

Ik heb dus het zelfde probleem, alleen dan met een IIyama Vision Master Pro 514, ik heb er last van bij resoluties als 1600x1200 @ 100hz.. ik heb nu een ati9800se aiw (een ATI, dus geen hercules ofzo) daarvoor had ik een asus gf4 ti4400, daar had ik het ook mee..
ik heb er nog steeds geen oplossing voor :'(

niks

Pagina: 1