Toon posts:

sigaretten rook in computer gezond ?

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Het zit zo, ik heb een Chieftec miditower kast maar dan in het blauw. Ik heb aan de voorkant een cooler die de lucht uit mijn kamer in de computer zuigt, aan de zijkant een cooler die de lucht ook in mijn computer zuigt, en aan de achterkant van m'n kast een cooler die de lucht uit mijn computer zuigt. Ook heb ik een Q-Tec dualfan 400w voeding. Die zuigt aan de onderkant de lucht en blaast het aan de achterkant eruit.

Nu rook ik vrij veel (Javaanse Jonges 3/4e zwaar voor de geintereseerde :) ) achter de computer en ik blaas het meestal, langs de voorkant van mijn kast, richting mijn TV als ik die gebruik, en die gebruik ik veel :D. En vaak zie ik dan dat de cooler een gedeelte van de rook opzuigt en in de computer gaat en een gedeelte (hopelijk alles) gaat er ook weer uit zie ik aan de filter die soms grijs wordt door het lucht/stof.

Maar ik dacht ik, is dit schadelijk voor mijn hardware (specs in sig) ?
Ook rook in wel eens een jointje achter de computer of een vriend die bij mij is (ongeveer 1 a 2 joints per week). Kan dit extra schadelijk zijn dan gewoone shagrook ?

Wie kan mij van mijn bezorgheid helpen (als dat nodig is) ?

Verwijderd

het s volgens mij niet schadelijk voor je hardware maar is wel minder goed voor je airflow..
plus dat al je hardware naar de rook stinkt ;)

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
mja het is ranzig, je fans raken eerder verstopt en gaan dus misschien wel langzamer draaien en kapper er zelfs misschien wel mee.

Verwijderd

Volgens mij kan het ook geen kwaad, of het nu die joint is of die javaanse jongens het zal niet veel uitmaken.

Over meeroken gesproken ;)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zolang je je pc vaak schoonmaakt (van binnen) is het niet echt schadelijk. Na ongeveer 2 maanden is wel alles geel ipv wit, maar als je daarmee kan leven zou ik me geen zorgen maken.

Alleen opletten dat je fans niet vastlopen. Al het stof blijft namelijk plakken door de rook.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
]-[Skinlab]-[ schreef op 21 July 2003 @ 23:33:
mja het is ranzig, je fans raken eerder verstopt en gaan dus misschien wel langzamer draaien en kapper er zelfs misschien wel mee.
En alse ik ze 1x per maand schoonmaak ?

En dat mijn hardware lekker naar de javaanse jongens stinkt lijkt me heerlijk.
niet om niet-rokers af te kraken ofzo...

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 23:12

Smarron

The bend

Het enige is dat er wat sneller aanslag op je fans komt en je hardware maar of het nou veel kwaad kan, denk het niet. 1x per maand schoonmaken is meer dan zat.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:37:
[...]

En alse ik ze 1x per maand schoonmaak ?

En dat mijn hardware lekker naar de javaanse jongens stinkt lijkt me heerlijk.
niet om niet-rokers af te kraken ofzo...
Goed schoonmaken helpt wel ja :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij geleid teer geen stroom. Als dat wel zo is dan kun je de kans lopen dat er kortsluiting zal ontstaan (wel zeldzaam als het gebeurd, maar het zou kunnen).

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 16:05

Galois

1811 - 1832

Ik denk dat het schadelijk is, maar iets in de trend van dat je spullen geen 10 jaar, maar 7 jaar mee zouden gaan. Maar ja... Heb je die computer over 7 jaar nog? Nee he? :) Dus niets om je druk over te maken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Topicstarter
Okey heel erg bedankt mensen voor jullie reply's! Meer informatie dat hier nog niet is voorbijgegaan is ook welkom, netzoals eeen lekker babbeltje over javaanse sjonnies of wiet :D (als de admins het toelaten).

• dreeke

dreeke

outdated icon

ik krijg op m'n werk vaak genoeg pc's van rokende mensen, en ik zou zoiets m'n pc echt niet aan willen doen. :)

Je kan je hardware in elk geval niet meer verkopen daarna, want niemand wil een geel/bruine cd rom drive ofzo. :P

Maargoed ik ben dan ook zo iemand die geen stickers op z'n spullen plakt enzo ;)

Verwijderd

Regelmatig krijg ik een PC ter reparatie die er van buiten al uitziet als een teerfabriek. Je wil niet weten hoe zo'n ding van binnen stinkt en plakt.

Grootste probleem bij zo'n "teer-pc" is dat de cdromspeler, brander, dvd speler, diskdrive meestal niet zo goed meer werken. Verder is het niet echt super voor je fans (vga-kaart, cpu-fan).

Daarnaast is het ook niet zo goed voor de gebruiker van de PC en zijn medehuisgenoten.
Maar ja... dat weet iedereen intussen wel...

/edit: Dolphin rookt niet, z'n pc wel eens...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 21 July 2003 @ 23:42:
ik krijg op m'n werk vaak genoeg pc's van rokende mensen, en ik zou zoiets m'n pc echt niet aan willen doen. :)

Je kan je hardware in elk geval niet meer verkopen daarna, want niemand wil een geel/bruine cd rom drive ofzo. :P

Maargoed ik ben dan ook zo iemand die geen stickers op z'n spullen plakt enzo ;)
Als je het plaatje hebt gezien (http://www.overklokking.n...ftecsilver/pics/front.jpg) zie je dat mijn kast een deurtje heeft, die ik vaak gezellig dicht laat staan.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Wat dacht je van ...

Kast op de grond zetten net als ik? Dan wordt allen je monitor geel ;-)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:43:
Grootste probleem bij zo'n "teer-pc" is dat de cdromspeler, brander, dvd speler, diskdrive meestal niet zo goed meer werken. Verder is het niet echt super voor je fans (vga-kaart, cpu-fan).
[quote]
Als je wilt en de tijd hebt, zou jij of andere die het weten even willen uitleggen hoe het mijn CD-ROM/DVD-speler zou kunnen beschadigen ?

edit:
bjck schreef op 21 juli 2003 @ 23:45:
Wat dacht je van ...
Kast op de grond zetten net als ik? Dan wordt allen je monitor geel ;-)
Past niet, en zou ik zowiezo niet willen, keb veel geld betaalt voor een prachtigmooie Chieftec kast waar ik 100% van wil genieten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 23:48 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:43:
[...]

Als je het plaatje hebt gezien (http://www.overklokking.n...ftecsilver/pics/front.jpg) zie je dat mijn kast een deurtje heeft, die ik vaak gezellig dicht laat staan.
believe me, dat helpt werkelijk NIET. :)

Rook gaat overal in zitten. en dat krijg je er ook niet meer uit. Da's ook nog steeds 1 van de voornaamste redenen dat ik niet rook.

Maar goed, ik wil de discussie niet op een verkeerd spoor zetten ;)

Overigens helpt het niet als je dingen verplaatst hoor, alles wordt geel in dezelfde kamer. Maak maar een foto van je plafond en behang, en over een jaar nog eens.

[ Voor 14% gewijzigd door dreeke op 21-07-2003 23:50 ]

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Met Ammonina hebbie zo de bruine aanslag eraf. :Y)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:47:
[quote]Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:43:
[quote]
Als je wilt en de tijd hebt, zou jij of andere die het weten even willen uitleggen hoe het mijn CD-ROM/DVD-speler zou kunnen beschadigen ?

Geen probleem uiteraard. Alles wat OP je onderdelen gaat zitten gaat dus ook OP de lens van je cd-loopwerken zitten. Dit heeft tot gevolg dat ze niet meer goed lezen omdat ze een beetje last van "staar" krijgen. Lens schoonmaken helpt ook niet altijd. De teer zit soms zelfs IN het spiegelsysteem van de laserkop en daar kan je niet echt bij.

/edit: en zeg niet dat het niet in het loopwerk kan komen: ik stuur je zo een partijtje "opgerookte" cdromspelers onder rembours ;)

Mischien nog mensen die dit nog beter kunnen uitleggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 21 July 2003 @ 23:49:
[...]
Overigens helpt het niet als je dingen verplaatst hoor, alles wordt geel in dezelfde kamer. Maak maar een foto van je plafond en behang, en over een jaar nog eens.
even offtopic maar ik rookt hier al ongeveer een half jaar zo'n 15 shaggies per dag en mijn plafond is er niet geler op geworden, maar dat kan misschien ook komen omdat mijn plafond 1 jaar geleden bege is geverd, maar mijn witte muur is ook nog steeds wit.

Verwijderd

Straks krijgt je PC nog kanker 8)7

Verwijderd

Topicstarter
oh shit!
ik ben iets heel belangrijks vergeten te zeggen! Elke keer als ik ga roken dan leg ik een deeltje van een wc-papier voor mijn kast, die blijft daar automatisch aan vastzitten omdat mijn cooler dus lucht naar binnen zuigt. ik dacht misschien filtert het :).

Klinkt misschien heel dom maar ik ben 14 en ik doe vmbo basis

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 23:53:
[...]

even offtopic maar ik rookt hier al ongeveer een half jaar zo'n 15 shaggies per dag en mijn plafond is er niet geler op geworden, maar dat kan misschien ook komen omdat mijn plafond 1 jaar geleden bege is geverd, maar mijn witte muur is ook nog steeds wit.
Haal eens een poster of schilderij weg dat je er een half jaar geleden voor hebt gehangen. :)

Ik kan wel even 2 dingen fotograveren om te laten zien wat rook doet met witte spullen, maar dan wordt ik ws. toch weer beschuldigd dat het zon-verkleuring is ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Dolphin76 heeft het helemaal mooi uitgelegd ;) Wat het meest te lijden heeft is, in mijn ervaring althans, de CD-ROMspeler.

Overigens vind ik het frappant dat je je zorgen maakt over je PC. Wat denk je dat die Javaanse Jongens-walm met je longen doet??? -- Maar ja, dat is een andere discussie.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Door ranus - Monday 21 July 2003 23:56
oh shit!
ik ben iets heel belangrijks vergeten te zeggen! Elke keer als ik ga roken dan leg ik een deeltje van een wc-papier voor mijn kast, die blijft daar automatisch aan vastzitten omdat mijn cooler dus lucht naar binnen zuigt. ik dacht misschien filtert het .

Hmm... volgens de wet van de minste weerstand (ofzoiets) gaat er dan meer lucht door andere spleten naar binnen (zoals een cdromspeler)...

/edit: als je 1 pakje shag per dag rookt en je stop 50 dagen met roken heb je het geld bij elkaar voor een prima DVD brandertje. En een cdromspelertje heb je dan al in ruim een weekje.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 23:58:
Door ranus - Monday 21 July 2003 23:56

[...]

Hmm... volgens de wet van de minste weerstand (ofzoiets) gaat er dan meer lucht door andere spleten naar binnen (zoals een cdromspeler)...

/edit: als je 1 pakje shag per dag rookt en je stop 50 dagen met roken heb je het geld bij elkaar voor een prima DVD brandertje. En een cdromspelertje heb je dan al in ruim een weekje.
1 pakje shag per dag ?!?! Das best wel veel he! Zeker voor een 14-jarige.
Ik rook 15 shaggies per dag. Uit 1 pakkie shag haal ik zo'n 80 shaggies!

Verwijderd

Topicstarter
100ste post :D

sorry kon het niet laten :P

ff voor de goede orde: dit is geen kickreply ofzo, ik heb alle informatie en hierbij wil ik jullie nogmaals bedankten :) !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:23:
100ste post :D

sorry kon het niet laten :P

ff voor de goede orde: dit is geen kickreply ofzo, ik heb alle informatie en hierbij wil ik jullie nogmaals bedankten :) !
Goed, 14 jaar en je ouders vinden het goed dat je al rookt ?

En nu naar de SG hiermee :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:11:
[...]

1 pakje shag per dag ?!?! Das best wel veel he! Zeker voor een 14-jarige.
Ik rook 15 shaggies per dag. Uit 1 pakkie shag haal ik zo'n 80 shaggies!
En hou zou ik dat moeten weten? Ik rook niet :o

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Waar gaat dit over. Lekker boeien dat je PC na 3 jaar nog maar 5 pakjes shag opbrengt i.p.v 6 omdat er aanslag op zit :~

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Geinige topic, laat het lekker zo staan open over 3 jaar je case eens voor de gein. Wat zie je dan? Hoe jij dr van binnen uit ziet.. :/

/edit
Stoer joh, moeten we dit serieus nemen?

[ Voor 34% gewijzigd door Kimberly op 22-07-2003 00:52 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn pa rookt ook achter zijn pc en daar kan je heel goed zien dat de nicotine en teer een laagje achterlaten op je HW. En daar blijft vervolgens veel stof aan plakken.
En als ik mijn eigen PC's bekijk dan zie je toch een goed verschil qua stof.

Nu rook ik zelf ook veel, vind ik (20 shagies per dag) maar nooit achter de pc.
Er zit al genoeg shoarma, pizza en bierresten in mijn toetsenbord.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Roken is ERG schadelijk voor je pc zoals al aangegeven was.. gaat tussen je fans zitten, slijten sneller.. gaat op je lenzen van je cdrom spelers zitten, slijt ook sneller, gaat in je kast zitten, word vies.. tjah...
Komt inderdaad wel ERG dom over, is vmbo basis niet nog wat te hoog gegrepen? 14 jaar en dan al blowtje 2x per week, en roken... goh jij bent ook niet nuchter he? :+ zeker nog zo'n kereltje wat denkt stoer te zijn...

dat er mensen zijn die nog serieus hierop reageren, het is toch overduidelijk dat dit schade toebrengt aan je pc en aan jezelf.

En vind je het dan erg gek dat je bent blijven zitten? :+ Sukkeltje!

/edit: ja ik rook ook..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 01:04 . Reden: moest het ff kwijt voor de goede orde ;) ]

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:59:
Roken is ERG schadelijk voor je pc zoals al aangegeven was.. gaat tussen je fans zitten, slijten sneller.. gaat op je lenzen van je cdrom spelers zitten, slijt ook sneller, gaat in je kast zitten, word vies.. tjah...

[...]

Komt inderdaad wel ERG dom over, is vmbo basis niet nog wat te hoog gegrepen? 14 jaar en dan al blowtje 2x per week, en roken... goh jij bent ook niet nuchter he? :+ zeker nog zo'n kereltje wat denkt stoer te zijn...

dat er mensen zijn die nog serieus hierop reageren, het is toch overduidelijk dat dit schade toebrengt aan je pc en aan jezelf.

En vind je het dan erg gek dat je bent blijven zitten? :+ Sukkeltje!

/edit: ja ik rook ook..
Net of jij op 14 jarige leeftijd nog nooit een joint op heb gehad. Komop zeg wat een idioterie.

Gezocht!
Router

Verwijderd

Ik heb op 14 jarige leeftijd geen joint op nee.. en 1 joint is wat anders dan 2 per week nietwaar?

Van 2 per week word je merkbaar dommer, van af en toe 1, merk je niets.

Jouw opmerking is idioterie lijkt mij, alsof iedereen op 14 jarige leeftijd een joint op heeft moeten hebben.. wat is dat nouweer voor dom iets? :+

Oh je hoort er niet bij als je niet blowed, get a life man..

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ehm, doe allemaal AUB even een beetje normaal .... en blijf ontopic. Het gaat erom of roken schadelijk is voor je pc. Niet over 14 jarige jongentjes die wel of niet roken.

Let eerst maar es op jezelf, dan op het onderwerp van het topic, dan op de manier waarop je iets post, en dan op een ander.

Verwijderd

Mnou ik ben toch duidelijk genoeg :+

Maare.. ik denk dat de vraag wel beantwoord is nu..

Oja kleine toevoeging, als je veel rookt over je tv of je pc scherm en je stoft em teweinig af.. kan ie geel worden, heel leuk is dat ;)

en als je loshangende kabeltjes in je pc hebt, die je later nog wil gebruiken.. verwacht er niet teveel van, die worden ook behoorlijk vies nl, en of ze dan nog werken, kleine kans.

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 01:12:
Ik heb op 14 jarige leeftijd geen joint op nee.. en 1 joint is wat anders dan 2 per week nietwaar?
Das waar.
Van 2 per week word je merkbaar dommer, van af en toe 1, merk je niets.
Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit en jij durft dit te beweren? Grote jongen hoor.
Jouw opmerking is idioterie lijkt mij, alsof iedereen op 14 jarige leeftijd een joint op heeft moeten hebben.. wat is dat nouweer voor dom iets? :+
En waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat er tegenwoordig nogal snel gaat. Als ik soms naar mijn werk/school ga dan zie ik ook op de hoek van de straat van die 10-11 jarigen een peuk roken.
Ik zeg dus dat het niet echt abnormaal is als je op die leeftijd een joint rookt. (het gaat dus NIET om de hoeveelheid)
Oh je hoort er niet bij als je niet blowed, get a life man..
Dit had je vast wel minder beledigend kunnen vertellen. (Hoewel jouw reactie weeral op niks gebaseert is.)

Gezocht!
Router

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik wilde met 'allemaal' niet de nadruk leggen op jou (SilenceOfSorrow) maar ik doe het nu toch maar want je voelt je blijkbaar nog niet aangesproken.

Hierbij het verzoek om wat vriendelijker te posten en niet dingen als 'sukkeltje' of andere bijdehante dingen. Als je een discussie niet waardig bent houd je er dan gewoon buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door dreeke op 22-07-2003 01:22 ]

Verwijderd

Heuj, de boodschap was me al duidelijk hoor, don't worry.. ik ben niet helemaal achterlijk ;)

en dan nog, ik hield mijn mond na jouw post hoor dreeke..
overbodig -1 ! :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, dit gaat off-topic.

Omdat de topicstarter toch al aangeeft voldoende informatie hieruit gehaald te hebben en ik de reddingspoging van dit topic kansloos acht, gooi ik hem maar dicht :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.