Pentium 233 upgraden

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
Goedendag,

Een vriend van mij heeft een oude Packerd Bell PC, met een Intel Pentium 233.
Hij wil graag weten of het mogelijk is om deze processor te upgraden.
Uiteraard spelen verschillende factoren een rol (moederbord geheugen etc)

Ik heb echter nog nooit van een moederbord uit 1998 gehoord dat snellere processoren aankan dan de Pentium 233.

Ook bij Intel en Powerleap vindt ik geen informatie omtrend het upgraden van deze processor naar een sneller type.

Bestaat er een mogelijkheid om alleen de processor te vervangen (middels een adapter) door een snellere?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Dan heb je toch echt de mobo-gegevens nodig...

[edit]
Overigens was het mij wel gelukt om m'n p233 over te klokken naar een p266 :p . Er zijn zeker wel mobo's die verder gingen dan 233 maar dat waren al p2 moederborden en p1 hield inderdaad op bij 233. Dus het gaat niet lukken denk ik.

[ Voor 91% gewijzigd door DUX op 21-07-2003 23:21 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Je hebt idd meer gegevens nodig.

Het kan o.a. een P-1 MMX 233 zijn, dan zou het mogelijk kunnen zijn te upgraden naar een K6-2 van max. ca. 400 Mhz. (Afhankelijk van de mogelijkheden van het mobo, vooral op het gebied van voltages (K6-2 heeft 2.1V nodig).

Als het een P2 is kun je er een snellere P2 in zetten, tot ca. 350 Mhz.

[ Voor 20% gewijzigd door pinockio op 21-07-2003 23:22 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Gabriel_Knight
Volgens mij was de 233 de snelste die erin kon (ik ken geen pentium 1 600MMX hoor)
Ik zou gewoon willen weten of er mogelijkheden bestaat om deze processor te upgraden (der past toch standaard geen pentium 4 in, dat weet ik ook wel)
Bestaat er een adapter die je kan gebruiken voor zo'n oud moederbord, of is het zowieso al einde verhaal

Sinds wanneer kan je in Intel en AMD processoren door elkaar gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door Gabriel_Knight op 21-07-2003 23:24 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
pinockio schreef op 21 juli 2003 @ 23:21:
[..]

Het kan o.a. een P-1 MMX 233 zijn, dan zou het mogelijk kunnen zijn te upgraden naar een K6-2 van max. ca. 400 Mhz. (Afhankelijk van de mogelijkheden van het mobo, vooral op het gebied van voltages (K6-2 heeft 2.1V nodig).

[..]
Hmz... heb hier beneden een P1 200MHz @ 233MHz... ook een MMX... zal es een keer nazoeken wat voor moederbordje erin hangt...

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Bij mijn weten geen adapters. Het gaat niet alleen om het formaat van de socket, ook om de FSB-snelheid en andere standaarden die in de loop van de tijd met de verschillende pentiums zijn veranderd.
Gabriel_Knight schreef op 21 July 2003 @ 23:22:
Mijn stoere pentium1 mobo kon zowel AMD als Intel als Cyrix aan 8) . Was toch allemaal socket7. Tevens waren twee typen geheugen mogelijk (beide type sockets zaten erop).

[ Voor 47% gewijzigd door DUX op 21-07-2003 23:25 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Klopt die bij die oude pentium mobo's is de max 266.
Ik heb hier ook nog zo'n oudje staan:

P233 @ 266 :9~

Nu je het zegt hier kon ook een AMD in ik dacht op max 500Mhz

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 23:29 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Gabriel_Knight schreef op 21 July 2003 @ 23:22:

De K6-2 was gewoon pin compatible met de pentium :) In de tijd van de 486 had je zelfs al 486 processors van AMD en Cyrix. Ik heb zelf nog een AMD 486 gehad van 120 MHz :9 mooi was die tijd >:) :Y)

Net zoals mijn IBM 6x86 van toen, bijster mooi processortje voor die tijd!

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 21-07-2003 23:28 ]

• pinockio
Gabriel_Knight schreef op 21 juli 2003 @ 23:22:
(...)

Sja, vroeger... die tijd heb je dus niet meegemaakt (ik ook niet hoor, dwz in die tijd had ik nog geen PC). Zoek maar eens op "Socket7". Socket7 is de pin-layout etc. van de P1 vanaf 75 Mhz. Deze draaide op 3.3V. Daarna kreeg je SuperSocket7, met dual-voltage. Daarin pasten niet alleen de Pentium 1 (als je 'm op single voltage zette) en de Pentium 1 MMX, maar ook de Cyrix/IBM processoren (M2 o.a.), K5/K6 (AMD) en de IDT Winchip. Misschien nog wel meer. De dual-voltage processoren hadden verschillende voltages nodig. Dat kun je allemaal vinden in de manuals van die moederboarden. Cyrix M2 bijv. 2.9V, K6-2 2.1V, etc.

• Gabriel_Knight
Mijn eerste PC was een 286, maar wist gewoon niet dat bij socket 7 je die Intel en AMD door elkaar kon halen. Ik ga morgen es kijken wat voor vaaag merk moederbord die gast heeft (packerd bell kenende zal het wel weer een "haki taki sunshine" subtropisch moederbord zijn....

bedankt

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39
volges mij is het economisch onverantwoord om met cpu te gaan upgraden....
ram er dan een goedkope mobo + athlonXP + mem in....
Je hebt ook nog de kans dat die powerleap niet werkt want die zijn er voor p1 en p2 zoiezo...

[ Voor 28% gewijzigd door T-Blizzard op 21-07-2003 23:35 ]

• Chello200
  • Laatst online: 20-05 19:00
in 1998 had je de intel 440 series. Die waren uitermate populair bij OEM's. Naar mijn weten konden ze tot 450mhz..

dikzak

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pinockio schreef op 21 juli 2003 @ 23:29:
[...]

Sja, vroeger... die tijd heb je dus niet meegemaakt (ik ook niet hoor, dwz in die tijd had ik nog geen PC). Zoek maar eens op "Socket7". Socket7 is de pin-layout etc. van de P1 vanaf 75 Mhz. Deze draaide op 3.3V. Daarna kreeg je SuperSocket7, met dual-voltage. Daarin pasten niet alleen de Pentium 1 (als je 'm op single voltage zette) en de Pentium 1 MMX, maar ook de Cyrix/IBM processoren (M2 o.a.), K5/K6 (AMD) en de IDT Winchip. Misschien nog wel meer. De dual-voltage processoren hadden verschillende voltages nodig. Dat kun je allemaal vinden in de manuals van die moederboarden. Cyrix M2 bijv. 2.9V, K6-2 2.1V, etc.
Niet helemaal waar wat je zegt.
socket 7 was pas vanaf de latere cpus, de wat eerdere waren socket 5 cpus (maar die passen overigens wel in hetzelfde slot).

Wat betreft het mobo waar de TS het overheeft.
Zou me weinig verbazen als dat de anchorage is. Dat ding heb ik hier ook, en gaat maar tot 233mmx, snellere (AMD) procs werken er helaas niet op (is een intel only bord namelijk, AMD en cyrix werken simpelweg niet).

• pinockio
Terw_Dan schreef op 21 July 2003 @ 23:38:
[...]

Niet helemaal waar wat je zegt.
socket 7 was pas vanaf de latere cpus, de wat eerdere waren socket 5 cpus (maar die passen overigens wel in hetzelfde slot).

Wat betreft het mobo waar de TS het overheeft.
Zou me weinig verbazen als dat de anchorage is. Dat ding heb ik hier ook, en gaat maar tot 233mmx, snellere (AMD) procs werken er helaas niet op (is een intel only bord namelijk, AMD en cyrix werken simpelweg niet).
Hmm.... Dacht dat Socket 5 alleen P1 60 en 66 was? Hoe dan ook, ik ben tot nu toe VEEL meer Socket 7 P1's tegengekomen, vanaf 75 t/m 166 Mhz, hoewel er ook best nog meer kunnen bestaan.

AMD procs werken er niet op? --- Ligt dat aan het bord zelf (geen ondersteuning in de BIOS) of gewoon het voltage?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pinockio schreef op 21 July 2003 @ 23:51:
[...]

Hmm.... Dacht dat Socket 5 alleen P1 60 en 66 was? Hoe dan ook, ik ben tot nu toe VEEL meer Socket 7 P1's tegengekomen, vanaf 75 t/m 166 Mhz, hoewel er ook best nog meer kunnen bestaan.

AMD procs werken er niet op? --- Ligt dat aan het bord zelf (geen ondersteuning in de BIOS) of gewoon het voltage?
Dat was socket 4 voor de P60 en 66.
maar goed, staat op de BalusC server wil je het precies weten.

Dat enkel intels op dit plankje werken ligt gewoon aan het bord. Het is een intel bordje en deze is zo gemaakt dat dus enkel intel erop werkt (en dan vanaf 90-233mhz).

Waar het precies aan ligt weet ik niet, daarvoor zou je bij dion_b moeten zijn, hij weet het vast wel.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45
Socket 7 is trouwens later (in de tijd van K6 etc.) Super Socket 7 gaan heten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ddc schreef op 21 July 2003 @ 23:59:
Socket 7 is trouwens later (in de tijd van K6 etc.) Super Socket 7 gaan heten.
Maar niet alle socket 7s zijn Supersocket7s he. Houdt daar ook rekening mee. (verschil in voltae ee.d.).

• Erik1
  • Niet online
pinockio schreef op 21 juli 2003 @ 23:29:
Daarna kreeg je SuperSocket7, met dual-voltage. Daarin pasten niet alleen de Pentium 1 (als je 'm op single voltage zette) en de Pentium 1 MMX, maar ook de Cyrix/IBM processoren (M2 o.a.), K5/K6 (AMD) en de IDT Winchip.
IDT Winchip is single voltage ;)

Heb er hier nog een liggen die door een oude Socket7 440FX bord word herkend als een 80486 66MHz :D

[ Voor 14% gewijzigd door Erik1 op 22-07-2003 01:46 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

een 240 mHz ? Die zocht ik voor een Olivetti Envision, om daar een DVD-player van te maken (alternatief was AMD cpu met Powerleapadapter). Ondertussen heb ik nu 3 pentium-cpu's (133, 166 en 200) aangeschaft.
Voor het geld dat ik daaraan heb uitgegeven, zou ik nu (49 euro) bij Alternate een Cyberhome DVD-speler kunnen aanschaffen.

Alternate heeft trouwens nu nog een Cyric M-II, 300 mHz voor 35 euro. Die kan wellicht wél in dat socket 7.

[ Voor 80% gewijzigd door Brothar op 22-07-2003 01:57 ]

eagle

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, of die Cyrix nou zo'n goede keus is betwijfel ik. Met spellen zijn ze zowiezo bagger.
Als het een super-7 is moet je dat terug kunnen vinden op het mobo, zoals de jp-settings voor je socket ofzo....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Zoek eens op overdrive processor...

We have just one world, but we live in different ones...

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Maar wat is het nut om deze pentium te upgraden naar zeg 400 MHz?

1 x A7V8X-X LAN / VIA KT400 / socket A
1 x Athlon XP 1800+/1,53GHz Thoroughbred
1 x Arctic Super Silent Pro
1 x 256MB DDR-RAM/333 PC2700, 184pin

Totale waarde: € 173,60

Dan heb je echt wel een lekker systeempje draaien hoor :), videokaartje erin (MX440 ofzo, Ti als kan) wellicht nog effe harde schijf erin dumpen, maar dat is toch wel te doen?

Edit:

1 x A7V8X-X LAN / VIA KT400 / socket A
1 x Athlon XP 1800+/1,53GHz Thoroughbred
1 x Arctic Super Silent Pro
1 x 256MB DDR-RAM/333 PC2700, 184pin
1 x ST340014A (40,0GB / 7200rpm)
1 x GeForce4-Ti4200-8X 128MB TV-out DVI

Totale waarde: € 334,40

Moet je er effe rekening mee houden dat het niet in je kast past en dat je effe een floppy en CD-Rom moet verzorgen en je kan er prima op gamen of weet ik wat.

Maar eigenlijk... Jij hebt het dus over upgraden van een Pentium 233, maar waar wordt ie voor gebruikt dan? Dat is wel belangrijk om te kijken of het nuttig is

[ Voor 47% gewijzigd door the_RJ op 22-07-2003 08:43 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Gabriel_Knight
Het is een oude Packerd Bell die gebruikt gaat worden als simpele Internet PC.
Aangezien er maar 32MB geheugen in zit (windows 95) heb ik al aangeraden om dat geheugen zeker te verdubbelen, zodat de performance in ieder geval een stukje omhoog gaat. Ook is vervanging van de harde schijf (3GB) naar een groter model aan de orde, maar het is onbekend hoe groot de harde schijf mag zijn die er in past (Bios??)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

Jiffy

God, you're ugly!

Als het idd een socket 7 mobo is (dus een Pentium 1), is het _in principe_ mogelijk om de cpu te vervangen door de hierboven genoemde AMD K6 serie. Let wel: in principe! Eea is afhankelijk van de Vcore van de computer en het is uiteraard nog de vraag of het bios de K6 herkent.

Vervolgens heb je twee mogelijkheden: rechtstreeks een cpu uit de K6-serie in de socket proppen (mogelijk indien je mobo de goeie Vcore instellingen heeft) of, indien dit niet zo is, gebruik maak van een adapter van Powerleap. Ja, idd, Powerleap heeft wél adapters om een Pentium 233 te vervangen door een K6 (ik heb er namelijk eentje). De functie van de adapter is het corrigeren van de Vcore tot een voor de K6 acceptabele waarde, gecombineerd met de mogelijkheid om de multiplier in te stellen.

Let daarbij op het volgende:
de K6-serie van AMD bestaat uit een aantal verschillende modellen
1) De originele K6 (tot 300 MHz). Komt niet zo vreselijk vaak voor, kun je beter links laten liggen.
2) De K6-2 (tot 550 MHz). Komt/kwam veel voor. Leuke update voor een socket 7 bord.
3) De K6-III (tot 450 MHz). Komt weinig voor. Door de 256 KB interne(!) L2 cache behoorlijk veel sneller dan een normale K6-2. Erg aantrekkelijk als je er eentje kunt vinden voor een zacht prijsje.
4) Tot slot de K6-2+ en de K6-III+. Deze cpu's waren oorspronkelijk bedoeld voor laptops e.d. Ze beschikken over respectievelijk 128 KB en 256 KB intern L2 cache en zijn gebaseerd op 0,18 mu technologie, itt tot de K6-2 en -III die op 0-,25 mu zijn gebaseerd. Groot voordeel: itt tot de K6-2 en de K6-III zijn dit prima overklokkers. Verreweg de krachtigste cpu's die je in socket 7 kunt proppen (al dan niet met een adapter).

Er zijn nog een paar afwijkende modellen, maar dit zijn de meest voorkomende varianten.

Geef er niet teveel geld aan uit: zelfs met de snelste modellen vallen ze in het niet bij het tegenwoordige gigahertz-geweld. Je kunt ze qua snelheid enigszins vergelijken met een Pentium II op dezelfde kloksnelheid. Ik heb er nog steeds een paar draaien (K6-2+ @ 400, K6-III @ 400 & K6-III+ @ 550). Ze doen wat ze moeten doen (onder Win2K) en doen dat prima.

Oh ja: het is uiteraard mogelijk dat de handleiding van het moederbord aangeeft dat er geen snellere cpu's in kunnen dan 233 MHz. In dat geval is er geen man overboord. Alle K6-modellen met minimaal een CXT core (iig alles vanaf 400 MHz) hebben een zgn multiplier-remap, waarbij de instellingen van het moederbord voor een multiplier van 2 door de processor worden gezien als een multiplier van 6. En daarmee kun je toch ineens een kloksnelheid van 400 MHz bereiken bij een FSB van 66, 450 bij een FSB van 75 en 500 bij een FSB van 83 MHz.

Al met al: een leuke laatste update voor een oud systeem, mits eea niet teveel kost.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gabriel_Knight schreef op 22 July 2003 @ 08:48:
Het is een oude Packerd Bell die gebruikt gaat worden als simpele Internet PC.
Aangezien er maar 32MB geheugen in zit (windows 95) heb ik al aangeraden om dat geheugen zeker te verdubbelen, zodat de performance in ieder geval een stukje omhoog gaat. Ook is vervanging van de harde schijf (3GB) naar een groter model aan de orde, maar het is onbekend hoe groot de harde schijf mag zijn die er in past (Bios??)
Zal ik eens even gaan kijken of er een limiet van 8.4, 32 of evt nog hoger op zit?

Heb net even mijn 10@13GB eraan gehangen, deze wordt gewoon herkend maar met slechts een opslag capaciteit van 8.4GB.
dus het limiet ligt op 8.4GB, ik heb de nieuwste bios erop zitten voor zover ik weet (al weer een tijd geleden :P)

max geheugen is trouwens 256MB (2x 128 DS).

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 22-07-2003 09:51 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Terw_Dan schreef op 22 juli 2003 @ 09:26:
Zal ik eens even gaan kijken of er een limiet van 8.4, 32 of evt nog hoger op zit?
Weird dat poste ik net ook maar et staat er niet :?, maar dat maakt nie zoveel uit, hij kan sowieso bios flashen tot 32 GB die hebben ze daarvoor volgens mij nog wel gemaakt, in mijn Pentium 233 zat een 2 GB en een 10 GB dus kan best, als je je harde schijf groter wil maken heb ik nog wel een 10 GB en/of 12 GB 5400 rpm, die kan ik kwijt eind augustus, begin september ofzo

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

volgens mij kun je bij de HDD fabrikanten een tooltje downen, waardoor wel de hele HDD gezien wordt.

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Als het zo'n Asus P5A mainbord is zou er wel een Amd K*-550MHZ in kunnen. En dan heb je het heel wat sneller dan 233. Maar daar moet je geloof ik wel 'super socket7' voor hebben.

/edit

En in ene P5A kan ook veel geheugen, mieschine nog wat SDram erbij doen? Heb hier nog 2x 32mb en 1x 64mb.. ;)

Een Asus P5A heeft ook een AGP slot, dus => voodoo kaartje erin.

[ Voor 38% gewijzigd door Kimberly op 22-07-2003 10:38 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 05:58

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Zoals T-Blizzard ook zegt: het is in verhouding tot wat je krijgt veel duurder om zo'n oud systeem up te graden dan het geheel te voorzien van een nieuw mobo, proc. en mem.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

een optie is te kijken naar een 2e hands p3 systeem. Er zijn genoeg van dit soort systemen rond de 150 euro te vinden. Dit is het geld meer waard dan een upgrade van een p233.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

the_RJ schreef op 22 July 2003 @ 09:51:
[...]

Weird dat poste ik net ook maar et staat er niet :?, maar dat maakt nie zoveel uit, hij kan sowieso bios flashen tot 32 GB die hebben ze daarvoor volgens mij nog wel gemaakt, in mijn Pentium 233 zat een 2 GB en een 10 GB dus kan best, als je je harde schijf groter wil maken heb ik nog wel een 10 GB en/of 12 GB 5400 rpm, die kan ik kwijt eind augustus, begin september ofzo
Maar niet iedere moederbord is hetzelfde, als er voor dit plankje geen bios is uitgebracht die die schijven support zal het waarschijnlijk niet werken zonder kunstgrepen.
Maar het is waarschijnblijk wel mogelijk om er een nonPB bios op te zetten zodat het wel werkt.
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 10:35:
volgens mij kun je bij de HDD fabrikanten een tooltje downen, waardoor wel de hele HDD gezien wordt.
Klopt, dat gaat dan dus buiten de bios om
Deorgere schreef op 22 July 2003 @ 10:37:
Als het zo'n Asus P5A mainbord is zou er wel een Amd K*-550MHZ in kunnen. En dan heb je het heel wat sneller dan 233. Maar daar moet je geloof ik wel 'super socket7' voor hebben.
Maar dit plankje is dus geen super socket.
EN support ENKEL intel GEEN Amd of Cyrix.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Terw_Dan schreef op 22 July 2003 @ 10:44:
Maar dit plankje is dus geen super socket.
EN support ENKEL intel GEEN Amd of Cyrix.
Dat weet je niet. TS heeft alleen het _merk_ van de computer aangegeven en nog niet het exacte type. Het mobo van de Packard Bell van TS kan dus wel eens totaal anders zijn (ok, wél met socket 7, dat wel) dan van jouw Packard Bell.

Oftewel: TS zal eerst het exacte type (mobo) moeten melden voor er duidelijkheid is of een K6 (al dan niet met Powerleap-adapter functioneert.

Volgens deze compatibility-list zou de K6-III icm een Powerleap-adapter in de meeste Packard Bells moeten werken...

Je kunt die dingen nog steeds via Powerleap aanschaffen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Ook zonder dat Super bij het Socket, wil het bij een enkel kwaliteitsmobo (Aopen AX5T, ASUS TX97) wel lukken met zo'n AMD erop. Die officiele support boeit niet, de support zit in de chipset. Kijk dus eerst maar eens wat voor chipset het is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jiffy schreef op 22 juli 2003 @ 13:38:
[...]

Dat weet je niet. TS heeft alleen het _merk_ van de computer aangegeven en nog niet het exacte type. Het mobo van de Packard Bell van TS kan dus wel eens totaal anders zijn (ok, wél met socket 7, dat wel) dan van jouw Packard Bell.
Dat weet ik wel.
Heb namelijk 2.5 jaar bij PB op de helpdesk gezeten en enkel dit plankje is gebruikt voor de 200mmx en 233mmx.
Dus ik weet zeker dat dit geen supersocket 7 plank is omdat PB deze simpelweg NOOIT heeft gehad (waar de 233mmx op is geleverd).

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 22-07-2003 20:18 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Terw_Dan schreef op 22 July 2003 @ 13:53:
[...]

Dat weet ik wel.
Heb namelijk 2.5 jaar bij PB op de helpdesk gezeten en enkel dit plankje is gebruikt voor de 200mmx en 233mmx.
Dus ik weet zeker dat dit geen supersocket 7 plank is omdat PB deze simpelweg NOOIT heeft gehad.
Ik zeg ook helemaal niet dat het een _super_socket 7 plankje is!

Ik beweer:
1) dat de K6-2 (en hoger) op veel socket 7 mobo's gebruikt kan worden;
2) dat daar eventueel een adapter (Powerleap) voor nodig is;
3) dat diverse Packard Bell's mét een socket 7 mobo volgens de door mij genoemde compatibility list mbv zo'n Powerleap-geval zouden moeten werken.

Kijk, dat een K6-2 niet standaard werkt in zo'n compu is uiteraard heel goed mogelijk, maar ik heb K6-X-en (met en zonder adapter) in diverse socket 7 computers geknald, uiteenlopend van PCchips bordjes tot Compaq Deskpro's. En met wat gefiedel werkte het in 9 van de 10 gevallen. Je hebt uiteraard altijd pc's die niet met een K6(-2, -III(+)) willen werken, maar je gaat nu wel érg kort door de bocht.

En niet om helpdeskmedewerkers nu af te gaan kraken, maarre... NOFI! NOFI! ;)

Oftewel: laat TS nu éérst met het exacte type komen (je kunt uiteraard best gelijk hebben met jouw gok vwb het type), vervolgens kunnen we checken of het, al dan niet met adapter, zou moeten werken en dán kan TS vervolgens besluiten dat het aanschaffen van zo'n K6-III/400 met adapter voor EU 120,-- toch wat teveel is voor die ouwe bak...

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 22-07-2003 14:15 ]

Verwijderd

is het niet waard denk ik.

PB zal het wel zo vermolt hebben dat je weer eens niet kan upgraden :(
kan je beter een simpele Socket A plank halen met een Duron 900 er op en een 256mb geheugen er op oid,

neem dan een mobo die meteen ook bartons ondersteund en PC3200 oid kan je de volgende keer zo upgraden :Y)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 14:39:

:z :z :z

Het is gewoon een intel plank, enkel met een andere bios.
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:39:

kan je beter een simpele Socket A plank halen met een Duron 900 er op en een 256mb geheugen er op oid,

neem dan een mobo die meteen ook bartons ondersteund en PC3200 oid kan je de volgende keer zo upgraden :Y)
Eens. In dit geval moet je hooguit wat extra geheugen er in zetten. Kost bijna niks meer tegenwoordig. Wil je meer en heb je er ook iets meer voor over, koop dan een nieuw mobo met cpu & geheugen. Goedkoop bordje, de goedkoopste cpu die je kunt vinden, 256 MB geheugen, hard schijfje (kleiner dan 40 GB is bijna niet meer te krijgen), goedkope videokaart. Imo een betere keuze...

Is het de enige computer van de eigenaar?

Verwijderd

Zo'n pc kun je beter niet upgraden, je blijft met een hoop oude zooi zitten. Kun dan beter toch maar sparen voor een nwe.......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:53:
Zo'n pc kun je beter niet upgraden, je blijft met een hoop oude zooi zitten. Kun dan beter toch maar sparen voor een nwe.......
Alstie nog niet zo oud was, was het de moeite nog wel geweest, maar nu moet ik mjeucken idd gelijk geven. Het is wel heel erg ouwe troep en echt snel zaldie niet meer worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op 22 juli 2003 @ 13:53:
[...]

Dat weet ik wel.
Ho ff, dat er geblaat wordt door anderen is geen smoesje om zelf ook te blaten :z

Er zijn twee mobo's gebruikt voor de P233MMX:
-'Orlando'=PB68x=Intel NV430VX
-'Anchorage'=PB79x=Intel AN430TX

Beiden dus Intel OEM plankjes die weigeren non-Intel CPUs te slikken (BIOS issue, en rara, Intel heeft geen zin dat te veranderen). Het boot gewoon niet met een Cyrix of AMD.

Max CPU is dus de P233MMX. Evt zou je nog kunnen kijken of je dmv CPUFSB de PLL kunt overtuigen 75MHz FSB te leveren (dan kom je op 75x3.5=250MHz)

Het verschil tussen de NV430VX en AN430TX zie je zo: de NV430VX heeft een LPX form factor en S3 video, de AN430TX ATX form factor en ATi video.
Dus ik weet zeker dat dit geen supersocket 7 plank is omdat PB deze simpelweg NOOIT heeft gehad.
Ahum...

PB850=GVC FR500 (uATX, SiS5598)
'Pegase'=Biostar M5SIB (uATX, SiS5598)
'Miami'=GVC FR520 (uATX, SiS530)

Van de eerste twee is het discutabel of ze 'super' So7 genoemd kunnen worden (83MHz FSB max- omdat er nooit een technische SS7 spec is geweest vonden sommige marketinglui 83MHz wel 'super' en andere niet), maar de Miami is zeker 'super' met geintegreerde AGP, 100MHz FSB en <2.2V support (alleen jammer dat het zo'n baggerbuggy prutplank was :X )

On-topic:
Zeer relevant punt mbt een grotere HDD erin hangen. Dat gaat ook niet lukken. Een normale BIOS zal gewoon negeren wat hij niet herkent (zowel CPU als HDD), maar deze Intel OEM gevallen doen dat dus niet- ze hangen als je er een onherkende HDD in hangt, net zoals ze bij onherkende CPUs doen. Daar kan geen Maxblast oid iets aan veranderen. Wel is een externe PCI IDE controller een optie, maar zeker bij de NV430VX zijn er meestal niet bijster veel PCI sloten over...

Laatste tip: meer dan 32MB RAM is erg aan te bevelen (ze slikken beiden 60ns 72p EDO), maar meer dan 64MB ABSOLUUT NIET omdat je dan over de cacheable limit van de Intel chipsets heengaat, waardoor alles boven de 64MB niet gecached wordt. En laat nou net het OS bovenin het geheugen zitten...

* dion_b draait zelf een NV430VX met P200MMX en 64MB EDO als Linuxtikbak (Debian 2.2 met Windowmaker als windowmanager) naar volle tevredenheid

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 22 July 2003 @ 15:50:
Laatste tip: meer dan 32MB RAM is erg aan te bevelen (ze slikken beiden 60ns 72p EDO), maar meer dan 64MB ABSOLUUT NIET omdat je dan over de cacheable limit van de Intel chipsets heengaat, waardoor alles boven de 64MB niet gecached wordt. En laat nou net het OS bovenin het geheugen zitten...
Op zich is dit 100% waar, maar ik heb thuis 96 MB SDRAM in een dergelijke bak zitten (K62-450 op AX5T met TX-chipset) en merk geen performanceverlies, maar juist performancewinst, gewoon door de grotere hoeveelheid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:54:
[...]

Op zich is dit 100% waar, maar ik heb thuis 96 MB SDRAM in een dergelijke bak zitten (K62-450 op AX5T met TX-chipset) en merk geen performanceverlies, maar juist performancewinst, gewoon door de grotere hoeveelheid.
Van 96MB tov 64MB :?

Het kan wel, namelijk als je meestal meer dan 64MB gebruikt, dan gaat hij bij 64MB swappen, en zelfs ongecachede RAM is etterlijke malen sneller dan een swapfile.

Dat gezegd hebbende, ik configureer wel vaker oude bakjes tot 'simpele Internet PC's en als je het daadwerkelijk simpel houdt is 32MB al genoeg en 64MB ruim zat. Dan gaat het wel sneller dan met 96MB.

Mijn favoriete SW config is Win98SE, Winamp 2.5, Mozilla Firebird en Trillian (evt Win2K ipv 98SE als het de bedoeling is dat die bak nog beheerd gaat worden). In mijn ervaring zijn het IE6, MSN, Mediaplayer en trouwens ook Mozilla 'gewoon' die onnodig veel RAM slikken en dus het geheel vertragen. Voor die config is 64MB ruim genoeg (het was laatst een keer bij een noodgeval zelfs met 32MB en Win2K te doen 8)7 )

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op 22 July 2003 @ 15:50:
[...]
Ahum...

PB850=GVC FR500 (uATX, SiS5598)
'Pegase'=Biostar M5SIB (uATX, SiS5598)
'Miami'=GVC FR520 (uATX, SiS530)

Van de eerste twee is het discutabel of ze 'super' So7 genoemd kunnen worden (83MHz FSB max- omdat er nooit een technische SS7 spec is geweest vonden sommige marketinglui 83MHz wel 'super' en andere niet), maar de Miami is zeker 'super' met geintegreerde AGP, 100MHz FSB en <2.2V support (alleen jammer dat het zo'n baggerbuggy prutplank was :X )
[/ME]
Deze planken zijn echter nooit geleverd met een P233 mmx erop. (niet door PB tenminste).
Daarom kan het mobo van de TS niet een supersocket zijn. (ooit nog eens nagezocht in de knowlegde base vlak voordat ik dit mobo kocht namelijk :P)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op 22 July 2003 @ 16:36:
[...]

Deze planken zijn echter nooit geleverd met een P233 mmx erop. (niet door PB tenminste).
Daarom kan het mobo van de TS niet een supersocket zijn. (ooit nog eens nagezocht in de knowlegde base vlak voordat ik dit mobo kocht namelijk :P)
Dan moet je dat zeggen en niet dat PB ze NOOIT gehad heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 22 juli 2003 @ 16:29:
[...]

Van 96MB tov 64MB :?

Het kan wel, namelijk als je meestal meer dan 64MB gebruikt, dan gaat hij bij 64MB swappen, en zelfs ongecachede RAM is etterlijke malen sneller dan een swapfile.

Dat gezegd hebbende, ik configureer wel vaker oude bakjes tot 'simpele Internet PC's en als je het daadwerkelijk simpel houdt is 32MB al genoeg en 64MB ruim zat. Dan gaat het wel sneller dan met 96MB.
In spellen, Quake3 etc. is 96 MB tov 64 MB geen overbodige luxe.

32 MB kan idd best onder W98SE, maar het houdt niet over als je wat zwaardere toepassingen gaat draaien. Voor de meeste oudere games is het ieg te weinig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 09:15:
[...]

In spellen, Quake3 etc. is 96 MB tov 64 MB geen overbodige luxe.

32 MB kan idd best onder W98SE, maar het houdt niet over als je wat zwaardere toepassingen gaat draaien. Voor de meeste oudere games is het ieg te weinig.
Voor 3D spellen is het allerminst een overbodige luxe, maar dat valt niet onder het kopje 'lichte internet/tikbak', vandaar dat ik daar nou net geen rekening mee hield (plus dat je met de onboard VGA gevallen van deze mobo's ook geen pogingen wil wagen tot Q3A oid te spelen. S3 Virge is nou niet bepaald een OpenGL monster) :z

Oslik blyat! Oslik!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Terw_Dan schreef op 22 July 2003 @ 14:44:
[...]

:z :z :z

Het is gewoon een intel plank, enkel met een andere bios.
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets.
Hier draait nog een K6-2 350 MHz op een Asus P5A met 192 mb ram. Doet het wel aardig, is alleen naar huidige maatstaven hopeloos :Z :Z (traag)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

dion_b schreef op 24 juli 2003 @ 10:33:
[...]
S3 Virge is nou niet bepaald een OpenGL monster) :z
Ook Direct3D niet trouwens, een potje Worms kan nog prima. Maar iets zwaarders... :'( (Ik kan het weten, ik heb een 4mb Virge DX/GX in mijn P200MMX hangen).

He who controls the Spice, controls the Universe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MST_Morpheus schreef op 24 juli 2003 @ 17:29:
[...]

Hier draait nog een K6-2 350 MHz op een Asus P5A met 192 mb ram. Doet het wel aardig, is alleen naar huidige maatstaven hopeloos :Z :Z (traag)
:? een Asus P5A is geen Intel plank, maar een Asus :z . Terw_Dan heeft het over mobo's met de merk Intel (zoek maar eens op AN430TX, dan kom je erachter, incl issues met non-Intel CPU's)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1