Toon posts:

[FeatureRQ]Modrechten voor groot topic

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat hier laatst aan te denken.
Op Got hebben we verschillende grote GOT topics die bijvoorbeeld over een product of over een tweak gaan etc..

Nu gaan de moderators niet al deze grote topics bijhouden en elke dag hierin kijken of er niet teveel bullshit reply's in staan etc.

Nu dacht als de topics starter van een groot topic nou een soort van mod rechten krijgt in dat specifieke topic, dan kan diegene de bullshit reply's etc verwijderen, zodat het topic schoonblijft..

Je zou bijvoorbeeld kunnen doen dat zodra een topic meer dan 6 pagina's heeft, of als het een 'zoveelste deel' is, en daadwerkelijk nuttig is, dat je dan een request kan doen om mod rechten voor dat topic te ontvangen.

was slechts een idee, maar weet niet of makkelijk (of uberhaubt interresant) is om te realiseren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Kan beter eerst in LA om met adjes het er over te hebben. Heb je daar antwoord en ze willen het doorvoeren, dan kan je het hiet dumpen voor de parse devvers ;)

Persoonlijk denk ik dat het nooit ingevoerd zal worden. Nadelen als vriendjespolitiek en misbruik komen snel om de hoek kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-10 19:47

momania

iPhone 30! Bam!

Voor dit soort grote topics zijn de Topic Reports juist erg handig.

In een topic let iedereen op elkaar. Zie je iets dat niet kan, dan post je de link naar de reply in een topic report en dan komt er vanzelf wel een mod langs.

Zelf modden zal dus niet nodig zijn, gewoon de topic reports beter gebruiken ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 22:41:
Nu dacht als de topics starter van een groot topic nou een soort van mod rechten krijgt in dat specifieke topic, dan kan diegene de bullshit reply's etc verwijderen, zodat het topic schoonblijft..
Als er onzin replies zijn, stop daar dan (zoals al gezegd) een linkje in een SeM of topicreport naartoe.
Je zou bijvoorbeeld kunnen doen dat zodra een topic meer dan 6 pagina's heeft, of als het een 'zoveelste deel' is, en daadwerkelijk nuttig is, dat je dan een request kan doen om mod rechten voor dat topic te ontvangen.
Dus als iemand 1 reply/pagina heeft mag ie al bij 6 replies modereren?
Of als ie "deel 100" erin zet, ondanks dat het dat niet is?

Het zijn beide zaken die gewoon niet geautomatiseerd zullen worden, aangezien ze veel te veel ongewenste risico's met zich meebrengen.
Waarom moet de topicstarter trouwens bepalen welke replies ongewenst zijn? Zodat ie het lekker kan censureren en alles wat hem niet zint eruit kan smijten? Of omdat hij de enige is die er wel es leest? (lijkt me niet, want het is nou eenmaal een groot topic).
was slechts een idee, maar weet niet of makkelijk (of uberhaubt interresant) is om te realiseren! :)
Wat mij betreft valt het bij dat deel tussen haakjes af, helaas :)

Maar om nog even de discussie aan te kijken zal ik het naar LA verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Leuke manier om conflicten te krijgen, verder lijkt het me nergens goed voor.
User1 opent een deel 2 van een groot topic, delete een aantal replies. Andere users zijn het daar niet mee eens, schakelen een moderator in om er naar te kijken. Volgens mij wordt het alleen maar meer werk doordat moderators overdreven strenge acties enzo moeten gaan corrigeren. En als iemand zich misdraagt in zo'n topic moet het natuurlijk ook in z'n notes. En iedere groot-topic-starter note-rechten geven lijkt me a bad thing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee maar je zou het zo kunnen doen dat je een request kan doen en dat een modje dan er naar kijkt en dan beslist of hij die rechten aan de bepaalde user zal geven..

Maar idd nu ik er over nadenk is het idd niet echt een handige functie :P
Topic report kan hier ook wel gewoon voor gebruikt worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 14:51

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 11:16:
nee maar je zou het zo kunnen doen dat je een request kan doen en dat een modje dan er naar kijkt en dan beslist of hij die rechten aan de bepaalde user zal geven..
Dan is betreffende mod nog langer bezig met user eerst te screenen dan dat hij/zij even een paar replys checked.
En waar was het voordeel dan?
Maar idd nu ik er over nadenk is het idd niet echt een handige functie :P
Topic report kan hier ook wel gewoon voor gebruikt worden..
Het is goed zoals het is ;)

Users geen extra rechten geven, krijg je alleen maar gedonder van.
Laat mods maar oordelen of er rommel is en de rommel opruimen als dat nodig is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

precies :). Ik zou het heel prettig vinden als de topicreport wat vaker gebruikt werd bij grote topics :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

JvS schreef op 22 July 2003 @ 11:54:
precies :). Ik zou het heel prettig vinden als de topicreport wat vaker gebruikt werd bij grote topics :)
* momania mee eens is :)

Even uitgelegd zodat mensen een beetje zicht krijgen hoe het werk:

Een SeM komt niet zo snel bij een mod aan. Mods moeten zelf eens in de zoveel tijd in SeM kijken of er nog wat tussen staat voor hun subforum.

Aangezien mods altijd wel in hun subforum te vinden zijn is een topic report dan makkelijker.
Een topic report hangt voor het zicht van de mod een label bij een topic, dus hij heeft in 1 keer in de gaten dat er met dat topic wat is.
Hij kan daarop dus sneller reageren.

Ook is dan voor de rest van de users de 'aangeef cultuur' van andere users/topics niet meer in beeld, omdat alleen mods die meldingen zien.
Aangezien sommige nog wel eens op een minder subtiele manier een SeM kunnen maken, zou een TR hierin geen schade aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 22:41:
Nu gaan de moderators niet al deze grote topics bijhouden en elke dag hierin kijken of er niet teveel bullshit reply's in staan etc.
in zekere zin inderdaad een goed punt om te bekijken:

is het voor Mods ondoenlijk grote topics bij te houden, komt het voor dat hier fouten door ontstaan?
Recentelijk was er inderdaad een topic over muziek in NST dat uit de hand liep, en waarbij een mod aangaf inderdaad moeite te hebben om een discussie bij te houden die whb behoorlijk uitgekauwd was.

Ik denk dat de visie hierop bij verschillende mods anders zal liggen, je kunt niet voorkomen dat persoonlijke insteek ook wat zal uitmaken voor de moderatie, een interessanter topic beter gemodereerd wordt dan een topic met een heel select groepje druk postende enthousiastelingen.

belangrijk is echter dan dat de gebruikers zelf ook een insteek hebben, betrokkenheid tonen:

Functioneert het topicreport naar behoren?
Zelf ben ik van mening dat de mogelijkheden van het topicreport zeker beter zijn dan SeM zelf, TR is minder beschuldigend naar de overtreders en laat meer mogelijkheden over aan de Mod om ook werkelijk onafhankelijk een beslissing af te wegen.

2 nadelen van het TR zie ik wel:
1) geen feedback naar user toe; een user krijgt geen echte open bevestiging wat ermee gedaan is, of zijn report ook op prijs gesteld wordt.
2) misschien minder geschikt voor specifieke meldingen van slechte posts, de TR lijkt zich te richten op het meldden van slechte topics, maar niet slechte replies an sich, tevens is er de vraag of meerdere reports in een topic duidelijk blijven voor mods, dat zij zien zodra er een nieuw report is toegevoegd aan een topic waar al eerder meldingen zijn geweest (zeker in het geval van langere topics)

het geven van modrechten aan users zie ik persoonlijk heel moeilijk in, gezien de verantwoordelijkheid die je dan iemand geeft is dat vragen om mogelijke conflicten, wil je het goed doen zou je een specifiek technisch systeem extra moeten bouwen om de user-mods te beperken en eventueel zelf te kunnen controleren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op 22 July 2003 @ 12:33:
1) geen feedback naar user toe; een user krijgt geen echte open bevestiging wat ermee gedaan is, of zijn report ook op prijs gesteld wordt.
Is 1 ding wat ik ook heel erg jammer vind, aangezien je dan niet weet of het wel zin heeft om te reporten, en of je report wel zinvol was ... enzo..

mischien iets om erbij te maken, dat er een meeltje naar de user gestuurt worden, of zon soort 'private message', ben even de naam kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

RM-rf schreef op 22 juli 2003 @ 12:33:
[...]

in zekere zin inderdaad een goed punt om te bekijken:

is het voor Mods ondoenlijk grote topics bij te houden, komt het voor dat hier fouten door ontstaan?
Recentelijk was er inderdaad een topic over muziek in NST dat uit de hand liep, en waarbij een mod aangaf inderdaad moeite te hebben om een discussie bij te houden die whb behoorlijk uitgekauwd was.

Ik denk dat de visie hierop bij verschillende mods anders zal liggen, je kunt niet voorkomen dat persoonlijke insteek ook wat zal uitmaken voor de moderatie, een interessanter topic beter gemodereerd wordt dan een topic met een heel select groepje druk postende enthousiastelingen.
Dat is waar jah... Soms loopt er iets in een groot topic of Inkoopactie uit de hand zonder dat een crewlid het ooit ziet. Voor dat soort dingen is een Topicreport of SeM erg fijn om dat even te weten. Zo'n topic goed in de gaten houden is namelijk lastig.
[quote]
Functioneert het topicreport naar behoren?
Zelf ben ik van mening dat de mogelijkheden van het topicreport zeker beter zijn dan SeM zelf, TR is minder beschuldigend naar de overtreders en laat meer mogelijkheden over aan de Mod om ook werkelijk onafhankelijk een beslissing af te wegen.

2 nadelen van het TR zie ik wel:
Dat is inderdaad vervelend. Een fullmod kan dan wel een PM sturen (daar zijn die dingen eigenlijk niet voor bedoelt, maar ja. ) maar verder kan je hooguit een mailtje sturen ofzo. Lastig, als diegene geen mailadres heeft ingevuld @ profile 8)&7 . Geen feedback is imho het grootste probleem. Wel is het mooi dat daardoor de SeM-geilheid wat minder is, er wordt via TR niet echt veel gemeld om het melden.
2) misschien minder geschikt voor specifieke meldingen van slechte posts, de TR lijkt zich te richten op het meldden van slechte topics, maar niet slechte replies an sich, tevens is er de vraag of meerdere reports in een topic duidelijk blijven voor mods, dat zij zien zodra er een nieuw report is toegevoegd aan een topic waar al eerder meldingen zijn geweest (zeker in het geval van langere topics)
Als ik (en de anderen in CME ook) een TR behandel dan verwijder ik 'm. Als er vervolgens weer een dingetje staat dan is het dus duidelijk dat er weer werk aan de winkel is. Ik vind TR juist heel prettig voor replies.
het geven van modrechten aan users zie ik persoonlijk heel moeilijk in, gezien de verantwoordelijkheid die je dan iemand geeft is dat vragen om mogelijke conflicten, wil je het goed doen zou je een specifiek technisch systeem extra moeten bouwen om de user-mods te beperken en eventueel zelf te kunnen controleren.
Conflicten lijken me onvermijdbaar, het lijkt me dan ook niet echt een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 13:29:
[...]
mischien iets om erbij te maken, dat er een meeltje naar de user gestuurt worden, of zon soort 'private message', ben even de naam kwijt..
Er kan misschien een optie bij komen voor een mod om vanuit de TR direct de user een PM te sturen.

Ik denk dan aan twee knoppen ofzo..: 'akkoord' en 'niet akkoord' en dat alleen bij niet akkoord er nog een bericht aan geplakt 'kan' worden van de mod.

Bij alleen akkoord weet de user iig dat zijn TR gelezen is en dat er in princiepe inhoudelijk niets mis mee was. Of de uitvoer van het verzoek ook gedaan is blijft dan nog wel aan de mod, maar het geeft de user wel feedback over dat zijn TR iig niet helemaal onterecht was.

Bij niet akkoord kan door het bericht erbij aan de user direct verteld worden waarom het niet akkoord was, zodat hij daar in de toekomst rekening mee kan houden.

Zou je zo'n systeem hebben dan lijkt mij het hele SeM overbodig geworden voor directe meldingen van foute topics.
SeM zou je dan alleen nog voor andere discussie punten kunnen gebruiken waarbij het noodzakelijk is dat er geen andere users mee kunnen discusseren dan alleen de TS. Dus de standaard zaken als nickchanges etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je zo'n systeem hebben dan lijkt mij het hele SeM overbodig geworden voor directe meldingen van foute topics.
In feite is dat al zo. SeM is bedoeld voor dringende zaken en topicreports meer voor de niet dringende lokale zaken (staat ook in die zin min of meer uitgelegd in de SeM-Faq en algemene faq). Zelf gebruik ook TopicReport voor dingen die niet feedback nodig hebben (zoek/faq topics) en als een user regelmatig onterechte reports doe kun je dat toch wel terugkoppelen met de nu gangbare manieren.

Overigens vind ik TopicReports eigenlijk te weinig gebruikt worden...

In het begin van mijn LiteModschap hield ik de grote topics niet zo bij (meestal zit ik in de korte topics), maar hoe langer ik modereer ben ik er steeds meer ingedoken (in de lange CME topics) om er beter inzicht in te hebben.

Maar goed, dat is allemaal sidetopic...
Ontopic: het lijkt mij niet handig om users modrechten te geven van "hun" topic en wel om een aantal redenen:
- modrechten onnodig moeilijker maken voor admins / forumsoftware
- users/topicstarters zijn partijdig in beginsel.
- goede user (voor het topic) zijn wil nog niet zeggen dat iemand een goede moderator zal zijn (en omgekeerd) - zo kan iemand een perfect "groot Asus A9D3S topic" op gang helpen, maar een belabberde moderator zijn (en omgekeerd - zo weet ik bijna niks van P4 mobo's omdat ik me toeleg op AMD bordjes).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Over die feedback naar user toe:
[rml]We Are Borg in "[ BUG] Topic-specials niet overal te zien"[/rml]

Helaas nooit antwoord gehad. Denk dat chem er geen brood in ziet helaas :)

[rml][ Feat] Reactie op TR[/rml]

O-)

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 23-07-2003 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het enige wat je misschien wil is een TR knop bij elke post, zodat de dienstdoende mod niet alle 1000 posts van een Groot Topic... hoeft af te struinen als hij 's ochtends inlogt. Kan dat via een templateje? Anders een devver lief aankijken?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MSalters schreef op 24 juli 2003 @ 00:41:
Het enige wat je misschien wil is een TR knop bij elke post, zodat de dienstdoende mod niet alle 1000 posts van een Groot Topic... hoeft af te struinen als hij 's ochtends inlogt. Kan dat via een templateje? Anders een devver lief aankijken?
nee waarom als je een topic report doet over een bepaalde reply kun je toch een directe link posten naar de directe reply..

Als dit niet gedaan wordt is het een slechte topic report ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja gewoon de reply quoten in een tr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

André

Analytics dude

Het blijft gewoon een feit dat users geen modrechten moeten hebben voor de grote topics om de mods te ontlasten. Als de mods het te druk hebben dan moeten er gewoon meer mods komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ow daar ben ik het echt helemaal mee eens :). Maar volgens mij is het probleem met grote topics niet zozeer dat er zoveel van zijn, maar meer dat je er geen kijk op hebt als je het toevallig niet leest en het zomaar een vrijplaats wordt van vragen die als topic echt op slot zouden gaan (en dat is nou net niet de bedoeling, grote topics moeten geen trekpleister worden voor mensen die daar maar hun non-policy vragen gaan stellen).

Daar zouden TR's wel goed mee kunnen helpen dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 23:25
Grappig dat jullie het er nu (weer :? ) over hebben :) Ik heb zelf een forum op papier ontworpen + moderatie etc. en daar zit ook de functie voor modrechten van de topicstarten ofzo bij. Zo zou Lingod deze post kunnen trashen omdat die hopeloos offtopic zou kunnen zijn in zijn ogen ;)

Blij dat ik tegen dit topic aangelopen ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

sja, wij vertrouwen users dat niet toe >:). Topicstarters zijn topicstarters en geen topiceigenaren :P. Een post wissen komt bij iedereen toch een beetje als een aanval over, en dan moet het dus wel terecht zijn dat het gebeurt (reden dat wij er als mods redelijk terughoudend mee zijn) en moet er verantwoordelijk mee omgesprongen worden...

Niet iets wat je zomaar iedereen laat doen, die een post net ff niet bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Laat ik me als topicstarter van een groot topic ook even horen :)

Ik ben het absoluut eens dat een foute reactie gewoon dmv een TR aangegeven kan worden. Als ik als topicstarter als een soort mod zou kunnen gaan fungeren, dan krijg je hele gekke dingen. Los van het feit of ik daar wel geschikt voor ben (iedere halve en hele zool zou als topicstarter een soort van kunnen moddereren dan), zou het mij persoonlijk niet eens aanstaan. Als user zijnde wordt je min of meer een deel van de crew wat je uiteindelijk ook weer niet bent. Een duidelijk scheiding lijkt mij wel zo prettig en een topicstarter met bepaalde modrechten werkt juist onduidelijkheid in de hand imho.
Als topicstarter (net als alle andere users) kun je mensen op een nette manier de rode draad van een topic laten volgen, bij uitspattingen kunnen een SM of TR ervoor zorgen dat een mod zich met een reactie gaat bezighouden. Topicstarter blij, mod blij en users in het topic ook :)

Overigens link ik gewoon naar een post als ik een TR aanmaak, anders is het voor een mod niet te vinden waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

nouja, meestal gaat het om een van de laatste posts, dus ZOOO erg is het ook weer niet, maar een link naar de post is inderdaad welkom.

Wat mij betreft wordt het gebruik van TR's wel aangemoedigd en wordt er de mogelijkheid gegeven feedback te geven, indien noodzakelijk :). 90% van de feedback in SeM is IMO niet nodig (de 'klop op de schouder' die ik zwaar overbodig acht), maar soms is het idd wel erg handig. * JvS is voor TR voor niet dringende zaken (zoals laag / geen niveau topics, zoektopics kleine flames etc) en SeM voor zaken waar snel ingrijpen nodig is (dikke warez, uit de hand lopend topic etc), zaken die overduidelijk ziijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:53

Jaymz

Keep on moving !

SmartDoDo schreef op 25 July 2003 @ 23:58:
Overigens link ik gewoon naar een post als ik een TR aanmaak, anders is het voor een mod niet te vinden waar het om gaat.
Een quote copy-pasten maakt het leven nog makkelijker; zeker in threads die ff nodig hebben om te laden (waarbij de boel af en toe te snel voorbijvliegt om door te hebben om welke reactie het nou eigenlijk gaat) ;)

Maargoed, concluderend denk ik wel dat we kunnen stellen dat modrechten voor een Topicstarter out of the order is :)

*Het eens is met JvS betreffende Topicreports en SeM :)

Waarom TR's voor de "minder zware overtredingen"

Als iedereen de thread een beetje met rust laat (of iig hetgeen dat niet echt zwaar in de haak is) kan er best op de / een moderator van dat betreffende forum gewacht worden. Hij/zij kent namelijkhet subforum namelijk beter dan een rondvliegende HGA / Global / serveradmin en kan dus gewoonweg beter op de ontstane situatie reageren en zoals eerder aangegeven is het voor (een hoop) moderators makkelijker om een TR te zien dan een SeM Melding :)

Waarom de "zwaardere zaken" in SeM:

Zaken die een thread (of zelfs GoT) kunnen "bedreigen" (eng woord, niet zo eng bedoeld ;)) wil je zo snel mogenlijk aangepakt hebben, en hoeven niet perse door iemand aangepakt te worden die bekend is met de 'lokale' subcultuur in een subforum. En de kans is groter dat een Global redelijk hard ingrijpt (ik iig wel >:))

[ Voor 62% gewijzigd door Jaymz op 26-07-2003 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Zoals al in CA bekend was, ben ik het weer met Jaymz en JvS eens :P
m-m schreef op 11 May 2003 @ 20:27:
[...]

SeM zou alleen voor spoedeisende dingen moeten zijn imho. Denk aan warezlinkjes, ranzige pics en dat soort dingen. Zodat een globalmod / HGM ze eerder ziet, want die kijken niet in elke forumindex natuurlijk.
En voor de DT / HK-Xs / etc-dingen.
Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch / voor de hand liggend.
:)

[ Voor 77% gewijzigd door m-m op 26-07-2003 00:38 ]

Pagina: 1