[XP] Proces schrijft overmatig op schijf

Pagina: 1
Acties:

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag. Ik zit met het probleem dat mijn Windows XP computer (specs: 500 Mhz, 396 Pc133 Ram ) het proces SYSTEM binnen een halfuur mijn hele schijf vol schrijft, dan heb ik het over enkele gigabytes (2,4 om weer precies te zijn). Na het opnieuw opstarten van de computer is de schijf weer gewoon leeg, en begint het 'vollopen' opnieuw :?

Ik heb verder nog wat rond gekeken maar ik heb geen abnormale grote bestanden op de schijf staan. (in het geval het een log was ). Ook heb ik gewoon de optie voor het virtuele geheugen , door windows beheren, aan gevinkt! Verder heeft Norton Virusscan 2002 , met de laatste virus devs geen virussen gevonden.

Heeft iemand een idee waar door het komt. :|

[ Voor 8% gewijzigd door G F0rce 1 op 21-07-2003 22:12 . Reden: Wat extra info ;) ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

wel een beetje meer info graag, is je totale hd maar 2,4 gig???
wat heb je naast xp nog geinstalleerd? en hoe groot zijn je overige mappen dan nog????

naast de plek die een "kale"installatie wordt door xp nog eens ontiegelijk veel ruimte gereserveerd voor oa system restore, prullenbak, swap file, hibernation mode en nog ceel meer crap waarvan je xp nog moet vertellen dat je het niet nodig hebt......uitzetten dus....een schijfje van 2,4 gig is wel errug minimaal om xp te draaien btw

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je geen "Kazaa" of zoiets dergelijks draaien, misschien een trojan of virusje???

• G F0rce 1
Okeej sorry, wat meer info dan. Mijn schijf is 13.4 gig, maar de vrije ruimte is 2,4 gig.
Naast WinXP is er geen ander besturing systeem geinstalleerd. Wel msn plus mischien dat hier een of andere irritant onzin programma bijzit maar ik verwacht het niet.
Verder gebeurt het ook als ik kazaa niet aan heb staan. Het faat ook de ene keer wat sneller als de andere keer. En zo als gezecht bij I/O Written bytes, staat dat proces SYSTEM na een tijdje al een gig of wat geschreven heeft, een tijdje is dan een klein uur, dus niet dat de comoputer maanden aan staat. voor meer info zie eerste post!

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Mike78

Always

Heb je toevallig Bootvis gebruikt? Bootvis houdt namelijk een log bij en als die nog aan staat schrijft die langzaam je schijf vol. Heb ik namelijk ook een keer gehad.
Zoek anders gewoon even op je schijf naar grote bestanden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike78 op 22-07-2003 09:07 ]

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• G F0rce 1
Ja ik gebruik inderdaad wel boorvis. Maar zo als in mijn eerste post te zien, er stonden geen extreem grote bestanden op mijn schijf. Wordt dit log dan na het opnieuw opstarten verwijderd? want daarmee is het probleem opgelost. :?

[ Voor 1% gewijzigd door G F0rce 1 op 22-07-2003 09:31 . Reden: typos ]

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Mike78

Always

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 09:30:
Ja ik gebruik inderdaad wel boorvis. Maar zo als in mijn eerste post te zien, er stonden geen extreem grote bestanden op mijn schijf. Wordt dit log dan na het opnieuw opstarten verwijderd? want daarmee is het probleem opgelost. :S
Bij het opnieuw opstarten wordt het logbestand inderdaad geschoond. En dan begint het weer van voor af aan hij wordt namelijk weer steeds een beetje groter.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• G F0rce 1
hmmm dan denk ik dat het daarmee te maken heeft! Ik ben nu op het werk ik ga er vanavond naar kijken. Euhm hoe schakel ik bootvis uit ?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 09:44:
hmmm dan denk ik dat het daarmee te maken heeft! Ik ben nu op het werk ik ga er vanavond naar kijken. Euhm hoe schakel ik bootvis uit ?
Gewoon van je schijf afgooien :P, Anders ff in de options kijken (ben vergeten precies waar, gebruik bootvis al een tijd niet meer )

Xbox Live ID:Notna8310

• G F0rce 1
neej ik ook niet staat er niet iets bij 'opstarten' in msconfig, niet dat ik stranks elke keer zon irritante foutmelding krijg!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 09:51:
neej ik ook niet staat er niet iets bij 'opstarten' in msconfig, niet dat ik stranks elke keer zon irritante foutmelding krijg!
Er staat nix in msconfig, that's for sure. Je moet geloof ik trace every boot uitzetten ozid. Daarna kan je bootvis rustig verwijderen. :w

Xbox Live ID:Notna8310

• G F0rce 1
Notna schreef op 22 July 2003 @ 09:54:
[...]

Er staat nix in msconfig, that's for sure. Je moet geloof ik trace every boot uitzetten ozid. Daarna kan je bootvis rustig verwijderen. :w
Ik ga het proberen, ik hou jullie op de hoogte!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:02
G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 09:30:
Ja ik gebruik inderdaad wel boorvis. Maar zo als in mijn eerste post te zien, er stonden geen extreem grote bestanden op mijn schijf. Wordt dit log dan na het opnieuw opstarten verwijderd? want daarmee is het probleem opgelost. :?
Het je wel de optie "Verborgen mappen en bestanden doorzoeken" aangevinkt ? :)

• G F0rce 1
oh dat zoe ik inderdaad niet weten inderdaad. Goed idee :D .

[ Voor 2% gewijzigd door G F0rce 1 op 22-07-2003 10:05 . Reden: Hele stomme type :N ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 08:58:
Verder gebeurt het ook als ik kazaa niet aan heb staan. Het faat ook de ene keer wat sneller als de andere keer. En zo als gezecht bij I/O Written bytes, staat dat proces SYSTEM na een tijdje al een gig of wat geschreven heeft, een tijdje is dan een klein uur, dus niet dat de comoputer maanden aan staat. voor meer info zie eerste post!
SYSTEM is geen process, maar een user. Veel services draaien onder de naam SYSTEM.

Dat I/O Written Bytes zegt helemaal niks - dat is puur hoeveel disk activiteit er heet plaats gevonden. Als het SYSTEM process elke seconde een file van 100 MB schrijft, deze wist en daarna weer weg schrijft, dan groeit het I/O Written Bytes reusachtig.

Voorbeeldje - op een Fileserver:
Afbeeldingslocatie: http://azrael.elexer.com/zooi/iowrittenbytes.png

• G F0rce 1
elevator schreef op 22 July 2003 @ 14:25:
[...]

SYSTEM is geen process, maar een user. Veel services draaien onder de naam SYSTEM.

Dat I/O Written Bytes zegt helemaal niks - dat is puur hoeveel disk activiteit er heet plaats gevonden. Als het SYSTEM process elke seconde een file van 100 MB schrijft, deze wist en daarna weer weg schrijft, dan groeit het I/O Written Bytes reusachtig.

Voorbeeldje - op een Fileserver:
[afbeelding]
mischien wel, maar als dat na heel kort al heel veel is lijkt het me niet goed. En owja zou bootvis daar dan ook ondervallen ? Dat is namelijk vreemd. Waarom is dat geen eigen proces! :? !

• G F0rce 1
Hoi, hier ben ik weer. Het is niet bootvis. Ik heb het gedeinstalleerd en alle opties uitgevinkt maar zit nog steeds met hetzelfde probleem. Iemand nog een ander idee?

• elevator
  • Niet online

elevator

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 16:31:
mischien wel, maar als dat na heel kort al heel veel is lijkt het me niet goed.
En waarom dan niet? Wat is nou eigenlijk je probleem? Dat je een counter in taskmgr.exe ziet groeien of wat?

Welk process naam (ipv username) heeft eigenlijk deze hoge I/O count ?

• G F0rce 1
Als je goed leest zie je dat ik aan het begin zeg dat het gaat om het PROCES System, door gebruiker SYSTEM. Het probleem is dat na korte tijd werken mijn schijf vol zit en ik dus niet verder kan werken en opnieuw moet opstarten. Daarna is mijn schijf weer leeg en dan kan ik weer een bepaald tijd werken tot hij weer vol is. Deze tijd verschilt per keer, het gaat soms sneller en langzamer, maar ik heb nog geen verband gevonden tussen de snelheid en het soort of aantal programma's dat ik draai :? !

Hier een screenshot : :)

http://www28.brinkster.com/gtamultiplayer/taskman.gif

(een link want zoals je in de vorige post leedt kan je niet leechen bij brinkster :P )

(wat dus ook niet werkt dus je zult het moeten kopieren plakken in je browser :?) Sorry !

[ Voor 32% gewijzigd door G F0rce 1 op 22-07-2003 19:30 . Reden: screenshot toegevoegd ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:02
Je moet er http:// voorzetten maar dat heeft bij brinkster toch geen zin want die site linkt niet door :)

• elevator
  • Niet online

elevator

G F0rce 1 schreef op 22 July 2003 @ 19:18:
Als je goed leest zie je dat ik aan het begin zeg dat het gaat om het PROCES System, door gebruiker SYSTEM.
Ook dat is niet abnormaal.
Het probleem is dat na korte tijd werken mijn schijf vol zit en ik dus niet verder kan werken en opnieuw moet opstarten. Daarna is mijn schijf weer leeg en dan kan ik weer een bepaald tijd werken tot hij weer vol is. Deze tijd verschilt per keer, het gaat soms sneller en langzamer, maar ik heb nog geen verband gevonden tussen de snelheid en het soort of aantal programma's dat ik draai :? !
[google=diruse.exe]

download die tool. op het moment dat je schijf vol zit laat je die draaien, je redirect dit naar een externe file en je gaat kijken waar je schijf van vol zit.

• G F0rce 1
elevator schreef op 22 July 2003 @ 19:37:
[...]

Ook dat is niet abnormaal.
Neej dat zij ik ook niet maar goed ;).
Met diruse kan ik niks vinden. Ik doe diruse /k C:\ maar er gebeur niks. Behalve dat wel het size enzo inbeeld komt! Of hebben jullie een ander idee hoe ik diruse het best kan gebruiken ? (in dit geval)!

-- Edit --

Ik zal zo even diruse /m /q:500 C:\ proberen, maar heb net gereboot dus mijn schijf is weer even leeg :|

--/Edit--

[ Voor 16% gewijzigd door G F0rce 1 op 22-07-2003 21:44 . Reden: zie --edit--! ]

• G F0rce 1
Geprobeert, of ik snap dat prgoramma niet , maar bij mij komt er geen resultaat uit waar ik wat mee kan! Weet iemand anders nog waardoor mijn probleem voor kan doen. Er zijn op het moment dat de schijf vol is geen bestanden groter als 200 mb , ook geen verborgen en toch heeft System dan al 1,7 gig weggeschreven :? Ik weet het echt niet meer!

• elevator
  • Niet online

elevator

Uit de DIR /M - komt daar wel uit dat je disk inderdaad vol zit? Als je een diruse /m /* C:\ draait, en je draait die na een reboot. Vergleijk de verschillen dan eens? Dan heb je een idee welke directory volloopt. Er moet iets "bijzonders" zijn waardoor je disken vollopen.

Verwijderd

Mischien een raar idee maar heb je je schijf al gecontroleerd op fouten en al gedefragmenteerd? Als je niet weet waar je schijf vol van raakt...

• GoddXX2
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-03 11:14
misschien is het wel een spyware proggie en het kan nooit kwaad om er op te controlrenen, dus download ff Adware

• G F0rce 1
ja daar ben ik mee begonnen inderdaad, ik ga vanavond even kijken naar het idee van elevator. ik kan dat bestand niet downloaden !

[ Voor 20% gewijzigd door G F0rce 1 op 23-07-2003 11:04 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

G F0rce 1 schreef op 23 July 2003 @ 11:01:
[...] ik kan dat bestand niet downloaden !
http://www.lavasoft.de should do the trick als bovenstaande link het niet doet (Hier doet hij het trouwens wel :?)

[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-07-2003 14:12 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• G F0rce 1
Illegal_Alien schreef op 23 July 2003 @ 14:12:
[...]

http://www.lavasoft.de should do the trick als bovenstaande link het niet doet (Hier doet hij het trouwens wel :?)
Dankje _/-\o_ ! Maar er draaien geen vreemde processen maar ik zal het proberen! Of zou het kunnen dat hij iets onderbrengt in het proces system :?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Waarschijnlijk toch Bootvis.
Zoek eens naar TaskInfo 2003, daarmee kun je per proces bekijken in welke files er geschreven wordt, zal wel een door Bootvis aangezette logfile in \Windows\System32\nogwat zijn.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• G F0rce 1
okeej, maar kan dat zelfs nog als Bootvis niet meer geinstalleerd is ?!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Bekijk je HD eens met SequoiaView om te kijken waar er een map van 2,4GB zit, heeft mij al vaak geholpen met vollopende HD's :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• dynax
  • Laatst online: 08-12-2025
je kunt ook ve virtueel geheugen aanpassen,n.l. 2,5 x je intern geheugen....dan krijg je min. en max. het zelfde getal.
dus heb je b.v. 512 mb intern geheugen dan wordt je virtueel geheugen 1280 mb.
dan vul je bij min. 1280 in en ook bij max.
dat zou kunnen helpen.

mijn systeem.

• G F0rce 1
Op de een of andere manier helppen die instellingen niet. Wat ik daar ook instel, ze worden niet onthouden :? Maar daar licht denk ik het probleem ook niet, het mag toch niet fout gaan als de computer ingesteld staat op 'door windows laten beheren' !

• dynax
  • Laatst online: 08-12-2025
dat kan wel,als windows vind dat je te weinig geheugen in je pc hebt
eerst moet je bij allebei een 0 ingeven,dan klik je op instellen.
nu kun je de juiste waardes ingeven.
ook zou je je c schijf groter kunnen maken,hou hier bij zo'n 5 gig aan.

mijn systeem.

• G F0rce 1
ja die is 10 gig en mijn d schijf is 3 gig.
Ik heb adware gedraait, veel ad's maar het heeft nog niet geholpen :( ! Maar ja niet geschoten is altijd mis.

Ik ben nu bezig met SequoaiView. Ik zie bij een bepaalde gebruiker hele grote temp dirs, maar die gebruiker is op dit moment niet ingelogd zou het hier toch in kunnen zitten ?

-- EDIT --

Ik denk dat we toch in de buurt zitten, ik heb hier het bestand Pagefile.sys, wat 500 mb groot is ! Ik denk dat dit ongeveer de ruimte is die ik op dit moment mis. Ik hou jullie op de hoogte!

--/EDIT --

--EDIT2--
Hij onthoud nog mijn instellingen niet ! Ik hebt ussen het naar 0 zetten en de eigenlijk instellingen gewoon opnieuw opgestart, toen kreeg ik tijdens het opstarten wel een blue screen met zo'n foutmelding die niks zecht :+ (inderdaad ik weet hem niet meer :)) Maar goed !!! Het werkt nog niet
--/EDIT2--

--EDIT3--
Hij onthoud de groote van het pagefile, ik heb 750 MB ingesteld, waardoor ik nog een vrije ruimte van een kleine 530mb overzou moeten houden. ik w8 nu af tot hoever hij volloopt. Inspanning dus :)

--/EDIT3--

[ Voor 62% gewijzigd door G F0rce 1 op 23-07-2003 18:25 . Reden: zie --EDIT-- ]

• G F0rce 1
Okeej het heeft allemaal niks geholpen :( !
Wel heb ik inmiddels geconstrateerd dat het wel helpt als je de computer minder gebruikt dus mischien toch iets met het wisselbestand van windows maar dan iets anders?!

[ Voor 13% gewijzigd door G F0rce 1 op 23-07-2003 21:46 ]

Verwijderd

G F0rce 1 schreef op 23 July 2003 @ 20:31:
Okeej het heeft allemaal niks geholpen :( !
Wel heb ik inmiddels geconstrateerd dat het wel helpt als je de computer minder gebruikt dus mischien toch iets met het wisselbestand van windows maar dan iets anders?!
Misschien moet je eens proberen het wisselbestand naar je D-schijf te verplaatsen (als je daar op nog wat ruimte hebt). Als vervolgens je D-schijf begint vol te lopen heb je nog steeds geen oplossing voor je probleem |:(, maar weet je in ieder geval dat het je wisselbestand is. :)

Hier is een linkje naar Microsofts KB waar beschreven wordt hoe je je wisselbestand verplaatst: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;123747
Ik ben nu bezig met SequoaiView. Ik zie bij een bepaalde gebruiker hele grote temp dirs, maar die gebruiker is op dit moment niet ingelogd zou het hier toch in kunnen zitten?
Zou je die temp dirs sowieso niet deleten? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 11:14 ]

• G F0rce 1
ja heb ik inderdaad gedaan. Maar dan nog ?! het moet toch niet kunen!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
pagefile misschien een beetje ontregeld?
Dat is een van de weinige dingen die met zulke groottes werken.

Verwijderd

Eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat het je wisselbestand is. XP gaat daar over het algemeen uitstekend mee om. Laat maar eens het grafiekje van de 'Geschiedenis van het wisselbestandsgebruik' (Windows Taakbeheer/Prestaties) een tijdje lopen. Dan zie je precies de grootte, etc.

Als je schijf weer redelijk aan het dichtslibben is, probeer dan eens Zoeken/Alle bestanden en mappen (Geavanceerde opties - Verborgen bestanden en mappen doorzoeken aangevinkt) /Een datum opgeven (Laatst gewijzigd -huidige datum).

En dan het resultaat sorteren op 'Gewijzigd op'.

(Dan moet je toch of enkele giga bestanden, of honderden kleintjes zien die de afgelopen uren gemaakt zijn?) |:(
Pagina: 1