Toon posts:

Zonne-energie stroom kabel te lang?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ok, opzich niet echt een gadget, maar geen idee waar anders het te posten...

Vandaag geprobeerd onze zonne-panelen te installeren. In principe werkte het goed toen we het testen met de originele bekabeling.

Deze was te kort dus hebben we de 2 stekkers die van de "omzetter" (Gridfit 250) kwamen afgeknipt en aan elkaar gemaakt en deze vervolgens aan een 15 meter lange verlangkabel vast gemaakt. Nu werkt het geheel echter niet meer, alle ledjes staan kleurrijk te knipperen.

Mijn vraag eigenlijk: Is het mogelijk dat het niet meer werkt omdat de kabel te lang is? Of maakt het niks uit dat er een 15 meter lange kabel wordt gebruikt om pakweg 15watt met 32volt te verplaatsen? De originele kabel was 5 meter.

Andere optie is dat de 2 omzetters niet samen kunnen worden gekoppeld maar ik zie niet echt in waarom niet. De afgegeven stroom vloeit dus gewoon het normale 230v stopcontact in, dat vloeit toch niet opeens naar elkaar toe ofzo? (sorry ben niet echt een kei in zulke dingen)

Sorry voor het wazige verhaal maar heb er behoorlijk de pest in dat na 5 uur werk het opeens niet meer werkt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 15:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Meet de kabel eens door met een multimeter en kijk hoeveel volt er door komt, als er al iets door komt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Je fraudeert toch niet he? (zie berichten op oa teletekst) :D

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Multimeter wellicht een goeie aanvulling op mijn "to-buy" lijstje.... Ik verdien toch genoeg met al dat frauderen

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 23:55:
Multimeter wellicht een goeie aanvulling op mijn "to-buy" lijstje.... Ik verdien toch genoeg met al dat frauderen
Je bedoelt: "Multimeter? Diehebikniet!" ;)

Verwijderd

Voor zonnepanelen heb je in de regelmaat dikke kabels nodig om het stroomverlies binnen de perken te houden. Minimaal 2,5mm² voor panelen tot 30W uit m'n hoofd (been 5 years!) en eigenlijk maximaal een metertje of 5. Wil je langere kabels moeten ze echt dikker.

Succes

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 11:45 . Reden: iets meer blaat ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57

chem

Reist de wereld rond

Wat voor panelen heb je, en waarom die?
* chem is wel geinteresseerd in zonnepanelen an sich.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Nu met de zon doen het wel weer en geven ze plus minus 300W, in de volle zon zelfs meer. In de schaduw echt belachelijk weinig, 20W ofzo. Het is dus niet echt winstgevend ofzo, het gaat meer om het idee dat je mileuvriendelijk bezig bent en net bv je computer op zonneenergie kan laten draaien. Je doet er 10/15 jaar over om uberhaupt je investering terug te verdienen.

Het kostte 2400 euro voor 4 panelen maar je krijgt 80% terug van de overheid. Wat voor zonnepanelen weet ik niet, gewoon afgesloten met de regionale energie boer. Delta Nuts geloof ik.

Opzich is het wel leuk hoor, om als enige in de buurt opeens van die High Tech blauwe flitsende zonnepanelen op het dak te hebben en het idee om goed bezig te zijn voor het mileu is ook leuk maar voor het geld moet je het zeker niet doen zoals ik al zei.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op 22 July 2003 @ 11:47:
Wat voor panelen heb je, en waarom die?
* chem is wel geinteresseerd in zonnepanelen an sich.
Ondertussen even gekeken welke ik heb:

SunKit 4 heb ik, www.sunkit.nl.

Verwijderd

Voordat je milieuvriendelijk bezig bent duurt ook nog wel x jaar hoor, bij het maken van die dingen is namelijk ook nogal wat energie verbruikt.

Verwijderd

Je zonnepanelen leveren gelijkstroom en gelijkstroom heeft in tegenstelling tot wisselstroom al een grote weerstand. Gelijkstroom gaat slecht door kabel en daarom is 5 meter al bijna teveel. Wij zitten nu ook met dit probleem omdat wij ze erg ver uitelkaar hebben gezet.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Dat gelijkstroom een grotere weerstand heeft dan wisselstroom lijkt me cq is dikke onzin, wisselstroom kan je namelijk gewoon zien als gelijkstroom op een kort interval.

Verwijderd

Die kerel van de zonnepanelen had het over dat gelijkstroom geen "pulsje" meekrijgt en wisselstroom wel. Mag jij mij wel gaan uitleggen waarom je voor gelijkstroom dikkere kabels nodig hebt ?
Pagina: 1