[me] geluidskaart sb128 pci doet het niet meer...

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Vandaag was ik bij iemand met een zeer instabiele installatie van Windows ME, met het verzoek deze weer geheel stabiel te maken. Oorzaak bleek een heleboel spyware (100+ volgens AaW!) en na het verwijderen hiervan, binnenhalen van alle updates en instellen van div. tweaks werkte alles weer netjes. Behalve het geluid....

Het vreemde is, de geluidskaart wordt keurig herkend in het apparaatbeheer. Kijk ik echter bij 'Geluid en Multimedia' (of zoiets, onderdeel van Configuratiescherm in ieder geval), dan staat de geluidskaart er wel, maar is niet te selecteren als uitvoerapparaat (om onbekende reden niet ingeschakeld o.i.d. meldt Windows ME).

Downloaden van drivers van het internet helpt helemaal niks, de symptomen veranderen niet. Geluidskaart wordt overigens ook bij die drivers zonder uitroeptekens in het apparaatbeheer herkend.

Verwijderen uit Apparaatbeheer met en zonder reboot leidt tot herkenning telkens weer, maar zonder feitelijk functioneren van de geluidskaart. In BIOS heeft "Plug & Play OS" zowel op Yes als No gestaan en telkens gevolgd door een reset van het NVRAM. Opvallend is wel dat de geluidskaart alleen bij PnP op NO vermeld wordt door het BIOS als een PCI device.

Het gaat om een Aldi-pc, van het bedrijf Medion als ik het goed onthouden heb. Drivers zijn op CD meegeleverd, maar zoals gezegd lijkt het niet aan de driver te liggen. Register lijkt geen fouten te bevatten, zowel volgens Norton als volgens Windows zelf niet. De geluidskaart is een SB 128 PCI, geintegreerd op het moederbord.

WIndows is helemaal actueel qua updates (dus ook DirectX 9, WM 9, IE 6sp1, enz.). Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. :'(

Iemand enig idee?? Bedankt!! _/-\o_

Verwijderd

Zet die kaart even in een andere PC, dan weet je alles.

• Han
  • Niet online

Han

TromboneFreakus schreef op 21 July 2003 @ 20:38:
De geluidskaart is een SB 128 PCI, geintegreerd op het moederbord.
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 12:39:
Zet die kaart even in een andere PC, dan weet je alles.
Eerst even goed lezen voordat je post B)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nja, je kan nog een schone windows (98) install proberen, maar het kan heel goed zo zijn dat dat onboard ding kaput is. Je kunt dan gewoon een losse geluidskaart plaatsen en hopen dat de rest van het mobo er niet mee ophoud ;)

Verwijderd

Misschien een beetje simpel maareh...

Check al de volumeinstellingen eens!!!

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 13:30:
Misschien een beetje simpel maareh...

Check al de volumeinstellingen eens!!!
Volumeinstellingen zijn het probleem niet, sterker nog: daar is niet eens iets aan te veranderen (Start => Uitvoeren => sndvol32).

Windows Media/RealPlayer e.d. geven aan dat er een probleem is met de geluidskaart wanneer een bestand wordt opgeroepen. De melding daarbij is dat ofwel de kaart in gebruik (not true) is, de kaart kapot is (lijkt me strijdig met herkenning telkens opnieuw) of is er een probleem met de driver (zowel CD als Inet-driver geprobeerd).

Zoals ik al schreef: bij de Multimedia-eigenschappen is de geluidskaart NIET als uitvoerapparaat te selecteren. Er is daar geen enkel apparaat te selecteren, terwijl de kaart wel keer op keer wordt herkend (na verwijderen).

Er lijkt dus eerder softwarematig dan hardwarematig iets mis te gaan. Waar ik het moet zoeken weet ik echter niet, vandaar ook mijn post. Misschien nog iemand anders?

[ Voor 22% gewijzigd door TromboneFreakus op 22-07-2003 19:52 . Reden: meer info ]

• TromboneFreakus
Kort gezegd: waarom wordt een geluidskaart wel herkend, maar maakt deze toch geen geluid?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Kijk 's naar de Interrupts.
Oude insteekkaarten weigeren nog wel 's een interrupt te delen.
Verder: misschien moet je in de BIOS "Soundblaster (pro) emulatie", of de on-board sound, activeren.
Voor de soundblaster gebruik je gebruikelijkerwijs interrupt 5 en 10 (of 5 en 9).

eagle

• TromboneFreakus
Brothar schreef op 22 July 2003 @ 19:52:
Kijk 's naar de Interrupts.
Oude insteekkaarten weigeren nog wel 's een interrupt te delen.
Verder: misschien moet je in de BIOS "Soundblaster (pro) emulatie", of de on-board sound, activeren.
Voor de soundblaster gebruik je gebruikelijkerwijs interrupt 5 en 10 (of 5 en 9).
On board sound staat aan in BIOS, anders zou de hele kaart immers ook niet herkend (mogen) worden. Er zijn verder geen IRQ-conflicten in het systeem volgens Windows.

Nu je over IRQ's begint: zou het uitmaken wanneer ik het systeem forceer zich te gedragen als ACPI-pc?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik zou het niet weten. Had dat niet iets te maken met energiebesparing ? (ik google even).
Ja, klopt: http://woordenboek.comput...tion_power_interface.html

Ik zit nog even je posting te lezen; je geeft aan dat nieuwe drivers installeren niets uitmaakt.
Het is mij regelmatig gebeurd, dat windows (XP en/of ME, dat weet ik niet exact meer) een driver met de hoogste datum (= vroegste vanaf nu teruggerekend) vasthoudt, ook als dit de verkeerde driver is.
Mijn oplossing toen was 'met de hand'(=niet automatisch) installeren van de door mij gewenste driver.

[ Voor 88% gewijzigd door Brothar op 22-07-2003 20:08 ]

eagle

• TromboneFreakus
Brothar schreef op 22 July 2003 @ 19:58:

Mijn oplossing toen was 'met de hand'(=niet automatisch) installeren van de door mij gewenste driver.
Ik heb op dit vlak ook idd voldoende ervaring met alle 'goedbedoelde' suggesties van Microsoft. ALle drivers forceer ik altijd, ook als Windows aangeeft dat de driver niet eens bij de hardware hoort (waar vaak al geen donder van klopt).

• TromboneFreakus
Dank voor het meedenken tot nu toe, maar helaas is er nog geen oplossing. Dat de kaart kapot is, lijkt me te toevallig, aangezien het geluid het gedaan schijnt te hebben voordat ik met het systeem ging werken. Ergens is softwarematig iets mis en dat heeft er denk ik mee te maken dat de geluidskaart niet als uitvoerapparaat te selecteren is in het configuratiescherm.

Iemand nog een idee?

• Han
  • Niet online

Han

TromboneFreakus schreef op 26 July 2003 @ 14:31:
Dat de kaart kapot is, lijkt me te toevallig, aangezien het geluid het gedaan schijnt te hebben voordat ik met het systeem ging werken.
Een defect onderdeel van je PC is nooit voorzien. Het zou gewoon mogelijk zijn dat ie gewoon kapot is. Een kapot onderdeel heeft doorgaans wel gewerkt voordat ie kapot ging :P

Reset je bios eens naar de default instellingen...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• TromboneFreakus
Is het logisch dan, dat de kaart kapot is wanneer deze wel opnieuw wordt herkend wanneer de kaart in het BIOS enabled wordt, nadat deze op disabled heeft gestaan (en toen keurig verwijderd werd door Windows uit Apparaatbeheer)?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan ja...
Ik kom wel eens nics tegen die wel gedetecteerd worden maar dus mooi niet werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Probeer even de Windows 95/98 (VXD ipv WDM) drivers te installeren. Werkt het dan nog niet zit er ws weinig anders meer op dan Windows opnieuw te installeren.

• TromboneFreakus
Even om het af te maken: installatie van drivers hielp helemaal niks, zowel WDM als Vxd-drivers. Bij verwijderen van een apparaat uit apparaatbeheer dat ook iets met geluid deed (uit oogpunt van potentiele conflicten) wilde WIndows ME zelfs niet meer starten (iets als: probleem bij starten explorer.exe), ook niet in Veilige Modus.

Enige oplossing bleek herinstallatie. Al met al dus een softwarematig probleem.
Pagina: 1