Repareren dat mainboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Ik had eens een heel stabiel slot1 mainboardje van Abit (BE6-II).
Toen ik heel mijn handeltje overzette in een andere kast deed 'ie het niet meer.
Het bleek dat de voeding die daar inzat kapot was.
Ik had een nieuwe kast gekocht en alles daar weer ingebouwd.
Maar ik moest helaas een ander mainboard regelen.
Nu zit er een MSI6919 (of zo) in maar ondersteund geen HDD van 40GB.
Zou dat Abit mainbord nog te repareren zijn ???

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Als je een echte electronicus bent dan misschien wel, of dat je kan zien wat er kapot is. Anders wordt het wel heel moeilijk

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Eh, wat is er dan kapot aan dat mainboard? Condensatortje, weerstandje? Dat moet allemaal te vervangen zijn. Bij gesmolten connectoren wordt het al wat moeilijker

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Een moederbord is een multi layer print, deze is zelf thuis niet te repareren. (of je moet het geluk hebben dat het een smd component is dat defect is, maar ga dat maar eens uitzoeken.)
Je kunt dat wel aan een bedrijf overlaten, maar dat gaat nogal in de papieren lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 20:14 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Je denkt dat ie kapot is omdat ie geen schijven groter dan 40gb ziet? Daar zijn bios updates voor :) Als het daarvoor wel gewerkt hebt, is er iets gebeurd bij het ombouwen?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
MaximusTG schreef op 21 July 2003 @ 20:11:
Eh, wat is er dan kapot aan dat mainboard? Condensatortje, weerstandje? Dat moet allemaal te vervangen zijn. Bij gesmolten connectoren wordt het al wat moeilijker
Wat denk je van kapotte spanningsregulatoren of andere chips? Veel succes!

offtopic:
MaximusTG het is delendAm, het origineel van die uitspraak is "Ceterum censeo Carthaginem delendam esse" of "... esse delendam" als mijn geheugen me niet in de steek laat. Zie o.a. http://unbounded.org/blog/archives/000027.html

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
FastBunny schreef op 21 juli 2003 @ 20:15:
Je denkt dat ie kapot is omdat ie geen schijven groter dan 40gb ziet? Daar zijn bios updates voor :) Als het daarvoor wel gewerkt hebt, is er iets gebeurd bij het ombouwen?
Dat was bij zijn MSI :X

Je zegt dat je voeding kapot was ? Kun je niet gewoon een nieuwe voeding steken ? :/

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Exe-cuter schreef op 21 July 2003 @ 20:18:
[...]

Dat was bij zijn MSI :X

Je zegt dat je voeding kapot was ? Kun je niet gewoon een nieuwe voeding steken ? :/
Ohja, maar was het bordje wel goed? En waarom een ander bordje. Probeer toch eens een bios update :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• olie
Ik zou best een bios update voor dat MSI bord willen hebben maar als het mis gaat heb ik helemaal niets meer! :/

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

BIOS-updates zijn er genoeg te vinden op de MSI-site. Vraag is dan alleen of je IDE chipset zelf wel 40G schijven of groter aan kan.

Wanbeleid is ook beleid.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
We willen je graag helpen, maar daarvoor moeten we wel weten wat er kapot is! Het enige wat je nu verteld is dat je 'een nieuw moederboard hebt moeten halen'. Waarom? Was de oude spontaan overleden? Heb je dat al uitvoerig getest?

En zoja, als hij is overleden, zijn er duidelijk zichtbare sporen van schade? Of is het gewoon een moederboard dat haast spontaan ermee opgehouden is?

In het eerste geval kun je ms. zelf nog repareren (condensator vervangen moet lukken), maar anders kun je het bordje maar het beste opgeven. Je koopt tegenwoordig een nieuw bord voor minder geld dan de reparatiekosten :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• olie
Waar koop je dan nu nog een goed Slot1 moederbord (voor P2@400MHz)?
Ik heb niet echt veel zin in een instabiel bord dat door een ander is afgedankt.

Het MSI bord is trouwens een 6119 (kan dit bord een HDD van 40GB aan?)

• olie
Het oude moederbord is overleden door een te krappe (175W ofzo) voeding.
Nadat ik hem aandeed deed niets het meer. :'(
Alles, behalve het "oude" Abit moederbord (waar overigens niets aan te zien is), werkt gewoon met het "nieuwe" MSI bord. :>

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
olie schreef op 21 juli 2003 @ 23:51:
Waar koop je dan nu nog een goed Slot1 moederbord (voor P2@400MHz)?
Ik heb niet echt veel zin in een instabiel bord dat door een ander is afgedankt.

Het MSI bord is trouwens een 6119 (kan dit bord een HDD van 40GB aan?)
euh... is dat echt zo'n moeite om zelf even op de msi site te kijken? vooral bij bios updates want daar staan meestal dat soort dingen.
en bios updaten gaat 99% van de gevallen goed. als je maar niet vanaf diskette flasht (gisteren weer zo iemand hier, halverwege diskerror. stomme flash proggies laden het niet eerst in).

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Vind trouwens een beetje vaag dat hij het niet meer doet nadat je een lichtere voeding hebt aangesloten, tenzij de voeding al defect was denk ik dat het wel meevalt met de Abit bord. Al eens een bios reset geprobeert met een nieuwe voeding?

Canon Digital Ixus V3

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57
heb zelfde soort probleem gehad. mobo (asus LX bordje voor p2) herkende geen 30/40 + schijven en geen ata 100 schijven :) bios update + ata 100 conroller. werkt nu prima (is nu fileserver hier thuis)

[ Voor 7% gewijzigd door Chiel op 22-07-2003 00:17 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

sharkzor schreef op 22 July 2003 @ 00:08:
[...]

euh... is dat echt zo'n moeite om zelf even op de msi site te kijken? vooral bij bios updates want daar staan meestal dat soort dingen.
en bios updaten gaat 99% van de gevallen goed. als je maar niet vanaf diskette flasht (gisteren weer zo iemand hier, halverwege diskerror. stomme flash proggies laden het niet eerst in).
tja, ik flash al 10+ jaren vanaf flop zonder problemen. Maarja, als je de moeite niet neemt om ff je flop te testen vooraf......

ontopic: als ie geen 40 GIG aankan kan je altijd nog een cheopo PCI-controller-kaartje erinprikken....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Ik had eens een heel stabiel slot1 mainboardje van Abit (BE6-II).
Toen ik heel mijn handeltje overzette in een andere kast deed 'ie het niet meer.
Het bleek dat de voeding die daar inzat kapot was.
Ik had een nieuwe kast gekocht en alles daar weer ingebouwd.
Maar ik moest helaas een ander mainboard regelen.
Nu zit er een MSI6919 (of zo) in maar ondersteund geen HDD van 40GB.
Zou dat Abit mainbord nog te repareren zijn ???

--------------------------------------------------------------------------------
Vertel iets over het oude board wat het wel en niet deed , wat dacht je van stof in het agp slot of in de mem banken je moet meer info geven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Madrox schreef op 22 July 2003 @ 08:29:
[...]

tja, ik flash al 10+ jaren vanaf flop zonder problemen. Maarja, als je de moeite niet neemt om ff je flop te testen vooraf......

ontopic: als ie geen 40 GIG aankan kan je altijd nog een cheopo PCI-controller-kaartje erinprikken....
AMI BIOS kan je gewoon van flop flashen, die leest eerst de hele boel in, pakt de checksum daarover en vraagt dan of je wilt flashen.
Award flasht terwijl ie het van diskette leest. Halverwege kapot? Jammer dan, BIOS weg.

wat betreft controleren of je diskette goed is: ik kan dat ding formatteren, scandisken, etc, maar dan kan ie alsnog niet betrouwbaar zijn. Op linux gebruik ik superformat om diskettes te formatteren, die schijnt het wel redelijk te doen. Vooralsnog flash ik geen BIOS van diskette op award borden.

• olie
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 09:54:
--------------------------------------------------------------------------------
Vertel iets over het oude board wat het wel en niet deed , wat dacht je van stof in het agp slot of in de mem banken je moet meer info geven.
Het oude board deed het altijd prima maar toen ik hem in een andere kast bouwde waar een voeding in zat met een te laag wattage deed 'ie het helemaal niet meer.
Helemaal, helemaal niets...
Ik zou wel een adres willen weten waar ze het board vakkundig kunnen repareren voor weinig? > En met no-cure no-pay voorwaarden natuurlijk.

Ik bedank trouwens diegene die me adviseren het MSI board te flashen.
Dat het met een floppy ging wist ik al, alleen hoe dan?

Verwijderd

Flashe kan ook makkelijke van flop als je disk error krijgt zowat, zolang je je pc maar niet reboot ctrl-c het proggie trek een andere flop ergens vandaan ros het proggie erop en doe je het gewoon opnieuw.
Mensen biosen zijn gemaakt om te flashe, anders zouden ze er wel een hardwired ic in gooien. DUS geen angst en gewoon flashe die zooi. Als er wat fout gaat gewoon niet power cycle maar rustig andere flop bouwe.

Het is bij mij maar 1 keer fout gegaan en dat was mijn eigen schult verkeerde bios voor verkeerde moederbord geschoten. Maar goed dat was ook geen ramp ik had 2 dezelfde mobo's dus ff bios hotplugge en toen deden ze het allebij weer.
Geen angst, flashe die zooi

En anders hebben leveranciers van hd's nog van die mooie tooltjes soort sub bios die zich op de eerste sectoren van de hd neer zet en dan zorgt dat de schijf wel herkend wordt (ik weet iig dat het bij maxtor ezbios heet, en uit ervaring weet ik dat het goed werkt, je kan zo 80gb in een 486 hangen, geen probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 20:12:
Een moederbord is een multi layer print, deze is zelf thuis niet te repareren. (of je moet het geluk hebben dat het een smd component is dat defect is, maar ga dat maar eens uitzoeken.)
Je kunt dat wel aan een bedrijf overlaten, maar dat gaat nogal in de papieren lopen.
Wat een onzin heb laatst van een moederbord 1 dimm slot vervangen ,en bordje werkt weer prima :) (moet er wel bij vertellen dat het rot klus was en dat je ook voorzichtig te werk moet gaan )

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Uhm ik denk dat je gewoon eens een zwaardere voeding op het abit boardje moet proberen, best kans dat ie weer tot leven komt...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Over dat flashen vanaf flop:
Een beetje tweaker weet dat eerst het bios eerst volledig wordt gescand vanaf flop, als je bios flashed.

IIG bij een award bios...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 10:41

NBK

Weercam-Avatar

als je boot vanaf een win 98 flop maakt die een virtueel station aan...daar het hele zooitje heen kopieren en daarvanaf flashen...gaat het flashen nog sneller ook dus minder kans dat toevallig net de stroom uitvalt of een andere ramp...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is allemaal behoorlijk basic :/

TS, moederborden repareren gaat in sommige zeer specifieke omstandigheden wel (vnl als de condensatoren zijn geploft), maar als dat hier niet aan de orde is (je post namelijk wel erg weinig info) is de kans op reparatie minimaal. Je zult dan ook niemand zo gek krijgen een no-cure, no-pay reparatie te proberen.

Wat betreft de "6919"- doe eens ff wat meer moeite :o - al is het alleen maar om de naam goed te krijgen (het staat in KOEIELETTERS op de mobo geschreven). Geheid dat het een MSI 6119 is, de MSI tegenhanger van de Abit BE6. En als je ook maar een keer op de MSI site gekeken had zou je gezien hebben dat er idd BIOS updates beschikbaar zijn ervoor tem 128GB (zelf nog 3 weken terug een 6119 daarvoor geflashed, er draait nu een mooie 80GB 7200RPM schijf op).

Ik zou je aanraden om Technische PMG FAQ nog eens goed door te lezen en de GoT search te gebruiken mbt mobo repareren, dan vind je genoeg antwoorden om te achterhalen hoe goed je BIOS te flashen en of jouw Abit mobo nog te redden valt. Deze topic gaat iig dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.