• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40
Haai,
heb vorige week een Sony DSC-F717 gekocht en vroeg me af of deze i.c.m. een UV-filter nog goed werkt, en of er geen kwaliteitsverlies optreedt?

Waar ik de camera gekocht heb (Kamera-Express in Capelle a/d IJssel) werd mij namelijk verteld dat dat wel het geval was en dat ik het maar niet moest doen...

Iemand ervaringen of eventueel voorbeeldfoto's van deze cam i.c.m. een UV-filter?

//

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Wat is het voordeel van een UV filter, en wat kun je ermee? Oftewel waar dient hij voor ?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

voorbeeld foto heeft weinig zin omdat de foto niet veranderd :)

uv filter blokkeert alleen de uv straling en deze is onzichtbaar...

zo'n filter dient eigenlijk alleen als fysieke bescherming van de lens (vallen, stoten e.d.)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• man-o-script
Dat begrijp ik ja, maar in de winkel werd mij namelijk geadviseerd het niet te kopen aangezien het niet goed zou samenwerken met mijn Sony F717...
Hij voorspelde slechtere beeldkwaliteit, reflecties etc.

Als het wel mogelijk is, nog advies over welke goed zijn?

//

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Een UV-filter voorkomt dat foto's vanwege teveel ultra-violette straling (aan de middellandse zeekusten, subtropische waterkanten en in de bergen) fiets en blauwig worden. Om zo'n blauwzweem te voorkomen, worden moderne cameralenzen vaak standaard voorzien van een UVcoating, wat een UV-filter overbodig maakt.
Je moet in elk geval filters nemen met een goede coating anders krijg je inderdaad last van slechtere beeldkwaliteit en reflecties.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

man-o-script schreef op 21 juli 2003 @ 20:09:
Dat begrijp ik ja, maar in de winkel werd mij namelijk geadviseerd het niet te kopen aangezien het niet goed zou samenwerken met mijn Sony F717...

B+W, Hoya...goede merken...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Was het nou niet zo dat een UV filter wel uitmaakt in landen waar de zon heel erg schijnt zoals Australie en Azie. Normaal zou je een waas over je foto hebben en met UV filter heb je dat niet. Zoiets heb ik hier wel eens gelezen.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Zoals hoog in de bergen enz... misschien wel? Ik heb zelf ook de F717 met een B&W Slim UV-filter, deze voor bescherming van de lens, meer is het niet want je ziet geen verschil. Er is ook een filter van B&W speciaal voor digi-camera's, misschien dat dat nog wat uitmaakt in beeld, maar kwaliteitverlies lijkt mij niet aan de orde. Koop geen prutsfilter want die laat je nightshot reflecteren voor je filter waardoor je deze niet samen kunt gebruiken.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb de ND en UV filter van Sony zelf, zat in een actiepakket samen met een tas en extra accu. Die filters zijn erg goed (dubble coated) en de UV filter laat 100% licht door. Ik merk totaal geen kwaliteitsverschil tussen foto's met en zonder UV filter. Ik laat de filter ALTIJD de lens zitten, zelfs als ik de groothoeklens erop bevestig. Zodoende probeer ik stof en beschadigingen te voorkomen.

TIP: Luister dus niet naar die verkoper en koop een goede filter ter bescherming van je dure CZ lens op de F717.

• man-o-script
Thanx sMACkit en Sheik :)
Zijn die officieele Sony lenzen ergens te koop eigenlijk? Ben ze nog nergens tegengekomen...
En zijn ze kwa kwaliteit en prijs te vergelijken met een B&W bijvoorbeeld?

//

• Sheik
De Sony lenzen zijn in elke goede fotozaak te krijgen/bestellen. Het zijn lenzen van erg hoge kwaliteit maar zijn niet goedkoop. De kwaliteit van B&W kan ik niet beoordelen. Een klein voordeeltje van de Sony lenzen tov de andere merken (valt me nu ineens in), is de kleur van de ring. Deze past perfect op de F717.

Afbeeldingslocatie: http://shop.sonystyle-europe.com/catalog/3E/3E842851576A5004E10000002BC29B8F.jpg
"FILTER: NEUTRAL DENSITY KIT, 58MM FOR D

Neutral Density Filter Kit, VF-58M

Neutral density filter (22g): improves contrast and detail especially in bright sunlight (for example, at the beach, on the ski slope, etc).

Lens protection filter (22g): protects lens from dust, fingerprints, scratches etc
Lens size: 58 mm
Colour: silver
Material: aluminium, glass

[ Voor 44% gewijzigd door Sheik op 23-07-2003 08:42 ]

• Camiel
  • Laatst online: 15-02 11:12
Ik heb ook een UV filter op mijn 717 cam en merk geen verschil. behalve dat je bij macro opnames nog wel eens probleem hebt met scherpstellen op 2 cm ofzo.
Mij werd wel aangeraden om een UV filter van goede kwaliteit te nemen omdat je anders de Carl Zeiss lens teniet doet. Vandaar dat er nu inderdaad een B&W meestal opzit. Ik heb eventueel nog een Hama UV filter te koop, volgens de fotowinkel iets minder van kwaliteit, mocht ik lenen omdat ze de B&W niet op voorraad hadden maar zijn ze vergeten terug te vragen. :)

Verwijderd

UV filter en de grijs filter werken perfect op mijn Sony 717. Grijs filter is van Sony en de UV filter weet ik niet precies maar onze foto winkel adviseert alleen maar goed spul en dat is te merken.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Hoe kun je dan een foto maken tegen de zon in.....? Ook met een UV?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

MauriX schreef op 21 July 2003 @ 19:04:
Wat is het voordeel van een UV filter, en wat kun je ermee? Oftewel waar dient hij voor ?
MauriX schreef op 23 juli 2003 @ 10:29:
Hoe kun je dan een foto maken tegen de zon in.....? Ook met een UV?
Well, als je er nieuwsgierig naar bent, kan je zelf best wat onderzoek doen. Lijkt me niet de bedoeling van dit topic, om hier basic vragen als die te posten, maar ervaringen/resultaten/waar te krijgen posts over uv-filters in combinatie met de F-717.

On-topic:

Ik heb zelf ook een F-717 sinds een maandje of wat, en ben er zeer blij mee :). De UV-filters die ik tot nu toe heb gezien, zijn die van Sony zelf en van een naamloos merk. Maar degene die Sheik post van Sony, die lijken me wel wat.

En als de kwaliteit van de foto niet (of zeer weinig) ten nadele wordt beinvloed, dan is dat alleen maar mooi. Sheik, die set van die 2 lenzen die je daar in je post hebt staan, zit daar ook een polarisatie-filter bij? of is dat een andere filter.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

FlappieNL schreef op 23 July 2003 @ 10:19:
Ik heb eventueel nog een Hama UV filter te koop, volgens de fotowinkel iets minder van kwaliteit, mocht ik lenen omdat ze de B&W niet op voorraad hadden maar zijn ze vergeten terug te vragen. :)
Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat ben jij een rat als je die filter niet terug gaat brengen. Door mensen zoals jij gaan winkels zich vanzelf argwaanend opstellen tegeover klanten.

• Camiel
  • Laatst online: 15-02 11:12
Verwijderd schreef op 23 juli 2003 @ 10:41:
[...]

Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat ben jij een rat als je die filter niet terug gaat brengen. Door mensen zoals jij gaan winkels zich vanzelf argwaanend opstellen tegeover klanten.
Ik overdreef het iets.. Had ze namelijk zelf aangeboden om het filter terug te geven, maar omdat ik bijna 3 maanden heb moeten wachten op dat B&W filter mocht ik deze als reserve houden. Bedankten me wel voor het aanbieden, ze waren het zelf wel vergeten namelijk...

• Sheik
ReemF schreef op 23 July 2003 @ 10:38:
[...]
On-topic:

Ik heb zelf ook een F-717 sinds een maandje of wat, en ben er zeer blij mee :). De UV-filters die ik tot nu toe heb gezien, zijn die van Sony zelf en van een naamloos merk. Maar degene die Sheik post van Sony, die lijken me wel wat.

En als de kwaliteit van de foto niet (of zeer weinig) ten nadele wordt beinvloed, dan is dat alleen maar mooi. Sheik, die set van die 2 lenzen die je daar in je post hebt staan, zit daar ook een polarisatie-filter bij? of is dat een andere filter.
ReemF, Sony heeft een aantal filtersetjes, waaronder eentje met ND of UV en Polarisatie. Kijk eens op http://shop.sonystyle-europe.com/ en klik op de F717 en dan op filters ofzo...daar staan een aantal mooie filtersetjes.

Ik heb de filters die ik een aantal replys hierboven heb gepost. Ik ben er zeer te spreken over. Ze zien er mooi en erg erg duurzaamheid uit. Uiteraard volledig gebaseerd op de F717 (qua kleur en AF--> 100% lichtdoorlatend).

[ Voor 13% gewijzigd door Sheik op 23-07-2003 11:11 ]

Verwijderd

Inderdaad, een goed UV filter doet meer goed dan kwaad. En het is zeker niet alleen beodeld om je lens te beschermen tegen stoten, maar ook om nare effecten (fletsheid en onscherpte) door UV weg te nemen.

Als je echt in de felle zon fotografeert heb je meer aan een polarisatiefilter. Gek genoeg zijn veel mensen hier niet echt bekend mee. Hiermee haal je nog veel meer schitteringen weg, en worden ook in zeer felle zon de kleuren nog helder en sprekend.
Ik zal binnenkort eens een voorbeeldje plaatsen van een foto gemaakt met polarisatiefilter (gemaakt met een analoge camera op dia).

Verwijderd

FlappieNL schreef op 23 July 2003 @ 10:47:
[...]

Ik overdreef het iets.. Had ze namelijk zelf aangeboden om het filter terug te geven, maar omdat ik bijna 3 maanden heb moeten wachten op dat B&W filter mocht ik deze als reserve houden. Bedankten me wel voor het aanbieden, ze waren het zelf wel vergeten namelijk...
Aaaah kijk dat verandert de zaak :D mijn excuses voor het "ratten" verhaal :X

Verwijderd

Trouwens, ik heb vandaag die B+W 486 UV IR cut filter (speciaal voor digicam's) binnen, heb door het gebruik nog geen kreet van blijdschap van kunnen maken. Iemand ervaring mee met dit filter? Door dit filter komt er minder licht binnen en er lijkt een soort van waas op de genomen afbeelding te komen 8)7

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een DSC-F707 en een DSC-F717 beide met een UV filter (1x Hama en 1X macronogwat).

De filters merk je niks van, een heel klein beetje als je met nightshot werkt maar dat doe ik toch niet. Het focuslaserlicht gaat er perfect doorheen en ik merk geen kwaliteitsvermindering/lichtopbrengst.

Het schijnt zelfs het contrast te verbeteren maar dat is alleen echt merkbaar als je in de bergen zit e.d.

Ik heb mijn UV filter enkel en alleen gekocht voor het beschermen van die o zo tere onvervangbare lens die er op zit. Daarnaast heb ik ook zo'n zonnekap er op zitten die ik er altijd op laat. Dit voorkomt ook 99% van alle aanrakingen met de lens! Voor flisen moet je dan wel een externe flitser gebruiken (ik gebruik de Sony HVL-1000).

Ik ben blij dat ik dat filter heb want dat heeft al heel wat vingers van mijn neefje gescheelt en ook heb ik wel eens gehad dat ik een macro wilde maken en door de zoeker keek en ineens 'TOK' zit je er tegenaan gewoon 8)7

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

man-o-script schreef op 21 July 2003 @ 20:09:

1 woord: Bullshit. Ik heb al een keer getest en als ik het filter er voor doe is er geen verschil in lichtopbrengst en/of sluitertijd.

• Sheik
Fairy schreef op 26 July 2003 @ 13:24:
Ik ben blij dat ik dat filter heb want dat heeft al heel wat vingers van mijn neefje gescheelt en ook heb ik wel eens gehad dat ik een macro wilde maken en door de zoeker keek en ineens 'TOK' zit je er tegenaan gewoon 8)7
Haha zeer herkenbaar :) Ik heb ook altijd mijn filter erop, natuurlijk ook bij Macro opnames. Weet je soms of je nog korter bij het onderwerp kan komen en dus mooiere macro's kan maken zonder de filter erop? Ik kan het zelf ook proberen, maar ik laat de filter er liever opzitten :P

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw.. ik vind (gemerkt op een normale spiegelreflex) dat het vaak wel wat contrast wegneemt.. ik had toendertijd een gekleurde moet ik er wel bijzeggen.. de nieuwe soort.. dus doorzichtig, hebben dat niet zo meer,.. maar uiteraard moet je niet vergeten dat het wel wat licht wegneemt.. misshcien is dat het geval.. UV is tenslotte ook licht ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sheik schreef op 26 July 2003 @ 15:31:
[...]

Haha zeer herkenbaar :) Ik heb ook altijd mijn filter erop, natuurlijk ook bij Macro opnames. Weet je soms of je nog korter bij het onderwerp kan komen en dus mooiere macro's kan maken zonder de filter erop? Ik kan het zelf ook proberen, maar ik laat de filter er liever opzitten :P
Filter er gewoon op laten zitten, als je nóg dichterbij moet tik je gewoon heel klein beetje de zoom aan, of even via het wieltje (717) :P

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gitaarwerk schreef op 26 July 2003 @ 15:41:
btw.. ik vind (gemerkt op een normale spiegelreflex) dat het vaak wel wat contrast wegneemt.. ik had toendertijd een gekleurde moet ik er wel bijzeggen.. de nieuwe soort.. dus doorzichtig, hebben dat niet zo meer,.. maar uiteraard moet je niet vergeten dat het wel wat licht wegneemt.. misshcien is dat het geval.. UV is tenslotte ook licht ;)
uv is wel licht maar is een storend licht waar de ccd wél zichtbaar licht van maakt en je ogen niet (meer wit). Hierdoor zijn wolken ook contrastrijker als je foto's maakt met het filter. Maar dit geld eigenlijk alleen als je heel veel zon hebt en niet bij bewolking want dan wordt het al heel erg gefilterd.

• Sheik
Heej Fairy bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht :)

• tommy6
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09-2021
Ik heb een UV filter op m'n DSC-S85 zitten en moet zeggen dat het prima bevalt. Vooral voor op vakantie met fel licht is het ideaal.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

ik heb dus ook net de 717 binnen gekregen en nu vroeg ik me eigenlijk af of het uitmaakt in welke volgorde je de lenzen zet? Ben vrij nieuw met fotografie en ik wil graag een polarisatie lens hebben omdat ik ook foto's maak van vissen (af en toe).

Er zijn 3 filters waar ik veel over hoor de ND, polarisatie en UV. Welke is/zijn nu eigenlijk aan te raden voor normaal gebruik.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Maartenvs schreef op 26 July 2003 @ 23:36:
ik heb dus ook net de 717 binnen gekregen en nu vroeg ik me eigenlijk af of het uitmaakt in welke volgorde je de lenzen zet? Ben vrij nieuw met fotografie en ik wil graag een polarisatie lens hebben omdat ik ook foto's maak van vissen (af en toe).

Er zijn 3 filters waar ik veel over hoor de ND, polarisatie en UV. Welke is/zijn nu eigenlijk aan te raden voor normaal gebruik.
Enkel UV. Deze geeft geen verlies aan lichtopbrengst. De polirisatiefilters wél en dat wordt door de camera weer vertaald in een hogere iso/sluitertijd.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sheik schreef op 26 juli 2003 @ 19:19:
Heej Fairy bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht :)
O ja, het kan wel maar niet te veel want op een bepaald punt raak je de focus kwijt.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Fairy schreef op 26 July 2003 @ 16:42:
[...]

uv is wel licht maar is een storend licht waar de ccd wél zichtbaar licht van maakt en je ogen niet (meer wit). Hierdoor zijn wolken ook contrastrijker als je foto's maakt met het filter. Maar dit geld eigenlijk alleen als je heel veel zon hebt en niet bij bewolking want dan wordt het al heel erg gefilterd.
:Y) aha.. ok..dan weet ik dat ook weer..
(ik was altijd maar een analoge camera idioot :P)

Verwijderd

Fairy schreef op 27 juli 2003 @ 00:02:
Enkel UV. Deze geeft geen verlies aan lichtopbrengst. De polirisatiefilters wél en dat wordt door de camera weer vertaald in een hogere iso/sluitertijd.
ff mierenneuken hoor... ook een uv filter houd licht tegen. Meestal ongeveer 1 stop (dus sluitertijd 2x groter of diafragma 1 stap kleiner). Dit is iets wat veel mensen niet in de gaten hebben ;) ND en polarisatiefilters houden idd nog veel meer licht tegen, p.f. 2 a 3 stops, ND soms nog meer. Maar in fel zonlicht is dat geen probleem, en dat is de plek waar je die filters gebruikt
Maartenvs schreef op 26 juli 2003 @ 23:36:
ik heb dus ook net de 717 binnen gekregen en nu vroeg ik me eigenlijk af of het uitmaakt in welke volgorde je de lenzen zet?
Altijd maar een filter tegelijk gebruiken. Polarisatiefilter als je schitteringen weg wilt nemen en bij fel licht de kleuren helderder wilt maken (en natuurlijk als je objecten onder het wateroppervlak of door glas wilt fotograferen). ND als je langere sluitertijden wil bij fel licht, UV in alle andere gevallen :)
Gitaarwerk schreef op 27 juli 2003 @ 10:12:
:Y) aha.. ok..dan weet ik dat ook weer..
(ik was altijd maar een analoge camera idioot :P)
Bij analoge camera's geldt het ook :) Film is ook gevoelig voor UV licht.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nja, maar in veel gevallen vind ik een UV filter lelijk.. uiteraard bij sneeuw is het verschrikkelijk zonder ;) maar over het algemeen heb ik mooi hoog contrast foto's kunnen maken zonder rare belichting door UV zonder een filter.

btw, tis wel gaaf dat je een mooi schroefring erop kan zetten.. we hebben zoveel cokin filters nog liggen.. ff ringetje kopen en klaar :)

btw.. misshcien offtopic nog.. maar een polarisatiefilter is wel aan te raden.. tenminste, als je van het effect houd.. :Y)

[ Voor 38% gewijzigd door gitaarwerk op 27-07-2003 11:01 ]

• Sheik
Het kan aan mij liggen, maar er is nul-komma-nul verschil tussen als ik wel of niet de Sony double coated filter gebruik. Volgens mij is het ook meer een beschermfilter en geen UV filter. Ik bedoel diegene ik eerder in dit topic heb gepost. Ik raad deze dan ook van harte aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sheik op 27-07-2003 11:48 ]

Verwijderd

Mmm... Met die B+W 486 UV IR cut die speciaal voor digicamera's zijn moet ik de belichting +0.3 hoger zetten, en soms zie ik zelfs ringen op de foto of een groenige waas. Ik weet nog niet wat ik aan dit filtertje heb... :|

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

haha
natuurlijk neemt de belichting af... +0.3 is opzich niet veel.. dus dat is goed...
ringen kan je zien ja.. omdat je UV filter niet gecoat is.. daardoor blijven wat reflecties achter..
probeer eens dan een zonnekap..

groene waas... hmz.. kan je die foto posten?? soms is het namelijk natuurlijk zelfs.. maar omdat UV het licht anders wit/andere kleur maakt..

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 29 July 2003 @ 01:04:
haha
natuurlijk neemt de belichting af... +0.3 is opzich niet veel.. dus dat is goed...
ringen kan je zien ja.. omdat je UV filter niet gecoat is.. daardoor blijven wat reflecties achter..
probeer eens dan een zonnekap..

groene waas... hmz.. kan je die foto posten?? soms is het namelijk natuurlijk zelfs.. maar omdat UV het licht anders wit/andere kleur maakt..
?? volgens mij begrijp jij me niet. Mijn vorige post was tav Sheik, die zegt dat hij geen verschil merkt met zijn filter, al dan niet zonder UV.

Maar toch even een reactie, "+0.3 is niet opzich veel...dus dat is goed" Dit is helemaal niet goed! De automatisch stand corrigeert dit nl niet en blijven de foto's te donker. Ik moet dus de halfautomaat of de manuele stand gebruiken.

"ringen kan je zien ja.. omdat je UV filter niet gecoat is.. " Hoe kom je daar nu bij, hij is wel degelijk gecoat! :O Zie hier: http://www.degreef-partner.nl/bw/bw486.html

• Sheik
Filters zijn zelfs dubbelgecoat :) (tenminste bij dan)

Maaruh, ik fotografeer zelden zonder filters. Echter ik moet wel zeggen, de filter die ik gebruik is niet echt een UV filter maar een protection filter volgens sony. Daar zit dus ook een verschil in, want die zijn echt 100% lichtdoorlatend.

[ Voor 80% gewijzigd door Sheik op 29-07-2003 21:19 ]

• man-o-script
Heb inmiddels een filter gekocht, B+W MRC UV-filter 58mm a 34 euro geloof ik.
Da's niet veel geld, en merk er totaal niets van.

Heb het in zoveel mogelijk situaties getest en het is echt niet zichtbaar...
Ook geen last van donkerte of groene plekken, geen reflecties, etc.
Laat hem er dus gewoon voorlopig opzetten :)

thanx voor de tips nog!

//

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een tip: koop geen lineair filter maar een circulair filter anders werkt je autofocus niet (according to the man bij de fotozaak en de gebruiksaanwijzing van mijn filter).

Ik heb het dan over een polarisatiefilter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 21:15:
Maar toch even een reactie, "+0.3 is niet opzich veel...dus dat is goed" Dit is helemaal niet goed! De automatisch stand corrigeert dit nl niet en blijven de foto's te donker. Ik moet dus de halfautomaat of de manuele stand gebruiken.
Hier snap ik echt geen reet van. Mag ik hier uit concluderen dat die Sony geen lichtmeting door de lens doet? Want anders hoef je niet te compenseren voor filters lijkt me.
Ziehier het grote voordeel van TTL metering ;)
TheBrain schreef op 30 July 2003 @ 11:50:
Een tip: koop geen lineair filter maar een circulair filter anders werkt je autofocus niet (according to the man bij de fotozaak en de gebruiksaanwijzing van mijn filter).

Ik heb het dan over een polarisatiefilter.
Klopt, maar volgens mij moet je lineaire filters met een zaklampje zoeken tegenwoordig. Weet niet eens waar nou het verschil in effect in zit, eerlijk gezegd.
Who does?

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 12:59:
[...]

Hier snap ik echt geen reet van. Mag ik hier uit concluderen dat die Sony geen lichtmeting door de lens doet? Want anders hoef je niet te compenseren voor filters lijkt me.
Ziehier het grote voordeel van TTL metering ;)

Je snapt er dus wel een reet van alleen vind je dat het niet kan, prima :+ Probeer het filtertje zelf eens...

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 17:25:
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 12:59:
Je snapt er dus wel een reet van alleen vind je dat het niet kan, prima :+ Probeer het filtertje zelf eens...
Heeft niet zo'n zin want ik heb die Sony niet.
Maar ik vraag me dus af, waarom zou je moeten compenseren voor een filter dat voor je lens zit? Dus mis ik nu iets?
Ik vergelijk het ff met SLR camera's die sowieso door de lens meteren.
Pagina: 1