[RAID] Hoe en wat

Pagina: 1
Acties:

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
De titel klinkt wat vreemd ;). Maar laten we eerst de situatie schetsen:

Ik heb nu een Maxtor 120GB U133 schijfje. Daar op staan 5 partities van verschillende groote. Ik heb van mijn baas loon gekregen dus ik had geld. Ik dacht we kopen een nieuwe HDD'tje voor meer capaciteit. Dus ik kocht een Maxtor 200GB U133 8mb Cache HDD.

Ik heb deze HDD gekocht. En deze wil ik nu graag in een RAID opstelling hebben samen met mijn 120 gig. Ik heb toen de FAQ er op na gelezen van BallusC. Ik kwam er niet helemaal uit van hoe het moest dus ben ik es gaan rondzoeken op google.com wat mij niets bracht.

Wat wil ik er mee doen:

Ik heb dus een 120gb en een 200gb. Die wil ik in een raid opstelling doen. En ik wil gewoon de volle 320gb kunnen benutten (ik weet het het is effectief minder). Het word gebruikt voor data opslag (mp3. divx, games).

Het systeem waar het in gaat draaien:

P4 2.4GHz - 533 FSB
512 DDR-400
Asus P4B533 ---> geen RAID controller onboard

Mijn budget is niet meer als 60 euro. Ik heb dus gezocht in de pricewatch en op de sites van de fabricant echter ik kon er niets goed tussen vinden.

optie 1
optie 2

waarbij ik zelf eerder nijg naar optie 2.

http://www.adaptec.com/wo...lish+US&prodkey=AAR-1200A

en hoe zit het met mijn Install van Windows XP die moet dan overnieuw?

[ Voor 8% gewijzigd door Maximus op 21-07-2003 18:15 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
met een "hardware" raid controller gaat die volle 320 gb niet lukken denk ik.

je kan die 200 partitioneren en dan sofware matig een partitie van 120 gieg stripen met de 120 gb schijf.

maar laat je niet gek maken door raid dir raid dat, het zijn al erg snelle schijven, laat ze gewoon lekker los hangen en verdeel je data slim.

anders had je beter 2 120 gb schijfjes erbij kunnen kopen.

specs

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
wat is dan het voordeel van een RAID opstelling. Mijn 120gb en 200gb zijn idd snel :)

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

M@ximuS schreef op 21 July 2003 @ 18:23:
wat is dan het voordeel van een RAID opstelling. Mijn 120gb en 200gb zijn idd snel :)
Volgens mij weet je vrijwel niets over RAID :/

check de faq: Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
hmm check je de start post? De voordelen zijn lezen en schrijven tegelijk weet ik :) echter die data dat wist ik niet

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
M@ximuS schreef op 21 July 2003 @ 18:36:
hmm check je de start post? De voordelen zijn lezen en schrijven tegelijk weet ik :) echter die data dat wist ik niet
Dan had je eerst even de search moeten gebruiken en www.google.com werkt ook goed ...

-

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21
Juicy schreef op 21 July 2003 @ 18:48:
[...]

Dan had je eerst even de search moeten gebruiken en www.google.com werkt ook goed ...
M@ximuS schreef op 21 July 2003 @ 18:13:
Ik kwam er niet helemaal uit van hoe het moest dus ben ik es gaan rondzoeken op google.com wat mij niets bracht.
Lezen is ook een vak.

Ik zie trouwens het nut van een raid opstelling in een desktop niet echt. Voor servers daarentegen kan ik het me voorstellen.

Maakt soms wel eens een foto ...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

M@ximuS schreef op 21 July 2003 @ 18:13:
Ik heb dus een 120gb en een 200gb. Die wil ik in een raid opstelling doen. En ik wil gewoon de volle 320gb kunnen benutten
Wat jij wilt is niet mogelijk met een RAID kaartje. Daarvoor moet je 2 even grote schijven gebruiken. In jouw geval zul je van die 200GB maar liefst 80GB niet kunnen gebruiken.

Je hebt maar 2 opties:

1. Software RAID gebruiken (als jouw OS dat ondersteunt). In dat geval kun je een 240GB grote partitie maken in RAID 0 + een 80GB grote partitie in de ruimte die je overhoudt op de 200GB schijf. Bij hardware RAID kan dat niet.

2. JBOD (Just a Bunch Of Disks). Ook dit moet je OS wel ondersteunen. Dit lijkt een beetje op RAID maar levert geen enkele snelheidswinst op. De enige bedoeling hiervan is om die 2 fysieke schijven te kunnen samenvoegen tot 1 logische schijf van 320GB.

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
os = Windows XP
os2 = Debian Woody r3.0

kortom ik kan beter IDE channel draaien en geen RAID

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je kan idd met XP software "RAID" doen (oftewel: dynamic disks). Daarvoor gebruik je bijv. 2 x 120 GB. Die 80 GB kan je mooi gebruiken om mee op te starten (XP-OS) en eventueel een extra partitie voor je OS2. Nadeel is wel dat je waarschijnlijk die 240 GB (je dynamische schijf) niet kan benaderen vanuit je os2 (debian...).

als je alleen een snelle partitie(disk) wilt voor spellen onder XP kan je natuurlijk ook bijv. 2x 80 GB DD aanmaken of kleiner....

De laatste optie lijkt me dan de meest geschikte voor je, als het fout gaat met je DD verlies je alleen je Games; big deal :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1