[Linux] Eigen bootdisk reboot na Loading linux....

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
Ik probeer via syslinux een eigen bootdisk voor Linux te maken. Hiervoor heb ik zelf een kernel gebakken (2.4.21). Tevens maak ik gebruik van een initrd bestand van een andere single-disk 'distro', aangepast aan mijn wensen. Hier heb ik o.a. dus de modules van mijn nieuwe kernel ingezet.

Het probleem is echter dat het zover niet eens komt. Als ik met de diskette opstart krijg ik netjes een bootscherm te zien. Syslinux wordt geladen en deze laadt vervolgens weer mijn kernel in het geheugen. De initrd wordt ook gevonden en geladen. Vervolgens krijg ik een Ready, maar volgt er direct een reboot. De kernel wordt dus niet uitgepakt. Blijkbaar kan hij dus niets met de kernel beginnen.

Ik test de diskette in een PI 233 Laptop. De architectuur staat op Pentium classic ingesteld, dus dat zou in principe goed moeten zijn. Maar blijkbaar zit er toch nog iets fout waardoor het niet wil werken.

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Of is het misschien mogelijk om te zien waardoor de machine direct reboot?

Mijn kernel config is te vinden op http://www.fambus.nl/~ebus/kernel_config.txt

Verwijderd

Misschien staat er in je inittab-bestand dat 6 je standaard runlevel is?

• eborn
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 17:10:
Misschien staat er in je inittab-bestand dat 6 je standaard runlevel is?
Helaas, zover komt hij nog niet eens. De kernel wordt niet geladen. Zover ik weet heeft inittab dan nog niets te zeggen ;)

Verwijderd

Wordt je systeemkern wel goed uitgepakt als je hem m.b.v. dd op een lege diskette zet? (Dus zonder bootloader.)

• eborn
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 17:20:
Wordt je systeemkern wel goed uitgepakt als je hem m.b.v. dd op een lege diskette zet? (Dus zonder bootloader.)
Oei, die mag je me even uitleggen :) Je bedoeld m'n initrd? En via welke magische regel zou ik zoiets dan kunnen realiseren? ;)

Overigens heb ik net m'n kernel eens op CONFIG_M386 gezet ipv M586TSC, maar helaas: nog steeds direct een reboot.

Verwijderd

# man dd

doe lege disk in /dev/fd0 en tik dit in:
dd if=/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage of=/dev/fd0 bs=8192

Reboot en kijk of je systeemkern wordt uitgepakt. Als dit idd het geval is, weet je dat je systeemkern in elk geval in orde is.

• eborn
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 17:33:
# man dd

doe lege disk in /dev/fd0 en tik dit in:
dd if=/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage of=/dev/fd0 bs=8192

Reboot en kijk of je systeemkern wordt uitgepakt. Als dit idd het geval is, weet je dat je systeemkern in elk geval in orde is.
Volgens mij weet ik al wat het probleem was. Ik was de laatste keer een make clean vergeten, waardoor de kernel blijkbaar alsnog op een verkeerde architectuur stond. De image wordt nu wel netjes uitgepakt en gebruikt. Nu nog even wat andere probleempjes oplossen ;)
Pagina: 1