Toon posts:

[cms] mmBase, kennis aanwezig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Menschen,

Afgelopen weken ben ik bezig geweest om een site te ontwikkelen. Nu is een (vrij logische) volgende stap om de website wat dynamischer te maken. Hiervoor wil ik gebruik maken van een cms.
Eigelijk heb ik min-of-meer automatisch voor mmBase gekozen. Waarom? Omdat het open-source is, en onze organisatie is sterk open-source gericht. En ikzelf ben een aardige linuxfan ;)

Maar helaas blijkt de documentatie van mmBase nogal abstract/vaag/lastig leesbaar te zijn. Helemaal omdat ik (nageoeg) geen enkele ervaring heb met mmBase. Is er iemand die er wel kennis van heeft? Zijn er tutorials te vinden?

Op GoT staan enkele "beloftes" over howto's. Ik heb er slechts een daadwerkelijk kunnen lezen. En deze is helaas onvolledig, en gaat alleen over de installatie (en die is al gelukt).

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
Deze topic lijkt me beter tot z'n recht te komen in Programming & Webscripting.

Webdesign & Graphics >> Programming & Webscripting

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Het probleem is niet dat de documentatie van mmBase niet volledig is o.i.d.. Het is meer zo dat jij waarschijnlijk niet weet hoe je hem moet lezen. Zonder kennis van de betreffende talen kun je er simpelweg niet zoveel mee. Daarom lijkt het me slimmer op zoek te gaan naar een script wat je wle snapt en waramee je kunt doen wat je wilt.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Verwijderd

Topicstarter
Alex de Groot schreef op 21 July 2003 @ 14:50:
Het probleem is niet dat de documentatie van mmBase niet volledig is o.i.d.. Het is meer zo dat jij waarschijnlijk niet weet hoe je hem moet lezen. Zonder kennis van de betreffende talen kun je er simpelweg niet zoveel mee. Daarom lijkt het me slimmer op zoek te gaan naar een script wat je wle snapt en waramee je kunt doen wat je wilt.
De talen zijn het probleem niet.. Ik ben bekend met java/jsp/tag-libs.. Opzich snap ik wel wat ze in de documentatie uitleggen, alleen zoek ik iets waardoor het voor mij iets tastbaarder wordt (liefst dus een heel simpel example: we nemen een editor enz enz) Wat me opvalt is dat ze in de documentie te snel in de terminologie springen zonder deze eerst duidelijk te maken..

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Denk je niet dat een mega Enterprise CMS als MMBase een beetje overkill is voor je websiteje? (NOFI)

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 21 juli 2003 @ 15:42:
Denk je niet dat een mega Enterprise CMS als MMBase een beetje overkill is voor je websiteje? (NOFI)
Zou best kunnen ja ;)

Weet je een open-source alternatief?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 15:44:
[...]

Zou best kunnen ja ;)

Als je al die talen kent zet je zelf toch zo iets in elkaar? Veel Open-Source alternatieven zijn er niet. Als ze niet zo groot zijn kun je ze makkelijker zelf maken. En ik denk ook niet dat er meer Open-Source Enterprise CMS'en zijn dan MMBase.

Op sourceforge zijn vast wel dingen te vinden.. maar vaak ben je dan zo lang bezig met bestuderen en aanpassen dat je in die tijd makkelijk zelf iets in elkaar had kunnen zetten ;)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je zou naar zope kunnen kijken, en dan speciaal naar modules als plone en icoya.

Zope is vrij flexibel, OpenSource, er zijn veel mensen met de ontwikkeling bezig. Als je een beetje thuis bent in OO talen, zoals Java of Python zou het geen probleem moeten zijn om er wat van te maken. Ook als je geen programmeur bent moet dat trouwens wel lukken. Het enige is dat de leercurve wel een beetje stijl is (zeggen ze ;)), dus zonder wat lezen zul je er ook niet komen.

Ik kan de documentatie (vooral het zope book) op de site aanraden, een goed begin.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:31
Niet veel open-source alternatieven ?? Ik heb ze niet geteld maar volgens mij zijn het er zeker iets van 150 !! Check http://www.cmsinfo.org/ maar eens, hier zie je een opsomming van open-source cms systemen die op dit moment op de markt aanwezig zijn. Misschien zit hier wel wat tussen voor je ;)

Ik heb zelf een tijdlang postnuke gebruikt, en tegenwoordig ben ik een beetje met envolution aan het spelen. Zijn beide leuke systemen.

[ Voor 19% gewijzigd door wustenveld op 21-07-2003 17:39 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

wustenveld, jij wilt postnuke een Enteprise CM noemen?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus er zouden wel opensource alternatieven zijn.. Das mooi, ken ik me daar ook even mee zoet houden.. Helaas (??) is mmBase daarmee nog niet klaar.. De klant heeft ook zo z'n eisen ;)

Dus, blijft de vraag: weet iemand een goede infosource/howto/tutorial :?

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 04:26
typo3 is ook een goed CMS, vereist wel een stevige inleesperiode :)

[ Voor 22% gewijzigd door mocean op 21-07-2003 22:48 ]

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• marko77
  • Laatst online: 06-05-2025
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 15:44:
[...]

Zou best kunnen ja ;)

ZOPE!

wij gebruiken het ook op een linux server en ik vind het echt een heel goed systeem! open source CMS rulen. Wij hebben ook eerst naar MMbase gekeken maar we hebben gekozen voor Zope omdat die community toch wat groter is.
kijk maar op www.zope.org

hiervan is vrij veel documentatie te vinden en ik wil je ook wel helpen als je wat vraagjes hebt ;)

Mijn rig

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Typo3 is een aanrader. Installeer 't en doe eens de 'Modern Template Building' tutorial & de introduction to Typo3.

*insert signature here

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Jammer van Typo3 is dat je je gebruikers/klanten ook wel een paar weken op cursus mag nemen.. want het zit extreem brak in elkaar wat betreft interface...

• wustenveld
alienfruit schreef op 21 July 2003 @ 22:16:
wustenveld, jij wilt postnuke een Enteprise CM noemen?
Ik gebruik postnuke voor ons bedrijfsintranet, binnenkort ga ik hier envolution voor gebruiken omdat deze een beter caching systeem gebruikt (sneller). Maar het systeem is perfect voor de wensen van de gebruikers. Er zijn nog niet veel zakelijke modules voor te vinden (zoals kennismanagement, voorraadbeheer, group-solutions met agenda en al die dingen) maar dat is juist weer de uitdaging om die te maken.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

*nukes zijn imho geen CMS'en en dus offtopic. Zodra je al beperkt ben in je VORM door een systeem, dan heb je het al niet meer over een CONTENT management systeem.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Bosmonster schreef op 22 July 2003 @ 10:27:
*nukes zijn imho geen CMS'en en dus offtopic. Zodra je al beperkt ben in je VORM door een systeem, dan heb je het al niet meer over een CONTENT management systeem.
Dit is een discussie die al zo vaak gevoerd is. Er staat content in, en je kunt het beheren(managen) Verder is het een systeem dus als je het heel simpel bekijkt is het een content management systeem. Dat wil nog niet zeggen dat je het in het rijtje van echte CMS'n mag zetten.

• wustenveld
Het is meer een PMS (Portal Management System) :P
Pagina: 1