Toon posts:

Vreemd AC3 --> spdif probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik mijn pc opnieuw geinstalled heb krijg ik met geen mogelijkheid een AC3 stroom door mijn SB live platinum spdif poort. Het vreemde is dat dit altijd zonder problemen gewerkt heeft. Echter nu ga ik erg aan mezelf twijfelen omdat ik volgens mij alle stappen heb gedaan en t nu toch echt zou moeten werken.

-Ik heb de laatste sblive drivertjes uiteraard geinstalleerd.
-Heb het laatste nimo codec pack geinstalleerd.
-Ook windvd 4.0 geinstalleerd.
-BSplayer geinstalleerd ( en onder opties uiteraard "enable spdif" aangefinkt )
daarnaast is er in bsplayer onder opties audio de mogelijkheid "disable equalizer for ac3 streams " ik heb volgens mij nooit deze optie gebruikt maar zoals ik al zei ik begin erg te twijfelen aan mezelf :P

Dit zou normaal gesproken genoeg moeten zijn maar zelfs de standaard 5.1 test vob filetjes werken niet in windvd. Sterker nog nadat ik de audio HQ gedeinstalleerd had kon ik niet eens spdif aanvinken in windvd. Maar kan mij herinneren zodra windvd de test goed afspeelt ( dus dat het lampje op de receiver aan springt zodra het een ac3 stroom ontvangt ) bsplayer ook geen probz had met divx rips met ac3 geluid.

Ik heb de laatste creative handleiding binnen gehaald en daar staat dat je in je volume regeling door bijv auxilary uit te schakelen spdif inschakelt. En andersom omdat beide poorten niet tergelijkertijd kunnen samenwerken :?. Maar bij mij werkt t helemaal niet en ben nu een beetje de tel kwijt met al dat heen en weer geschakel :)

Heeft iemand nog suggesties want ik weet t echt ff niet meer

edit : mijn receiver ontvangt wel standaard pcm geluid bij bijv winamp...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 13:21 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou sowieso die nimo zooi draf gooien. Gewoon de codecs apart installeren, is veel stabieler. Verder zit er nog een optie in je surround mixer, die moet je aanvinken om ac3 te kunnen decoden. Dan moet het werken, anders zit er iets fout in de codecs die nog geinstalleerd zijn. (nimo)

Verwijderd

Topicstarter
OK dus in feite zou ... de codec van windvd genoeg moeten zijn

Verwijderd

Topicstarter
hmm vreemd ... net ff gereinstalled en nu herkent windvd geen digitale geluidskaart zullen we maar zeggen althans... de spdif optie blijft grijs terwijl in de normale volume balk spdif in ? wel vermeld staat. Ook alle andere ingangen op de live drive vermeld . Wat ik eigenlijk een beetje vreemd vind is dat in de handleiding van creative staat dat er in het audio hq boven de auxilary en de spdif een rood + teken zou moeten staan. En dat indien je van ingang / uitgang wilde verwisselen eerst de ene uitgevinkt zou moeten worden en de ander aangefinkt omdat de livedrive maar een geluidstroom tergelijkertijd kan verwerken. Nu heb ik de allerlaatste driver / tool pack gedownload maar heb geen + teken maar wel de spdif en auxilary ingang en kan deze ook muten / unmuten . Ik denk dat dit een groot deel van mijn probleem is want een divxje kijken met een externe receiver zou niet zo moeilijk moeten zijn alleen doet die livedrive behoorlijk moeilijk.

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Ik heb dit zelf met een verkeerde (oudere) driver gehad. Gebruik je wel de laatste?

Verwijderd

Topicstarter
Heb het +/- 50 mb grootte driver pack gedowned ff kijken of ik misschien een nieuwere idd over t hoofd heb gezien . Maar gebruik jezelf een sb platinum of een nieuwere audigy :?

Verwijderd

Bij de instellingen van je mixer kun je de ingebouwde ac3 decode uitzetten. Dan zou ie het moeten doen. Ik heb dit probleem namelijk ook gehad met een aparte Dolby Digital/DTS receiver.

• Pino64
Ik heb gewoon de live 5.1.
Idd, wat Jimmyspace zegt kun je beter eerst ff nakijken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf geen 5.1 platinum maar een gewone platinum en heb daarnaast idd een aparte Dolby Digital / DTS receiver.

Verwijderd

Dat maakt niet zoveel uit...ik gebruik de toslink spdif en jij coaxiaal spdif...het probleem zit em namelijk in de ingebouwde ac3 decoder van de geluidskaart zelf. Als je deze uitzet dan kan je receiver het digitaal signaal omzetten in ac3 geluid.

• Pino64
De "gewone" platinum decodeert denk ik niet. Welk systeem gebruik je eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik windows 2000 sp3 etc .. via drivers enzow. Maar idd platinum zelf decodeert niet geloof ik , en de optie waar Jimmysplace het over had kan ik dan ook niet terugvinden in mijn mixer instellingen. Kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat toen t werkte ik een soortgelijke optie heb aan / uitgefinkt. Wel heel erg vreemd dat Creative iets in haar Sb live Platinum manual zegt wat eigenlijk pas bij t 5.1 model werkt. Heb denk ik nu wel t probleem van de het "niet kunnen aanvinken van spdif in windvd" opgelost ... er stond een niet goed geinstaleerde versie van Total Recorder op. In bsplayer kon ik zogenaaamd ook afspelen "through total recorder" maja dis een opneemprogrammatje dus dat lijkt me sterk :) Heb alles uit t register gehaald wat maar op total recorder lijkt en nu kan ik iig spdif weer aanvinken maja zit ik nog steeds met t vage probleem van de eerste post zullen we maar zeggen :P

Verwijderd

Topicstarter
Een standaard test vobje zou t op zn minst toch moeten doen in powerdvd / windvd als ie op spdif out staat .

• ToriHino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 00:24

ToriHino

Eg wel!

Bij m'n Audigy moet ik in VolumeControl de optie 'Use only digital out' aanvinken, en daarnaast in de creative mixer bij Speakers->Advanced de optie AC3 decode uitvinken. Daarna krijg ik zowel 'normaal' als ac3 dolby digital geluid uit de digitale uitgang.

Ik gebruik overigens de drivers van Compaq, met daaroverheen de laatste update van creative.

[ Voor 6% gewijzigd door ToriHino op 22-07-2003 13:09 ]

Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB

Pagina: 1