[EJB] Validatie

Pagina: 1
Acties:

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
Ik ben op het moment bezig met het migreren van m'n data objecten naar EJB's. Dat gaat op zich prima, maar voor de validatie maak ik nu gebruik van vetoablechangelisteners om meerdere validatie-routines aan een attribuut te hangen. Maar met CMP kan je de methoden niet zelf implementeren, dus ook geen events genereren voor de validatie.

Tot zover de introductie, mijn vraag is: hoe lost men validatie in EJB's met CMP op.

Na wat zoekwerk zie ik 2 mogelijke oplossingen:

1. Een sessie ejb die als front-end fungeert tussen de clients en de entity bean en dus validatie kan doen.

2. Dubbele set... methoden voor elk attribuut. setNaam en setNaamVeld, waarbij setNaam de echte (abstracte) ejb-methode is en setNaamVeld een methode die na validatie 'setNaam' aanroept.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
public void setNaamVeld(String naam)
{
   if(naam != null) setNaam(naam);
   else
   {
       //exceptie gooien ofzo
   }
}

Beide genoemde oplossingen lijken me niet echt super, heeft iemand ervaringen met EJB validatie en ooit een betere oplossing bedacht/gevonden?

Misschien is validatie iets voor EJB 3.0 :7

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Kijk anders een naar JDO. Dit kan je perfect gebruiken in combinatie met EJB en JDO kan je zien als een minder opdringerige vervanger van CMP. Met JDO hou je de vrijheid om te ontwerpen zoals jij het wilt en toch kan je gebruik maken van alle voordelen van EJB.

Op de serverside heb ik ook al heel wat verhalen gelezen van EJB mensen die verliefd zijn geworden op JDO.

[edit]
heeft veel koffie nodig :z

[ Voor 25% gewijzigd door Alarmnummer op 21-07-2003 12:18 ]

Verwijderd

Ik denk eigelijk gelijk aan jakarta Struts. Een van de speerpunten van Struts is de mogelijkheid tot validatie.. Gluur eens op http://jakarta.apache.org/struts