[MB] Onboard RAID/sound/LAN etc, gewenst?

Pagina: 1
Acties:

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Bij voorbaat heb ik een hekel aan onboard onderdelen op mijn MB's. Meestal zijn het ook geen ge-avanceerde chipsets . . . Ik zette de extras ook altijd uit: dan heb je er ook geen last van. Van wat ik me kan herinneren had je ook met die onboard-videokaarten dat je systeem-RAM gedeeld werd met de video?!

Nu heb ik sinds een jaar een Abit BD7-RAID en gebruik er de RAID controller van, zonder enig probleem. Ik vroeg me af of er nog steeds een reden is om onboard onderdelen te schuwen? is ondertussen de kwaliteit en prestatie er een beetje op vooruit gegaan?

Op een of andere manier is mijn MB nou naar de klote, maar ik heb garantie erop, en mag misschien een nieuwe gaan uitzoeken. Ik zit er serieus over te denken om er een te nemen met RAID, LAN, en sound onboard, en er ook daadwerkelijk gebruik van te maken. Dus mijn SB live, Lan kaart, USB2.0 etc eruit te gooien. Is dit een verstandige zet?! Mijn gedachtegang: hoe meer Native, hoe minder problemen: De kans dat het spul niet met elkaar samenwerkt wordt toch alleen maar kleiner?!
Ik zit te denken aan een IT7-MAX2/XP . .

[ Voor 5% gewijzigd door Togt op 21-07-2003 10:07 . Reden: Al die serienummers ook . . ]

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

De LAN, RAID en FireWire: ja

OnBoard Sound: beter een goede PCI kaart (Audigy)

www.triathlete.nl

Verwijderd

lan kun je gewoon onboard doen maakt niet zo veel uit. Geluid van een SB-live kaartje is nog steeds beter dan onboard van bijvoorbeeld Ati en de NForce.

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 20:39

Weeds

what is a weed...

achja, tis maar net wat je ervan verwacht
Ik heb een p4c800deluxe met onboard sound. prima geluid hoor. ik hoor wel eens een tikje of een kraakje, maar dat is het danook.

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Over geluid laat ik me niet uit maar naar het schijnt doen de soundstorm nForce borden het toch erg goed op dit gebied. Voor LAN, USB2.0, FireWire en tegenwoordig zelfs in de southbridge ingebouwde SATA RAID maakt het niks meer uit. Integendeel, door oplossingen als Intels CSA (dedicated verbinding tussen 1Gb NIC en Northbridge) en SATA RAID in de southridge wordt de PCI bus ontlast wat alleen maar goed is :) Echter, dit voordeel heb je dus niet bij alle borden/chipsets, daar moet een i865/875 based bord voor nemen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Telt tuurlijk ook nog mee wat je ermee wilt gaan doen met die bak van jouw;
ws/hybride/server.

• Togt
  • Laatst online: 24-08-2021
Tja, het is mijn thuiscomputer, met als voornaamste taak: LOL! Dus veel games, muziek luisteren cd's branden, online gaming etc etc . .

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou dan ff kijken of je een i865 of i875 bordje uit je budget kan persen. Want dan heb je alles in huis om van je PC een goede workstation te maken met hoge prestaties voor je games e.d. :)
De onboard onderdelen van die borden zijn over het algemeen goed op het geluid na dan. De enige goede onboard geluidschip die ik ken is de NVIDIA SoundStorm maar die zit alleen op AMD nForce1 en 2 borden.

[ Voor 35% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-07-2003 10:34 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 10:06:
lan kun je gewoon onboard doen maakt niet zo veel uit. Geluid van een SB-live kaartje is nog steeds beter dan onboard van bijvoorbeeld Ati en de NForce.
Hmm, bedoel je met nForce dan ook gelijk het nForce2 geluid, oftewel SoundStorm?

Ik heb namelijk zelf een hele reeks SBtjes achter de rug (SB pro2, SB AWE 32, en SB Live), en toen ik mijn nieuwe mobo kocht in januari, met daarop de SoundStorm onboard, vroeg ik me af waarom Creative het nooit voor mekaar had gekregen om het zo te laten klinken, en zo weinig (naar verhouding) bugs erin te hebben.

Hoe goed het geluid van een game, dvd, of mp3 klinkt is natuurlijk zeer persoonlijk, maar uit mijn eigen 10-jarige ervaring met SBtjes, en nu een half jaar ervaring met onboard nForce2 geluid, kan ik zeggen dat ik nForce2 echt beter vind klinken dan de SB-kaartjes. Misschien dat Creative het eindelijk geleerd heeft met de Audigy2, aangezien er bv. in de voorgaande eerste Audigy nog steeds dezelfde bug zat, die 10 jaar geleden ook al in de SB16 zat ;).

Want dat is een andere factor die goed in de gaten gehouden moet worden: betrouwbaarheid/bug-vrij zijn. Hierin is de nForce2 helaas nog niet perfect, maar loopt wel beter dan SB kaartjes. En met beter bedoel ik dus, hoe er met input vanuit games/dvds/etc om wordt gegaan. De bekende 'Squeal of Death' van de SBs is hier een voorbeeld van: Middenin een game of mp3 blijft je sys ineens hangen, en het geluid ook op een bepaalde vaste toon, niks anders te doen dan te resetten. Dit heb ik dus met al mijn SB kaarten in verschillende (stuk of zes) systemen gehad, en tot nu toe nog nooit met mijn nForce2 mobo ;)

Meer algemeen ontopic:

Onboard dingen zijn de laatste paar jaar stukken beter geworden. Mijn Asus A7N8X Deluxe bevat zoveel nu al nuttige (audio, dual lan, usb2) of voor later handig (S-ATA RAID, Firewire), dat hij makkelijk mee gaat met upgrade dingen. Want dat was 'vroeger' het grote probleem met onboard dingen, het was niet upgradebaar. Als je bv 10mbit lan had, en je wilde 100, dan was het toch nodig om een extra PCI lan kaartje bij te prikken.

Of de onboard audio was zo inferieur (naar verhouding), dat er toch een extra geluidskaart nodig was. Maar nu is het, zeker met de nForce2 MCP-T SoundStorm chip, goed voor mekaar.

Ook al ben ik zelf dus nogal een kritische user, ik ben erg blij met mijn bordje, inclusief al het onboard spul :9 :*)

LinkedIn
Instagram

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LAN, USB, Firewire is o.b. imho net zo goed.
Geluid verschilt per plank. Bijna iedere plank heeft tegenwoordig onboard sound en meestal gaat dat gewoon uit bij mij.

Ik heb nu echter een Gigabyte GA 7n400pro met een soundstorm geluidsding erop en die klinkt net zo goed als de terratec 512i die ik er eerst in had zitten (die ik overigens net ietsjes fijner vond dan mijn SB live).
Dat plankje heeft ook nog een RAID en een S-ATA controller, heb die echter niet gebruikt.
Verder ben ik wel weer tevreden over mijn o.b. SCSI op mijn Asus P2BDS :)

Verwijderd

Ik ben zeer tevreden over mijn onboard dingetjes. Ik gebruik de dual lan, de firewire en de usb heel vaak. Ook sinds kort heb ik raid 0 en dat gaat als een trein. Geen klachten bij mij. :D

offtopic: Ik heb een audigy en een 5300 5.1 soundset. Kan ik beter de digitale uitgang van mijn soundstorm gebruiken of vrolijk met mijn audigy verder gaan?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 10:39:
Ik ben zeer tevreden over mijn onboard dingetjes. Ik gebruik de dual lan, de firewire en de usb heel vaak. Ook sinds kort heb ik raid 0 en dat gaat als een trein. Geen klachten bij mij. :D

offtopic: Ik heb een audigy en een 5300 5.1 soundset. Kan ik beter de digitale uitgang van mijn soundstorm gebruiken of vrolijk met mijn audigy verder gaan?
Volges mij kun je net zogoed je SoundStorm gebruik, probeer het eens, en luister of je verschil hoort, als je geen verschil hoort kun je je Audigy er meteen uitgooien, want dan krijg je mooi want moederbordbronnen vrij. Als je SoundStorm zelfs bter vind klinken is natuurlijk nog bter :P Maar hier is geloof ik het Grote nForce2 topic voor. ;)
De TS heeft namelijk ook een p4 waardoor al dat nForce2 gelal hem nie zoveel boeit denk ik :P

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-07-2003 10:43 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Pagina: 1